torsdag, februari 19, 2009

Torsdagsbilder och recept på jordärtskockssoppa


Tulpanerna jag fick av Håkan i lördags står sig bra.

Igår fick jag lära mig av Jom att det är viktigt att avbildningar av Buddha är placerade ovanför huvudhöjd.
Den handmålade porslinsbuddhan har alltid haft ett upphöjt läge på stationen...


...medan guldbuddhan från Vietnam fick en helt ny placering igår.


Igår gjorde jag en jordärtskockssoppa som var både enkel och god.


2 filébitar fisk
300 gr jordärtskockor
2 schalottenlökar
4 dl fiskbuljong
3 dl mellangrädde
salt och peppar

Skala skockorna och löken. Skär dem i grova bitar och låt koka i fiskbuljongen tills de är mjuka.
Slå på grädden, smaka av med salt och peppar och låt koka ytterligare 10 min.
Mixa sedan alltihop.

Under tiden så skär man fiskfiléerna i mindre bitar och saltar lätt och ångkokar dem i 5-6 min.

Lägg fiskbitarna i djupa tallrikar och slå sedan på jordärtskockssoppan.

Strö lite hackad gräslök över härligheten och njut!

17 kommentarer:

Jom Manilat sa...

Det verkar som om jag möblerat om i ett par hem. Det kunde jag aldrig ana.
Jag ser att en av dina Buddhastatyer kommer från Vietnam. Jag älskar människorna i det landet.

Anonym sa...

Oj, läser både i Monets blogg och i din att man ska placera "Buddhorna" högt. Jag har tre st., och ingen står högre än midjehöjd...Vad händer nu??? ;-)
Kram
Helen

Christina sa...

Jo, du har fått fart på flera av oss ;)

Den vietnamesiska Buddhan på stationen fick jag av en god vän som har rest mycket i Sydost-Asien.
Själv har jag aldrig varit där, men skulle gärna vilja resa dit någon gång.
Jag älskar vietnamesisk mat som jag har ätit mycket av på små vetnamesiska krogar i Paris.

Vad tyckte du om maten i Vietnam, du som har varit där?

Det var herr'n här ovan som upplyste oss om detta förhållande igår när han visade sin datorhörna.

Jag tror det är bäst att du genast placerar om dina Buddhor!

Christina sa...

Ops, de sista raderna här ovan var ämnade till Helen!

Jom Manilat sa...

Helen, om du vill visa vördnad för Buddhan, och därmed för buddhismen, bör du placera den högre än huvudhöjd.
Om du inte gör så kan din "good luck" svika dig.

Christina sa...

Jom: Det var bara de två sista raderna i min tidigare kommentar som var riktade till Helen.

Jag är så nyfiken på vad du tyckte om den vietnamesiska maten, du som har varit där?

Jom Manilat sa...

Christina, den vietnamesiska maten är mycket god och billig. Jag äter ofta "street food" när jag är i Asien och den är både billig och välsmakande.
Sämst smakar de västerländska rätter som man har på matsedlarna på en del restauranger eftersom de inte riktigt vet hur man tillagar dem. Asiatisk mat skärs i små bitar och tillagas snabbt. Det fungerar sällan bra med större köttbitar.

Anonym sa...

Fina tulpaner!
Skönt att du är frisk igen!
Roligt med alla datorhörnor!
Härligt med soppreceptet!
Intressant med buddhorna!
utropar jag, som får lust att prova soppan. Har du kommit på receptet själv? Jag tycker de är så krångliga att skala, knotiga och dana. Men gott är det ju, så det är väl värt besväret...

Christina sa...

Jom: Ja, det minns jag från det jag var i Japan, att man skulle undvika västerländska rätter ;)

Jessica: Nej, jag skrev ut soppreceptet för ett tag sedan, men minns inte var jag hittade det någonstans.
Jag har lagt till gräslöken eftersom det blir så himla blekt annars.
Nästa gång lägger jag nog till några räkor också...

Skockor är verkligen en underskattad delikatess!

Anonym sa...

Ja visst är de. Underskattade alltså. För att inte tala om de andra skockorna, mina absoluta (och dina med väl?) favoriter, de fantastiska kronärtskockorna.
Men jordärtskockor, de finns väl inte hela året? Det är väl just nu de är aktuella. Eller?

Cicki sa...

Tack för receptet. Knycker det ogenerat och skickar vidare till bonussonen som frågade om bra recept på jordärtskockor häromdagen. Ska testa det själv någon dag då soppa är favoritmat här hemma. Det där med några räkor i låter inte dumt.

Christina sa...

Jessica: Mums, kronärtskockor är också en favorit, vi brukade väl äta det tillsammans varje höst?

Jordärtskockor finns numera nästan hela året. De jag köpte var ekologiskt odlade i Sverige. Sent skördade.

Cicki: Håller med om att soppor är gott. Vi är inne i en riktig sopperiod just nu :)

Anita sa...

Åh, det ser ut som en jättegod soppa! Hos oss blir det också soppa idag - fisksoppa. Praktiskt, enkelt och gott en kall dag som idag. Minus 27 grader. Brr..

Lotta Löfgren sa...

vad gott det såg ut:) vilken rolig ide med presentation av datahörnorna:)

Christina sa...

Smulan: Det är verkligen gott med soppa :)

Hemskt vad ni har det kallt!

Lotta: Det var väldigt gott, och visst var det roligt att få se alla hörnor igår! :)

Ängla-Tapas sa...

Jättefint att få ett tips om de där små knölarna. Jag har stått i affären och tittat på en sån förpackning och undrat vad jag skulle hitta på med dem.

Såsom halvvegetarian borde jag vara bättre på grönisar och rotisar än vad jag är...

Föresten, där vid tulpanerna, ligger det inte en liten vit Poppan bredvid? Den andra känner jag inte igen. Är det Gaia?

Christina sa...

Ängla-Tapas: Jag älskar skockor, så jag borde skicka lite recept till dig!

De är så lätta att ha i matlagning, att tillsätta i potatismos, göra en potatis/jordärtskocksgratäng, tillsätta i en pastasås etc etc...

Jovisst är det en Poppan som ligger bredvid tulpanerna:)
Jag knåpade ihop den lilla hunden när jag besökte min vän och granne keramikern en dag.

Den lilla hunden till höger är en liten pudelliknande hund, fint skulpterad i ngn slags sten...från 1800-talet skulle jag tippa. Väldigt fint arbetad men hade tyvärr tappat svansen när jag ropade in den på en auktion för en spottstyver.