måndag, februari 23, 2009

Jaha ja....

Emma från Jämtland skrev bl a så här i en kommentar till förra inlägget:
Jag har utmanat dig i min blogg förresten... Vet ju att du inte gillar det...

Nej, jag är inte så förtjust i alla dessa bloggutmaningar, men jag kan självklart inte nobba en tjej som både har hund och egen veteranbil ;)

* 4 av mina favoritprogram på TV:

1. Solens mat
2. Doc Martin med favoritskådespelaren Martin Clunes
3. På spåret
4. Antikrundan

Här är ett litet smakprov på Doc Martin...



* 4 saker som jag gjorde igår:

1. Tecknade
2. Slog upp i en fågelbok och upptäckte att den lilla vackra fågeln med det röda huvudet och bröstet vid fågelbordet har ett så tråkigt namn som gråsiska
3. Ännu mera tecknande
4. Badade bastu med Bi och Tessan

* 4 saker som jag längtar till:

1. Våren, våren, våren...
2. Att få följa med Erik på orrspel
3. Simma i sommarvarmt vatten, helst utan baddräkt
4. Frankrike

* 4 Favoritresturanger:

1. Pelikan på Blekingegatan i Stockholm.
2. KB när Örjan Klein drev den. Där har jag ätit måltider som är minnen för livet
3. Le Chartier i Paris, inte så mycket för matens skull som för stämningen.
4. Kalaskockens sommarrestaurang i en gammal järnvägsvagn i Pershyttan.

Favoritkrogen är utan tvekan Pelikan.

Under 14 år så tecknade jag en söndagsserie i Aftonbladet som hette Jycken.

Arne Höök skrev och jag ritade. Många serier blev det...

Manusarbetet gick till så att vi regelbundet satt och häckade på Pelikan och gjorde manus tillsammans, jag som idéhjälp.

En gång lät vi seriefigurerna ta över och själva teckna och skriva serien, och då kunde en serieruta se ut så här! Fotot har jag tagit med stativ och självutlösare. Klicka på bilden så ser ni mig och Arne på Pelikan!



4 saker på min önskelista:

1. Slipade golv i vardagsrummet. Vår påtänkta golvslipare bara försvann så där som bara hantverkare kan göra...
2. En sammanhängande semester utan en massa deadlines.
3. En turkisk toalett.
4. En butler, en sån som den här bloggaren beskriver

Tack Emma, det var riktigt roligt, men jag skippar att utmana fyra andra. Istället kastar jag handsken, och den som känner sig hugad kan ta upp den :)

23 kommentarer:

Anonym sa...

Turkisk toalett? Hur ser en sån ut?

Ahum, *host* - länken till (den djupt smickrade) butlerbloggaren ser ut så här...
http://annikabryn.blogs.se/2009/02/22/min-butler-5624965/

Christina sa...

ab: Ops, vet inte vad som blev fel med länken till buttle...förlåt, butlerbloggaren, men nu är det åtgärdat :)

Turkarna har sååå bra toastolar.
Det sitter en liten manick i bakändan av själva stolen, och när man skruvar på en liten kran så får man en vattenstråle rakt i anus. Man blir så ren som man aldrig blir när man sitter och gnuggar med bara papper.
Vi har rena stenålderstoastolar jämfört med turkarna, som vet vad hygien vill säga.
Åh, vad jag skulle vilja ha en sån toastol.
Japanerna har likadana.

Anonym sa...

Är det en kall vattenstråle..??

Bloggblad sa...

Hahaha! Jag ser ab hoppa högt av en iskall vattenstråle... underbar bild jag fick i skallen. Som väl är kan jag inte rita de bilderna...

Jag är inte heller förtjust i utmaningar av det slaget - hakar bara på när det är nåt riktigt knäppt.

Christina sa...

ab: I Turkiet är det inte kallt vatten, oh nej! En lagom tempererad stråle är vad som kommer :)

Bloggblad: Du verkar vara ett ämne till en skämttecknare ;)

reneesfotoblogg sa...

Betr. Doc Martin, vilken kanal och när, måste se!
mvh R

Christina sa...

Renée: Doc Martin poppar upp på kanal 9 och på Hallmark. Man får hålla utkik för den återkommer lite då och då som sagt.
Nu väntar Håkan och jag spänt på nästa säsongs avsnitt. Kommer jag ihåg det kan jag hojta till på bloggen!

reneesfotoblogg sa...

Tack Christina! Jag lyckades luska lite och såg att på söndag kväll kommer det en tvåtimmars på Hallmark. Repris om jag förstår det rätt men eftersom jag inte sett den tidigare så....
mvh R

Hjortron sa...

Åh, så roligt - då seriefigurerna tog över ...MER!

em sa...

Gråsiskor är väl för söta! Minns när jag såg dem (medvetet) första gången; min pappa stod i köksfönstret och tittade ut, så sa han: "har verkligen gråsparvarna en röd basker?". Det var säkert mellan 30 och 40 små fåglar på marken, och solen sken på deras baskrar. Så vi slog upp och lärde oss. Men jag tycker inte att man ser dem lika ofta nu förtiden.
Margaretha

Kesu sa...

Jag hade faktiskt tänkt tipsa dig om hur en annan bloggare gör när hon utmanas. Pixalexia(http://pixalexia.blogspot.com) antar alltid galant utmaningen, men sedan låter hon bli att dirigera den vidare. Den som känner sig (ut)manad är välkommen att haka på. Å så läser jag att du gör precis så den här gången. Festligt! Känns bäst så, eller hur?

Turkisk toalett. Hm. I Frankrike är toilette turque nåt helt annat, eller hur Monet? Är det inte en sån där ståplatta med ett hål och två fotavgjutningar (som plattformar) att stå på? En sån hade i alla fall jag på mitt sjunde våningsplan när jag bodde under takåsarna i Paris. Krävde god fysik när man var hård i magen. Men man såg i alla fall Eiffeltornet om man lutade sig ut rejält genom fönstret. Det gjorde en kompis och klingeling så for rumsnyckeln ner i hålet!

Har du ritat serier OCKSÅ? Det är ingen hejd på din kreativitet mänska!

Kesu sa...

Förresten: När blev Jycken AB:s signaturhund? Han som attackerar med reservoarpennan i högsta hugg. Jag är grymt förtjust i den hunden. Har honom som en pin i nån låda. Han finns överallt på AB - vet en som vikarierat där, d v s jag. :)

Christina sa...

Renée: Då har du ngt att se fram emot :)
Ja, du får väl se vad du själv tycker om serien.

em: Ja, himla söta är de. Jag har faktiskt aldrig sett några vad jag minns förrän igår då det vimlade av gråsiskor runt fågelbordet.

Kesu: Fler med ljusa idéer :)

Säger jag turkisk toalett och ser lyrisk ut så tror folk inte man är klok, eftersom de just tänker på hål i golvet.
Såna toaletter är riktigt vidriga, men de turkiska - snacka om modernt och hygieniskt!

Hoppas att du inte tittade på Eiffel förrän du var klar med dina bestyr ;)

Jycken blev en av Aftonbladets loggor på nittio-talet någon gång. Torbjörn Larsson älskade Jycken, så jag har honom som pins, mjukisdjur, badlakan, scarfs, slipsar badlakan etc etc :)
Sen kom det nya chefer som ville sätta sin prägel på tidningen, och då la dom ner Jycken.
Synd, för Arne och jag hade inte hunnit tröttna på serien trots att vi hade hållit på i 14 år en gång i veckan.

Jag kanske ska lägga in lite gamla Jycken-serier här på bloggen ibland så att Bävern och Jycken får komma ut och lufta på sig ibland ;)

Aha, så du har vickat på AB! Vad du har hunnit med män'ska!

Christina sa...

Lifeblog: Jag tappade dig, ursäkta!
Du vill se mer av när seriefigurerna tog över? Det ska bli!

Kesu sa...

Jaaaaa! Lägg in Jycken för bövelen :) Jag kan berätta att han lever än idag på redaktionerna. Pryder bland annat den lilla skriften "Så skriver vi på Aftonbladet" som jag (också) har nånstans i nån låda. Badlakan med Jycken måste vara rena rama Jyckelyckan! Jag tänker size här ;)

Man hinner mycket på en LAS-period, men sen åker man ut. Fast jag säljer till AB idag, så jag är nöjd. Åker dit ibland och hälsar på också. Jag är ingen dagstidningmänniska, tempot är för högt för mig som vill fundera lite och fila (bar lite till) på texterna.

Närå, Eiffeltornet tittade man på före eller efter, aldrig under ;)

Anonym sa...

Vad roligt med turkisk bastu!!! :-) Jag besökte ett turkiskt bad s.k "Haman", när jag var i Turkiet. Det var inte dumt alls!!! Det skulle vara helbra att ha ett eget Haman i källaren!

Christina sa...

Emma: Bada hamam är bland det härligaste som finns :) Ja, ett sånt skulle man ha i källaren!!!

Provade du ingen toalettstol? ;)

Christina sa...

Kesu: Nu ska jag strax krypa i säng, men såg att jag hade missat din sista kommentar.

Kul att han lever vidare, men AB var urdåliga på att respektera upphovsrätten, så de klippte och klistrade med jyckarna hur de ville trots att jag tjatade på dom att så fick de inte göra.
Om de t ex hittade en Jycke som pekade uppåt men behövde en som pekade neråt - ja, då klippte dom och klistrade...eller ännu värre...plitade dit en arm själva.
Sen sparades de Jyckarna och hamnade i Jyckenbanken så att säga.

Till slut var det nästan inga "riktiga" Jyckar kvar, utan de såg ut som skit allihop.

Den delen av mitt samarbete med AB saknar jag inte, däremot var det väldigt roligt att göra serien som Arne och jag hade full koll på.

Hur trivdes du på AB? Det kanske du inte kan skriva så här?
Själv tyckte jag att det var ett väldigt hierarkiskt ställe...

Skönt att höra om Eiffeltornet, jag blev lite orolig där...

Anonym sa...

AH! En matsedel hos Chartier! Nu vattnas det i munnen vill jag lova!

Christina sa...

Eva H-höjden: Visst gööööör det!

Anonym sa...

Nej, det kanske jag inte kan :) Men att de inte respekterade din Jycke är ganska typiskt. MORR!Hierararkiskt? Javisst! Och så har jag lite svårt för kändishysterin och lite annat. Men jag är verkligen glad för min tid där. Lärde mig jättemycket som jag har både glädje och nytta av idag. (Skrev faktiskt en AB-dagbok. Den kan du få läsa när vi ses!!!)

Kesu sa...

Anonym, det var jag Kesu det. Vet inte varför jag inte automatiskt klickades in som det. Men nu vet du ifall du undrade.

Christina sa...

Kesu: Jag fattade att det var du...jag satt och redigerade ett inlägg om anfadern och Dessi när det plingade i inkorgen ;)

Jag är också tacksam för min tid som samarbetspartner till Aftonbladet, men jag är glad att jag slipper jobba där :)
Ja, så klart att vi måste ses!