söndag, april 12, 2009

Varning för häxor!


Varje Påskafton sitter det en extra varningsskylt vid infarten till byn, nämligen den här.
Igår kryllade det av små påskkärringar och påskgubbar som pilade kors och tvärs och delade ut små egenhändigt tecknade påskhälsningar.


Solen gassade och jag avbröt trädgårdsarbetet då och då när det kom påskbesök och efter ett tag såg det ut så här på fikabordet.

Istället för godis fick småfolket mysterieböcker som jag har illustrerat.
Alla blev glada utom en påskgubbe som uttryckte sin djupa besvikelse över uteblivet godis.
Jag misstänker starkt att det är han som tecknat kortet nedan...


Annars är det kycklingar som dominerar bildvalet.


En liten påskgubbe har rationaliserat sin korttillverkning och skapat ett kort som går att använda året runt.
Kortet är uppbyggt som en julkalender och har fyra luckor.
När jag öppnar lucka nr 1 (efter ett visst besvär eftersom alla luckorna är ordentligt igentejpade) står det Glad Påsk.


Spänt öppnar jag lucka nr 2 och möts av Glad misomar och i lucka nr 3 står det Gåt nytt år.
I lucka nr 4 läser jag God Jul Jul.


Gaia ligger och blundar i solen...


...medan Poppy slappnar av totalt.


Årets första nyckelpiga - tjohooo!


Efter lunch åker jag ner till mamma och rullar ut henne i vårsolen.
Vi brukar rasta vid en liten bäck och sitta och njuta i solvärmen medan vi lyssnar till det porlande ljudet av vattenvirvlarna.
Det var mammas idé att jag skulle ta med mig en liten pall att sitta på så nu har jag alltid min tecknartripod med på promenaderna.
Tecknartripoden är en pall med tre ben som går att fälla ihop till ett minimum, otroligt praktisk och väger ingenting.

Och titta vilken liten vårbukett mamma andäktigt håller upp, årets första vit- och blåsippor.
Lite senare hittade vi tussilago också så det blev en jättefin liten vårbukett att ta med hem.

19 kommentarer:

em sa...

Jag blir så glad av att höra hur din mamma tycks njuta av promenaderna – det är som ett annat liv.
Vilken snitsig kyckling, den på blått papper!
Häxskylt skulle vi kanske skaffa – traditionen säger att det var på vår kulle häxorna samlades innan de gav sig av till Blåkulla.
God idé med böcker i stället för godis, ska bestämt ta’ fram min kvast och svänga förbi stationen!
Margaretha

Linda sa...

Jag blir så glad av dina bilder...
Och vackra vovvar och fin vårbukett!
Men du, nyckelpigan, vilken närbild!!
Jag hade också velat komma med ett påskkort till stationen :)
En egen mysteriebok!!

Elisabet. sa...

Är det madame själv som har kommit på den geniala idén med skylten ...?

Det skulle i alla fall inte förvåna mig ,-)

Inte en endaste liten häxa har hälsat på här ute på landet, men så hör man aldrig några barn heller.

Det har jag inte tänkt på, förrän just nu.

Tankevågor sa...

Här ute på ön har jag inte sett till en enda liten påskgubbe eller kärring. Jag tror inte det är så vanligt att de kommer med båt. ;-)

Jättefint att du gav böcker istället för godis!!

Kreativa barn verkar ni ha i er trakt i alla fall.
Härliga bilder allihop!

Susanne och Pebbels sa...

Väldigt fina bilder! Den på nyckelpigan är fantastisk. Jag har en bild på bloggen där Pebbels liknar Poppy :)

mossfolk sa...

Vilken skylt att bli mött av när man anländer till byn! Härligt! Och härligt även med blombuketten som din mamma håller upp. I morgon ska jag ut och kika efter vitsippor här. I Malmö fanns det förstås fullt av dem.

helen sa...

Hos oss lyste påskkärringarna med sin frånvaro. Kan det vara för att det bor redan en häxa här? ;-)

Har ni barmark nu!? Fusk, tycker jag. Se bilder i min blogg...

Hundarna såg ut att njuta i vårsolen, bland nyckelpigorna!

Vilken härlig promenad du och din mamma fick. Ljuvlig vårbukett!

Kram
Helen

Eva H-höjden sa...

Jag har också sett blåsippor! Och nunneört... men inga vitsippor. Jag trodde ni var senare där i Bergslagen men så verkar det ju inte!
Jaså det finns å myckesmåfolk run er! Jag har bara sett en påskkärring och det var på bloggblads blog!

Lotta Löfgren sa...

haha underbara påskkort:)väldigt kreativa:)å, vad kul det lät med de där böckerna, synd att inte alla upskattade tilltaget;) vi hade det underbart i Eskilstuna, har presiiis satt in ett inlägg om just det..flattar med mattar..å hussar;)

Christina sa...

em: Hon njuter något oerhört, som den friluftsmänniska hon alltid har varit.
Vi kollar efter vårtecken varje promenad, och på bara några dagar hinner det hända mycket :)

Ja, visst är den snitsig. Isak heter konstnären.

Du är välkommen ;)

LindaLotta: Fast nästa år ska jag faktiskt bunkra upp med lite godis. Den ena påskgubben blev faktiskt väldigt besviken över böckerna...

Nyckelpigan - nya kameran :)

Elisabet: Nej, jag har inget med skylten att göra, jag lovar ;) I den här byn bor det fullt av finurliga människor och skylten har tydligen hängt med åtskilliga år.

Jag trivs alltid lite extra på ställen där det finns barn.
När Håkan och jag bodde i olika lägenheter i Sthlm så bodde jag i innerstaden, inte ett barn i sikte.
Håkan bodde i Akalla, och det fanns fullt av barn på gården varje gång jag kom dit. Så trevligt.

londongirl: Ja, kreativiteten är det inget fel på bland dom här ungarna inte ;)

Dark and twizted: Pebbels liknar Poppy??? Jag har letat förgäves...och jag som tycker Peppels och Gaia är så lika ;)

mossfolk: Den där skylten är så rolig. Det var Håkan som upptäckte den förra året, men när jag skulle plåta den var den redan nedtagen, så jag var ute i god tid detta år.

helen: Vi har några snödrivor kvar på tomten, men annars är det barmark överallt :)
Jag såg bilderna på din blogg, brrr.
För en vecka sedan var vi nere till Hornborgasjön och blev så avis på deras vår. Nu är den hos oss, så det kanske inte tar mer än en vecka innan ni har vår också!?
Håller tummarna.

ab sa...

Vårens första stora runda humla slog huvudet i mitt vardagsrumsfönster (utifrån) idag. Den verkade alldeles rusig av vårvärmen. Inga påskkärringar kom dock och hälsade på i år.

När jag flyttade hit var det för att det finns en massa barn i huset! Jag vill inte heller vara utan små barn i närheten.

Vonkis sa...

De är bra såna där året-runt-kort, då har man alla helger avklarade på en gång.

Cicki sa...

Jag hade alldeles missat det där med påskgodis så när ett helt gäng små kärringar stod utanför så var jag tvungen att konstatera att jag inte hade något godis. Då var det en lite påskis som kom på att de gärna tog emot slantar också. Men jag hade ju inget sånt heller. Till slut hittade jag en halväten chokladask som de fick plocka ur.....:-)

Härlig vårbukett din mamma har i handen. Jag blir lika varm i hjärtat varje gång du berättar om din mamma och hur hon njuter nu på sitt nya boende.

Anonym sa...

å så vackar bilder ;o) Önskar er en Glad Påsk!

Bra att ha länk...kanske! utan att vara framme med pekpinnen *fniss*

http://linnaeus.nrm.se/flora/fridlys.html

http://www.lansstyrelsen.se/orebro/amnen/Naturvard/Naturreservat_Natura2000_och_annan_skyddad_natur/Fridlysta_arter/

Önskar er en solig & fin vår :o)))

Lena sa...

Vilka härliga dagar! Det är så rofyllt att se hur djuren njuter ute.
Jag blir så glad att läsa om din mamma och påskkärringarna.

Anonym sa...

Vilken gullig tradition att barnen springer runt med kort att dela ut!
Hoppas den godissugne killen inte blev alltför besviken...
Jag tycker det var en utmärkt idé att ge små miniböcker tillbaka.
Godis får nog ungarna så det räcker!

Mian sa...

Stackars påskgubben som egentligen villa ha "myke godis". Men det finns säkerligen andra som förser honom med sådant :-)
Sköna dagar nu, för både människor och hundar.
Så härligt långsmal hon ligger där på gräsmattan, Poppan.

Christina sa...

Eva H-höjden: Nä, vi har verkligen börjat komma ifatt. Från permafrost till vanlig vår på en vecka, man är lite tagen :o

Lotta: Godiskillen hade verkligen siktat in sig på godis, och då är nog inte böcker någon höjdare he he...
Ska kolla flattedagen på din blogg :)

Vonkis: Ja, visst är det smart uträknat!

Cicki: Vilken tur att du hittade chokladasken ;)

Ja, angående mamma kan jag verkligen slappna av nu.

Anonym: Vet du, det ringde en varningsklocka, jag hade det på känn...men var inte säker.
På påskafton växte de för långt bort för mamma att se, så jag tog bara två för att hon skulle få hålla i några.

Idag växte de däremot ända ner till gångstigen, så idag har vi bara beundrat på avstånd ;)
Tack för bra information!

Panter: Ja, vilka dagar!!! Härligt att så många fick njuta av det här vädret i och med långhelgen :)

Marskatten: Jag sprang runt som påskkärring själv när jag var barn, så jag tycker det är jätteroligt att traditionen lever kvar, och de var så fint pyntade, häxungarna ;)

Mian: He he, jag tyckte också synd om "Myke godis"-grabben, men bättre lycka nästa år! Jag får försöka att komma ihåg att köpa godis...

Ja, hon är så platt och lång när hon ligger sådär, världens bästa Poppan.

Ängla-Tapas sa...

Jag har inte sett till några små påskakärringar just i helgen (förutom när jag såg mig i spegeln) men för några dagar sen mötte jag en hel förskoleklass på stan som ropade Glad Påsk i kör! Vilken glädje de spred. Den där godistraditionen är ny för mig och de hade gått sockerfria från mig med. Allt godis som kommer innanför tröskeln här hemma försvinner snabbt - konstigt va? :)