lördag, april 18, 2009

Ankbröst med mandarinpannkakor


Jag förstår om ni kroknar när ni läser mina recept, men faktum är att jag får många besökare som googlar på t ex wontonplattor.

Alltid hjälper det någon.

Jag gillar svensk husmanskost också, men det är inte svårt att ta reda på hur man tillagar kåldolmar, så därför lägger jag hellre ut recept på lite udda maträtter som jag själv undrar över.

Eftersom jag la rabarber på ett stort parti ankbröst på Lidl i veckan, så tänker jag testa nya sätt att tillaga det lilla läckra bröstet på.
Idag var det dags för en enklare form av Pekinganka. Jag gluttar i olika kokböcker och gör min egen variant.

För två personer.
Ett ankbröst
225 g vetemjöl
1,9 dl kokande vatten
1 msk kallt vatten
sesamolja
morot
salladslök
gurka

Häll ner mjölet i en degskål. Häll i det kokande vattnet och rör runt med några ätpinnar. Rör i det kalla vattnet. Använd händerna och knåda degen 3-4 min tills den är mjuk och slät.
Låt den stå övertäckt ca 20 min och vila.

Lägg degen på ett mjölat bakbord, eller som jag på ett Tupperwareunderlag (superbra grej). Knåda den lite och rulla degen till en 40 cm lång korv. Dela den i 16 delar.

Ta varje bit och kläm till en flat cirkelrund degplatta med 6 cm diameter.
Pensla hälften av degrundlarna med sesamolja på ovansidan och lägg de återstående på de oljade. Gör alltså degsandwichar och rulla ut till ca 15 cm i diameter.


Hetta upp en torr stekpanna på medelvärme och lägg i de dubbla pannkakorna och stek ca 1-2 minuter, eller så att du ser ljusbruna fläckar..
Vänd dem och stek på andra sidan tills de börjar bubbla upp.


Ta upp pannkakorna och dela dem med fingrarna medan de är varma.
Lägg på ett fat och täck med en handduk.


Skär bort överflödigt fett på ankbröstet. Gör ett rutmönster i svålen med en kniv och krydda bröstet med salt och peppar.

Fyll en kastrull med 2 - 3 cm vatten, sätt en upp och nedvänd risskål i botten och lägg ankbröstet på en liten tallrik och placera på skålen.
Låt ångkoka med locket på i ung 1 1/2 timme.

Låt svalna.

Skär morot, salladslök och gurka i tunna stavar och lägg upp på ett fat.

Slå upp Hoisinsås (finns faktiskt att köpa i vilken livsmedelsbutik som helst)

Fritera ankbröstet i 3 min så att svålen blir krispig. torka av med hushållspapper och skär i tunna skivor.

Under tiden så ångar du eller mikrar pannkakorna så att de blir varma och mjuka.

Ta en pannkaka, bred Hoisinsås över den, placera några ankbitar, grönsaksstavar och rulla ihop och njut!











Och naturligtvis fick Gaia och Poppan smaka...det får de alltid.

29 kommentarer:

Lena sa...

Det är jätteroligt och inspirerande att läsa dina recept. Bilderna sätter i gång snålvattnet :)

Linda sa...

Åh det ser jättegott ut!
Fast jag är mätt efter en hel dags ätande.... Mmm, så blir jag nästan sugen igen :)

Vonkis sa...

Vad smart med en sån där grej att kavla på så man ser hur stort det ska bli.

helen sa...

Håller med Panter..*dreglar*

Så vackra tallrikar, och Gaias bakåtvikta öron, hon ser så mild och go' ut.

Hon påminner mig om collie-tiken Kita, som Lars' familj hade, när vi började dejta. Hon var så snäll och mjuk till sättet.

Förresten. Smakade maten bra?
( troligtvis en dum fråga )

Kram
Helen

mossfolk sa...

Mmm, det ser verkligen jättegott ut!
Stackars Lurvig får aldrig smaka :)

Cicki sa...

Vad gott det ser ut. Vilken praktisk grej den verkar vara som du kavlar på. Har aldrig sett en sån tidigare. Tupperware är ju suveräna med sina kökgrejer. Nu blev jag inspirerad att lägga ut ett recept som vi använde förra helgen, Chèvrefylld fläskfilé med vinsky. Det får bli imorgon.

Lisette sa...

Jag måste ha missuppfattat något kapitalt. Är det verkligen illustratör du är?? Inte gourmetkock? Ser jätteläckert ut och inte fullt så krångligt som de där dumplingarna tidigare. Självklart ska Poppan och Gaia också smaka.( Alice kommentar )
Men var är rabarberna som du har lagt på ankbrösten? Ser dem inte ;)
Hur länge har du bott i länder där du blivit så hemmastadd med denna matlagning? Det känns som om du vuxit upp med det.

Lisette sa...

Glömde fråga var du har fått tag i den där , som det verkar , väldigt praktiska kavelduken eller vad den kan kallas. Går den att köpa här någonstans tror du?

Lisette sa...

Shame on me AGAIN!!! Nu ser jag ju vad jag inte såg när jag bara koncentrerade mig på hur man skulle laga till. Att duken kommr från Tupperware!!! Lovar försöka läsa mindre slarvigt.

Moster Ma sa...

Jisses vad jag gillar att vara med i ditt (ert) kök. Du är så generös som bjuder oss på så mycket kulinariska humoristiska och estetiska njutningar.

Lotta Löfgren sa...

å så ottit o smaskigt!!Så där avancerad mat blir det aldrig här...finns helt enkelt inte tid..eller jag tar mig inte tiden rättare sagt;)Men kanske när kidsen blir större;)

Tankevågor sa...

Det ser jättegott ut! Du beskriver det så bra i ord och bild så det blir bättre än värsta matprogrammet här! :-)
Har också sånt där Tupperwareunderlägg och det är verkligen bra.

Christina sa...

Panter: Så glad jag blir :)

LindaLotta: Det var verkligen gott, fast när är anka inte gott?

Vonkis: Ja, bakunderlaget är verkligen supersmart. Alla mått finns på den etc och så behöver man nästan inget mjöl till utbakningen.

helen: Ser du på sista bilden hur Gaia fäller fram sina öron som ett par flygplansvingar? Hennes öron är helt otroligt rörliga.

Jo, det smakade mums :)

mossfolk: Stackars Lurvig, hälsar två bortskämda pälstjejer!

Cicki: Ja, Tupperware har verkligen smarta grejer.
Det här underlägget skulle jag ha svårt att leva utan, nu när jag har vant mig.
Man behöver nästan inget mjöl när man bakar ut deg. Det är tillverkat i ett material som gör att degen släpper. Så himla bekvämt.

Åh, getostfylld fläskfilé lät himla gott! Ska hålla utkik!

Lisette: Oj. Jag har alltid tyckt om att laga mat. Det är en kreativ process där jag är helt närvarande i nuet. Det är nästan enda gången tankarna inte fladdrar iväg för mig.
Det är väldigt avslappnande helt enkelt, att laga mat.

"Lägga rabarberna på"...jag googlade och fick förklaringen till uttrycket på den här bloggen.
Som språkmänniska visste du det säkert förut, men det gjorde inte jag.

Jag har inte bott i Asien, men jag har både japanska och kinesiska vänner som är väldigt duktiga på matlagning. Det finns inget roligare än att stå och hänga över axeln när de lagar mat.

Moster Ma: Åh vad glad jag blir :) Jag tycker det är barnsligt roligt att fotografera matlagning.

Lotta: Nä, jag förstår att tiden inte räcker till när man har barn, men du kunde ju låta kidsen hjälpa till ;) Mandarinpannkakorna var väldigt roliga att göra.

londongirl: Tack, jag tycker som sagt det är kul att både laga mat och att plåta själva processen.

Ja, Tupperwareunderlägget är verkligen en höjdare!

Anita sa...

Åååh, åter igen ett fantastiskt matreportage! Du är otroligt duktig, Christina.

"Pannkakorna" påminner lite om det bröd som går att lagas på spisplattan. Har gjort den nån gång - väldigt gott och speciellt.

Dina ankbröst börjar bli berömda nu! :)

Det vattnas i munnen att se dina bilder... (fast här blir det utepizza idag :))

Eva H-höjden sa...

Jag har bara en sak att säga..... MUMS!

Bim HD sa...

Hm, tur man har käkat :D
Men, nog hade man velat sitta med där och smakat, ja... ser gott ut!!! :P
Må så grankott...

Susanne och Pebbels sa...

Ser mumma ut!!

Emma R sa...

Det vattnas i munnen!

Kesu sa...

Tack för ännu ett besök i ditt kök och för de inspirerande matbilderna. Jag håller med Lisette: tror att du är en gourmetkock - också.

Missade att kommentera frysen full med ankbröst häromdagen. Hahahaha! Jag ÖNSKAR verkligen att min frys såg ut så där. Och att jag kunde laga alla de här spännande rätterna också. Självklart är det roligare att läsa om de här rätterna än om kåldolmar. Please proceed! :)

Mira sa...

Din blogg är verkligen en ständig källa till lärdom och glädje, Christina! Allt från vovvar, mat och bokbinderi till proffsiga illustrationer och små filnsnuttar. Toppklass!

Christina sa...

smulan: Brödet man lagar direkt på spisplattan låter intressant.

Mina ankbröst??!! Det var det värsta ;)
Nä, jag skämtar bara. Det kommer fler ankrecept vad det lider.

Utepizza är inte det sämsta :)

Bim HD: Blir jag arbetslös kanske jag ska öppna en liten stationskrog med en dagens rätt ;)

Dark and twizted: :)

Kesu: Faktum är att det är ett sätt för mig att slappna av, att laga mat.

Ja, du anar inte så glad jag blir varje gång jag ska hämta något ur frysen och ser alla ankbrösten :)

Tack, då fortsätter jag med ankrecept framöver :)

Mira: Tack snälla för så fint beröm. Jag känner att jag växer minst en halvmeter och kommer säkert att slå huvudet i dörrposten idag:)
Dina ord påminner mig om att jag inte har avslutat inläggen om bokbindarkursen och ebru.

Kesu sa...

Och nu håller jag med Mira: toppklass!

Matlagning är ett intresse och ett sätta att koppla av här med. Men inte är jag så duktig som du att dokumentera allt. (Och säkert inte lika duktig bland kastrullerna och kavlarna heller. Så. Det. Så.)

Jag tycker det är hur roligt och intressant som helst att följa dig i ditt kök. Du ser att det ger resultat. Utan ditt tempurainlägg hade jag nog förblivit en dito oskuld resten av mitt liv. Tanken svindlar. Hu!

Jo, jag anar faktiskt ankglädjen. Lycka är en frys full med anktuttar!

(Hihi, bäversvansbröst och ankbröst - de kommer in all shapes and forms!)

Christina sa...

Kesu: Jisses, nu kommer jag att bonga i huvudet överallt idag ;)

Så roligt att mixen uppskattas, och kul att du gillade tempura, fast det anade jag nästan :)

Jag tycker förresten att dina vårkycklingar såg himmelskt goda ut. Har gått och tänkt på dom av och till hela dagen, dregel, dregel...

Ha ha, anktuttar, den ska jag komma ihåg!

Lisette sa...

Kesu och Christina: Overhearing. HA HA HA! Helknäppa damer på min ära!Var får ni allt ifrån?

Christina sa...

Lisette: Jag känner mig rätt "korttänkt" som man säger i norra Västergötland...men den där Kesu, fråga henne!

Kesu sa...

För att vara korttänkt (kul uttryck!) är du väldigt snabb i roten, en kvickrot skulle man kunna säga. Men försök INTE! Du är ju hur rapp som helst, Christina!

Det är väl som så att man sporrar varandra helt enkelt. Du är med också Lisette - tro inget annat!

Christina sa...

Kesu: Ha ha, en kvickrot, jag säger som Lisette - var får du allt ifrån???

Visst är korttänkt ett bra uttryck!? I Västergötland har dom så många bra uttryck så man blir alldeles lycklig.
Klökmagad är ett.

Unknown sa...

Jag vill minska mina bröst med bröst estetik. Behöver en bra plastikkirurg från Turkiet.
Meme estetiği

Anonym sa...

Det kan du ge dig på att gjorde! Hur mår Lasse med familj nuförtiden? Hörde att han fixat sig en ny tik från götet