torsdag, februari 12, 2009

Ebru - turkisk pappersmarmorering

10 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande. Tänk om folk utbyta kunskaper om konst istället för att bråka om religion.

Anonym sa...

Fantastiskt! Tack och lov, ab, så finns det människor som gör det!
Tack Christina. Nu har vi lärt oss något nytt igen...

Anonym sa...

Vilken fin film! ja vad häftigt!!!

Bloggblad sa...

Jätteroligt att få veta! Tack. Fantastiskt vacker och vilsamt att titta på filmsnutten.

Anita sa...

Fascinerande teknik! Använder man pappret till något speciellt, eller är det enbart en konstart?

Anonym sa...

Tack för lektionen. Vackert och fridfullt med fin bakgrundsmusik.
Måste också få säga att de photoshoppade bilderna på de olika gissningarna var hur kul som helst. Det där med photoshop är överkurs för mig!
Kram
Helen

Anonym sa...

Det ska bli intressant att få veta mer om detta. Jag begriper inte hur det kommer på papper, allt detts blöta.

Christina sa...

ab: :)

Mira: :))

Eva H-höjden: Visst är det !

Bloggblad: Kul att du tyckte det :)

Smulan: Det är fristående som konstart men man använder det också i bokbinderisammanhang som inte liknar vår kultur riktigt.
Ebru används också ofta i kalligrafi-samanhang.
Det turkiska språket skrevs ju med arabiska tecken innan Kemal Atatürk kom till makten och som införde det latinska alfabetet.
Jag kommer att fördjupa mig i det här ämnet så småningom när jag får tid.

Helen: Vassego, och kul att du uppskattade photoshoppandet :)

Rutan: Det handlar om ytspänning och om oxgalla ;) Det kommer mer så småningom!

Utblickaren sa...

Hittade till din blogg när jag sökte på pappersmarmorering. Det var en inspirerande videosnutt. Har även kikat runt på din blogg och har hittat mer inspiration.
Tack för titten!
/Utblickaren

Christina sa...

Utblickaren: Välkommen till stationen och så roligt att du är intresserad av pappersmarmorering!

Paret Per och Kerstin Nilsson utanför Lund har skrivit en bok om pappersmarmorering och håller dessutom kurser. Innan kursen i Istanbul så åkte jag och några vänner på kurs hos Nilssons. De använder en enklare metod än den turkiska ebru-metoden. Jag har skrivit lite om den svenska kursen här om du är intresserad.