tisdag, maj 24, 2011

Små föremål



Bloggaren olgakatt som har varit i Kina ett flertal gånger och dessutom är väldigt konstintresserad, skickade mig den här länken där en museiintendent på Metropolitan Museum of Art, Carrie Rebora Barratt,  berättar om sin vurm för små föremål.
Olgakatt tänkte på min grodkamé som jag presenterade i ett tidigare inlägg från Kinaresan och som nu finns hos den här bloggaren.

Den amerikanska intendenten gör ett väldigt chosefritt och sympatiskt intryck och jag fattar precis vad hon menar när hon utvecklar sitt intresse för de små föremålen. Jag blir dessutom hopplöst förälskad i den grekiska hästen i klippet.

Litet föremål
Den här lilla tigern hittade jag i en antiklåda som innehöll skräp, falska souvenirer och ett och annat fynd i Xi'an. Den må vara en kopia, jag har inte den blekaste, men den är handsnidad och träslaget är mycket hårt och "tätt". Arbetet är väldigt vackert och den mäter ungefär 5,5 cm på längden.
Jag har försiktigt gjort rent den idag med en gratis-tandborste från ett av de kinesiska hotellen vi bodde på.
Jag upptäckte att det är väldigt svårt att fotografera "små föremål" eftersom skärpedjupet ofta blir så kort, och sen syns alla skavanker som inte ögat förmår att se, så sakerna ser "fulare" ut än vad de är.
Jag önskar att jag kunde presentera en rättvis bild på tigern ansikte, som i mitt tycke är fulländat - men det ser bara konstigt ut på foto så jag avstår.
Men ni ser ju ryggraden, eller hur...!?

9 kommentarer:

Ulrika sa...

Fantastiskt vacker tiger!

Å, jag hade skrivit en massa mer men det försvann. Nyvken och groggy som jag är orkar jag inte göra om.

Men fin film och entusiasm. :-)

Äventyret framtiden sa...

Så utsökta små konstverk. Tala om att få gåshud:). _Vilka konstnärer det finns och har funnits
Jag märkte också här om dagen hur svårt det är att fotografera små saker....även kaffebröd, bakelser och tårtbilder är svåra att få en rättvisande bild på.

Elisabet. sa...

Och så vänlig och rar hon låter!

coyoteros sa...

0jjojj,,jag gick i spiinn ,när jag såg den lilla handsnidade tigern...

otroligt att en falsk kopia kan vara så drivet gjord,,han eller hon som snidat den skulle ju komma in på vilken hantverks eller konstutbildning som helst här i sverige...hur som helst är hantverkskonstnären en begåvning,,tycker i alla fall jag..

har tittat på hela din kinaresa och fått en lite modifierad bild av kina,,det är ju inte så trångt som man tror,,åå trotts enkla förhållanden är det ju relativt ordning å reda och rent på biderna du har visat,,,,

tittade på ett program från indien igår,,,,kina ligger långt före,,trots liknande folkmängd,,

IET sa...

Oh, så fin den ser ut... Älskar ju miniatyrer av alla slag. Så jag har inte svårt att förstå skönheten i den här...

Christina sa...

Ulrika: Så förargligt det är när kommentarer går upp i rök sådär ;-/

Pettas: Ja, så många begåvade människor det finns, och har funnits.
Jag förstår att det är svårt att ta bra bilder på kaffebröden. Knepigt.

Elisabet: Ja, så väldigt rar och charmig :-)

coyoteros: Jag har ingen aning om om det är en kopia eller ej. Jag såg ingen likadan någon annanstans så det kan mycket väl vara en unik liten tiger. I vilket fall som helst tycker jag den är helt suverän. Såååå välarbetad.

Det som kanske inte syns på mina foton är alla människor. Det är mycket människor överallt i Kina, men landet är betydligt modernare än jag hade trott, och medelklassen blir större och större för varje dag tycks det.
Det här är ett land som kommer stort.

IET: Du skulle se "ansiktet" på den :-) Det gick inte att ta en rättvisande bild tyvärr.

olgakatt sa...

Flertal och flertal, det är tre gånger jag varit i Kina - hittills. Blir det som jag vill blir det en ny resa till hösten...
Tigern är jättefin!

ullrika sa...

Makrofotografering är sjukt svårt. Jag har försökt men kan inte. Iaf inte på så "stora" föremål.

Söt lite tiger. Eller. Tja. Söt!? "Stilig" är nog bättre uttryckt!

Christina sa...

olgakatt: Var går gränsen mellan fåtal och flertal undrar jag?

ullrika: ullrika: Insekter går bra med makro, men stora små saker blir det problem med.
Ja, liten och stilig ;-)