lördag, december 13, 2008

Tänk vad man kan hitta på nätet!

För sisådär 19 år sedan satt jag och min kompis Eva bänkade framför teven flera ggr i veckan hemma hos mig med fjärrkontrollen till videon i högsta hugg. Min lägenhet i Stockholm hade fått kabeltv.

Det var stort.

Vi var helt sålda på musikvideos på MTV, vi fick aldrig nog. Det var på den tiden som de var finurliga, konstnärliga och rätt långsamma i tempot.
De vi gillade spelade vi in, och jag minns hur vi snabbt utbytte blickar - är den värd att trycka på rec-knappen för?
En musikvideo som vi spelade in och som vi bägge två tyckte lika mycket om var Guesch Patti och låten "L'Homme au tablier vert".

Ja, sen gick åren och jag lånade antagligen ut vårt hopknåpade videoband till någon, så där som man gärna gör med saker man gillar och vill dela med sig av.
Sen får man aldrig igen den älskade boken eller videobandet och minns inte heller vem man trugade på videon/boken.
Videon försvann alltså och hittades aldrig, trots efterforskningar.

Ikväll hittade jag låten på nätet! För att komma åt koden så att man kan lägga ut en videoruta på sin blogg är man tvungen att regga sig på myspace, vilket jag gjorde, men de hade låst den på något sätt. Trist...men en länk är ändå inte det sämsta.

Jag blir precis lika glad idag som då i början av 90-talet. Hon har en härlig röst, och det är en utlevande och kvinnligt bejakande musikvideo.

För den som inte kan franska så betyder titeln ungefär: mannen med trädgårdsmästarförklädet.
Hela videon tycker jag handlar om att män varken kan odla eller kultivera Guesch Patti, hon är sig själv. De sprutar DDT och försöker driva upp lydiga kvinns men Guesch - hon bara slänger och dänger i gungor och trapetser och vägrar rätta in sig i ledet.

Varsågoda - Guesch Patti

Inga kommentarer: