torsdag, april 16, 2009

Nelly blir julkalender

Nu är det officiellt, Nelly Rapp blir årets julkalender i SR :)

Tyvärr kom beslutet så sent så jag var tvungen att tacka nej till att teckna kalendern, eftersom jag redan är uppbokad ett halvår framåt.

Nu kommer en annan illustratör att teckna kalendern baserat på mina originalkaraktärer.
Jag kommer att ha insyn i arbetet så det ska bli spännande att se hur en annan tecknare tolkar ens egna figurer.

Och igår fick jag ett rykande färskt exemplar av den åttonde boken om monsteragenten Nelly Rapp, Sjöodjuret i Bergsjön.


Det känns lustigt att bli indragen i julkalendern för tredje gången.
1992 tecknade jag julkalendern i SR och 2007 tecknade jag SVTs julkalender. Lite surt är det att jag inte hade tid denna gång, men väldigt roligt ändå :)

27 kommentarer:

ab sa...

1. Vad kul!

2. Vad tråkigt!

3. Vad det går undan! Du satt ju nyss och ritade den där boken?

Emma R sa...

wow! Vilket häftigt jobb! Och för 3djr året dessutom! Grattis!!!

Bloggblad sa...

Jag håller med ab: Både kul och trist....

Evas blogg sa...

Både skoj och tråkigt. Men den där bilden minns jag från i vintras. Så fin den blev som omslagsbild!

Eva H-höjden sa...

Nämen! hinner du inte rita kalendern! Det som jag sett fram emot! Men nåja, du börjar väl med erfarenhetens rätt bli arbetsledare ;-)

Lisette sa...

Instämmer i kören!
Blir att man får titta på julkalendern i år då. Det är ganska många år sedan senast.

Lotta Löfgren sa...

hmm både salt o sött;)grattis ändå:)jag kommer garanterat att kolla:)

Linda sa...

Åh grattis!!!!

Åh fy vad irriterande :(
Men mest roligt egentligen!

Mira sa...

Roligt att du har så mycket jobb på gång, även om det innebär att du ibland måste tacka nej. Hoppas bara att de jobb som väntar är minst lika roliga!!!

Elisabet. sa...

Ja, jag är inte det minsta förvånad!

Du tecknar såååå bra och med glimt i ögat.

På personaltoan har vi ju ditt vykort .. med hopp-i-sängen-grejen .-)

Tankevågor sa...

Åh, vi älskar Nelly Rapp både lärare och barn i min skola! :-)

Roligt att det blir den och synd att du inte hinner ta uppdraget att teckna den.

helen sa...

Jag måste försöka få tag på lite böcker som du har illustrerat, för det gör du så fint!
Älskar barnböcker med fina teckningar!

Jag har kvar alla böcker vi läste när barnen var små, mycket p.g.a de fina teckningarna *nostalgisk*

Du får gärna tipsa mig på böcker du har gjort!

Kram
Helen

Ingela sa...

Instämmer med övriga: Kul fast synd. Mina flickor blev väldigt nöjda med att Nelly kommer som kalender. Och den där Widmark, han måtte väl ha sitt på det torra vid det här laget?

Staffan H sa...

Kul att du har fullt med jobb, men det är förstås trist att behöva säga nej med hänvisning till att jobbkalendern är fulltecknad. :-)

Ängla-Tapas sa...

Fulltecknad! Han är vitsig han Staffan... :)
Roligt att du är eftertraktad. Jag såg dina teckningar i den röda Barnkammarboken häromdagen. Din stil passar verkligen till ett fantasifullt barn! Kul att även julkalendernfolket har insett det. :)

mossfolk sa...

Inte dåligt att vara så efterfrågad!! Jättekul att det blev den kalendern, och att ytterligare en bok om Nelly Rapp kommit ut.
Så mycket positivt :)

Christina sa...

Alla: Ja, i dessa tider är det skönt att ha mycket jobb, att vara fulltecknad som Staffan så vitsigt skriver, men det är himla tråkigt när roliga jobb kolliderar.

Det hade varit roligt att teckna en tredje kalender, men jobbar man på frilansbasis så händer sånt här titt som tätt. Det är bara att acceptera.

reneesfotoblogg sa...

Jag har ju den förra boken, den om zombien och undrar har denna sista också svart/vitt inlaga?
Har ju dina bilder på näthinnan så det stämmer inte riktigt för mig.
mvh R

Hjortron sa...

Håller med i kören - så roligt och --- trist. Men ändå: GRATTIS!
WOW! Roligt att se nya Nelly Rapp - jag har läst alla ....

Anonym sa...

Jäkla skit att du inte hade möjlighet att teckna tredje gången gillt..
Det får bli en annan gång och det är nog inte långt borta!

Ha en skön helg!

Monet sa...

Kan bara instämma med alla. Inte kul att behöva tacka nej. Frilansjobb är ju sådär, lite ketchupeffekt. Ibland ingenting, ibland allt på en gång!

Susanne och Pebbels sa...

Åh! Det är bara att slå sig på bröstet och känna sig stolt :) Härligt att bli tillfrågad.

Christina sa...

Renée: Det är sv/v inlaga i alla Nelly-böckerna.
De räknas ju inte som regelrätta bilderböcker, utan som kapitelböcker för lite äldre barn.

lifeblog: Nämen, har du ;)

Marskatten: Ha en likadan skön helg!

Monet: Bra liknelse ;)

Dark and twiszted: :)

ullrika sa...

oj va roligt fast va på ett vis trist.. det måste kännas tufft (och svårt) att lämna över arbetet till nån annan? blir det någon du arbetat med förrut?

ps. jag hoppas det här inte tagits upp i kommentarerna här ovanför som jag till min skam och sena timme tyvärr bara skummat...

Christina sa...

ullisen: Nu har det blivit något strul igen på din blogg - jag kan inte kommetera...ba' så du vet!

Ja, det känns lite ängligt och men även roligt, att få sina figurer tolkade av en annan tecknare.

Nej, det är ingen jag känner sen förut, det är produktionsbolaget som har valt.

ullrika sa...

samtidigt kan det kanske vara roligt att få se nån annans syn på figuren, att se deras tolkningar och idéer? om du förstår hur jag menar!

ps. har rättat till. borde funka att kommentera nu väl?

Christina sa...

ullisen: Jo men visst, jag känner mig som Carl Barks he he...;)

Ska precis koja, men det är klart att jag tar vägen över din blogg ;)