fredag, april 10, 2009

Italienska köttbullar som jag minns dom...uppdaterat


När jag var i 20-årsåldern och gick på Gerlesborgsskolan, innan jag kom in på Konstfack, så hyrde jag ateljé två somrar i rad i Grassina, en liten by utanför Florens.
Det var finska konstnärsgillet som höll i det hela (motsvarigheten till vårt KRO), och som tur var så lyckades jag nästla mig in.

Dessa två somrar är förenade med oförglömliga minnen.
Jag hade väldigt lite pengar att röra mig med eftersom Gerlesborgsskolan på den tiden inte berättigade till studielån, så några dagar i veckan tecknade jag porträtt utanför Uffizierna och drog in tillräckligt för att kunna leva på och även ha råd att köpa färg och duk.

De flesta av minnena rör maten. Jag försökte häromveckan återskapa köttbullar som kokar med i en tomatsås, som jag minns dom.

Ni får ta det som det är, en minnesbild, en rekonstruktion...jag tycker den blev lyckad.


Till köttbullsfärsen:
500 gr köttfärs
Ströbröd utrört med vatten eller vitt vin. Ca ett halvt dricksglas färdigt mojs.
Några matskedar hackad bladpersilja
Ca 50 gr riven parmesanost
Salt
Nymald svartpeppar
3 äggulor
Rivet skal av en citron

Blanda färsen och rulla stora köttbullar, tre ggr så stora som vanligt.


Blanda ett pkt krossade tomater med en finhackad gul lök, en hackad stor morot, 2 stjälkar finhackad bladselleri, 2 finhackade vitlöksklyftor, 2 msk finhackad bladpersilja,urkärnade svarta oliver plus en nypa strösocker, salt och svartpeppar.

Sjud såsen i ca 10 minuter,

Rulla köttbullarna i vetemjöl och stek dem runt om i lite olja.


Lägg i köttbullarna i tomatsåsen och låt puttra under lock i ca 10-15 minuter.


Servera med pasta eller ris. På fotot har vi kokat en gigantiskt pastaspiral som gör att allt ser mini ut, vilket är helt fel.
Pastaspiralerna är större än man kan föreställa sig och köttbullarna är minst tre ggr så stora som våra svenska.



UPPDATERAT

Marskatten skriver i en kommentar vad rätten heter,"Polpette di carne in sugo di pomodoro", så då måste jag så klart uppdatera.
Så kul att få ett namn på köttbullarna, tack!
Jag googlar och hittar t o m en video på YouTube hur man tillagar rätten. Intressant!
Skillnaden mot när jag gör dom är att jag har citronskal i köttfärssmeten, och det är så gott, plus oliverna i tomatsåsen.

Jo, en annan skillnad mot YouTube-videon är att jag rullar köttbullarna i mjöl och bryner dem lätt innan de åker ner i tomatsåsen. Det minns jag tydligt att jag fick lära mig i Firenze :) Det kanske var en personlig eller lokal variant?

32 kommentarer:

Cicki sa...

Det låter mojsigt. Ska genast kopiera och stoppa in i receptpärmen.

Eva H-höjden sa...

Jag kan intyga att de är GODA! Fick ju smaka alldeles nyligen ;-)
Vad roligt att du har en bild på dig som gatumålare!!!

Bloggullet sa...

Mumsigt, det får jag pröva.
Jag önskar dig glad påsk.
Kramar

Anita sa...

Ahh, italiensk mat är så gott! Och dina köttbullar påminner lite om turkiska "köfte" med mycket persilja i. Mums!

Härlig bild på dig som målare. Jag förstår att du har gjort en riktig inventering på Uffizierna? Florens är en härlig stad.

Monet sa...

Åh, så gott det där såg ut! Ska också pröva!

Och jag ska leta fram en bild på mig i motsvarande ålder framför staffli, jag gick på Grundis och var också fattiglapp. Hungrig jämt men jag målade mig inte till måltider utan städade på varuhus på nätterna.

Anonym sa...

"Polpette di carne in sugo di pomodoro"...
Jag tror du har lyckats fantastiskt bra. Det ser jättegott ut!

Tussegumman sa...

Vad jag blev sugen...Jag önskar dig en fin påsk med vackert väder! Ta hand om dig min vän/
Många kramar från tussegumman

Linda sa...

Världen är finurlig!
Såg på tv härom kvällen, en massa repriserade matprogram, varav ett från Italien där boxaren Paolo gjorde precis de här köttbullarna!
Inte för att jag har ett superminne men nog tycker jag att de ser helt rätt.

Vonkis sa...

Ooo vad gott det låter! Och ser ut att vara. Mumma.

Christina sa...

Cicki: Jag har skrivit om lite sen du såg inlägget. Jag låter sjuda hela härligheten under lock, glömde skriva det...och snarare 10-15 min än 5-10 :)
Got that?

Eva H-höjden: Ja, just ja :)

Ja, tänk att man vågade!

Bloggullet: Glad Påsk!

smulan: I turkiska köfte finns det en krydda som jag inte kan sätta fingret på. Vet du vad som ger den speciella smaken?

Monet: Ja, jag städade också, fast på landstingshuset på morgnarna...och satt vak på St Görans. Uj vad man slet.

Marskatten: Nämen-du har ett namn på rätten! Fenomenalt! Jag har aldrig haft ngt namn så nu blir det uppdatering av inlägget. Tack!

Tussegumman: Glad Påsk önskar jag dig också, och lika vackert väder som vi har här!

LindaLotta: Nämen så lustigt! Synd att jag inte såg det :(

Vonkis: Det är smaskens.

Christina sa...

smulan: Jag glömde svara att jag gjorde Uffizierna grundligt :)
Den italienska renässansen är enastående, och tänk att få se alla dessa mästerverk i original!
Som ung konststuderande fick jag lyckoyrsel inför varje verk :)

Bloggblad sa...

Är det DU bakom hårburret?

Häftigt. De där åren när man blir vuxen, de sätter sina spår. Minnena från det som formade ens liv är det nåt skimrande över.

Staffan H sa...

Att låta kött koka i tomatsås är något jag upptäckt på sistone, mest tack vare Paolo Robertos kokbok "Mina fastrars mat". Mums vad gott det blir!

Christina sa...

Bloggblad: Ja, det är jag ;)
Ja, de där åren är verkligen mycket speciella.

Staffan: Aha, finns det en kombok också? Den ska jag glutta i för fastrar är att lita på :)

Christina sa...

Kokbok skulle det naturligtvis vara.

helen sa...

Mmm, såg gott ut, de stora köttbullarna. Måste provas!

Jag blir så fascinerad, av att se och läsa om din ungdomstid.

Själv har jag bara drömt om att göra såna saker...men än är det väl inte försent??

Nu när barnen börjar bli stora kan väl jag och Lars starta en cykeluthyrning ( eller något annat )i medelhavstrakterna, gärna Provence...:-)

Ha en fortsatt bra påsk!

Kram
Helen

Anita sa...

I min kokbok "Invandrad mat" nämns mycket persilja (även dill), lök, svartpeppar och paprikapulver som ingredienser i Köfte. Jag upplever persiljan som mest utmärkande kryddan. Men det kanske finns andra lokala varianter?

Åh ja, Uffizierna är en otrolig konstskatt. Jag gick runt i timmar.. Jag förstår att du gick igenom museét grundligt!

Cicki sa...

OK det är noterat.

ab sa...

Ser väldigt gott ut.
Trevlig påsk!

Moster Ma sa...

Mums... italienska smaker med persilja och citron älskar jag.
Tack för en underbar blogg, hos dig blir jag alltid blir glad när jag tittar in. Hoppas att påsken fortsätter med god mat och allt annat av det goda i lvet.

Bloggblad sa...

va häftigt! Varje gång jag sett såna porträtt-tecknar har jag drömt om att jag skulle kunna sitta så där... Har du slutat med det?

Christina sa...

helen: Jag var alldeles vild efter upplevelser i ungdomen, men nu sitter jag här i min trädgård och längtar väldigt sällan bort. Börjar likna en viss tjur ;)

Allt har sin tid, det är aldrig för sent - se bara på Monet och hennes man som har lättat ankar på äldre da'r. Cykeluthyrning låter toppen!

smulan: Jag misstänker att det är spiskummin i köfte också, men helt säker är jag inte.

Ja,Uffizierna är helt otroliga. Jag vandrade runt där två somrar i rad och bara insöp...

Cicki: Åh, så bra!

ab: Trevlig påsk önskar jag dig också!

Moster Ma: Visst använder vi på tok för lite citron i det här landet? Det är ju så himla gott och uppfriskande...och bredbladig persilja skulle jag ta med mig till en öde ö :)

Tack för bloggomdömet, jag blir så himla glad av dina ord :)
Det är som sagt det bästa "betyg" jag kan få, och ni alla läsare gör mig på så gott humör i gengäld.
Ni är verkligen den bästa av läsekretsar!

Bloggblad: Ja, jag har slutat. Jag tecknade bara porträtt två säsonger i Florens för att ha råd med vistelsen.

Från att ha varit klassiskt skolad så slog jag in på den mer humoristiska linjen, och det är svårt att skifta stil, bara så där.
Jag kan teckna klassiskt till husbehov, men skulle aldrig komma på tanken att göra det offentligt idag ;)
Minns hur jag stötte på någon nyfiken åskådares mage när jag tog ut svängarna med tecknararmen, där i Florens...

Hjortron sa...

Åh, vilket lockande recept! Tack!
Undrar hur du gör för att få in egna video på bloggen? Lägger upp dem på YouTube först?? Kan inte bara "infoga" som man gör med bilder, har testat. Såg att du köpt en kamera som jag också funderat på! Eller jag tänkte på Canon powershot SX 1 IS men den är nästan identisk med 10 som du väl köpte, men dyrare. Men efter att fått brev från Skatteverket så raserades drömmen om en ny kamera helt, åtminstone nästan helt ... jag har "bara" S2 nu . Grattis till ett bra val av kamera! Och ha en fin o härlig fortsättning på helgen.

Christina sa...

Lifeblog: Ja, jag lägger upp dom på YouTube för att så många som möjligt ska kunna titta.
Du skapar ett konto och sedan hittar du säkert var du ska klicka för att ladda upp en videofilm från din hårddisk.
Hittar du inte så hör av dig så hjälper jag till!

När du har laddat upp filmen så klickar du på visa, och sedan klickar du på "Bädda in" till höger om videorutan. Kopiera och klistra in i ditt blogginlägg, så ska det funka :)

Evas blogg sa...

Det låter som en maträtt som jag skulle gilla :) Jag älskar det italienska köket!

Susanne och Pebbels sa...

Mumma! Verkar gott!
Nu blir jag hungrig...

Glad Påsk!

Hjortron sa...

Men snälla du tack!!! Då ska jag fixa det i morgon ...har en extremt rolig film från Cinderella från Tony Irvings dansskola - men den törs jag väl inte lägga ut? Hur är det med tillstånd såna ggr tro? Tills vidare får jag publicera My då hon trillar ner från sin påskpyntsjakt i pilträdet!

Christina sa...

Eva: Mmmm, det italienska köket :)

Dark and twizted: Detsamma!

Lifeblog: Jo, den tror jag du kan lägga ut, det måste väl ses som reklam?
Det värsta som kan hända är väl att ngn hör av sig och ber att man plockar bort ett inlägg.

Kör på, tycker jag!

Åh, stackars My, trillade hon? Tur att pälstjejerna inte stod under :)

Hjortron sa...

Tack för stödet! Risken är väl liten att någon hör av sig! Jag ska fixa det här snart! Ännu ett äventyr på nätet för den här bloggtanten!!

Mian sa...

Kul bild från Italien!

Mumsiga köttbullar. Jag brukar göra något liknande, men jag steker aldrig bullarna innan de åker ned i tomatsåsen. Men jag skall absolut testa din variant - det borde bli godare om man gör så. Dessutom blir ju färgen betydligt mer tilltalande och inte så där frikadellgrå.

Lisette sa...

Glad Påsk på dig!
Du hade ju en stor beundrarskara redan i 20-årsåldern.Inte undra på. Du tecknade naturligtvis suveränt redan då , kan jag tro.
Tack för den fina beskrivningen på köttbullarna med det långa krångliga namnet. Jag tänker pröva snarast. De ser verkligen goda ut, och inte lika svåra att åstadkomma , tror jag som de där knepiga kinadumplingarna eller vad det nu var som skulle ångkokas och förberedas på allsköns vis. De såg mycket goda ut också men...
Jag hoppas att du fortfarande håller ut med alla tår och tummar två dagar till :)

Christina sa...

Lifeblog: Ska kika in senare och se om det bidde ngt :) Nu ska vi premiärgrilla för i år här på stationen.

Mian: Sedan jag fick ett namn på bullarna så har jag kollat på nätet, och hittat ett otal recept där man antingen gör som jag eller friterar bullarna innan de åker ner i såsen.
Jag tror det är för att man vill skapa en stoppyta för att hindra köttsaften att flyta ut i såsen.
Mina bullar som jag lärde mig göra i Florens blir väldigt saftiga och helt underbara i konsistensen...sen ser de ju lite roligare ut än frikadellgrå ;)

Lisette: Nja, jag tycker en del ser något skeptiska ut ;)

Jag förstår att de asiatiska knytena såg svåra ut, men det är de inte!

Jag har tänkt på dig och utställningsrundan i Falköpingstrakten, och varit glad att ni fick ett så vackert väder.
Hoppas att det har inspirerat till utflykter!
Håller tummarna två dagar till.