onsdag, februari 25, 2009

070-potatismos...hallå, hallå!


Igår glömde jag mobilen hemma när jag åkte iväg till Lindesberg för att gå på bokrean tillsammans med Håkan.
Håkan jobbar i Lindesberg, så vi skulle träffas efter det han hade slutat men vi hade inte bestämt var. Vi skulle höras på mobilen för vi skulle uträtta flera ärenden.

Suck, inte kommer jag ihåg ett enda mobilnummer utantill, inte ens mitt eget, så vad gör man när man inte kan ta till kontaktlistan i mobiltelefonen?

Jo, jag har som tur är ett knep när det gäller att komma ihåg Håkans nummer, vilket jag har haft nytta av flera ggr kan jag tala om. Jag är en väldigt disträ person och åker ofta iväg utan telefonen.

För flera år sedan ringde det på Håkans mobil och i andra änden fanns en helt okänd och sprittande glad man som frågade en förvånad Håkan om han visste att hans mobilnummer var 070-potatismos?

Håkan trodde att han hade att göra med en galning först, men sen ramlade poletten ner och ujujuj vad jag är tacksam mot den här helt okände mannen som var så vänlig och påhittig.

Om man slår numret efter bokstäverna på mobilen - ja se då hamnar man helt rätt!
Och det är ju så mycket lättare att komma ihåg potatismos än en massa siffror.

Nu är det inte potatismos, utan en fransk sås, som är numret till Håkan. Jag tror inte att han är så pigg på att jag lägger ut hans nummer på bloggen, så jag gjorde om storyn lite.

Och om någon undrar så lånade jag telefonen hos distriktsveterinären där jag i alla fall skulle handla hundfoder.

34 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, och röd paprika har samma plu-nummer som min arb.kamrat karinas fyra sista i personnumret .. haha.

(Ja, det är ju ingen logik i att lära sig hennes fyra sista då .. men det ändå lätt att komma ihåg!)

Och min störstasyster och jag hade valt samma 4-siffriga kod på bankkorten .., men hon med bokstäver och jag med siffror .., helt ovetande om varandras påhitt.

Cecilia N sa...

Fiffit! Det där måste jag klura på för egen del.

Anonym sa...

Så käckt och bekvämt sätt att minnas telefonnumret.
Tack och lov har jag bra sifferminne, värre är det med namn...

Lotta Löfgren sa...

smaaart!!! ska genast kolla om vi har några sådana nummer. jag är också urdålig på att komma ihåg dem:)

mossfolk sa...

Haha, jag satte genast igång med att klura på mitt eget nummer. Utan något vidare resultat för det blev en förskräcklig massa konsonanter :)

Monet sa...

Hur fick du till den franska såsen? Min mans franska mobil är helt hopplös - det är bara sexor och åttor och nollor. En trea. Det blev ju bara konsonanter av alltihop.

Valde du bland de tre bokstäver som finns under varje siffra och hittade- micklade ihop ett ord på det sättet?

Har du köpt en reabok om anklår? Ser ut så på bilden:-)

Och min ordverifiering blev ungefär som min mans mobiltelefonummer haha, inte mycket hjälp där inte!

Monet sa...

PS. Glömde fråga: är det béarnaise, hollandaise, bechamèle?:-)

Anonym sa...

he he! Den var bra! Men varför köper du hundmat hos vetten? undrar jag som MÅSTE köpa min hundmat hos vetten. Och dyrt är det.

Galleri Dalhem sa...

Va smart !
potatismos
rotmos
plåttermos !

Ha,ha.....
för mig blir det : vig! jo om !
/ Erik

Tankevågor sa...

Vad klurigt! Nu måste jag kolla vad mitt mobilnummer blir....och så sitter jag här och funderar över vilka franska såser jag kan. ;-)

Christina sa...

Elisabet: Visst är det smidigt när man kan få minneshjälp :)

Cecilia N: Hoppas att du hittar ngt, det är så geschwint!

Marskatten: Jag har dåligt minne både för siffror och namn ;)

Lotta: Hoppas att du kommer på nåt!

mossfolk: Det är nog inte det allra lättaste att få ihop ett ord, men man har ju tre bokstäver att välja mellan på varje siffra utom ettan.

Monet: Nu hötter jag med pekfingret ;) Du har inte läst inlägget ordentligt (eller så skrev jag otydligt), det var alltså en vilt främmande karl som satt och ordlekte med olika nummer och ringde upp Håkan och berättade att han hade 070-fransk sås som mobilnummer :D
Ja, man har tre bokstavsval på varje siffra utom ettan alltså.
Man får nog vara bra på ordlekar om man ska klura ut något bra ord!

Nej, det är ingen ankbok jag har fyndat utan en kokbok som heter Orientens mat & kultur. Har kostat 368 kr och reapriset är 98 kr. Ett riktigt fynd.
En både vacker och användbar bok, tycker jag som gillar att laga mat.

Jag avslöjar inte vad det är för supergod fransk sås, eftersom jag inte tror att Håkan vill ha sitt mobilnummer på bloggen ;)
Men den är väldigt god, och man ska helst göra den själv.
Det kanske kan bli en ny tävling he he...?
Den som trycker och kommer fram till Håkan får pris ;)

Eva H-höjden: Gaia har haft magkatarr sedan jul, och jag vet inte hur många ggr nu som jag har kört ris/fisk-diet. Hon blir bättre ett tag sedan kommer det tillbaka, så i förrgår ringde jag ett sånt där gratis-samtal till vetten (som man gör här på landet) och vi pratade gott och väl i en kvart. Hon rekommenderade ett specialfoder som Gaia ska ha i en månad. Blir hon inte bättre då så ska vi låta röntga henne.
Och det var svindyrt, nästan 800 kr för en liten säck :o

Galleri Dalhem: Visst är det smart :)
Hur fick du till utropstecknen i ditt nummer, undrar näsvis?

londongirl: Det är ett väldigt vanlig fransk sås, eller jag kanske ska säga röra ;)

Bloggblad sa...

Det var en bra idé. Ska genast kolla vilken maträtt makens nummer blir. Eller bilmärke... För jag kommer inte ihåg hans nummer. Jag har i mogen ålder lärt mig att det finns en diagnos på mitt dåliga sifferminne...

(Synd att jag inte kunde den diagnosen när jag var dålig i matte i skolan...)

Anonym sa...

Oo vilket bra tips! Jag ska kolla om jag kan få till mitt mobilnummer på nåt sätt. Jag har haft det i ett år och har fortfarande svårt att komma ihåg det... :)

Galleri Dalhem sa...

kära näsvis, utropstecknen är bara för att: med betoning komma ihåg nummret och få rättmätig bekräftelse / Erik

Christina sa...

Bloggblad: Hoppas att du hittar något riktigt passande!

Ellis: Jag har också svårt att komma ihåg mitt eget nummer, men tyvärr innehåller det en 1:a och till den knappen hör tyvärr inga bokstäver :(
Hoppas att du har bättre tur!

Galleri Dalhem: Oj, nu ser du helt genomskinlig ut idag! Tänker på din nya avatar :)
Nu var jag säkert näsvis...igen.

Monet sa...

Det finns inga bokstäver på nollan heller, vad gör man då? (förlåt om jag läste slarvigt men det hela var så konstigt att jag var tvungen att fibbla med mobilen och TÄNKA hur du/den okände mannen kommit fram till potatismoset). Det är sånt här som är roligt med nätet:-)

"En god fransk sås som man helst ska göra själv och som egentligen är en röra??" Nu får du allt ge fler ledtrådar. Jag tycker det låter som den man gör till Cesarsallad?

Det blir väl kul för Håkan med roliga sås-samtal? Lägg ut en mobilnummergåta - vi kommer att gissa och ringa allihop. Jag också, jag har fri internettelefon från Frankrike!

Christian sa...

Hej jag tror att jag har knäck nöten. men jag säger inget!!
det är så att jag redan hade håkans nummer så jag fick sitta och klura ut såsen en stund.
Jag håller med Christina om att den kan vara god till vissa maträtter...........

Christina sa...

Monet: Det har du rätt i, det finns inga bokstäver till nollan heller. Attans också! Vad tänker dom på, mobiltelefonfabrikanterna?

Nja, angående den goda franska röran/såsen så kan jag inte avsöja mer, för då avslöjar jag Håkans telefonnummer och det vill han inte.
Om trycket blir för stort ska han tänka på saken, meddelar han från ett annat rum :)

Själv tycker jag det vore en förträfflig bloggtävling...den som kommer fram till Håkan vinner he he he;) Kan det bli bättre?

Men jag har respekt för min oäkta hälft och ser tiden an...

Christian: Din filur, nu blir de ännu mer nyfikna på såsen/röran ;)
Ja, visst är den läskigt god!

Anonym sa...

Å nej, det tänkte jag inte på. Mitt innehåller två 1:or. :(

Anonym sa...

Herregud, du får ju fler kommentarer än BLondinbella! (Säger en som inte varit inna på hela dagen och nu är jumbo.) Vet inte om det uppfattas som en komplimang, men det var menat som en sådan i alla fall.

Även jag tycker såklart att det hela är GENIALISKT. Jag är kalasduktig på att komma ihåg nunor - antar att du också är det - men inte siffror och namn. Hilfe! Det GÅR bara inte. Och det är värre än så, jag TROR att jag kan namn. Senast idag upptäckte jag att jag kastat om de två enda orden i en titel på en film jag recenserat. (Tror jag tipsade dig om den. Sunshine sleaning, inget annat!) Jorå, tidningen hann ändra.

För några veckor sedan yrade jag om Uppsala i stället för Upplands Väsby. Så där håller det på och det är jättejobbigt. Jag har t o m bloggat om det, nångång i höstas om du orkar läsa.

http://ikesunamn.blogspot.com/2008/11/frklaringar.html

Ett av mina längsta inlägg.

Vi måste också köpa foder hos Tant Vet. Dyrt som skam, men till all lycka gillar Lelle R det. Vad hade vi gjort annars? Hoppas Gaias mage frisknar till sig snart.

Vilket fantastiskt bokkap! Jag köpte också kokböcker, bl a en kokbok av Tessa Kiros som heter ... ja, det minns jag inte just nu. Men den är både fin och har många recept. Sånt gillar vi.

Nu ska jag betala räkningar!

Anonym sa...

Tack Christina, som tänker på mig och min familj. Det värmer! Jag har just skrivit ett inlägg i bloggen, så du kan läsa det senaste där.
Hi, hi, det blev roligt det där med mobilnummer och franska såser...
Själv har jag ett otroligt sifferminne, och namn, också, men vem vet, det kan ju förändras i takt med stigande ålder ;-)
Hoppas gaia reagerar positivt på det nya fodret.
Kram
Helen

Monet sa...

Gotcha! Fast stavningen är väl lite si och så. Två av samma konsonant där på slutet får det allt vara. Håller med om att det är gott och gör ofta min egen själv.

Och att det minnesfunkar för er beror på att ni inte har en enda nolla eller etta i numret.

Gör du tävling av det här kan du ge dig på att det första samtalet kommer från Frankrike.

Linda sa...

Så där gjorde jag förr med koden till bankomaten, numera finns det inga bokstäver kvar på de knapparna så nu får jag snällt lära mig koden...
Jag har ett jättebra sifferminne, men eftersom man har alla nummer inlagda i mobilen så slår man dem aldrig och därmed lär jag mig inte dem.
Men mitt eget kan jag, för det är ju så ofta man ringer sig själv....
Och mina närmaste :)

Christina sa...

Monet: Du träffar alldeles rätt, för stavningen är åt helskotta...men tjejen som knappade in numret på veterinärstationen igår, hon knappade helt "rätt" efter min diktamen, med ett n utan att blinka:)

Nä, jag gör ingen tävling av det här för du har redan vunnit. Vad vill du ha, en brödrost? ;)

LindaLotta: Den enda sifferkod som jag kan än idag är till porten på Blekingegatan där jag bodde i Sthlm, det var årtalet till slaget vid Hastings :)
Men mobilnummer till nära och kära...?
ULM heter min bil, men sen då...?

Anonym sa...

Min mamma gör alltid om bilbokstäverna till en mening på tre ord där begynnelsebokstaven----äh vilken jobbig mening ;-)
alltså. Hennes bil hette HBN det blev Hon Badar Näck.

Min förra bil hette GTL, då sa hon direkt GoTLand och det var lätt att minnas. Nu heter min bil BUO hmmmm Bada Utan Orsak eller nåt? ;-)

Susanne och Pebbels sa...

Det är bra att ha sina små knep! :)

Monet sa...

Vår bil heter GNL och har inbyggd GPS. Både bil och navigeringssystem heter förstås GuNneL.

GUNNEL (på franska här i Provence säger vi förstås "Gynnälle") tar oss hit och dit på franska småvägar och är guld värd.

Min mormors ljusblå Chrysler Valiant från 60-talet hette AUK. Hon var då frånskild och bilen hette: Astrid Utan Karlson.

Vi har alla våra knep;-)

Christina sa...

Eva H-höjden: Det har jag också gjort ibland, Min första veteranbil, en Peugeot 403 från 1959 hade siffrorna BST. Det läste jag alltid som Bevara Sveriges Tecknare.

Bada Utan Orsak låter som ett föträffligt namn!

Dark and twizted: Med knep kommer man långt...

Monet: He he, jag vad vore livet utan knep ;) AUK var riktigt roligt!

ullrika sa...

visst är det bra! det här gamla knepet lärde min mamma mig när jag skulle få mitt första Minuten-kort. gick så långt att jag aldrig lärde mig siffrorna till några nummer, bara vad dom "hette"!

Anonym sa...

Meh! Här får man sina snilleblixtar precis när man ska somna in sött, skyndar undan morgonbestyren, trummar otåligt med fingrarna på tunnelbanan, slänger ett hafshej till kollegerna och ÄNTLIGEN får man slå sig ner vid datorn för att knappa in svaret till en klurighet på Christinas blogg.

BARA FÖR ATT SE ATT MONET REDAN SVARAT.

Det sista jag gör på kvällen är att sprida mina kommentarer på bloggarna och ändå är jag jumbo när jag går in på morgonen. Ska man behöva kliva upp o bloggottan för att hinna med? Jag bara undrar.

:D Allt detta sagt med ett stort smajl, jag lovar.

Jag kom alltså också på att den där franska såsen/röran (som väl har ett spansk ursprung) är lite felstavad, men den funkar ju finfint som mnemotekniskt knep. Fint ord det där. Jag är så stolt att jag kom på det. Inte ordet, utan såsen alltså :)

Ska vi slå Håkan en signal dårå, Monet? Hehe!

Christina sa...

Kesu: Blondinbella he he...tack, tack!
Jag VAR bra på att komma ihåg nunor, men nu har det också blivit sämre.
Det är ett stadigt förfall...

Puh, vilken tur att tidningen hann ändra! Det måste ha varit lite svettigt?

Jag ska strax läsa ditt blogginlägg. Det låter som om det handlar om stress, att du kastar om namn etc.

Varför måste ni köpa foder till Lelle R hos vetten?

Ops...jag har fortfarande inte loggat in på min bank! Tack för påminnelsen!

helen: Jag ska strax kika in hos dig och uppdatera mig!
Lyllos som har bra minne!

Christina sa...

ullisen: smart mamma!

Kesu: Jag blir verkligen grymt imponerad av både Monet och dig, att ni tog såsen/röran!
Nu ligger Håkan pyrt till ;)

Din beskrivning av blogglivet känner jag igen mig i alltför väl ;)

Bloggblad sa...

Näe, tyvärr. Bara en massa xzvwq och några ettor.

Jag får lita på att alltid ha nallen med mig...

Christina sa...

Bloggblad: Du har tre olika bokstäver per siffra att välja mellan!!!!