söndag, april 05, 2009

Utflykt till ett av Sveriges vackraste landskap



I lördags morse startade vi tidigt, och bilade ner till vännerna Claes och Kerstin i norra Västergötland, för att sedan fortsätta tillsammans till Hornborgasjön där det igår fanns 15 600 tranor, se statistik här.

Det är verkligen ett fantastiskt skådespel. De flesta tranor flyger från Extremadura i Spanien via den tyska ön Rügen där de stannar ett tag och inväntar bra väder, för att sedan fortsätta till Hornborgasjön.




Om jag skulle beskriva Valle härad så skulle jag säga att det här är ett landskap där man befinner sig nära himlen. Jordyta, himmel, nära.


Från att komma från Bergslagens permafrost till plus tjugo grader och strålande solsken, så krävdes det en Klings Glass för att balansera det hela.


Jag hade hoppats att min nya kamera med 10xzoom skulle hinna anlända innan resan ner till tranorna, men så blev det inte. Ni får hålla tillgodo med bilder av tranor på ansenligt avstånd :)

När vi vände kosan norrut igen, mot Hova, så åkte vi på västra sluttningen av Billingen som sluttar ner mot Hornborgasjön.
Det här måste vara ett av Sveriges i särklass vackraste landskap.

Vi for förbi Broddetorp, Varnhem, brummade på de underbart vackra och slingrande små vägarna förbi Eggby fram mot Lerdala för att på ett otal små grusvägar närma oss Töreboda och Hova.

Efter en mycket god middag hos Claes och Kerstin, övernattning, besök hos Eva H-höjden, så är vi hemma på stationen igen.

31 kommentarer:

Vårdagjämning sa...

Du har så rätt, det är såå vackert där. Kunde "följa" din resa och vilken timing att resa på årets hittills skönaste dag.

Anita sa...

Grattis, grattis i efterskott Christina! Och vilken trevlig utflykt du fick!

Jag blir riktigt avundsjuk på dig att du varit till Hornborgasjön och fått se den magnifika trandansen där. Jag har länge drömt om att åka dit. Jag har följt skådespelet från Hornborgasjöns hemsida de senaste dagarna. Underbart att se.

Allt gott!

Anita sa...

Glömde skriva...
Underbar filmsnutt av tranorna!

Salmi sa...

Vilket skådespel...vilken show
Jag förstår att ni njutit av konserten och utsikten.
Minnesrik helg...

Elisabet. sa...

För kanske tio år sedan hade jag varit ute på promenad längs havet med vår cocker och precis när jg skulle lämna havsvägen och gå hemåt,hörde jag ett fasligt trumpetande.

När jag vände mig om och tittade upp mot himlen, så jag hundratals tranor som kom från havet och in mot land och väl inne över land, bara hundra meter kanske .., så cirklade dom runt, runt .., steg och sjönk .., om och om igen .., och det var fullkomligt MAGISKT!

Jag glömmer det aldrig.

Nu ska jag titta på din film.

Lena sa...

Visst var det en toppendag i lördags! Det lär vara lika många tranor idag.
Och du Christina, du åkte precis förbi min infartsväg - jag vet att du inte hann- men märkligt är det att jag kanske mötte dig, när jag gick där. Valle är fantastiskt och snart blommar sötbären och då kan man tro att man är i himlen.

Galleri Dalhem sa...

Tack för himmelsk rapportering !/ Erik

Mian sa...

Jaha - ni har varit här i våra trakter. Vilket bra väder ni tajmade.
M400 - det är glassarnas Rolls det!

helen sa...

Vilket skådespel!
Själv brukar jag bli helt betagen när det flyger gäss eller, om jag har tur, svanar här ovanför vårt hus.

Sen på hösten är det så vemodigt när de kommer från norr och styr kosan söderut, då vet man att vintern är på väg!

Och vilken tur ni hade med vädret!

Kram
Helen

Gabrielle sa...

Härliga bilder! Vad roliga dom ser ut när dom går in för landning.

Och så har du haft födelsedag förstår jag. Lite sent men i alla fall: Grattis från mig här i "Tora Taden Tockholm" där vi får klara oss utan tranor. Men jag har i alla fall sett och hört bofinken! Alltid något!

Glad vår! Och lycka till med att bli av med permafrosten!

Mira sa...

Ingen katastrof att nya kameran inte hann komma. Bilderna blev jättefina ändå - och desto mer himmel fick du ju med. Jag har inte varit vid Hornborgasjön sen jag var liten. En tidig morgon och ett fasligt trumpetande. Mira frös...

Åsså - jaja - den där ordverifieringen!!! Dagens skämt: comical!

Susanne och Pebbels sa...

Vilket skådespel...fantastiskt!

Lotta Löfgren sa...

å vad vackert:) jag skulle vilja resa dit någon gång och titta jag med:)ska ta och söka hur långt vi har.vackert inlägg:)tack!

Turtlan sa...

Självklart Klings Glass skriver jag!
Goaste glassen!
Har Du ätit deras stora... förlåt.... STORA glasstårta, den runda? Den är UNDERBAR!

Härlig tur till härliga trakter! Håller med dig om Västra Götaland, grannen till oss.

Turtlan

Linda sa...

När jag läste rubriken så trodde jag att du varit i Skåne på visit :)
De där fåglarna är nog så häftiga men jag hade aldrig klarat av att stå där på riktigt.
Men nog är det ett vårtecken som heter duga :)

mossfolk sa...

Oj, det är helt ofattbart mycket tranor! Otroligt!

Och gott med glass, då är det vår på riktigt :)

Kesu sa...

Vad häftigt att ni tog er till Hornborgasjön och fick bevista alla tranorna. Var det första gången? Hur reagerade pälstjejerna? Thanks for sharing! Bilderna och filmen gör att vi som inte var där känner det som att vi var med :)

Evas blogg sa...

Makalöst vackra bilder! Ochsnart, om en månad ung, kommer vissa av dessa tranor att spatsera på åkern vid vår stuga. Det brukar vara ett helt gäng som samlas där.

Carina sa...

Klings glass, speciellt deras lösglass med blåbärssmak är underbar. Tanken på glassen väcker minnen från 70-80-talets Lidköping, med bl.a.vårens fältbiologläger vid Hornborgasjön.

Christina sa...

Vårdagjämning: Du verkar kunna trakten. Visst önskar man att fler skulle hitta dit?

smulan: Ja, rena sommarvärmen fick vi, lärkorna slog sina drillar och man skalade av sig kläder och i skyn seglade dessa fantastiska fåglar in.
Det är inte första ggn jag var vid trandansen, då jag har haft ett torp i trakten i 17 år innan stationen.

Salmi: Ja, magiskt var vad det var.

Elisabet: Ja, det är just magiskt. Tranorna är så otroligt exotiska, och det känns som rena miraklet att man får se dom...

Panter: Jag tänkte på dig när vi for utefter Billingens västersluttning, men vi var fyra personer, så jag föredrar att komma ner själv någon gång om du har lust att visa runt lite :)

Erik: :)

Mian: Ja, bra väder och den optimala glasstruten :)

helen: Ja, det är verkligen vemodigt när de drar igen på hösten, lika sorgligt som det är glädjefullt när de kommer på våren.

Gabrielle: Vet du - permafrosten gav med sig när vi var borta i helgen, så idag har vi haft rena vårdagen med halva trädgården fri från snö och en citronfjäril som har fladdrat förbi...
Det finns hopp även här.

Mira: Ja, desto mer himmel, så får man tänka, du har helt rätt ;)
Fast....nej, Christina!

Dark and twizted: Ja, makalöst.

Lotta: Det är värt resan kan jag tala om, och om ni bestämmer er för att åka, ta kontakt med mig om resväg först. Det finns helt otroligt vackra vägar ner till Hornborgasjön.

Turtlegirl: Yes, Klings Glass rules!
Nä, glasstårtan har jag inte ätit, den måste testas :)

LindaLotta: Är du lite rädd för fåglar eller är det för att du är framtung? Du skulle ju kunna sätta dig om du åkte dit ;)

mossfolk: Ofattbart var ordet :)

Kesu: Nej, jag har haft ett torp i trakterna i 17 år så första ggn jag var där var i början av 90-talet. Då var vi kanske 15 bilar.

Nu är det tusentals människor så det har verkligen förändrats.
Man ser det på tranorna, förut flög de rakt in från sydväst, nu gör de kringgående rörelser och undviker att flyga rakt över alla människorna.

Eva: Här i byn har vi också tranor på myrarna. Enstaka par stannar kvar och häckar, men de flesta flyger norrut till era trakter :)

Christina sa...

Carina: Du hann slinka emellan, välkommen hit!

Ja, Klings Glass väcker verkligen minnen, jag är uppvuxen med Klings.

Vid varje besök hos släkten i Mariestad blev det ett obligatoriskt stopp vid glasskiosken på Nya Torget.
Favoriten var en våffelstrut med blåbärskulor...

GB så mycket som ser jag inte åt. Får jag inte Klings kan det lika gärna vara.

Lady Di & Voffsen sa...

Wow! Vilken fantastisk upplevelse det måste vara att få se alla vackra fåglar och bättre sätt att möta våren finns knappast,
fina blider/video också.

Ha det bra!

LadyDi sa...

Hej igen! måste blivit nått knas, när vi skrev in namnet, hm! det där & vet jag inte vart det kommit i från ;o)

Simma lugnt!

(Dina vovve flickor är verkligen underbart vackra)

Vårdagjämning sa...

Hej igen, ja jag har mina närmaste släktingar i Sjötorp, Viken och Skövde. En del bodde tidigare i Eksjö. De har varit fantastiska guider, kunniga och så intresserade av sin omgivning.

Vårdagjämning sa...

Jag menar sjön Viken, Undenäs heter väl trakten. Det är väldigt vackra omgivningar i hela detta område, så fin natur.

Christina sa...

Lady Di: Det är som du skriver, bättre sätt att möta våren finns knappt :)

Vårdagsjämning: Sjötorp känner jag väl till, har tillbringat mycket tid där...och Undenäs, så roligt.
Jag hade ett torp utanför Hova i 17 år så jag känner till trakten rätt bra.
Håller med om naturen, det är verkligen vackra omgivningar!

ullrika sa...

det känns som man kan se hur långt som helst från Billingens sluttningar. och ja, vackert så det förslår är det. Varnhem har en vacker kyrka och en gammal brandmästare som höll på att elda ner hela byn för ett fyrtiotal år sen har jag fått lära mig? tranorna har jag inte sett in person (eller "in crane" kanske man ska säga). sparar den godbiten ytterligare några år!

Christina sa...

ullisen: He he, vi pratade faktiskt om den stackars brandchefen i Varnhem när vi for förbi. Han lär aldrig ha repat sig igen, säger ryktet. Vilket tragiskt avslut för en annars antagligen duktig person.

Varnhems klosterkyrka, byggd av franska cisteriensmunkar är ett måste om man är i trakten. T o m Birger Jarl ligger begravd där, i brist på större kyrkor i Sthlm på den tiden.
Erik den läspe och halte hittar man också i något av koren...plus en massa svenska kungar jag aldrig har hört talas om förut.

ullrika sa...

den där Arn? ligger inte han också där nånstans?

Christina sa...

ullisen: Han är en av Jan Guillous fantasifoster ;)
M e n han har satt Varnhem på kartan.

Emma R sa...

WoW va häfftigt! Balla fåglar!
kram å glad påsk!