måndag, april 20, 2009

Helgbestyr


Resten av helgdokumenterandet överlämnar jag med varm hand åt Håkan, som har tagit alla foton i det här inlägget.

Under två säsonger har vi haft en presenning liggande på det ena av våra två köksland. Bägge var helt igenvuxna när vi flyttade hit, det såg ut som en tistelåker alltihop.

Vi började bearbeta jorden i ena landet med hacka och spade, och har nu brukat det i två år och fått härliga skördar av zucchini, mandelpotatis, plocksallad, morötter, sockerärter och brytbönor.

I helgen avtäckte vi det andra landet där presenningen har tagit död på allt rotogräs vid det här laget.

Här håller vi på att jordfräsa och gödsla landet.
Jag tycker väldigt synd om alla feta daggmaskar, men landet är för stort för att vi ska orka spadvända jorden.

Poppan dyker upp då och då, medan Gaia ligger och solar uppe på gräsmattan.


Sen grejar Håkan med bilarna, och får igång min gamla 403:a vid första försöket. Han är så snäll Persson (uttalas Perschååån) och startar alltid lika snällt varje vår.

Håkan rullar ut sin 404:a som han inte har fått igång än. Det är något elfel tror han.


Till min stora förvåning har orientvallmon börjat titta upp i pluggbrättet.
Jag hade gamla frön som jag inte trodde var grobara längre, och satte dom på vinst och förlust.
Eftersom jag inte trodde på dom, så hann jag beställa nya vilket var ett misstag.


Är det någon som vill ha dessa fröpåsar?

Det är bara att maila i så fall, så skickar jag.


Den här bilden är från min gamla trädgård och föreställer den ena sorten, orientvallmon Carneum. Helt makalös vacker tycker jag.


Den vita orientvallmon Royal Wedding är lika vacker den, fast vit.
Det är alltså frågan om perenna storblommande vallmo som återkommer år efter år.

38 kommentarer:

Emma R sa...

Vad mysigt med trädgårdsarbete! De råsa vallmoblommorna var bara sååååå söta! kram emma

helen sa...

Wow, vilka häftiga bilar!
Måste visa för Lars när han kommer hem! Han tog hem en Buick från USA för ett antal år sedan, som han renoverade upp till toppskick, så han gillar gamla bilar!!!

Vallmofröerna är jag intresserad av. Men självklart betalar jag en slant för dem!!

Jag har nyss varit ute och försökt att skotta bort all snö från gården, jag var tvungen att ge upp... :-(

Ha det gott!

Kram
Helen

Christina sa...

Emma: Ja visst är dom :)

helen: Så bra att du ville ha fröerna, för det bär mig emot att kasta dom.
Om du mailar din adress, så stoppar jag dom i ett kuvert och skickar! Jag vill absolut inte ha något för dom.

christina dot alvner at telia dot com

Wow, en Buick i toppskick! Läckert!

Mindre läckert låter det med snön. Tänk att ni fortfarande har kvar den :(

em sa...

Härlig årstid!
Jag sår inget men hoppas att kunna hålla undan ogräset - på några ställen.
Blir smått nostalgisk när jag ser Persson & co. Det har passerat ett antal i vår familj, från tidigt 60-tal och framåt.
Margaretha

ab sa...

Trevliga bilar, härligt trädgårdarbete, gullig hund! Gravt avundsjuk där jag sitter och redigerar bakom fördragna gardiner (soligt ute).

Elisabet. sa...

Ja, inte tror jag ju att han får Hasselbladspriset direkt ..-))

Men det var roligt ändå .., kul att se madame i aktion.

Sista bilden var otroligt vacker.

Eva H-höjden sa...

Å sicken härlig bruksbild!

Elisabet. sa...

Christina: det är MYCKET möjligt att han får Hasselbladspriset .., det är min bildskärm som har fått fnatt och nu ser allt konstigt ut ..-(

Hälsa honom och be om förlåtelse ,-)

Mian sa...

Aj då, där var jag för sent ute, men det kanske går att tigga frön av Helen nästa höst.
Oerhört vackra är de, dessa orientaler.
Fina är även era franska bilar!

PGW sa...

Rara hundar, trädgårdsarbete, fina bilar, god mat ... vill ni adoptera mig? :-)

Monet sa...

Maken kommenterar initierat bilbilderna cch blir nostalgisk.

Och jag ångrar att jag inte var mera på när det gäller fröerna - här i min provencalska trädgård hade jag behövt en lite plats med rosa coquelicots! Och undrar förstås om det trivts?

Vi får nöja oss med de vilda som dyker upp senare här i landskapet.

Heja dig i trädgårdslandet - den där tiden är tack och lov förbi, nu har vi en O. som hjälper oss:-)

Linda sa...

Jag blir riktigt avundsjuk...
Jag vill också :(
Istället får jag sitta med benen i kors, fast det ska jag helst inte, men sitta och titta på när andra arbetar då.
Vad ger det mig?
Ingenting!
Jag vill också gräva och rota...
Men, det är ju för en mycket god sak som jag sitter stilla :)

Haha - ordverifiering:
Kokatt

Anita sa...

Oj vad du sliter med trädgården!
Själv ska jag försöka få till ett litet grönsaksland på mina svärföräldrars gård. Få se hur det går med det..:)

Kan berätta att jag beställde, och fått, orientvallmo-fröer som du tipsade om i ett tidigare inlägg. I veckan ska jag plantera dem i jord och driva upp dem inomhus, innan jag sätter ut plantorna i slänten utanför huset. Tack för tipset Christina!

Anonym sa...

Du har visat dessa vallmo tidigare vill jag minnas och de är ju så fantastiskt vackra! Tänk i vitt...så ljuvligt.
Hade jag haft utrymme så...
Men som det är, med mina ca 40-50 m2 plätt utanför huset blir det något begränsat, om man säger så...

Lisette sa...

Gammal vallmofreak som jag är hoppas jag på nästa frösättning!
Kan man få tinga ett par kapslar till nästa år? Underbar sort,Royale Wedding. Jag tror inte att jag har sett den förut men den påminner mycket om en annan av mina favoriter: Coral Reef.
Så bra det låter med en jordfräs till trädgården. Det skulle Mian behöva för att domptera den tämligen vildvuxna omedelbara omnejden till sitt nya sommartorp.
Men det får nog räcka med en rejäl gräsklippare till att börja med, tror jag.
Min tribut till trädgården i dag har varit att gå hårt åt en gammal klematis alpina "Georg" som mig vterligen INTE ska beskäras!. Men för några somrar sedan "beskar Alice den nästan jämns med marken!
Konstigt nog blev den alldeles utmärkt efter den behandlingen. Därför provar jag hennes metod i år också eftersom den blivit väldigt risig och ful sedan dess. Får se om det blir lika bra nu.

Christina sa...

em: Det är en vidunderlig årstid :)

Jag ser ju bara på mamma hur hon njuter av allt som vi upptäcker har hänt sen sist när vi tar våra promenader.
Uj, det blev en konstig mening det där sista, men orkar inte ta itu med den ;)
Det jag ville komma till är att den här årstiden verkligen påverkar oss alla...in i märgen, på gott och på ont.
En del människor är ju höstmänniskor, och de lär ju lida så här års.
Jag hör inte till dem ;)

Hoppsan - har ni haft Peugeot? Lika bra att gå, som det hette när jag var liten...

ab: Fast du sneglar ju på Gotland ;)
Snart så...kanske..?

Elisabet: Håkan gillar att lattja med kameran, så alla helgbilder är skjutna från höften...med överexponering som följd, och att Poppan har fått en kroppsväxt ;)
En hel björk växer upp genom Poppans rygg, inte undra på att hon har tom blick, säger Håkan.

Eva H-höjden: Jag hade darrningar i händerna flera timmar efteråt ;)

Elisabet: Han blev inte ett dugg ledsen, men jag har hälsat honom att han numera är kandidat till Hasselbladspriset ;)

Mian: Mitt pluggbrätte svämmar över av små vallmoplantor av dessa sorter.
Tror du att det går att skicka några per post, för i så fall kan jag posta några åt dig?
Jag kommer att få för många som så ofta blir fallet vid frösådd.

PGW: He he, jag får komma ihåg att skriva mer om husmössen under diskbänken, den kassa rörmokaren, allt hundhår, mina ouppackade flyttkartonger (ca 15 st) etc så tror jag du backar...

Monet: Håkan säger att han just hade spolat av 404:an, så därför blänker den så väldig. Sen såg den bara torr och dammig ut när vattnet hade torkat ;)

Det är nog lite för långt avstånd för att skicka några småplantor av orientvallmo per post tyvärr. De lär inte komma levande fram.

Vad betyder coquelicots?

Nja, jag har ingenting emot trädgårdsarbete faktiskt, tycker det är lika avkopplande som matlagning.
Är man trött på det så måste en Monsieur O vara rena guldet, det förstår jag.

LindaLotta: Allt har sin tid :) Du kommer att få något som jag aldrig har fått, en egen liten vappe ;)
Det måste slå det mesta kan jag tänka mig.

smulan: Jag förtar mig inte. Utdelningen man får sen i form av obesprutade primörer är oslagbar!

Så kul att du nappade på de vackra orienterna! Jag ska sätta mina som jag driver upp nu, mellan garaget och landsvägen har jag tänkt.

Marskatten: Ja, jag återanvände en bild från min gamla trädgård som jag har visat förut en gång.
Med ditt begränsade utrymme så kanske du kunde ha en planta?
En planta ger en massa blommor faktiskt.

Lisette: Nu läser du slarvigt igen he he...jag googlade just på Coral Reef och den ser identiskt ut med Carneum, den som jag visar bild på.
Royal Wedding är alltså vit och jag har aldrig haft den förut.
Om du vill ha frökapslar av vallmosorterna så undrar jag om du inte får vänta tills nästa år. Jag tror knappast de här små plantorna kommer att blomma i år.
Men jag kan skicka några babyplantor, om Mian kan berätta hur man går till väga.
Jag har så att jag kan dela med mig.

Jordfräsen hänger med från det västgötska torpet ;)

Clematis Georg: Min erfarenhet av växter är; klemar man med dem så tynar de bort och dör.
Vill man ha väck dom och hugger och gräver och bär sig allmänt barbariskt åt...så älskar de det och sätter igång att växa som aldrig förr.

Jag tror alltså på Alice som trädgårdsmästare!

Kesu sa...

Ah, vallmo, vallmo. Och då tänker jag INTE på opiumvallmo. Har inte sett den här bleka, sköna sorten förut. Mycket vackert! Och så gillar jag ju det där lagom vildvuxna. Tycker engelsmännen är mästare på det. Liksom du. Själv är jag mästare på det igenvuxna ...

Och morrmorr Poppan inspekterar medan ungdomen (?) Gaia solar sig. Jaja, så ska det väl vara. Vad mellanvappen gör vågar jag inte tänka på ...

Turtlan sa...

Ååå Vallmo! Gillar de så mycket!
Det gör jag! Japp!

Gonatt från Vallmovännen Turtlan!

Cicki sa...

Vad jag saknar kolonilotten när jag ser hur du jobbar med jordfräsen. Som vi grejade på förra sommaren. Det höll sambon igång hela tiden.

M blev salig över bilarna men han hävdar med bestämdhet att det utalas Pegåått....:-)

ullrika sa...

alltså. fransmän är bra på vin å sniglar och sånt men bilar är inte deras starkaste kort enligt mig. tills jag får se såna här gobitar! mjau får ståpäls så fina dom är!

är det era original? alltså, från början?

Christina sa...

Kesu: Nä, de rosa är lite ovanliga, men otroligt vackra.
Ja du, jag är rätt bra på det igenvuxna, speciellt om det finns knölklocka i rabatten redan innan...

Morrmorr Poppan går inspektionsrundor, medan den vappelösa Gaia ligger i solstolen och beställer paraplydrinkar.
That's life.

Turtlegirl: Kommer du ihåg att du har lovat att berätta om namnet?

Cicki: Tänk så synd att vi bor så långt ifrån varandra.
Vårat land räcker till två hushåll, och så mycket roligare det hade varit att odla tillsammans...
Men Pegåått - huvva! Nä'du Mats!

ullisen: Nämen, nu vet du inte vad du pratar om, skriver jag på bästa machovis;)
Det var ingen tillfällighet att nästan alla ingenjörer på den tiden hade franska eller tyska bilar. De var ett under av teknisk modernitet på sin tid.
Vad har du fått så dålig erfarenhet ifrån?

Nä, några original är de inte, våra bilar. Jag är i o f s nästan född i en 403:a, ska lägga ut bilder senare.
Min amiralsblå (Bleu d'Amiral) Persson hittade jag i en lada i Roslagen och köpte honom 1990.
Håkan har också haft en 403:a som han sålde förra året, och 404:an fick han gratis för två år sedan av en kompis mamma.

ullrika sa...

från en åttiotals-sittåträng. å nån taskig renault. och fördomar. typ.

flåt?

Christina sa...

ullisen: Du äro förlåten. amen ;)

ullrika sa...

härligt!
nu kan jag sova tryggt!
amen.

ps. du noterade väl hur smidigt jag smet undan att kommentera trägårdsarbetet ;p la all fokus på bilarna. jess! tror jag kom undan med det också?
krams!

PGW sa...

Äsch hundhår bryr jag mig inte om, dina flyttkartonger kan jag effektivt släng tjoa ska du se.

Men de där husmössen måste vi prata lite om känner jag ...

Mira sa...

Peggan - säger hemmafransosen, som haft ett gäng. Och varit nöjd med allt, utom sätet. Fast nu har han trillat på sned och gått och köpt en Audicab... Jaja säger då det...

Du är generös, Christina!

Mian sa...

Jag väntar gärna på frön några år; jag har massor av frön till ettåriga opiumvallmo (blandade färger) att så i år! Du kanske vill ha?

Evas blogg sa...

Åh, nu var jag alldeles för sen för vallmofröna! Men jag antar att de ska förgro inne först och någon sådan plats har jag tyvärr inte längre. Ser helt underbart ut med trädgårdsarbete. Det kliar i mina fingrar men vid stugan ligger snön kvar än. Vi får vänta. Du, de där bilarna var de charmigaste jag sett på länge!

Christina sa...

ullisen: Jag märkte det inte ens så det måste innebära att du kom undan med det ;)

PGW: De är väldigt söta men väldigt kaxiga...

Mira: Ja, det kan man kalla för att trilla på sned ;)

Mian: Åh, det skulle jag jättegärna vilja ha. Älskar opiumvallmo! Så bussigt, tack snälla!

Eva: Nej, de behöver inte förgro inne, men jag tycker det blir enklare att sätta ut plantor som har kommit en bit på väg, men det går alltså bra att så på friland.

Bilarna är så fina representanter för 50- och 60-talet.

Mian sa...

Maila mig din adress så sänder jag frön bums. (Min mailadress finns i min bloggprofil.)

Christina sa...

Mian: Jag har mailat dig. Tack snälla!

Lisette sa...

Ha ha . Det här är jättekul! Vem av oss som läser mest slarvigt :D ( Fast jag tror att jag leder tävlingen!)
Jag frågade ju om jag kan få tinga ett par kapslar till nästa vår!Vallmofreak som jag är vet jag att det inte blir några kapslar förrän till hösten Ho ho ho .
Jag kopierade Carneum namnet först från ditt inlägg men det flöt ut i cyberrymden och då hamnade Royal W där i stället..... Så det kan bli! Men ett steg bakåt då. Tror du att det faktiskt är samma sort, Coral Reef och din Carneum?
Om det blir några av mina nästan helt svarta vallmo i år kanske du är aspirant på några av dess frön?? De är också underbart vackra.Förra året hade jag både dubbla och enkla, men tyvärr lyckades jag sjabbla mig när jag märkte upp plantorna i somras så jag har ingen riktig kläm på vad det är jag har sått ut i år...Hoppas att några av de svarta kommer upp.
Jag ser att linjen går het mellan dig och Mian och jag tänker att jag helt visst kan få snylta mig till några av henne.Toppen!
Hur hinner du egentligen med allt, pälstjejerna, små go'a ungar, bilar, trädgården matlagning, svara alla oss som pockar på din uppmärksamhetetc.etc. PUH. Du måtte ha 40-50 timmar /dygn!Du är helt fantastisk!!!!!F'låt att det här blev alldeles för långt.

Christina sa...

Lisette: De liknade varandra väldigt, Coral Reef och Carneum, men det finns säkert en mängd olika sorters rosa orientvallmo så jag tror inte att det är samma vallmo...men otroligt likt var det som sagt. I alla fall på bild.

Jag är absolut intresserad av frö till svarta vallmo, jag är liksom du vallmofreak ;)
Så ett stort JA TACK!
Jag antar att de svarta är ett-åriga, eller...?
Det finns en ett-årig pionvallmo som heter Black Paeony, kan det vara den?

Det där med tiden ja, den räcker inte till riktigt till. Önskar att dygnet hade 48 timmar!
Fönsterputsning och sånt där ryker...

Kesu sa...

Gaia låter som en hund i Lelle R:s smak. Bara han nådde upp till solstolen skulle han ligga där bredvid henne och knäppa med tassarna åt bartendern. Är det du eller Håkan?

Christina sa...

Kesu: Det är jag ;)

Gaia hälsar att hon gärna makar på sig lite, så Lelle R får plats.
Jädrans vad jag kommer att få springa...

Lisette sa...

Christina , har du varit inne på Mians hemsida. http://jump.to/mari ? Hon har tagit en massa fina bilder på blommor som finns (och framför allt har funnits ..) i vår trädgård. De flesta blommorna där har Mian själv dragit upp från frön som hon mestadels bytt sig till på nätet.Hemsidan är värd en titt.Vår trädgård har bl.a haft ganska många olika sorters vallmo .

Christina sa...

Lisette: Jag har fullständigt missat att Mian har en hemsida, jag ska snarast kolla för den låter ju oerhört intressant!
Mian verkar så himla duktig på natur helt enkelt.
Tack för adressen!

Lisette sa...

Hon har en hemsida som numera inte egentligen bryr sig så mycket om, uppdatering o.s.v. Och hon bloggar mer nu sas. Hemsidan har hon mest, som hon själv skriver som en sorts förvaring av bilder,tror jag och eftersom hon är en mycket duktig fotograf vill jag gärna puffa för den. Och även om bilderna inte är sprillans nya så är de lika vackra för det. Tycker en stolt mamma.