lördag, maj 09, 2009

Se filmen Diva ikväll!



Jag studsade när jag slängde ett öga på tevetablån för ikväll.

21.05 på svt2 kommer den franska filmen DIVA av regissören Jean-Jacques Beineix.
Jag såg filmen på bio när den kom i början av 80-talet, och jag var tvungen att se om den direkt minns jag.
Jag har ingen aning om jag gillar den idag, men tyckte jag den var alldeles fantastisk. Och inte blir den sämre av att man som jag gillar opera.

Jag minns inte vad sångerskan heter, men stycket hon sjunger heter La wally av Catalani.

10 kommentarer:

Lena sa...

Vad roligt att det finns en till som har samma upplevelse som jag! Jag tror allt att den håller. Jag har nog sett den fem, sex gånger sedan första gången på bio. Har en gammal sliten video någonstans och soundtracket från filmen på LP. Hoppas många ser den.

Mira sa...

Tack för tipset! Den filmen ska jag titta på! Ha en skön lördagkväll!

Christina sa...

Panter: Jag säger detsamma, så roligt med en till :)
Jag hade också LP:n med soundtracket, men gav bort den då jag inte längre kunde spela vinylskivor.

Ja, jag tror bestämt att filmen håller än idag...

Mira: Det ska bli roligt att höra vad du tycker! Ha så trevligt ikväll!

Eva H-höjden sa...

Jag minns också musiken men inte själva filmen - så det blir spännande att se igen!

Bloggblad sa...

Den har jag inte sett - och vet inte om jag håller mig vaken... ofta tycker jag att franska filmer är lite svåra.

Men... jag gillar opera även om jag bara sett två liveföreställningar IRL.

Bloggullet sa...

Jag vill önska dig en skön helg.
Kramar

Susanne och Pebbels sa...

Attans, jag skulle ha läst här tidigare...

Önskar dig en trevlig helg!

helen sa...

Hoppas filmen var lika bra som du mindes den!

Jag har inte sett den, och det blev inte av ikväll heller...

Ha det gott!

Kram
Helen

Gabrielle sa...

Det är en härlig film efter vad jag minns. Missade den nu tyvärr. Musiken är ljuvlig och vi blev så förtjusta att vi jagade reda på operan La Wally. En bra skivförsäljare (ja, det var skivor på den tiden) lyckades få oss att köpa hela operan, fast det ångrade vi sen för som jag minns det är det bara just den arian som är värd att lyssna på många gånger. Jag kan nästan höra den inne i skallen nu när jag skriver det här!

Christina sa...

Eva H-höjden: Visst är det väl du som har vinylskivan nu? Härlig musik!

Bloggblad: Frankofil som jag är så älskar jag franska filmer när de är bra :)

Bloggullet: Jag är lite senfärdig, så jag får önska dig en trevlig kommande vecka!

Dark and twizted: Samma igen, jag är så seg just nu. Ha en fin vecka med dina superpälstjejer!

helen: Nja, den hade faktiskt åldrats en hel del, men var fortfarande klart sevärd. Det var väl handlingen som kändes en smula dammig - den perfekta piratkopian på kasettband????

Gabrielle: Som jag skrev ovan så hade filmen tyvärr åldrats en smula ;)
Men men, det var roligt i alla fall att se den igen, och musiken är himmelsk!
Jag håller helt med dig, det är den här arian som är pärlan i operan. Jag har också lyssnat till hela, men La wally står ut, helt klart.