tisdag, februari 10, 2009

Feber, vappen och vårlängtan...


I söndags kväll drabbades jag av en våldsam förkylning och har sedan dess legat däckad med feber och hela huv'et fullt av snor.

Idag känner jag mig lite bättre och har t o m satt på datorn, ett säkert tecken på tillfrisknande.
Pälstjejerna har legat bredvid mig i sjuksängen och vi har sovit bort ett helt dygn tillsammans, Gaia under täcket och klistrad utmed min kropp och med rumpan vänd uppåt medan Poppan har legat hoprullad brevid mitt huvud med vappen mellan bakbenen.
Ett alldeles utmärkt sällskap med andra ord.

Igår stapplade jag ut med hundarna i trädgården lite då och då så att de fick göra ifrån sig.
Det kändes verkligen synd att sova bort en så vacker dag som det var igår.
När jag stod där och tittade på trädgården i snöskrud så kom vårliga minnesbilder till mig, hur samma plats kan se ut när gräsmattan är soltorr och hundarna ligger och lapar sol medan jag själv sitter på kökstrappan och dricker morgonkaffe och läser tidningen.


Och så upp och bädda ner sig igen...


När jag tassar omkring med morgonrock på mig idag och tittar ut över allt detta vita, kommer vårlängtan tillbaka igen.

Jag längtar efter:


...de där första dagarna i mars/april när solen värmer och växterna i rabatterna har torkat och är lätta att klippa ner.

...när gräsmattan är så pass torr så hundarna kan ligga hur länge som helst och bara njuta.


...när man ser vårtecken vart man vänder sig.


...när clematisen energiskt börjar gripa efter växtstöd och man nästan ser med blotta ögat hur den växer.


...första nässelsoppan.


...när man börjar åka runt till olika plantskolor och förköpa sig igen.


...när dörrarna kan stå öppna mot trädgården och hundarna kan komma och gå som de vill.


Nej, nu ska jag gå och lägga mig igen.

28 kommentarer:

Anonym sa...

Torr gräsmatta, clematis, förköpa sej och doften av varm jord! Jaaaaah,

Krya på dej, Christina!

Lena sa...

Jaa, det är något att längta efter. Krya på dig!

Anonym sa...

Oh, vad härligt att se trädgårdsbilder! Och så kan man jämföra med det svartvita bilden av stationen i headern.

Jag vill ha en trädgård!

Krya på dig!

Tuvstarr sa...

Ni har en jättefin stor trädgård, precis lagom för hundarna. Jag har ju ingenting emot vintern, men nu sakta ser även jag fram emot våren. Det blåser heftigt här idag och jag är glad att vara hemma från jobbet så tidigt.
Många krya-på-dig-hälsningar från här.

em sa...

Om vi är två som längtar, går det fortare då?
Sköt om dig med honung, vitlök och varenda gammal kur du kan komma på!
Margaretha

Anonym sa...

Åh, så fint dina bilder sammanfattar den första vårdagen. Ser gott ut med nässelsoppa, särskilt i den där snygga tallriken! :)
Krya på dig!

ullrika sa...

först och främst, kryas dig!

sen. ve och fasa... nu blev jag alldeles vansinnigt sugen på vår!! attans rabarber.

Elisabet. sa...

Ja, jysses så härliga bilder!!

Här är det snöstorm på ingående, säger dom som tror sig veta.

Evas blogg sa...

Vilka underbara bilder! Nu längtar jag till stugan och torra gräsmattor! Kurera dig nu, så mycket du kan. Låter fint att ha två pälstjejer i sin närhet när man är sjuk! Krya på dig kram från Frösön.

Anita sa...

Får jag tipsa om Österåsens hälsohems förkylningsdrink:
2 apelsiner, 1 citron, 1-3 pressade vitlöksklyftor och 1 dl apelsinjuice. Mixas.

Fast själv föredrar jag hett vatten med mycket honung, förstås..

Krya på dig!!

Monet sa...

Och från södra Frankrike kommer likaledes krya-på-sig-hälsningar.

Och roligt att tanken på den franska vappen ändå fick dig på benen om än en liten stund framför datorn. Jo, det görs framsteg här.

Gå inte upp för tidigt, kurera dig där i sängen med hundarna och vappen och låt foten vila sig också.

För mig låter som om det varit lite mycket på sistone och då ska man lyda kroppen som säger till att det är dags att vila. Dina hundar visar ju också det!

Ska se om jag kan toppa dina vårbilder med några från skärgården. Härnere HAR vi vår men den är annorlunda än i Sverige.
Get well!

reneesfotoblogg sa...

Mitt universalrecept för alla slags sjukdomar: hett vatten, honung och redigt med rom. Bäst att intaga i sängläge ifall att det skulle bli lite för mycket rom. Om det hjälper? Nä det tror jag inte men det blir mycket roligare att vara sjuk.
mvh R
PS Krya på dig!DS

Anonym sa...

Åh fy, det låter eländigt! Vad skönt att tjejerna tar hand om dig. Varma krya-på-dig-kramar!

Christian sa...

Du är INTE ensam om att längta efter våren, tänk att sitta på en brygga och meta. bara sitta där och drömma sig bort till ingenstans, och sen ta upp en stor och fin abborre. ååhhhh jag läänntaar sååå.
Krya på dig!!
Christian

Emma R sa...

Shiiiit vilken mysig vårbeskrivning!!! Jag som så smått börjar förlika mig med att det har snöat i MAJ två år i rad i Jämtland... buhuhu... Skulle kanske valt att bygga bo i Skåne istället. ;-)

Det har förvisso inte varit någon bestående snö, men ändå!

Trist by the way att du blivit krasslig! Du kommer säkert bli frisk om du testar allas bra kurer! Du får prova dem alla och göra en "tabell", eller vad det kallas om hur bra de var, hur väl de fungerade, gott de smakade, dyra i inköp osv osv. Så jag vet vilken jag skall välja när jag blir krasslig nästa gång! ;-P

Mvh Emma

Anonym sa...

Vilken underbar beskrivning av längtan efter våren!

Krya på dig, det är inte kul med influensa!
Jag har (peppar, peppar!) klarat mig hittills.
p.s.
ordverifieringen idag är yngsta dotterns namn "marie" - lustigt!

Christina sa...

Mira: Tack, det går åt rätt håll :)

Panter: Ja, verkligen! Snart så!

ab: Det finns inget så härligt som att bo på marken :)

Tuvstarr: Trädgården är på 2000 kvm och första våren vi bodde här lät vi hägna in hela tomten med viltstängsel.

Hoppas att ni slipper ovädret nere på kontinenten Tuvstarr! Otroligt vilka vindstyrkor som är uppmätta neröver!

Margaretha: Ja, det tror jag absolut ;)

Tack, här dricks mycket honungsthé med citron.

Jessica: Nässelsoppa är verkligen en delikatess och Percys gamla blå vinranka tröttnar jag aldrig på :)

ullisen: Vilket perfekt våruttryck: - Attans rabarber!

Snart sticker dom upp :)

Elisabet: Ja, om ovädret drar uppåt ligger ni risigt till. Hoppas att ni slipper undan!

Eva: Ja, visst längtar man sig sönder och samman efter de där torra gräsmattorna som inte har hunnit bli gröna!?

Tack för kramen :)

Smulan: Tack för recept på dunderdrink, men jag tror också att jag föredrar thé med honung och pressad citron :)

Monet: Det är jättekul att läsa om Dessi :)

Faktum är att foten känns lite bättre nu när jag har legat så mycket de sista dagarna.
Det kanske var precis vad jag behövde?

Ja, svensk vår går inte av för hackor!

Renée: Den kuren köper jag direkt!
Typiskt att vi inte har någon rom hemma, men det ska minsann inhandlas imorgon :)
Det ska vara roligt att vara sjuk!

Ängla-Tapas: Ja, pälstjejerna är sånt sällskap när man blir liggande så här. Mysigt varmt blir det också :)

Christian: Nä, vi är nog väldigt många som längtar efter våren nu :)
Att sitta på bryggor gillar jag också...och sparka lite med fötterna i vattnet och se vad som händer med virvlarna om man gör si eller så med tårna...

Abborren lät inte helt fel ;)

Emma: Vojne - snöa i maj!? Jag minns att det har hänt här nere någon enstaka gång, men två år i rad låter mastigt!

Det där med att testa de föreslagna kurerna...jag har redan valt nr 1 och det är naturligtvis Renées dunderkur som man blir riktigt glad av!

Marskatten: Tack, och jag håller på att bli bättre. I brist på föreslagen rom så kör jag med alvedon, och det funkar riktigt bra :)

Lustigt det där med de slumpvisa orden ;)

Anonym sa...

Vilka ljuvliga bilder!! Jag vill också ansluta till klubben "längtar-till-våren"! Alltså, vilket läckert boende ni har. Det ser så charmigt ut!
Självklart blir du frisk snart, när du har så goa sängkamrater som håller dig varm!
Krya på dig!
Kram
Helen

Anonym sa...

Underbara vårbilder! Här var också vårkänsla någon dag men sen kom isen så man balanserar med blicken i backen, suck och nu har jag hört att det ska bli snö.... Uppepå den här glansisen blir det inte så roligt men man kan ju hoppas att det blir så mycket att man kan få fäste i den!

Christina sa...

helen: Välkommen till klubben!!!

Mina sängkompisar har redan bättrat på oddsen något alldeles otroligt!

Eva H-höjden: Var rädd om dig så att du inte står på näsan!

Emma R sa...

Du är så gullig som svarar på alla inläggen! Man blir glad av att få respons så nu har jag apat efter dig i min blogg!

Anonym sa...

Jag hoppas du får må bra igen SNART!
Krya på dig!

Christina sa...

Emma: Ja, visst blir man :) Om ingen svarar på ens kommentarer känns det ju nästan som om bloggaren inte har läst dom.
Jag uppskattar själv bloggar där man får svar på sina kommentarer...i alla fall ibland.

Ellis: Förkylningen gick fort över. Idag känner jag mig frisk. Nu är det bara foten som ska bli bra också.

Kesu sa...

Två goshögar i sängen är garanterat bästa läkningen!

Har du tagit ALLA de här bilderna? På det förälskade grodparet också? Jag blir mållös! Fantastiskt!

Hoppas du är bättre idag!

PS Jag hittade en lååång lista med en massa böcker som du illustrerat, så du behöver inte leta i gömmorna. Jag tar med den till närmaste boklåda och kräver att de tar in dem.

Christina sa...

Kesu: Ja, två pälstjejer i sängen - då klarar man vad som helst.
Bättre än yoga, bättre än alvedon, bättre än vårdcentralen ;)

Jo, jag har tagit alla bilderna, även på de förälskade grodorna. Lilla lilla hannen, så han kämpade. När jag gick riktigt nära med kameran så sprutade honan något från bakkroppen, säkert en halvmeter bakåt.
Bi och jag kunde knappt stå på benen så skrattade vi:
-Det där måste ha varit en sån där fontänorgasm, frustade vi och fick stödja oss på varandra.
Här i Striberg är vi lättroade.

Kesu sa...

Hahaha! Jag är också lättroad.

Så det blev ingen prins sen då? Eller dom pussades kanske inte. Honan verkar inte vara på humör, ser jag nu nu när jag tittar en gång till.

Men HUR tog du bilden? Låg du på mage? Jag som inte ens kan fånga Lelle R på bild är djupt imponerad.

Christina sa...

Kesu: Jag satte kameran på macroläge, satte ner den bredvid paddorna och tryckte halvvägs för focus, och sedan ner till bottenläge.
Upprepade några gånger, och nästan alla blev bra.

Om du tar bilder på Lelle L, så försök strunta i att titta på skärmen.
Ställ in rätt läge (blixt av, kanske macro...), höfta och sätt ner armen i Lelle Rs nivå och tryck av ett antal ggr.
Ofta får man en superbild av tio.

Lelle R är så pass låg så det är roligare om man får uppleva bilderna på samma nivå som han :)

Usvh, nu är jag trött, jag vet inte om du fattar mitt svammel här?

Anonym sa...

Jag fattade allt! Tack för tipsen! Jag måste försöka krypa närmare och slå mig fram mellan stols- och bordsben som han kilar in emellan den lille snaggsockan. Han är mästare på att gäcka mig. Vänder bort huvudet i precis rätt fotosekund. Jag tror han har ett och annat att lära stjärnorna som vill undvika pappa- och mammarazzis. Tror du jag kan tjäna lite pengar på hans undvikande sätt? ;) (Alltid se allting positivt, hehe)