torsdag, november 20, 2008

Två gamla vykort

Här är två andra illustrationer som jag har låtit trycka upp som julvykort. Ursprungligen är de omslagsbilder som jag har gjort till en Peugeottidning i Australien.

Det här vykortet föreställer tomten i en Peugeot 301 utanför vår station. En snäll tomte är det som ger lift åt några Stribergsmöss.



Och det här vykortet föreställer tomten i en Peugeot 202 pickis som langar ner julklappar i Hökhemmet (ett torp som vi bodde i förut). Nere på backen står Håkan, jag och hunden Gaia och glor häpet.

7 kommentarer:

Evas blogg sa...

En fråga till (bara en:-) : hur får du den blå färgen så jämn, mycket vatten? Och stjärnorna på himlen, målar du dem efter det blå? Jag har försökt med mängder av mörka himlar med får aldrig till dem, definitivt inte med stjärnor. Jättefina och stämningsfulla är dessa bilder.

Christina sa...

Eva: Ja, mycket vatten men det viktigaste är nog att man blöter akvarellpapperet innan man målar på det, och sedan spänner upp det så att det får torka sig slätt igen. Då finns det en fuktighet kvar i papperet som gör att färgen inte torrbiter.

Stjärnorna lägger jag till digitalt i Photoshop när målningen är klar,likaså billyktornas sken, månen och röken ur skorstenen och fart-randen efter pickisen.

Om du inte har Photoshop så skulle du kunna använda dig av ngt som heter masking fluid (finns att köpa i konstnärsaffärer) och dutta dit stjärnorna innan du målar himlen.

Evas blogg sa...

Tack för tipset! Jag har inte Photoshop men ska kolla på hobbyboden om de har maskin fluid. Men ska de alltså målas dit först? Innan akvarell färgen? Om jag har ett kavarellblock så räcker väl det när man ska torka det blöta pappret? Eller ska jag ta loss det och tejpa det på en platta?

Elisabet. sa...

Å, vilka härliga julkort!
Tänk, vilken gåva ni har .., du och Eva ., så mycket att vara glada för och vilken tur för oss andra!

Christina sa...

Eva: masking fluiden är en slags flytande gummilösning som du kan lägga på med en tunn pensel INNAN du målar. När färgen sen har torkat och du petar bort gummilösningen så är papperet originalvitt under, färgen har inte kommit åt.
Det är svårt att förklara men jag hoppas att du förstår lite hur jag menar?

Angående akvarellblock - dom är inte så där jättebra, du kan väl maila mig din adress så skickar jag några pappersprover till dig så att du kan prova lite:
christina.alvner/kanelbulle/telia.com
Obs, inga slashtecken. Jag vet inte riktigt hur man skriver en e-postadress utan att skriva ut den helt och fullt? Jag drunknar redan som det är i "enlarge your penis-mail", så jag vill inte få fler ;)
/kanelbulle/ = @

Evas blogg sa...

Tack snälla du! Du ska veta hur otroligt glad jag är över att du skaffat dig en blogg och att jag hittade dig via Elisabet!! Jag ska maila!!

Christina sa...

Ja, den där Elisabet vet hur hon ska skapa trivsel runt omkring :) Utan henne hade jag ALDRIG skaffat blogg he he...

Jag är också glad, för att vara illustratör är ett sån't ensamt jobb och jag har inte så mycket kontakt med folk som ser mina bilder. Jag kan ibland vara hemskt avundsjuk på musiker t ex som får möta sin publik och få till ett samtal.
Så Eva - du har berikat min dag :)