lördag, februari 28, 2009

Gåtans lösning

Det var som vanligt svar som imponerade, och kampsporter som jag aldrig hade hört talas om.

Illustrationen var ju ingen faktateckning, det kunde varit i princip vilken kampsport som helst, säger jag som inte vet nåt om det här ämnet.

Förvånansvärt många har gissat rätt kampsport, och det kan ju inte ha berott på teckningen precis.

Taek won do
var rätt svar och följande hade svarat rätt, till höger ser ni de namnförslag på flickan de har lämnat:

Marskatten - Tekla

Cicki - Therese eller Tessan

Helen - Elin

Rutan - Elin

Ängla-Tapas - Pernilla

Moster Ma - Emma

Flickan i ARN-fallet heter Sara, och både Marskatten och Cicki har gissat på ett T-namn, och kommer närmast alfabetiskt.

Hur gör man då? Tekla eller Therese/Tessan?

Jag lät Poppan bestämma vem som skulle vinna.

Jag la två godisbitar i varje hand plus en lapp där det stod Cicki, respektive Marskatten, knöt nävarna och lät Poppan välja.

Här sitter Poppan med de knutna nävarna på exakt samma avstånd ifrån sig, fullt medveten om situationens allvar verkar det som ;).


Hon väljer den högra handen med både nos och tass, så jag öppnar den och läser...Marskatten!


Marskatten, om du mailar mig din snigeladress så skickar jag teckningen:
christina dot alvner at telia dot com

16 kommentarer:

Anonym sa...

Rackarn's!! Ett halvt rätt i alla fall! Mera tävlingar efterlyses, jag känner på mig att det snart är min tur!
Grattis till Marskatten!!
Puss till Poppan!
Kram
Helen

Cicki sa...

Kul att man var så nära i alla fall....:-)

Jättegrattis till Marskatten.

Poppan är duktig på det mesta. Hur är det med vappen nu? Är den inte intressant längre?

Elisabet. sa...

Du är bara totalt underbart påhittig!!

Anita sa...

Ähh, jag kommer a l d r i g att klara dina svåra frågor...
Jag hade ingen suck om denna kampsport.

Är vappen stor nu? :)

Anonym sa...

Grattis, rättgissare! Att utse Poppan till utslagsdomare var ett genialiskt drag, tycker jag.

Tankevågor sa...

Helt suveränt att Poppan får vara med och hjälpa till med lottningen!
Du är otroligt påhittig Christina!

Jag var inte ens i närheten i den här tävlingen.

Jättekul att Marskatten vann, en härlig födelsedagspresent till henne som snart fyller! GRATTIS till Marskatten!

Evas blogg sa...

Attans, inte den här gången heller!!

Men stort grattis till dig Marskatten!

PGW sa...

VAR är vappen?? Har vappen flyttat hemifrån nu?

Anonym sa...

Tänkte just säga som PGW: Var är lilla valpen? Uppvuxen?

Men kära nån: Wv är mushus. Såvida det inte är musbus. Svårt att se!

Kesu sa...

Åh, nu missade jag en av dina finurliga tävlingar IGEN. Hade faktiskt rätt med taekwando. Fast namnet, nän, inte en suck.

Men nu måste jag ta i på skarpen: du skriver att väldigt många gissat rätt och att det inte kan bero på illustrationen. MEN DET ÄR JU JUST DET DET GÖR! Eller hur alla kommenterare? Så fort jag såg teckningen tänkte jag 1) taekwando och 2) hjälp" hur stavar man det då?

Du är en på-pricken-illustratör. Så.Det.Så!

Och vad fyndigt att låta nyblivna tonårsmorsan Poppan agera tävlingsdomare. Går hon att muta???

Ängla-Tapas sa...

Grattishälsningar till Marskatten och stora ovationer till poppis-Poppan!

Christina sa...

Poppan hälsar till alla och tackar för uppmärksamheten och att alla litar på att allt gick rätt till :)

Kesu: Jo, jag märkte det idag, att det blev lite konstigt i texten ;)
Men det hade faktiskt kunnat vara många sporter - det finns väl fler som har benspark?
Men tack ändå för snäll-orden, som Elisabet brukar kalla det.

Kesu sa...

Åh nä! Försök inte! Jag tror faktiskt inte att man får sparka lika högt i andra sporter. Taekwando (snart kan jag skriva det på under fem sekunder!) är the sparka-mot-huvudet-sporten. Precis som du illustrerat! :D

Christina sa...

Kesu: Se där, det visste jag inte och blev lite förvånad att så många gissade på rätt sport.
Jag googlade på Taek won do och kollade bensparkar...så det kanske blev lite rätt ändå?
Fast bältena fick jag ingen kläm på...orkade inte ta reda på hur dom var funtade. Känes inte så himla viktigt.

Anonym sa...

TACK TACK TACK!!!

Vilken duktig Poppan som drog rätt lott!
Jag är så glad, så glad, detta var riktigt kul.
Kram och tack igen. Jag mailar min adress ikväll.

Christina sa...

Marskatten: Där är du ju :) Grattis!