lördag, april 25, 2009

Vem är det som stampar på mitt grönsaksland?


Halva dagen har jag suttit vid ritbordet och längtat ut till trädgården. Hela mitt jag vill bara ut i vårsolen.
Det är första dagen i år med öppna dörrar och pälstjejerna har kunnat komma och gå som de velat.

När jag tecknat klart åker Håkan och jag till Tahiti, den lokala plantmaknaden i Ås, och köper jord.
Nu ska här odlas i pallkragar.
Det är trevligt att ha lite köksväxter precis utanför köksdörren, så det blir salladsodling, bredbladig persilja, rädisor, jordgubbar och så en separat pallkrage med kryddväxter.


Den här stubben som skjuter skott ska bort, och vi jobbar i timmar med spett, yxa och såg...


...och får till slut dän stubbh-t


Så här fint ser det ut lite senare, när vi har fått dit ett par pallkragar. Poppans svans i förgrunden :)


När vi är klara går jag in i köket och börjar med middagen, fyllda vaktlar, och då ser jag genom köksfönstret att någon...NÅGON...har stampat omkring i den nysådda pallkragen!!!
Håkan och jag går ut och inspekterar avtrycken, och misstankarna riktas snart åt ett bestämt håll...

25 kommentarer:

Kesu sa...

Hm, hm, hm. Jag undrar jag om tassar och svans inte hänger ihop på nåt sätt ...

Vad skönt att du fick komma ut till slut! Det är lite pestigt att sitta inne helger i så här vackert vårväder, men ibland blir det så.

Vad fyllde du vaktlarna med?

Mira sa...

Jaha! En sådan där företeelse måste väl bara inspekteras, förstår du väl. Det skulle ju kunna finnas något intressant där, så som husse och matte hållit på...

Evas blogg sa...

:) En nyfiken hund som vill undersöka vad som döljer sig därunder.

Christina sa...

Kesu: Visst är svansen avslöjande på något vis...?

Jag har precis lagt ut ett recept på vaktlarna.
Jag tror att jag blev inspirerad att tina dom efter att ha sett dina fyllda vårkycklingar som fick snålvattnet att rinna till... ;)

Mira: Mjo, ehh, jag fattar att vissa fyrfotingar ser som sin uppgift att ha full koll inom reviret.
Jag tror nog att alla grönsakerna gror ändå, men hoppas att de inte startar patrulleringen från en pallkrage någongång...med en rivstart...

Christina sa...

Eva: Det ser ut som en jäkla tangolektion, tycker sur matte.

Kesu sa...

Tangolektion - ja, med tanke på hur vig fröken Poppan är så. Rivstart därifrån vore ju en mardröm. Kanske du kan lägga över en sån där växtduk, fiberduk eller vad det heter, i alla fall tills det blivit lite höjd på grönsakerna. Tror du det stoppar Poppan??? Kanske inte ändå.

Christina sa...

Kesu: Jättebra idé! Tack - fiberduk blir det!
Tror att det försvårar tangoutsvävningarna betydligt...

Bim HD sa...

Gah, inte nog med allt grävande, pallkragar osv... Den där teckningen är ju - helt underbart betagande, ljuvlig och... har inga ord...
Må så grankott...
eller välja WV som kan tas för vad som helst... metneu ???

Staffan H sa...

När taxarna gjort något i den stilen och man luskade i vem den skyldiga vara satt de ofta och såg ut som "Det var inte jag - det var hon!" samtidigt som de försökte se så oskyldiga ut som möjligt. Förekommer månne sådant på stationen också? :-)

Eva H-höjden sa...

Det finns nåt nät också som folk skyddar sandlådor mot kattor med. jag tror hundarna tycker det är toppen med lite nivåskillnader på tomten så man kan skutta upp och ner!

reneesfotoblogg sa...

Kycklingnät, en rulle ska man alltid ha hemma. Kan användas till det mesta. Provisoriska grindar, stöd för luktärt och andra lianer. Lätt att böja till i olika former men obehagligt att gå på för att inte tala om att det hindrar katterna från att sätta sig. Ett hundspår kan man stå ut med men kattskit i pallkragen-ICKE!
mvh R

Elisabet. sa...

Hahaha .., tack för morgonens första gapskratt! Så underbart att se fotspåren i jorden!
Jag berättade om detta med pallkragar och att odla på det viset för pv igår ..., ja, det gäller att plantera idéer lite här och där.
Även i hjärtan och hjärnor .-)

Mian sa...

Ha ha! Så duktiga de är pälstjejerna då de "hjälper till" i trädgården.
Det blir spännande att följa hur mycket ommöblering som skett när fröerna gror. Ser f.ö. jätteproffsigt :-)

Jag blir lite inspirerad. Jag har ju inte tänkt att odla något alls i "mitt" torp; tillräckligt med odling sker i min gode vän Jans torp (där det både finns stora vanliga land samt 4 små pallkrageodlingar) men en egen liten pallkrage skall jag nog ha när jag tänker närmare på det. Lite olika sorters kryddor kanske.

Monet sa...

Du tror inte att det är grävlingen?

mossfolk sa...

Haha, ja men det är väl klart att hon skulle i och inspektera.
Och jag är så imponerad över er som kan sätta er med pennan och få fram en sådan där bild!

Christina sa...

Bim HD: Så kul att du gillade skissen :) Jag håller som bäst på att illustrera en bok som handlar om en kapten M och hans hund, Rabén & Sjögrens förlag.

Staffan: Jag känner mycket väl igen fenomenet, för jag har nästan alltid haft två hundar samtidigt.
Alla bär sig åt som dina taxar...fast ibland är det något som avslöjar den ena, som t ex väldigt leriga tassar när en hel krater har uppstått i kryddlandet... ;)

Eva H-höjden: Jo, nivåskillnader är alltid kul, men pallkragen har stått där sen förra året och inte ett tassavtryck förrän igår när det var nysått ;)

Renée: Det får nog bli fiberduk, för det gynnar dessutom växtklimatet, men hönsnät är alltid bra att ha hemma, det är sant...

Elisabet: Jag kunde hålla mig för skratt, men det gror nog ändå, trots lite dansspår.
Det var första ggn i fjol som jag odlade i pallkrage, och det är väldigt bekvämt måste jag säga.
Och så kan man ju placera odlingarna nära köksdörren...

Mian: Är Alice lika hjälpsam?
Du som är så duktig på att odla - hur många jordgubbsplantor kan jag plantera i en krage?

Monet: Vi har viltstängsel runt hela tomten, men Poppan håller på din teori...

mossfolk: Jo, så är det ju att ha hund, och det är roligt att de är så nyfikna av sig ;)

PGW sa...

Typiska ohönsspår. Ni som läst om Pettson och Findus vet vad jag menar.

ullrika sa...

men oj. har håkan så små fötter?

skissen är så fin. det är din galna glada figur och vovve är på pricken lik!

annie sa...

What a big project you and Hakan accomplished. And I had to laugh at the Fur Tango Lessons while she tries to help pat pat the dirt over the plants. Such a helpful Fur Girl and artistic dancer!
annie

Christina sa...

PGW: :)

ullisen: Ha ha, dagen stora flabb :)

annie: Yes, she's such an artistic help in the garden, dear Poppan ;)

Mian sa...

Svar på frågan från Christina här ovan: förra året hade vi 6 jordgubbsplantor, kanske var det ganska lagom (bladverket blir rejält). Men de har revat sig som hejsan och nu är det BETYDLIGT fler i kragen (trots att jag flyttat bort jättemånga små plantor) och jag har inte bestämt mig om jag skall stretcha lite och kanske testa med fler på denna yta i år?
PS. jag är inte speciellt duktig på odling...kollar nästan aldrig i några böcker angående odlingsråd... och om jag för ovanlighetens skull kollar så lyder jag sällan råden...DS

Christina sa...

Mian: Jag tycker du verkar helt fantastiskt duktig på odling, så försök inte. Jag har minsann nosat runt på din blogg ;)
Och som du beskriver dig själv, det är väl det som utmärker en duktig odlare...att liksom bara ha på känn.
Själv måste jag ängsligt fråga...

Aha, bara sex stycken alltså, det ante mig att de behöver lite luftrum. Jag kanske sätter åtta men absolut inte fler.

Lotta Löfgren sa...

så söt teckning:):)SNYGGT o likt.I LIKE:)

Christina sa...

Lotta: Menar du det, så glad jag blir!
Det är inte lätt att teckna en flatte när man aldrig har levt med en...men varje gång jag går in på din blogg så gör jag en liten snabbskiss på Cola och känner in hur hunden ser ut...

Emma R sa...

haha, Spåren var ju bara bäst!!! hihihi! Undrar om salladen kommer ta smak av trampdyna!

Härligt att kunna vara ute och påta igen!!! wiiii! :-) :-) :-)

pännande matinlägg också. Jag tänker bara på de där delikatess äggen, men det är klart att finns det waktelägg så måste det ju finnas hönor som lägger dessa!

Det är dunderskönt att hundarna bara kan springa in å ut och vara med i trädgården i timmar! Jag tror de tycker det är skönt!