lördag, april 25, 2009

Fyllda vaktlar - recept


Ja, då är jag igång igen med mina konstiga rätter.

Har man rest i Frankrike, Italien och kanske i Asien, så har man ramlat på vaktlar som maträtt.
Det är små fåglar, men väldigt goda och med lite viltsmak. Det är lygens att hitta svenska vaktelrecept så därför lägger jag ut ett.

I den lilla franska medeltidsbyn Peille bodde jag med min barndomsvän Gunnar en gång på ett litet värdshus i mars månad.
Matsalen var utkyld, så vi som gästade värdshuset fick komma in i värdfamiljens kök och äta middag där istället. Jag minns en gammal gumma i sin gungstol framför teven, och de oförglömligt goda vaktlarna på tallriken.
Jag gissade mig till fyllningen, pratade med värden och antecknade. Sedan dess gör jag dem då och då, om jag får tag i vaktlar vill säga.

Man kan säga vad man vill om Lidl, men de har bra matvaror, och de säljer både anktuttar och vaktlar. Dessa vaktlar hittade jag frysta hos Lidl i Linde.


Du behöver fyra vaktlar. Poppan anser också att hon behöver fyra vaktlar.
En finhackad schalottenlök
Några finhackade champinjoner
Finhackad persilja
Två skivor finhackad Parma-skinka eller två baconskivor
Gammalt brödinkråm, typ två brödskivor.


Fräs hacket och låt svalna.
Fukta brödinkråmet med grädde.
Blanda hacket med brödinkråmet.
Salta och peppra.

Fyll vaktlarna med mojset och bind ihop benen.

Bryn runt om, tillsätt några deciliter vatten, salta och peppra, lägg locket på och låt puttra 30 minuter.


Ta upp vaktlarna och svep i folie.
Red av såsen med lite mellangrädde, rödvin och maizenamjöl utrört i vatten.



Vi hade tänkt oss en potatis- och jordärtskocksgratäng till det här, men pga tidsbrist så fick det bli ris och gröna ärtor istället.

23 kommentarer:

Kesu sa...

Mamma Mia! Det där receptet var ju en riktig höjdare - det kan jag säga utan att ha smakat det. Men jag känner nästan doften ända hit. TACK för att du la ut det! Ska sparas och lagas.

Menar du att Liedl har både anktuttar och vaktlar? Då måste jag inom en Liedlbutik och kolla. En kompis bjöd på deras öl och kaffe och det var svagt båda delar. Men jag ska styra stegen direkt mot frysdisken jag. Ur vägen för damen med två kundvagnar och nåt vilt i blicken!

Christina sa...

Kesu: Det är så enkelt, och blir så supergott. Det är lite pyssel, men tar inte så lång tid.

Så kul att du gick igång på det!

Vet du, kinesen på Ringvägen brukar ha frysta vaktlar, och han på bottenvåningen, söderhallen.

Jag köpte bara ett pkt (4 st) på Lidl, men ångrar mig djupt. De var helt delikata!

Ja, minst två kundvagnar behöver du ha ha....

Du skulle sett minen på killen i kassan som skulle bonga in alla mina anktuttar för ett tag sedan ;)

Bim HD sa...

Alltså, måste bli en tur till Lidl och se om de har samma mat här ;) Detta låter ju FÖR ljuvligt!!!
Må så grankott...

Eva H-höjden sa...

ahhhhhhhhhhhhhhh

Mian sa...

Ser smarrigt ut.
Skön vinkel Poppan har på öronen, då hon sitter och trånar efter de små läckra hönsfåglarna.

Lisette sa...

Direkt när jag såg rubriken tänkte jag : "Vaktlar? Var kan jag hitta sådana här i vår lilla stad. Men så läser jag och ser LIDL lysa mot mig. Toppen! Jag ska allt ta mig in till sta'n och leta efter både anktuttarna och de små vaktlarna. Mian och Jan har kanske vissa betänkligheter mot dessa små fåglar. Ja, inte ankorna, men vaktlarna, menar jag. Får nog be om lov för ev inköp först. Men eftersom ditt recept den här gången verkar fullt utförbart även av en icke kokkonstnär som jag måste jag nog prova.Det ser ju helt förföriskt ut på bilderna!
Jag dregla lika mycket som jag kan tänka mig att Poppan gör.

Moster Ma sa...

Har aldrig varit på Liedl , men nu är det så dax.

Jag fick bara en svag känsla av att det är du som är den smarta "kvinnan" i reklamen, men det är det väl inte?
Ser underbart gott ut. Jag har också ätit middag med familjen på ett litet hotell på franska landsbygden, med en jättestor Poppan intill, men det är tomatsalladen och de gröna bönorna jag minns därifrån.

Anonym sa...

Jag blir imponerad av din kokkonst! Vaktel skulle jag nog inte våga ge mig på att laga till.
Det ser (och låter) väldigt gott!

Christina sa...

Bim HD: Ibland finns de och ibland inte, man får hålla utkik. Alldeles nyss kom det in ett parti anktuttar...och för ett tag sedan såg jag fasan i frysdisken.

Eva H-höjden: :)

Mian: Det lustiga är att jag tillfälligt kan lämna köket utan att antalet pippisar decimeras.

Lisette: Som jag skrev ovan så finns de ibland och ibland inte. Man får hålla utkik.
Har du någon asiatisk mataffär i närheten? De brukar nästan alltid ha vaktlar i frysen.

Om du lagar till vaktlar så tror jag inte att du blir besviken :)

Moster Ma: Jag bojkottade också Lidl tills jag upptäckte att de hade så mycket mat som man inte hittar någon annanstans...och billigt!
Ja, sen är det personalpolitiken...hmmm...

Nä, he he, jag är inte reklamkvinnan, men börjar bli något liknande känner jag...

Ja, tomater som smakar tomat...och så de ljuvligt goda gröna bönorna...mums!

Marskatten: Men det är inte det minsta konstigt eller krångligt med vaktlar, så testa vetja!

Monet sa...

Åh, vilket härligt recept. Kanske ska alla vi som lägger ut mat till höger och vänster, restaurang- och hemlagat ha en gemensam matblogg? Eller receptklubb?

För det är värst vad det lagas mat på bloggarna!

Vad kan vaktel heta på franska? Är det månne CAILLE som heter så? Det finns nämligen på flera menyer härnere. I så fall ska jag genast pröva nästa gång!

Vi har Liedl härnere också, man kanske ska ta sig en titt på den franska varianten också. Annars var det inte svårt för mig att få tag i anktuttarna - dom som jag stekte för hårt.

Mera mat kommer på min blogg idag!

Christina sa...

Monet: Jag tycker det är så roligt med mattips från andra, ungefär som att få tips om bra böcker eller musik.

Det stämmer, det heter caille på franska.
Om du beställer det nästa gång ni går på krogen, glöm inte att plåta och berätta hur det är tillagat :)

Därnere behöver du nog inte gå på Lidl för att få tag på vaktlar. De finns nog överallt, liksom de goda små äggen som är så söta att ha i nässelsoppa tex.

Galleri Dalhem sa...

Vaktla Er tunga ! Är det inte dags att bli vegetarianer kära pippi-ätare....önskar Livsälskande fågel Erik

Christina sa...

Galleri Dalhem: Nej, någon vegetarian kommer jag aldrig att bli, men respekterar de som inte vill äta kött.
Du får hoppa över såna här inlägg, för mer anka kommer det att bli :)

Christina sa...

Erik: Du är för finurlig för mig, jag såg faktiskt inte din ordvits, förrän Håkan påpekade den ;)
Jag läste det jag trodde det stod.
"Vaktla" tungan he he... ;D

Bloggblad sa...

Jag är mäkta impad! Du förstår med lite nässelsoppa som förrätt... mmm.

Om jag skulle råka komma in på en Lidl med vaktlar och anktuttar - då vet jag var jag ska leta recept!

Christina sa...

Bloggblad: Nässelsoppa som förrätt - det kan knappast bli bättre :)
Nässlorna här är bara som musöron fortfarande, men om en vecka så...

Evas blogg sa...

Imponerande recept du bjuder på! Vaktel har jag aldrig ätit.

Mira sa...

Poppan behöver definitivt fyra vaktlar!

Christina sa...

Eva: Vaktel har en liten viltsmak, jättegott!

Mira: Du har fått en ny fyrfota vän.

Cicki sa...

Det låter ju alldeles utomordentligt mumsigt.

Christina sa...

Cicki: Jag vet att du inte gillar Lidl, vilket jag har all förståelse för, men vaktlar brukar finnas i asiatiska livsmedelsaffärer. Det är faktiskt supergott.
Du som är så matroad borde prova :)

Cicki sa...

Ja,det låter som något man bör prova. Får väl kolla runt få se om jag hittar det. Måste ha tag i en asiatisk butik här i stan. Annars får jag väl ta en tripp till Kungliga Hufvudstaden.

Bim HD sa...

Hittade till vaktlar på Lidl här - 70kr/kg... Oki, ngn gång SKA detta recept testas. Tom gubben ansåg det som ett måste - han fick receptet av mig via eposten, dvs länken :P
Må så grankott...
och jag vet någon som gillar Nelly mfl mycket ;) och lite till, hihihi...
(vad menar WV idag? nopsups? ehhh... :P)