söndag, september 19, 2010

Stationens vietnamesiska friterade vårrullar med fläsk, krabba och trattisar.


Efter Dim Sum kursen så har mitt intresse för just asiatisk matlagning tagit ny fart.
I helgen har vi inte bara röstat, utan också lagat vietnamesisk mat fredag, lördag och söndag. Den observante förstår nog att vi inte lade vår röst på SD ;)

I fredags åkte jag in till Örebro och inhandlade frysta vårrullepapper. Jag köpte ett mindre paket än det på bilden, men om ni bara hittar så här stora så kan ni dela dem i fyra delar om ni vill ha små vårrullar.
Plattorna är väldigt lätta att använda, de tinar på en timme i rumstemperatur och är sega som flortunna disktrasor...om ni kan tänka er såna.

25 g risvermicelli (häll kokande vatten på dem och vänta 10 min, skölj dem och klipp i mindre bitar).
2 msk hackade trattkantareller
375 g fläskfärs
150 g krabbkött
1 finhackad schalottenlök
1 finhackad vitlök
salt
peppar
1 äggvita för limning
olja till fritering eller stekning.
Salladsblad.
Nuoc cham dippsås, se längre fram i inlägget.

Blanda verimicelli, trattisar, fläskfärs, krabbkött, schalottenlök, vitlök, salt, peppar och ägget väl i en skål.

Lägg en rågad tesked på ett mindre vårrullepapper och vik upp nedre sidan och fös liksom ihop fyllningen till en stinn liten korv.


Vik in bägge sidorna.


Rulla ihop.


Pensla sista biten med äggvita och limma sedan igen rullen.





Vi har en jättebra fritös på stationen, men man kan fritera i en vanlig kastrull också.
Tycker ni att det är lite läskigt eller krångligt med fritering så kan ni lika gärna steka vårrullarna i lite neutral matolja i en stekpanna, det går också bra.


180° i ca fem minuter.


Nu kommer vi till dippsåsen. Den vanligaste förekommande dippsåsen i Vietnam verkar vara Nuoc cham, och det finns otaliga recept. På kursen jag gick nyligen gjordes en som jag inte blev särskilt förtjust i.
Istället testade jag och gjorde den här som blev väldigt god, men som jag tänker göra med palmsocker vid ett annat tillfälle.



Nuoc Cham

4 msk socker
2 finhackade vitlöksklyftor
2 chili
4 msk fisksås (märket Tre krabbor på bilden är den absolut godaste i mitt tycke. Vill man ha mer sälta så köper man etiketten med Fem krabbor).
2 msk färskpressad lime.
2 msk morötter julienne (skär tunna tunna stavar av moroten och lägg i kokande lättsaltat vatten 1 minut. Skölj sedan omedelbart i kallt vatten).

Lägg 1 msk socker och 1 chili i en mortel och mortla till en pasta. Om ni gillar pressad vitlök så lägg i den också och mortla samtidigt. Själv föredrar jag att tillsätta finhackad vitlök samtidigt med de andra ingredienserna, se nedan.

Lägg över pastan i en skål och tillsätt de kvarvarande 3 msk socker och 2,4 dl kokhett vatten. Lös upp sockret.
Tillsätt fisksåsen, limejuicen, 1 tunnt skivad chili och morotsstrimlorna.
Låt såsen mogna i 30 min innan serveringen.
Den här underbara dippsåsen står sig flera veckor i kylen om du häller den på flaska.

När du äter vårrullarna så rullar du in dem i salladsblad och doppar i dippsåsen. Gillar du mynta kan du lägga i några såna blad också.

Nu kommer lite överkurs.
När jag var i Stockholm senast så hittade jag vietnamesiska vårrullepapper i form av degnät. Eftersom de bara kostade en tia per paket så rafsade jag ner två påsar i varukorgen.
Nu ångrar jag att jag inte skopade ner hela hyllan.
Oj, så goda de är!!!


Enligt instruktionerna på baksidan så lägger man nätrundlarna mellan våta handdukar i några minuter.
De blir då mjuka och möjliga att arbeta med.
Man viker först upp den understa delen 3 cm och placerar fyllningen där.
Sedan viker man som vanligt, se ovan.




Resultatet blir som ett sprött kex, så delikat sprödkrispigt....AHHHhh!


8 jan 2011.
Jag har ändrat i det urspungliga receptet. Istället för ett ägg i fyllningen, vilket är helt onödigt, så är det en äggvita som gäller. Som lim.

24 kommentarer:

Monica sa...

Spännande och särskilt de sista ser väldigt intressanta ut och nu förstår jag vikningen:-). Tittade hastigt en gång först och det var vinklingen på min dator tror jag för såg ut som små lådor i början:-) men nu ser jag precis hur jag ska göra efter din pedagogiska beskrivning med bra bilder:-).
Undrar går det att steka de rutiga också?

Eva H-höjden sa...

Jag dreglar....

Christina sa...

Monica: Jag blir så glad när du skriver att det är en pedagogisk beskrivning jag har lagt ut :)
Själv kan jag ägna timmar att få ihop saker som skulle kunnat beskrivas på några meningar.

De där nätrullarna, "de rutiga", kan med all sannolikhet stekas i en stekpanna med en rejäl skvätt neutral matolja. Om du bara vänder dem då och då så blir resultatet bra tror jag.

Eva: Nästa gång du kommer hit ska jag terra dig med vietnamesiskt :)

petra sa...

Hur beställer man bord på Stribergsrestaurangen?
Aileén & Nisse undrar om ni har doggybag?

Christina sa...

Petra: Det går bra så här via bloggen, och det är klart vi har doggybag!

Helen sa...

Åhh, så gott det ser ut. Synd att man inte hade vägarna förbi Stationen under helgen... ;-)

Kram!

Christina sa...

Helen: :-)

Cicki sa...

Vad gott det låter och ser ut. Förr kunde jag också hålla på och matpyssla så där. Numera får jag tyvärr jätteont av att stå länge och jag är även numera väldigt "fipplig" i fingrarna. Jag har blivit skakig och artrosen ger sig till känna. Det är bara att acceptera.

Anita sa...

Bordsbeställning, tack!;)

Tankevågor sa...

Men du är helt otroligt pedagogisk! Man förstår ju PRECIS hur man ska göra! Jättebra...vill prova de där vårrullarna men ska göra dem vegetariska tror jag.

....och en sak till...de där degnäten...vad fina de blir ser så spröda ut! :-)
VAR handlade du dem? Asian Market?

mossfolk sa...

Mm, det ser jättegott ut! Alldeles specielt de där nätrullarna. Och efter den här beskrivningen låter det inte ens svårt, fast jag vet att det är på tok för avancerat för mig :)

Lisette sa...

Du är pedagogisk, inspirerande,kunnig etc etc. Jag går snart inte in på din blogg längre! Varför? Jo, för jag blir så himla sugen och mina smaklökar gör revolt när de bara får min gamla trista matlagning att göra dagliga situps med.
Jag säger som alla andra. Jag vill ha stående bordsbeställning.
Urläckra bilder både på ena och andra sättet.
En fråga: Hur hinner du allt???

Christina sa...

Cicki: Du kanske upplever dig "fipplig" själv, men det gör då inte jag när jag ser dina fina tygsaker :) Så otroligt välsydda.

Anita: :-D

Londongirl: Tack, så glad jag blir :) Jag bemödar mig om att vara pedagogisk, eftersom jag själv har fått leta så mycket på nätet efter information.
Jag vill vidarebefordra det jag har snappat upp lite här och lite där. Jag älskar känslan när jag själv hamnar på sajter som både är pedagogiska och tydliga.

Degnäten hittade jag på Sthlms största Asienaffär som ligger på Ringvägen 129:
http://www.kina-li.se/
Det är en fantastisk affär, och enormt stor - de har i princip allt :)

Mossfolk: Nej nej, det är inte ett dugg avancerat eller svårt, bara lite pyssel. Kan du göra de där fina blåbärspajerna kan du göra det här.

Lisette: Men Lisette, du lagar ju underbar mat! Jag minns de där urgoda kantarellpajerna du bjöd på när vi var nere och tittade på tranor :) Dom glömmer man inte i första taget.
...och här på stationen lagas det minsann isterband och blodpudding mellan varven må du tro.
Jag tycker matlagning är avkopplande och roligt, så det är kul att få såna här tokryck ibland, och jag vill bara dela med mig. Kanske sitter det någon därute som blir jätteglad över att hitta det här receptet, det räcker för mig.
Jag hoppas du skämtade när du skrev att du skulle sluta titta in här :o

Mian sa...

Å så läckert!
Proffsigt!
Här sitter jag och dreglar så att tangentbordet blir alldeles vått.
Här blir det potatissoppa i morgon... IGEN... :)

Christina sa...

Mian: Jag skulle gärna smaka eran potatissoppa, den lät sååå god.
Bodde vi närmare varandra skulle vi kunna byta tallrik, en trevlig tanke.

Anonym sa...

Woooooooow & tack för att jag fick inspiration att byta ut herr Felix mot något annat (hatar att laga mat, men detta fick igång mig). Jag hittade hit via min nya favvoblogg Skaffaren! Kul att träffas sa...

Agneta

Christina sa...

Agneta: Välkommen till stationen, så roligt att du hittade hit!
Kul också att veta att jag har inspirerat ngn att byta ut herr Felix ;)

Elisabet. sa...

Du borde ge ut en kokbok .., du är makalöst duktig på att visa och det ser inte alls så invecklat ut!

Och gud, så hungrig jag blev efter att ha läst här - och inte ätit frukost ännu - ,-)

Christina sa...

Elisabet: Nu överraskar du mig, jag trodde inte du gillade sån här mat ;)
Och du har helt rätt - det är inte alls så invecklat att göra.
Man kan frysa vårrullarna ofriterade, det är en lyxig känsla att ha sånt i frysen och kunna ta fram när som helst.

Moi sa...

Hej

jag har ju provat ett par recept du skrivit om tidigare (gyozas bland annat)och jag tror minsann att det ska bli fler. Men jag undrar, vilken affär är det du går och handlar i? Jag har inte haft turen att hitta varken färdig dim sumdeg utan får vackert göra min egen, eller andra spännande saker du skriver om här.

Å andra sidan är jag så feg att jag inte brukar be om hjälp så antaglien skulle jag hitta bara jag frågade, men ändå, var handlar du någonstans?

Och den där dum-sumkursen.. gissa om den står på önskelistan till födelsedagen!

Christina sa...

Moi: Jag känner mig peppad av din kommentar, tack!
Jag hoppas att du kommer att hålla utkik framöver, för jag kommer att blogga mycket om Dim Sum ett tag.

Jag vet inte var du bor någonstans, men jag handlar både i Sthlm och i Örebro.
På Ringvägen i Sthlm ligger den största kinesiska affär jag har varit inne i, man känner sig nästan förflyttad till Kina:
http://www.kina-li.se/
Den här affären har nästan allt, men är inte så pigga på att förklara eller ge råd. Man måste veta vad man ska ha.
Där kan man gå i timmar och bara titta.

Sen finns det en asiatisk affär under Söderhallarna där man kan fråga om allt. De är mycket vänliga.

Japanska Torget på Tegnérgatan är också bra, om man vill handla japanskt.

Sen ligger det flera affärer på Olof Palmes gata, som jag inte minns namnen på. Också bra.

I Örebro finns det en liten asiatisk affär vid Vasatorget. De har stort sortiment och är fantastiskt vänliga men pratar dålig svenska.

Även AliBaba på Storgatan 18 i Örebro har mycket asiatiskt.
Hoppas det här kan vara till ngn hjälp!

moi sa...

Jag bor i Stockholm, det var jag ju korkad nog att tro att det borde vara självklart. Jag har handlat en del på affären i sönderhallarna tidigare men inte vågat fråga. Nu ska jag fråga nästa gång.

Tack snälla du för råd. Jag ska också leta upp den där kursen du har gått för det visste jag inte ens att det fanns kurser i. Det är något särskilt med att lära sig ett hantverk och detta om något är väl ändå ett hantverk tänker jag.

Christina sa...

Moi: Jag är en utflyttad nollåtta, och jag sa alltid 'stan' förut, och trodde att alla förstod att jag menade Sthlm ;)
Den äldre mannen i butiken under Söderhallen pratar dålig svenska, men det foinns en son - håll utkik efter honom om du vill fråga något! Han är vänlig och pratar bra svenska.

Ja, ett hantverk är det, det har du alldeles rätt i :)

Erik sa...

Ska prova att göra vårrullar på ett stort paket filodeg, en stor sats som jag fryser in, så jag googlade efter lite olika recept att testa.

Det finns ingen motsättning i att gilla asiatisk mat och att rösta på SD. För övrigt är min fru från Asien. Men hon och framförallt våra barn, kommer att bli assimilerade till svenska normer. Det är självklart överallt utom i Sverige att ta seden dit man kommer på de punkter det finns konflikter. Maten man äter är ingen sådan punkt, så länge man inte plågar djur i onödan vid slakten (halal).

Tack för receptet!