söndag, februari 01, 2009

Art Masking Fluid


För er som är intresserade och som inte kände till det förut så tänkte jag tipsa om en slags gummilösning som heter Art Masking Fluid.
Den förenklar verkligen en illustratörs vardag och används till att avmaska områden i bilden när man t ex ska måla en jämn och fin bakgrund.

Ta till exempel bilden jag har jobbat med idag. Jag har lagt på gummilösningen med hjälp av en tunn syntetpensel (som jag sedan omedelbart rengör med hjälp av vatten och lite diskmedel) på figurerna som sitter vid campingbordet. Lösningen är svagt gulfärgad för att man ska se vad man gör.


När jag sedan lägger på en grå ton på gräsmattan och runt personerna så slipper jag sitta och peta och riskera torrkanter i färgen. Jag kan utan vidare göra några stora och snabba svep med penseln, och inget av färgen hamnar där jag har lagt på gummilösningen.


När färgen har torkat pillar man lite med fingret eller använder ett mjukt suddigummi och tar försiktigt tag i gummihinnan och drar bort den från akvarellpapperet.
Sen är det bara att fortsätta jobba, och lägga på färg på figurerna.
Det här är ett så smidigt sätt att få jämna bakgrunder.

28 kommentarer:

Bloggblad sa...

Tack! Jag har faktiskt undrat många gånger hur man kan måla så jämnt och fint utan att kladda. Hade inte en aning om detta!

Om jag läser tillräckligt många bloggar kommer jag att bli spränglärd med tiden... :)

OJ! Nu måste jag titta ut en stund - allt är dränkt av blekrosa sol... kvart i fyra... wow! Det är VÅÅÅÅÅR

Anonym sa...

Praktiskt! Får mig att tänka på serieteknare(?) som använder sig av ngn sorts "kalk-papper" - när de tecknat fel med sitt svarta bläck skrapade de försiktigt och fick fram ett nytt rent vitt lager att teckna på.

Vonkis sa...

Vad häftigt! Tänk vad smarta människor det finns som kommer på sånt här.

Anonym sa...

Men det är ju - läckert! Sinnligt på något vis.

Evas blogg sa...

Helt otroligt smart. Och jag har inte köpt det än, inte heller penna och bläck. Pengar - en bristvara ibland. Men jag vill ha!

Tussegumman sa...

Du har blivit utmanad./Kramar Tussegumman

em sa...

Har den begränsad livslängd? Tittade häromda'n på min flaska som har stått flera år på hyllan - tror du att den funkar fortfarande?
Margaretha

Elisabet. sa...

Du borde ha blivit lärare! Du är fantastisk pedagogisk!

Anonym sa...

Så himla smart!
Jag visade dotter L ditt inlägg med hundskisser och dotter säger:
-Jaha, javisst, henne känner jag igen från tidningen xxx!(minns inte vilken hon sa)
Ska visa dotter nr 3 ditt knep för att få jämn bakgrund, jättefiffigt!

Anonym sa...

Håller med "bloggblad". Tänk vad man får veta mycket som man inte hade en aning om, när man tittar in hos vissa bloggare. Fiffigt!!
Sen det här med smaken på anka...jag har aldrig ätit gås heller...
Men tänk, att äta något riktigt gott, är bland det mest njutningsfyllda upplevelse man kan vara med om, eller hur?
Hm, måste nog ta en titt i kylskåpet, blev plötsligt så sugen...
Kram
Helen

Christina sa...

Bloggblad: Ja visst är det roligt att man blir så allmänbildad när man surfar runt på bloggar! Jisses så mycket man suger i sig.

Josephine: Se där, nu lärde jag mig något nytt! Intressant, och fina serietecknare har ni i Belgien!

Vonkis: Ja, inte sant!?

ab: Sinnligt? He he, hur menar du då?

Eva: Pengar är tyvärr ett nödvändigt ont, men kul att du känner "vill ha"-känslan. Du kommer att gilla dom här grejerna, det är jag nästan säker på!

Tussegumman: Ok, jag ska strax kolla vad det innebär, är inte så bra på sånt där ;) Tackar, tackar!

em: Ja, det är som med mat, man får kolla och nosa lite. Gummilösningen har ju en förmåga att klegga igen, så testa om du kan röra runt i flaskan. Det ska ju vara så pass lättflytande att du kan applicera med pensel.
Är lösningen riktigt trögflytande så är det nog bäst att hiva den.
Kanske du kan testa att lösa upp med lite vatten och prova på ett akvarellpapper, innan du kasserar flaskan!

Elisanbet: Tack :) Jag lägger ut såna tips som hade besparat mig mycket jobb om jag hade hittat liknande info när jag själv började som illustratör.
Sen har jag vickat som teckningslärare ;)

Christina sa...

Marskatten: Ja, visst är det smart! Hälsa döttrarna :)

helen: Det konstiga är att vi svenskar varken äter gås eller anka. Kommer man bara ner till Skåne så blir bilden en annan, för att inte tala om när man åker över till Danmark.
Jag vet inte om det är för att både gås och anka är feta fåglar som de ratas av svenskar?
Gås är också så där jättegott, men den är så himla dyr så man har ju nästan aldrig råd att köpa någon.
Ankbröst för femtio spänn tycker jag var en hit!

Ingela sa...

Jag har faktiskt sett det där klägget i bruk, bildläraren på vår skola visade. Jag har aldrig använt det, men jag har en dotter som är väldigt intresserad av att måla och som har fått lite enkla akvarellgrejor att prova sig fram med. Är det lösningsmedelbaserat eller kan en 10-åring prova det?

Bloggblad sa...

jag har inte lagt ut mina illustrativa teckningar än... törs kanske inte... men får sån lust att klegga med sånt där klet...

Evas blogg sa...

Ja det är jag helt övertygad om!!

Anonym sa...

Sinnligt - jag menar att när man tar bort gummihinnan, är linjerna så fina och rena - någonting sådant.

Kesu sa...

Jag ÄLSKAR tydliga bilder. Den där när du d r a a a a ar bort gummimassan är bara helt fantastiskt pedagogisk. Du har aldrig funderat på att skriva - och illustrera - instruktionsmanualer? Tänk om instruktionsboken (mer känd som destruktons dito hos oss) till vår nya dvd-spelare och box hade varit så tydlig, då hade jag varit LYCKLIG! (Inte minst för att ha ett gäng Christina-illisar i privat ägo!)

Har en flaska, men den är gammal Har aldrig använt. Fy! Såg samma fråga jag hade i en kommentar - och ditt svar. Tack! Jag ska lukta och kolla! :)

En fråga: Färglägger du vissa bilder i svartvitt, som ett svartvitt foto alltså? Är inte det svårt?

Christina sa...

Ingela: Det står en varningstext på flaskan att det innehåller amoniak, men det är vattenlösligt och jag skulle nog låta en 10-åring använda det.

Bloggblad: Kasta hämningarna Bloggblad ;)

Eva: Hoppas att du snart får tillfälle!

ab: Aha, jag undrade just ;) Alla gummilösningar är inte lika bra. Jag kan varmt rekommendera det till höger på bilden. Det är lätt att ta bort i ett svep och det tar inte med sig något av papperet.

Kesu: Jag älskar själv tydliga manualer, så.... :)
Det var faktiskt en journalist här i somras som tyckte att jag skulle ge ut en tecknarskola i bokform, men jag har absolut inga såna intentioner. Det skulle kännas förmätet på något vis.
Däremot kan jag bjussa här på bloggen på tips som jag själv skulle ha velat ha när jag var ung och grön.

Om den gamla flarran: rör i den. Om gummilösningen är hyfsat flytande så går den att använda.

Alla böcker trycks ju inte i färg, och om de trycks i sv/v, ja då målar jag i sv/v. Laverar kallar jag det.
Och nej, det är betydligt enklare och går mycket snabbare att jobba med gråtoner än med färg.

Kesu sa...

Oh, det finns fler journalister som drar i dig. Då är det INTE förmätet, då är det konsumentupplysning :D Med din tydlighetsbegåvning kan du ju ut hur många manualer och instruktionsböcker som helst. Hur man steker ankbröst, till exempel ...

Hur exakt kan man vara med masking fluid? Är den lika lättflytande som tjock akvarellfärg (alltså med lite vatten)?

Lättare att lavera i svartvitt ... Jag trodde det var svårare att tänka i svartvitt, att få till det trovärdigt liksom, men så var det alltså inte. Spännande!

Kesu sa...

kan du ju GE ut - skulle det stå.

Christina sa...

Kesu: Ja, en ankbok - då kommer saken i ett helt annat läge :) Ett sånt projekt skulle jag tycka var hur kul som helst, men en tecknarskola...nä, då är jag för blygsam. Det finns så många tecknare som är bättre än jag som borde ge ut böcker i så fall.

Angående maskingfluiden så får du prova dig fram om du har en gammal flaska. Den ska flyta relativt lätt. Man ska inte få en stor bobba på penseln som släpper som en stor pärla på papperet sen. Man ska kunna måla med den.

Nä, det innebär svårare beslut att måla i färg. Då måste jag plötsligt bestämma mig för vilken färg folk ska ha på kläderna etc. Massor av beslut med andra ord.

Kesu sa...

A duck book it is then ;)

Det där med stor bobba och så plaff känner jag igen. Inte från maskin fluid, men från annat som vi amatörer inte behärskar.

Svåra beslut har jag svårt för. Lätta med. Kan aldrig bestämma mig om jag ska äta fisk eller kyckling till lunch. Eller om jag ska ha svart eller blå tröja. Det var skönt att vara guide när man bara hade att dra på sig uniformen på morgonen.

Menar du att det är svårt att veta vilka färger på kläder o dyl som gör sig bäst? För gräs är ju grönt (om än i olika nyanser) och så. Jag tycker det här är JÄTTEINTRESSANT! Säg till mig att stoppa när du tycker det räcker. (Mina vänner kallar mig "100 frågor" - guess why?!)

Christina sa...

Kesu: Nä, jag tycker det är kul att du är så nyfiken :)
Du får fråga hur mycket du vill!

När jag sitter där och ska till att färglägga en illustration, då kan jag drabbas av en känsla att paletten bara innehåller grundfärgerna. Jaha, en röd tröja och blå byxor...men vad ska nästa person ha för färg på sina kläder så det inte blir världens upprepning? Fattar du?
Det blir ett beslut för varje grej man ska färglägga, det är så otroligt mycket enklare att måla med enbart gråtoner.

Linda sa...

Åh vad sånt här är intressant!
Inte en aning har man om alla finesser som finns :)
Och lika glad blir man varje gång man inser hur mycket som finns att lära sig :)

Christina sa...

LindaLotta: Jag trodde att det var lite smalt det här, så glädjande att så många tyckte det var intressant :)

ullrika sa...

jag som inte ens kan kludda en begriplig streckgubbe kommer aldrig nånsin få använding av det här men jag älskar att lära mig "onödiga" saker. och jag håller verkligen med om din grymma pedagogik. jag fattar exakt!

Christina sa...

ullisen: Jag hade ingen aning om att jag var så pedagogisk ;)

ullrika sa...

ehum.. var det en kamouflerad nosning!!?

:D