fredag, februari 06, 2009

På begäran - Poppanrapport!


Jag tycker nästan Poppan börjar ta över den här bloggen. Jag ramlar och stukar foten och det enda folk frågar efter är hur Poppan och hennes vappe mår. Ok då'rå, jag biter i det sura äpplet och rapporterar det som har passerat här på stationen idag.

Efter kvällsmaten så brukar pälstjejerna få var sitt litet tuggben, och Gaia håller noga koll på att de utdelas varje dag.
Den sista tiden har bara Gaia tagit sitt ben medan Poppy har sträckt på halsen och avundsjukt tittat på från soffan, men inte avbrutit valpomvårdnaden. Hon har varit som fastvuxen i soffan med vappen medan Gaia har legat och knaprat på sina godsaker ett stycke bort.

På bilden ovan bröt Poppan mönstret ikväll och kom till tuggbensutdelningen men blev väldigt brydd hur hon skulle lösa det hela. Till sist så la hon ner vappen på golvet, tog tuggisen och greppade sedan vappen o c k s å och vankade omkring som en osalig ande i en kvart. Jag missade hur hon löste det hela, men jag fick ett foto...fast tuggbenet syns tyvärr inte.
Här ligger Poppan med sin vappe och vilar ut efter allt hej å hå med tuggbenet.


Poppan är ute och kissar och Gaia vågar inte tro det är sant att hon är ensam med vappen. Så nära men så långt borta. Bäst att stirra rakt fram och låtsas som ingenting.


Plötsligt bestämmer sig Gaia för att vara lite tuff, så hon passar på att ta över vappen för första gången. Poppy har inte låtit henne komma i närheten förut.


Poppan kommer in efter kisseriet och blir mäkta förvånad. Va va va?????
Hon lägger sig ner i soffan och skickar lugnande signaler, tittar inte på Gaia utan väntar...och bidar sin tid.
Gaia låtsas helt oförstående.


Igår haltade jag omkring på Lidl i Örebro i hopp om att hitta fler ankbröst. Det fanns det inga, men däremot gåsbröst!
Jag har inte ätit gås på säkert 25 år så jag slog till och plockade på mig två hela bröstbitar. Ett av brösten lagade jag till ikväll, och jisses så gott det var :)


Poppan känner dofterna och har lagt vappen i kökssoffan och bevakar vår mat istället.


Håkan sparar några godbitar av sin bröstbit och ger pälstjejerna.


Mums, tycker Gaia som nästan sätter i sig gaffeln.


Sen kommer kill-skämtet ;) Håkan lägger gaffeln med en gåsbit på och låtsas ge till vappen. Poppan förekommer och hugger biten först och Håkan sammanfattar:
- Vappen fick inget!

14 kommentarer:

Unknown sa...

Morrn

Huge misstake, ingen gele,
till gåsen?

Ha en bra helg
Hasse

Cicki sa...

De är för roliga de små liven. Kan man bli annat än varm i hjärtat när man ser denna moderskärlek till en gummileksak.

Christina sa...

enn-08-i-exil: He he, nä ingen gelé till pippin men en gudagod sås :)
Vilken typ av gelé skulle du rekommendera, vi har ett gåsbröst kvar i frysen nämligen?
Trevlig helg Hasse!

Cicki: Poppan måste ha världens fulaste valp, men som Ängla-Tapas skrev någonstans i en kommentar så tänk vilket lyckligt öde just den här gummihanteln gick till mötes! Kan man bli mer älskad om man är en illorange gummihantel?

Anonym sa...

Visst! Poppan är jättesöt, men hur är det med foten???

Ha en skön helg! :-)

Emma R sa...

I´ntressant att Poppan inte "reagerade" när Gaia tog benet... Hur fick Poppan tillbaka benet senare? Lämnade Gaia benet och Poppan tog det tillbaka?

Och hur mår du i foten!? D kan nog vara bra att linda den när du anstränger dig ock kanske ha den i högläge på natten? Krya på dig och trevlig helg!!

Anita sa...

Som jag skrev i föregående inlägg, Christina; det är dags att undersöka foten nu.

Kul med alla rapporter om den lilla vappens öde!

Monet sa...

Håller med alla om att det är himla kul med detta vapp-öde. Man undrar verkligen hur det ska sluta. När skenvalpningen är över, övergår vappen till normaltillstånd, dvs vanlig gummileksak då?

Jag håller med dem som säger att du ska låta någon medicinskt kunnig titta på din fot Christina. Min mamma, 83, bröt foten i ett fall precis som du beskriver ditt.

Hon är ingen "sjåpagås" utan linkade omkring som du och kom först på fjärde dan till doktorn. Och nog var det brutet alltid. Gips och det hela, inte för att skrämmas men få iallafall ett lugnande besked.

Hade en granne på skärgårdsön också som inte heller tyckte det där med doktor var särskilt nödvändigt. Han gick med bruten fot i två veckor och det hela läkte INTE särskilt bra efter det kan jag säga!

Tag hand om dig och vad du gör, stöd INTE på foten. Jag har gjort samma sak som du, fick foten under mig i fel vinkel vid hopp ner i blöt sittbrunn. Sled av ett ledband och hade gåförbud i flera veckor.

Valpkram!

Anonym sa...

Poppan i all ära men finns det en vackrare lady än Gaia? Hon är en riktig skönhet!!! Bilden av henne i profil i soffan är ju helt underbar. Hon har ett sånt fascinerande kroppsspråk - och en säregen personlighet, fina fina Gaia.

Hoppas foten är på bättringsvägen idag!?

Kesu sa...

Vilken blog queen du är som skildrar förloppet så skickligt och härligt i både text och bild. Jag satt och skrollade och skrollade och skrattade och skrattade. Tänk att du kunde fånga både Gaia och Poppan precis i de poser du beskriver. Du har ju berättat att Gaia inte poserar så villigt. MVG till dig!

Gås är gott! Men jag har aldrig lagat bara gåsbröst. Hur tillredde du det (om du orkar berätta)? Påminner det om anktuttar?

Har du tänkt på att du kan vara vappledig nu? Kanske inte som ensamföretagare, men om du hade varit anställd ;) Vi gör ett nytt verb av det med en gång tycker jag. Vappa (intr verb) som i:
- Var är Christina idag?
- Hemma och vappar.
- Javisst ja.

Tankevågor sa...

Härliga bilder som vanligt! Jag tycker de är så uttrycksfulla miner de har hundarna och det stämmer verkligen med din text. :-)

Hur går det med foten? Hoppas det känns bättre!

(Du förstår att nu MÅSTE vi alla skärpa oss och fråga om foten också så att vi inte glömmer det i alla hundbilder, ;-)

Linda sa...

Alltså deras kroppsspråk är helt underbart!
Kolla Gaias öron i soffan, utan valp och med valp :)

Och du, hur ÄR det med din fot??

Bloggullet sa...

Du kan kalla mig Bloggullet om du vill istället för Midsommar.;0)
Det skulle vara roligt att se illustrationen om FK. Om jag tecknat så bra som du kunde det blivit många elaka och roliga bilder på makthavarna och FK osv.
Man måste ju ha fantasi också förstås.
Kramar

Anonym sa...

"Hemma och vappar"!! Ha, ha, det var ett kul, nytt ord!
Men foten... hur mår den och när får vi se ett fot-o på den?? :) Hoppas du är på bättringsvägen! Take care.

Anonym sa...

Gå till doktorn! Gå till doktorn!

Jag lydde mina kommentatorer efter kattbettet och hasade mig iväg till akuten och väl var det, annars hade jag fått blodförgiftning därför att jag alltid tänker att det fixar sig nog. Så gör nu du sammaledes! Inte får du blodförgiftning, men fel-läkt fot är inte heller kul.

Jag tror Poppan mycket väl vet att valpen är en leksak, men just nu älskar hon den över allt annat och följer bara sina känslor.

Och så tycker jag du ska gå till doktorn...