lördag, maj 23, 2009

Vilka baguetter!


Cicki skrev häromdagen att hon hade bakat så goda baguetter efter ett recept hos den här eminente bloggaren.

Det var länge sedan jag bakade bröd, men nu blev jag sugen...det lät så himla gott, och såg så smarrigt ut på Johans bilder.

Det var en hel del pyssel men redan när jag delade degen i fyra bitar på bakbordet så kändes det att den var något alldeles extra. Seg och spänstig och massor med stora bubblor i.
Märkligt och skojigt, med tanke på hur lite jäst som används i det här receptet.

När mina foxterriers dog för många herrans år sedan hade jag gjort två gravstenar av kalksten från Kinnekulle (50 kr om man själv åkte till stenbrottet och plockade :)).

Jag fick sedan en sten över eftersom de älskade hundarna lades i samma grav.
Det är denna överblivna gravsten som numera fungerar som baksten!
Varje gång jag använder den tänker jag på Asta och Appo, och blir glad varje gång.

Idag kom bakstenen till användning igen, och jag tog en kartongskiva och använde som brödspade och skyfflade försiktigt in den ena baguetten efter den andra.
I med lite kokhett vatten på ugnsplåten nedanför och igen med luckan.

Så här fina blev baguetterna, och de smakar himmelskt. Jag sitter och mumsar på en bit nu.

24 kommentarer:

ab sa...

Toppen! Ska genast sno receptet. Jag har aldrigt lyckats få baguetter frasiga och med de där stora bubblorna i.

Johan - Matgeek sa...

Snacka om superfina baguetter!
Smart av dig att använda stenen i ugnen eftersom det gör underverk för resultatet.
Trevligt att receptet funkar för fler :)

Galleri Dalhem sa...

...hoppas dom blir så där sega...så jag får känna mig som Robin Hood, slitande i ett tuggmotstånds-skogsbröd !

ab sa...

Men kokhett vatten? Stod det inte isbitar i första receptet?

Christina sa...

ab: Du kommer inte att bli besviken, men det är mer pyssel än man först tror ;)
Jag hade tänkt baka i mina jobbpauser idag, men det blev lite tvärtom...

Johan: Jag gjorde som du skrev, drog ut baguettdegen istället för att rulla.
Det lät konstigt men gav sig självt när man väl höll på. Det var ett utmärkt sätt att få till längderna :)
Ja, stenen gjorde susen, de höjde sig direkt. Jag satte ugnen på 275° och sänkte sen till 250° när jag satte in dom.

Erik: Jepp, de blir precis så där härligt sega, och har tuggmotstånd...och frasiga. Ett skogsbröd till en skogspoet helt enkelt :)

ab: Jag hade inga isbitar, så jag gjorde det bästa av det. Huvudsaken är att det finns vattenånga i ugnen tror jag.
Jag kan tänka mig att isbitar smälter och avger vattenånga lite jämnare. än när man langar in en halv dl vatten på ett bräde så att säga, men jag tror inte att det har ngn avgörande betydelse.

ullrika sa...

men jeez Christina!! jag tror jag dör... okej. jag har fel på ögona men... alltså. dom där ogrädade baguetterna? alltså. eh. ja du :D

krams!

ab sa...

Grejen är att jag vet att jag kommer att fuska. You lost me att 400 gram, för jag har ingen våg. Tror inte badrumsvågen funkar i sammanhanget! Alltså kommer jag att använda deciliter, och det är inte riktigt detsamma. Men jag ska göra ett tappert försök!

Johan - Matgeek sa...

ab - 60 gram vetemjöl motsvarar ungefär en deciliter. Det funkar också :)

Christina sa...

ullisen: Jag har lagt ut en till Maaliskiss, ba' så du vet :)

ab: Det är inte jag som förlorar dig, Johan fångar upp dig ser jag ;)
Men du som är författare borde väl ha en brevvåg eller...?

Jag anar liksom att du gör en fördeg ikväll :)
Jag slickar mig fortfarande om munnen måste jag säga...

Monet sa...

Och jag behöver faktiskt inte bry mig ett enda dugg om just den här sortens recept - här i Provence finns baguette i olika former, helt nybakade varje morgon hos bybagaren.

Himmelskt gott. Och ett av skälen till att flytta hit - färskt bröd varje morgon.

Men när man börjar läsa in sig på LCHF-kost inser man ju att det kanske är mindre bra?? Vitt bröd....?

Christina sa...

Monet: Fast om man som jag vill bo i bergslagen, så är det skitkul kunna att baka själv :)

Monet sa...

Om jag inte bodde i Provence skulle Bergslagen definitivt vara ett favoritställe att bo i. Har nog skrivit det förr? Att jag älskar det landskapet så jag förstår dig!!

Och det är klart att man då måste kunna baka sina egna baguetter:-)

ab sa...

Johan: Tack! Jag visste det var något lurt med förhållandet mellan gram och deciliter när det gäller mjöl.

Christina: Har inte du en gammal bakugn i källaren? Kanske läge att pröva den?

Monet: Njutning är också nyttigt för hälsan! Och att döma av dina häftiga matbloggar tror jag inte du missar en enda vitamin... :)

Christina sa...

Monet: Allvarligt talat så blev det bland de godaste baguetter jag har smakat :)

ab: Jo, jag borde verkligen prova bakugnen i källaren. Bi vill också det, och så bor det en jämtska i byn som kan det där med vedeldad bakugn, så vad väntar vi på?

ab sa...

Mot bakugnen!

Monet sa...

Christina: har mejlat dig om en fransk bakmaskin som OCKSÅ fixar baguetter! Om du skulle tröttna lite eller så efter ett tag:-)

ab: nja, vi missar nog inte många vitaminer, det är rätt. Haha. Fast - lite allvarligt - jag håller igen just på baguetterna, de serveras ju till varenda måltid och då blir det lätt för mycket. Men de pinfärska från bybagaren på morgonen: YUM!

Ordverifiering: pochin. Nytt fransk ord?

Christina sa...

ab: Det blir nog av, frågan är bara när :o Jag fegar lite tror jag...

Monet: Tack Monet, men bakmaskiner är nog inget för mig.
Jag gillar att dona med råvaror, så jag föredrar att knåda för hand. Det lilla extra med just det här brödet var ju förkulturen som sattes dygnet innan man bakade.

Pochin..hmmm...det låter verkligen som om det skulle betyda något ;)

ab sa...

När det blir dags för stora bakugnen får du nog sätta av en dag!

Nu har jag försökt baka baguetter, resultatet finns på min blogg. Jag var för svag i armarna för att klara hela moment 2 - den fantastiska kylskåpsjästa degen var ju så STARK! Har aldrig sett på maken. Så reultatet blev lite annorlunda än det skulle ha blivit - men gott ändå!

Christina sa...

ab: Oh ja, en hel dag kommer att gå åt om vi får igång vedugnen. För två år sedan fick Håkan och jag följa med några vänner till ett par som har bakstuga med vedugn här i trakten.
Alla som var med släpade med sig egna jäsdegar, och sedan bakade vi i omgångar en hel kväll.
Det var fantastiskt roligt, och så himla gott!

Ska gå in på din blogg och kika nu :)

Efwa sa...

Det där ser gott ut. Ska kolla receptet o kanske prova trots att jag bor i Provence. Jag kan ju baka det när jag är hemma i Sverige om inte annat.

Christina sa...

Efwa d i P: Jag förstår inte varför vi har så dåligt brödutbud i Sverige ? Här har vi bröd som fraktas omkring på vägarna landet runt...

Lycka till om du testar Johans baguetter!

Eva H-höjden sa...

Å så vackra, jisses vad jag blir hungrig nu och vill till Striberg!

Kesu sa...

Men vad smart med en baksten!!! Bilden längst ner kan du sälja till ett bageri - de skulle sälja slut på nolltid.

Förr bakade jag mycket jästbröd, men vi har lite för dåliga utrymmen här för att jag ska få till det. Eller är det bara en dålig ursäkt?

Christina sa...

Eva H-höjden: Jag tycker det är bra att du vill till Striberg ;)

Kesu: Jag fick idén om en baksten av Jan Hedhs knepiga bok om bröd. Bakstenen lyckades jag tillägna mig i alla fall, recepten var värre ;)

Så kul att du gillade baguettefotot :)

Nja, det är ingen dålig ursäkt, att ni har för dåliga utrymmen för att baka bröd.
Idag har jag sovit ut efter att ha kommit hem igen, sen har jag bakat bröd på eftermiddagen och lyckats mjöla ner hela köket...som inte är litet.
Jag hade ett regelrätt slagsmål med en deg idag, och degen vann...