fredag, februari 06, 2009

En ny bok att jobba med...


Jag har äntligen blivit klar med illustrationerna till den bok för Bonnier Carlsen som jag har jobbat med i flera månader.
Det är verkligen en härlig känsla att gå till ICA-posten med det tjocka kuvertet och se kassörskan klistra på en rek-lapp och sedan gå hem och börja på ny kula med ett nytt jobb.
Kuvertet postade jag i förrgår och nu håller jag som bäst på med omslaget till en bok som vänder sig till ungar i åldern 6-9 år, Rabén & Sjögren.

Här är en detaljbild från omslaget, och trogna bloggläsare vet säkert vid det här laget vad den gula smörjan är för något.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Jo det var väl sån där gummiellernåtgegga va? =)

Men var är dagens valprapport? Vi väntar ju! :-)

Evas blogg sa...

Tänkte direkt på "den gula smörjan" när jag såg bilden. :) Stort grattis till slutfört arbete!

Bloggullet sa...

Jag gillar ditt sätt att teckna, har jag alltid gjort. Det känns liksom hemtrevligt.
Kramar

Christina sa...

Ellis: Rätt svarat men tyvärr vinner du inget ;)

Dagens Poppan-rapport? Då får ni vänta...

Eva: Att bli klar med ett bokjobb är nog samma känsla som när du är klar med en tenta :)

Bloggullet: Det var roligt att höra :D

Tankevågor sa...

Grattis till avklarat jobb! jag är också väldigt förtjust i dina bilder...det är ju så ofta hundar med och det gillar jag. :-)

Hur mår Poppan och valpen?

Anita sa...

Oj, så jättefint arbete - både med bokbinderiet och illustrationerna!

Hoppas foten klarade sig fint också?

Anonym sa...

Ja, just det: Var är dagens valprapport? Och hur är det med foten egentligen? Din alltså.
Hoppas bättre och att ni nu laddar för På spåret. Det gör jag! Trevlig helg. :)

Anonym sa...

Jo, jag tänkte direkt: där har hon lagt gummimassa.
Det låter skönt att vara klar med uppdraget!
Dax att ta itu med nästa...jag tycker det låter så himla trevligt att jobba som illustratör.

Ha en bra kväll!

Kesu sa...

Även jag ber att få gratulera till färdig bokarbete. Kan nästan känna din lättnad! Härligt, härligt! Gillar bilden - med hund och bajspåse på papperspellen. Underbart med sådana pricksäkra detaljer.

Jag har några brorsbarn (tonåringar) och bonusbarnbarn (5 mån - 5 år). Har du illustrerat någon bok/böcker som passar i de åldersspannen? Vore så himla kul att köpa böcker som du medverkat i och skryta lite med att jag känner illustratören. För det gör jag ju nästan. Sån är jag - hehe!

Japp, det gula kletet har jag koll på men HUR har du lyckats med ljuspunkterna?

Här lever man i cybercelibat i 48 timmar och har redan missat en massa. Vadå foten? Har du skadat dig?

Linda sa...

Haha, jag undrade också över ljuspunkterna :)
Grattis till avklarat arbete!
Och gulgeggan är vi ju införstådda med nu :)

Christina sa...

londongirl: Ja, jag petar in hundar där jag kan och sen har förlagsredaktörer en sån besynnerlig vana att kontakta mig när de får in ett manus med en hund i historien ;)
I den här boken är det hunden som berättar, och vad han tycker om husses nya romans hoppas jag framgår!

smulan: Nä, foten blev sämre av att jag åkte på kurs igår och dessutom stapplade omkring på Lidl i Örebro och letade efter kvarvarande ankbröst ;)

Jessica: Ok ok, valprapport kommer, jag känner trycket;)
Min vrist ser ut att sitta på en elefant.
Javisst, vi laddar för kvällens omgång av På spåret, fattas bara!

Marskatten: Det känns nästan som jag är en sån där lärare som vill kolla om eleverna har fattat.
Det märker jag ju att mina bloggläsare har järnkoll på gul gummisörja :)
Som illustrationspedagog känner jag mig nöjd.

Att jobba som illustratör ä r roligt men nackdelen är alla deadlines som är rätt stressande.
Plus att aldrig veta om man kan försörja sig om ett halvår...

Kesu: Nu var det ett tag sedan jag gjorde renodlade bilderböcker för barn. Däremot många böcker som vänder sig till barn som har börjat läsa själva.
Jag ska kolla i hyllorna lite och se om jag hittar något för mindre barn och som finns att köpa nu. Böcker har så kort livslängd nuförtiden.

Jag upplever att jag känner dig med, så det så :)

Ljuspunkterna i bilden? Dom har jag photoshoppat dit. Nu är omslaget inte klart men jag har tänkt lägga in ljuspunkter från tänkta parklampor senare, så nu testade jag lite hur det såg ut.

Cyberhålrum på 48 timmar? Jag har ofta undrat hur bloggare gör när de åker på semester he he...?

Jag halkade ute och fick högerfossingen under mig så nu sitter jag här med en elefantvrist :( Men det går det med.

LindaLotta: Ljuspunkterna beskrev jag i svaret ovan till Kesu :)

Tack, det är så skönt att bli klar med ett mastodontjobb!

Gulgeggan: Vad ni är duttiga! Ni får med beröm godkänt allihop :)
Jag borde skriva ut gulgegge-diplom!

Anonym sa...

ha ha jättekul med bajspåsarna på papperskorgen! och resten är fint det med!

Bloggblad sa...

Åh, blinkningen är ju precis som betjänten hos grevinnan! Så likt! (Fast det ser nog inga ungar?)

Susanne och Pebbels sa...

Härligt att du är klar; Grattis! Det där kanske är en bok som jag kommer köpa i framtiden. Min son är 7 år så det är inte helt omöjligt :)

Hjortron sa...

Gratulerar i massor till det avklarade stor-jobbet! Det gula kletet är mysigt att använda tycker jag, har det ibland då jag gör någon akvarell.(Mysigt att dra bort det ...) Det var länge sen, måste komma igång att måla nu ...
Undrar om det är en Widmark-bok? Träffade honom förresten för nåt år sen då han var på författarbesök, mycket trevlig.
(Fotade massor förstås!)
svt har tagit bort blues-damerna-filmen! Katastrof! Och inte finns dom på YouTube heller.
NU, är det snart PåSpåret - trevlig helg!Tack för att du hälsade på hos mig idag)

Anonym sa...

Grattis och krya på foten!

Christina sa...

Eva H-höjden: :)

Bloggblad: ;)

Dark and twizted: Om du skickar mig din adress så kan jag skicka ett fri-ex när den är klar! Det var genom din blogg som jag kom i kontakt med flatte-ägare som var villiga att skicka foton på sina hundar :)

lifeblog: Ja, visst är det en höjdpunkt när man får dra bort gummiskinnet, nästan lika härligt som när man klämde finnar i tonåren ;)
Jodå, det var en Martin Widmark-bok som jag just avslutade, vi har samarbetat i många år nu iom Nelly Rapp-serien.
Näääee, har dom tagit bort bluesfilmen!!?? Så där får dom väl inte göra?

ab: Tackar tackar :)

Anonym sa...

Så romantiskt!! Kan vovven ha haft en tass med i spelet, ang. husses val av fästmö? Jättefin bild! Hoppas din fot återhämtar sig snart.
Roligt att se från bokbinderiet igen!
Men som många andra, är man ju lite nyfiken på Poppan och valpen ;)
Mina sommarblommande amaryllisar, ja, hur gör jag? Precis tvärt emot alla expertråd. Jag brukar ställa dem i växthuset på sommaren, utan ny jord, vattna lite då och då, och ibland får dem lust att blomma, till min stora glädje.
Hoppas din fredag har varit bra!
Kram
Helen

Evas blogg sa...

Då förstår jag hur härligt det känns :)

Anita sa...

Christina! Jag tror det är dags att undersöka foten! Även en rejäl stukning behöver bandagering för att underlätta läkandet. Men en röntgen är på sin plats, tycker jag.

Kesu sa...

Vad roligt att behärska så många olika tekniker som akvareller (lavering) och photoshop. Ljuspunkterna blev helly(c)k(t)ade. Känns som en disig/dimmig kväll.

Kolla gärna lite böcker. Om det inte finns några i handeln, kommer du kanske ut med några nya snart som passar åldersspannet. Under tiden kan jag kolla de befintliga, utgångna på biblioteket. Solna bibl har en himla mysig läshörna på barn- och ungdomsavdelningen. Där kan jag sitta och njuta. Eller låna hem och visa B :)