onsdag, april 08, 2009

Grottmålningar på stationen


Idag damp det ner ett kuvert med de omisskännliga franska frimärkena som avbildar Marianne.
Aha, tänkte jag, som visste att en försändelse från Provence var att vänta.

Avsändare var den här bloggvännen som skriver så intressant om sitt nya hemland där de minsann inte lider av någon permafrost!


Bloggvännen har varit på ett förhistoriskt museum och hittat ett helt litet grottmålarkit och tänkt på mig.
Tänk att komma ihåg att jag skrev en gång att jag blev så berörd av mitt besök i Lascaux-grottorna i Dordogne i Frankrike, så att jag famlade omkring i grottorna med tårar rinnande nerför kinderna.
Tack snälla Monica för grottmålningskitet med förlagor och pigment och vad du vill!


Nu undrar ni kanske hur jag har tillbringat eftermiddagen?
Det här är "före"...


...och det här är "efter".

Så här ser det numera ut på stationen :)
Jajamensann.

33 kommentarer:

Mira sa...

Det skulle nog vara ganska vackert att verkligen ha det så där... Som en fondvägg. Fantasieggande om inte annat. Så fina färger... Kul Christina!

em sa...

Har du guidade turer i grottstationen? Öppet tider?
Margaretha

Lisette sa...

Va?! Är det sant? Är det verkligen "på riktigt"
Wow- Helt fantastiskt!Bara SÅ fantastiskt. Det ordet räcker nästan inte till

ab sa...

Hur snyggt som helst! (För det är inte photoshoppat, eller hur?)

ab sa...

Hm - den där lilla smilien får mig att tvivla, förstås...

Christina sa...

Mira: Ja, visst blev det snyggt?

em: Självklart! Guidad tur mellan 11 - 16, personalen tar lunch och jagar sork mellan 12.30 - 13.30.

Lisette: Host, host, jag har photoshop :o
Men man kan ju drömma...

Christina sa...

Annika: Du slank emellan :)
Jag skulle önska att ni trodde att det sår ut så här nu, men jag kunde inte narra Lisette.

Lisette sa...

Ha ha ha .Tyyyyyypiskt mig. Lättlurad som vanligt. Där ser du Christina vilken uppfattning jag har om dig som konstnär! :))Du är ju inte så dålig på Photoshop heller.

Lisette sa...

Det blev en liten. :)
En Ixus 100 IS får duga åt mig. Hoppas att den håller vad testen lovar.

Christina sa...

Lisette: Att du trodde att jag kunde måla lika fint som de som utsmyckade Lascauxgrottorna fick mig att skämmas ;)
Fast jag är rätt bra på Photoshop ;)

Hur går det med Påsk-utställningen? Allt ramat och klart?

Lisette sa...

Japp. Hängt och klart nu i kväll. Det ser riktigt bra ut. Håll tummarna för mig att det går bra. Känns alltid pirrigt dagen innan.
Mina tulpaner gör sig riktigt bra.

Lisette sa...

Glömde säga att det där med förlagor och pigment lät så himla seriöst!(Lite försvar för min godtrogenhet..)

helen sa...

Lisette, jag trodde också i några sekunder att det var på riktigt...

Vilken kul idé!!

Är det någon som skulle kunna göra en sån här målning, är det väl du, Christina!

Fast i stället för hästar och oxar kan du göra Poppan och Gaia. ;-)

Kram
Helen

Elisabet. sa...

Och jag tänkte .. men gud, så grillrigt .., tycker hon verkligen att det är snyggt med tavlorna ovanpå detta ..-))

Anonym sa...

SÅ läckert! Fantastiskt bra målat.

De verkliga grottmålningarna skulle jag så gärna vilja se någon gång,

ab sa...

Jag tvivlade inte en sekund på att du skulle kunna måla en vägg så där - har man ett eget stationhus, så har man!

Det var som sagt först smileyn som fick mig att tvivla. Men äsch, gör en grottvägg på riktigt, vet jag!

Anonym sa...

Nu har jag tänkt....du har Photoshoppat...eller hur?

Lena sa...

Jag har inte varit där i grottorna på riktigt, men vart tredje år tar vi oss,mina elever och jag, en virtuell tur i Lascauxgrottorna. Jag tycker att det är lika fantastiskt varje gång och eleverna uppskattar det också. Ibland får de rita egna och fanatsin är det inget fel på.

Snyggt jobbat :) och vad gulligt av Monet!

Christina sa...

Lisette: Jag håller tummar och tår. Det kommer att gå hur bra som helst, dina bilder är jättefina och folk är mestadels så positiva.
Jag har varit med tre år här i Nora på Ljusstråk, ngt liknande, och det har alltid varit väldigt trevligt.

Så synd att det är en bit att åka, för det vore roligt att få kika in på din utställning.

Förlagorna och pigmenten var alldeles äkta, det var själva väggmålningen som inte var det ;)
Photoshop är omöjligt att skilja från verkligheten, så du behöver inte känna dig det minsta godtrogen.

helen: Ja, där sådde du ett frö...Poppan och Gaia i muralteknik ;) Undrar vad Håkan ska säga?

Elisabet: Och jag som tyckte det blev så snyggt....

Marskatten: De riktiga målningarna i Lascaux är stängda för allmänheten. Obama lär få besöka dem om han vill, men för oss vanliga dödliga är det kört.
MEN - det finns exakta kopior av grottorna några hundra meter längre bort.
Jag blev gruvligt besviken till en början men sen glömde jag bort att det var fejk. Det var så himla bra gjort, så jag gicj omkring och lipade hela besöket eftersom jag kände en sån närhet till människor som har levat för 18 000 år sedan.
Åk dit, säger jag bara.

ab: Du är lyhörd för detaljer, som smileyn som avslöjade mig ;)

Marskatten: Japp :)

Panter: Fantastiskt att du gör så. Då kommer du ihåg hur de har utnyttjat bergarterna som horisontlinje...och att de har perspektiv på djurens ben...så himla avancerat måleri!
Ja, jättegulligt av Monet, så omtänksamt.

Staffan H sa...

Roligt gjort! "Tilltaget" väcker skräckblandad förtjusning hos mig. Jag får nog skriva ett inlägg och berätta om mitt särskilda förhållande till stationshus, väntsalar och biljettluckor någon gång.

Eva H-höjden sa...

ha ha ha! Underbart!

Cicki sa...

Jag gick också på det från början för jag är ju helt övertygad om att du klarar det mesta....:-) Men så började jag fundera över tidsperspektivet att det inte var möjligt att göra på enbart en dag. Då fattade jag. Men det var ju otroligt läckert. Du får väl ta en liten bit i taket så har du och Håkan snart en egen muralmålning....:-)

Cicki sa...

Hhhhmmmm, det skulle ju inte stå att du skulle ta en bit i taket utan en bit i taget. Ibland blir det som det blir.

reneesfotoblogg sa...

Det gläder mig att ni behållit den fantastiskt vackra biljettluckan så snälla inget grottgraffitti då kommer den inte till sin rätt.
mvh R

Lisette sa...

Tack Christina. Hoppas att tummarna och tårna hjälper.Behöver du inte dem till nya grottmålningar då? :)

Susanne och Pebbels sa...

Jag gick på den :D

Ängla-Tapas sa...

Du hade definitivt lurat mig också om det inte hade varit för motiven. Jag tror absolut att du skulle fixa tekniken men med din humoristiska ådra skulle det bli andra figurer. Men du är otroligt skicklig på photoshop! Hur ska jag någonsin kunna "tro" på en bild från dig framöver??? ;)

Vonkis sa...

WOW!

Bloggblad sa...

Jag gick på det... tills jag läst kommentarerna. Men har man ett stort hus och kan... ja, varför inte?

Tänk när jag läste franska för många många år sen, och upptäckte att ett helt land var uppkallat efter mig... :)

Kesu sa...

Hahahahahahaha! Oooops!


Vänta!



Sådärja! Nu har jag tagit mig upp på stolen igen som jag ramlade av. Tack Monet för att du skickade kitet till Christina och tack Christina för veckans roligaste inlägg! Vad säger pälstjejerna? Tycker dom inte att det här är ett allvarligt revirintrång??? Eller ser dom djuren som medlemmar i flocken?

Glad påsk till alla på Stribergs station!

Christina sa...

Staffan: Nu blir jag nyfiken vilka slags minnen du har av biljettluckor och stationer ;) "Skräckblandad förtjusning" skriver du...

Eva H-höjden: :)

Cicki: Fniss, jag läste "liten bit i taket" och såg det framför mig. En lite undanskymd grottmålning som man ser först när man tittar upp.
Ingen dum felskrivning, helt klart en idé...

Renée: Ja, biljettluckan är vi glada över att den finns kvar. Det är tack vare tidigare ägare.

Lisette: Nejdå, nu har jag slutat måla med händerna så det går så bra så :)

Dark and twizted: ;)

Ängla-Tapas: Nä, det kan nog bli svårt.... ;)

Vonkis: :)

Bloggblad: Ja just det, varför inte?
Rätt käckt tycker jag.

Ett land uppkallat efter dig...? Nu är jag så där trög igen...

Kesu: Gaia ligger under bordet och skakar och Poppan står och morrar bakom det kinesiska skåpet.
Jag får nog måla över hela härligheten så att vi kan fira påsk i lugn och ro :)

Lisette sa...

Jag blir så glad av din blogg!!!!
Riktigt glad Påsk på dig!

Christina sa...

Lisette: Det där var nog det finaste "betyg" jag kan få :) Tack!

En riktigt Glad Påsk önskar jag dig också!