torsdag, februari 26, 2009

Mer om pudelvalpen och anfadern...


Den lilla sydfranska jycken som liknar Mumintrollets anfader, eller om det är tvärtom, är en hejare på att stöka runt har vi bloggläsare förstått.

De verkar ha ett tydligt släktskap inte bara till utseendet, utan även till sättet, anfadern och lilla pudelvalpen. Jag ler när jag läser det här avsnittet ur Tove Janssons Trollvinter:

Den natten möblerade Mumintrollets förfader om hela huset, helt stilla men med förvånande kraft.
Han hade svängt soffan mot kakelugnen och hängt om alla tavlorna. Dem han tyckte minst om hade han hängt upp och ned. (Eller kanske var det just dem han höll mest på, vem vet.)
Alla möbler var flyttade och väckarklockan låg i slaskhinken. Istället hade han dragit ner en massa gammal bråte från vinden och staplat upp den kring kakelugnen.
Too-ticki kom och tittade.
Jag tror han har gjort så där för att få mera hemkänsla, sa hon och gnodde sig om nosen. Han har försökt bygga ett trevligt snår omkring sitt hus. För att få vara ifred.
Men vad ska mamma säga? sa Mumintrollet.
Too-ticki ryckte på axlarna.
Ja, vad skulle du släppa ut honom för, sa hon.

...........

På kvällen tog han lampan med sig in och låg och hörde hur förfadern prasslade inne i kakelugnen.
Så här bodde jag kanske för tusen år sedan, tänkte Mumintrollet förtjust.
Ett slag funderade han på att ropa nånting genom skorstenen. Nånting av hemligt samförstånd. Men så lät han bli, släckte lampan och rullade ihop sig djupt inne i träullen.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Helt underbart! Jag har redan tagit Anfadern till mitt hjärta! Tack för både bilder och text.

Nu blev jag rejält Tovesugen :)

Vänliga notera att jag är FÖRST med en kommentar - hihi!

Christina sa...

Kesu: I boken heter han ju Förfader, men jag gillar Anfader bättre av någon anledning.

Noterat ;)

Anonym sa...

Håller med! Anfader är mycket bättre än Förfader! You've got a way with words - too :)

PS Semestersvaret dröjer lite. Måste jobba undan en del först. Tyvärr! ;)

Monet sa...

Åh, vad detta är kul. Hela berättelsen stämmer liksom också: "Helt stilla möblerade han om" där på natten eller hur det var.

Det är samma sak här. Man kan ha lämnat ett rum i ordning och sen vips, när man kommer tillbaka så är det dags för dammsugaren att fånga upp lövbitar eller gnagda toalettrullar. Hur gick det där till, inte hörde jag något?

Dom är på pricken lika, också svansen. Det kommer busbilder på min blogg också! På Anfaderdessi:-)

Bloggblad sa...

Här har vi en stor lucka i min bildning. Jag vet inte alls varför Mumintrollet gått mig förbi. Får väl införskaffa nåt och se till att barnbarnet blir bildat samtidigt med mig.

Det var mycket jag inte fick som barn, men se barnböcker fick jag läsa.

Tove sa...

Blev nyfiken å tittar in!
Heter inte anfadern Radamsa? Minns jag fel eller var det att han alltid sa Radamsa? Hur som helst så bråkade han alltid med lilla My.

Anonym sa...

Detta tyckte jag om!
Som ättling till finlandssvenskar har ju Tove Janssons böcker varit en självklarhet i bokhyllan, men tänk att efter att jag som liten hört boken läsas högt av självaste Tove tappade jag helt intresset.
Har inte ens läst böckerna bara för det.
Däremot märker jag nu att det verkar hur trevligt som helst!
Måste nog revidera min uppfattning...

PGW sa...

Alla som inte läst muminböckerna måste GENAST läsa dem, de är underbara! Inte alltid några barnböcker dock.

Anonym sa...

PGW - kanske därför jag inte riktigt gillade böckerna som barn. När jag nu ser ett utdrag ur en bok gillar jag det skarpt!

Emma R sa...

Valpar är såååå gulliga!!! Man blir knasig av att jobba på Ganngården i vårtid! Dit kommer massor av folk in med sina valpar, och vuxna hundar för den delen). Jag känner liksom ett sånt sug att jag bara måste släppa allt jag har för händerna och titta, fråga, prata daddaspråk! Kanske man får gosa också!? Det var en tjej som kom in med en nyhämtad liten svart pudelvalp som var sååååå gullig för ett tag sedan! Jag gillade Mooooomins anfader också! Håller med om de slående likheterna!

Anonym sa...

Tack för den mysiga sagostunden!
Håller med PGW att kanske böckerna passar oss vuxna lite bättre??
Funderar på det där med talböckerna med Mark Levengood, han, om någon, borde ge dessa texter en extra knorr med sin finlandssvenska.
Kram
Helen

Christina sa...

Monet: Ja, jag tycker också det verkar stämma så bra.
Inget blir sig likt efter att en Anfader eller en Dessi har flyttat in hos en ;)

Bloggblad: Om du läser Mumin ihop med barnbarnet kommer ni att ha mycket nöje!
Jag älskade Muminböckerna som barn, men inga av mina syskon gjorde det.
De kan lika väl betraktas som vuxenlitteratur faktiskt.

Tove: Jag hoppade till när jag såg ditt namn, tänkte att det var någon som ville klaga på det här med upphovsrätten ;)
Eftersom Tove J är så himla berömd och ingen kan tvivla om vem som gjort bilderna tyckte jag att det var ok att tjyva dom ur böckerna för den här gången.

Radamsa? Vilket minne du har!
Nej, Anfadern varken heter eller säger radamsa, det är ett annat litet djur med buskiga ögonbryn som Mumintrollet möter denna vinter som säger radamsa mycket vresigt, plus en massa annat obegripligt.

Mumintrollet är jätterädd att Anfadern också ska tala ett främmande språk och göra det helt omöjligt för dem att bekanta sig med varandra.
Anfadern är stum, han talar aldrig i boken. Möjligtvis att han kan skälla och yla som pudelvalpen, men det förtäljer inte historien.

Marskatten: Men hur är det möjligt att du inte gillade Tove Janssons högläsning?
Ja, du får nog göra ett nytt försök för böckerna är helt underbara, allihop.

PGW: Kan bara instämma :)
Nej, många barn blir nog lite skrämda av Muminböckerna, för de innehåller en hel del jobbiga känslor...kanske därför jag gillade dom så mycket?

Emma: He he, jag är också en sån där som pratar daddaspråk med valpar ;) SEnast igår när jag mötte en australisk terrier, en ras jag aldrig förr har sett. Så himla pöööt!

helen: Jo, de är för vuxna också, men jag hittade mycket i dom när jag var barn, som gjorde att jag kände mig mindre konstig på något vis.
Ja, Levengood borde man lyssna när han läser Mumin...men då missar man alla de fantastiska bilderna :(

Ängla-Tapas sa...

Vill bara tipsa alla Muminälskare om att barnprogrammet Latjo lajban i TV4 visar Mumintrollen på lördagar kl 7 (om någon är vaken då...). Mark Levengood är berättare då också. :)

Christina sa...

Ängla-Tapas: Tack för tipset...men det är på tok för tidigt för mig i alla fall ;)