måndag, maj 25, 2009

Vedeldad bakugn i Järnboås


För några år sedan var vi åtta personer som bakade tillsammans en vinterkväll i Järnboås.
Några vänner kände några som hade en vedeldad bakstuga, och Håkan och jag fick hänga på. Vilken ynnest för två noll-åttor som vi som bara har sett en bakugn på Skansen förut.

Dagen innan satte jag deg i alla stora kastruller jag kunde hitta, och kalljäste tills det var dags.
Av Jeanette fick jag veta att man bara skulle dänga på jäsdegen om den såg ut att bli lite slö, så jag öppnade kylskåpsdörren då och då, lyfte på gladpacken och dängde till. Psssst, så sjönk degen ihop för att strax komma igång igen...



Jag minns bilfärden dit, med alla byttor med jäsande och sömnig deg i kastruller och plastkar.

Här bakas det i bakstugan, Ulrika, Bosse och Bi håller på som bäst när vi anländer.


Jeanette pysslar med sin kastrulldeg medan Lars, som faktiskt har byggt bakugnen alldeles själv, lassar in en spatel med bröd.


Alla har egna degar med sig, så det blir alla möjliga och omöjliga bröd under kvällens lopp.






Under kvällens lopp så dukar Ulrika och Lars upp en "gör-det-själv-pizza", små skålar med en massa godsaker i. Vi gör alla var sin degbotten som vi fyller med godsaker, och så in i ugnen. Det är nog den godaste pizzan jag har smakat :)

39 kommentarer:

Mian sa...

Men åh så läckert! Vilka härliga bröd och ffa vilken pizza!

ullrika sa...

men oj. jeez. du, jag blir fet om jag ska fortsätta läsa din Station. blir ju hungrig som en varg av allt smask!

Ingela sa...

Så brukar vi också avsluta bagarstugedagar, med pizzabak. Fast vi måste förgrädda botten lite, för bakhällen blir alldeles förstörd om det råkar rinna ut tomatsås eller ost på den. Och då blir ugnens ägare inte glad...

Evas blogg sa...

Ja pizza i vedeldad ugn är underbart gott. Vi la pizzorna på plåtar för att inte förstöra hällen. Härliga bröd ser det ut som om ni fick till.

Cicki sa...

Vad trevligt och gott det ser ut. Har också ett bakstugeminne. Gör direkt ett blogginlägg om det. Ditt bak fick mig att minnas det...:-)

PGW sa...

Bakstuga ... nu blir jag ju alldeles till mig!! VAR hittar jag en kompis med bakstuga, jag vill tokbaka en kväll, åh så kul!!!

ab sa...

Åh, man blir alldeles varm om hjärtat - och det känns så sjuttiotal! Man bakar tillsammans i vedugn!

Sjuttiotalet - kom tillbaka..! Mycket kuligare än tvåtusentalet.

Mira sa...

Grunna, grunna... Känner jag inte någon med vedeldad bakugn? Njae... Vänta förresten. Kanske...

Blev så inspirerad...

Ingela sa...

Här finns en bagarbloggpost från i fjol.

helen sa...

Så hemtrevligt med bullbak tillsammans med goda vänner!

Det måste bara bli speciellt när det bakas i vedeldad ugn.

Mamma brukar säga att hon saknar smaken av vanliga kanelbullar, bakade i vedeldad spis, som det gjordes när hon var liten.

Nä, nu måste jag nog ta mig något för att stilla suget i magen...

Kram
Helen

ab sa...

Så sen din länkuppdatering från mitt bloggverktyg är, förresten. Jag har bloggat två gånger idag och det har inte kommit upp!

Å andra sidan är det ju kul att bli länkad till alls! ;)

Tuvstarr sa...

Så härliga bilder som visar en trevlig kväll. Har doften av nybakat bröd i nosen.
Men en fråga: vems mjölhandsavtryck är det då på Ulrikas svarta byxor ;-)

Monet sa...

Åh, det DÄR såg ju mycket roligare ut än tillagning i den franska baguette-bakmaskinen.

Kom direkt att tänka på en bakugn i en av de små boutiquerna i närmaste medeltidsby. Den med alla vackra textilier. Mitt i butiken finns en vedeldad brödugn som är från 1600-talet. Och den var byns enda så där samlades alla och bakade sina dagliga bröd.

Kan tänka mig att det var lite som hos er den där gången. Inte bara 1970-tal utan 1600-talsmänniskor i samspel. Bröd förenar, det är uppenbart!

Garvade när jag läste om hur du dängde och smiskade till dina degar:-)

Anita sa...

Vilken fin bakugn! Och härliga bilder!

Jag har lyckan att ha en egen bagarstuga (på min mans föräldragård) Vi brukar göra ett par dagars bak varje höst. Jätteroligt men också ganska tröttsamt för rygg och armar. Det blir mest bak av tunnbröd och "tjockkakor", som vi fryser ner för vinterns behov.

Om vi orkar brukar det också bli en pizza som avslutning!

Hembygdsföreningar brukar ha en bagarstuga som man kan låna/hyra. Kanske finns det även där du bor?

Moster Ma sa...

Mina bakförsök lyckas mer eller mindre, men skam den som ger sig! Ser underbart ut att baka så i vedeldad ugn.
Lilla Shiho ska återkomma om sukiyakin har hon lovat.
Ps. var prenumererar du på dina ordverifieringar? Nu fick jag UROLOG!

Christina sa...

Mian: Det var snopet när brödlagret tog slut i frysen sen, vi hade vant oss vid den goda smaken...

ullisen: Ja, nygräddat bröd kan man lätt föräta sig på, niema problema ;)

Ingela: Ah, en som har erfarenhet! Så roligt att ni finns, ni som vet hur man använder en bakugn :)
Jag antecknar, förgrädda pizzabotten...

Eva: En till som kan det här :) Jag ska lägga ditt och Ingelas råd på minnet, hur man bäst gräddar pizza i bakugnen. Tack!

Cicki: Det var verkligen trevligt...och nästan exotiskt måste jag säga.

PGW: Hoppas att du hittar någon att baka med! Jag blir också så sugen...

ab: Smajlar stort, ja, 70-talet hade verkligen något :)

Mira: Som sagt, hoppas att du också hittar någon med bakugn i närheten!

Ingela: Åh, vilket fint inlägg Ingela! Det ser ut som ni inte har gjort annat än bakat i vedugn.

Jag har inte gjort dina blodkorvar ännu, som jag fick recept på, men jag ska :)

Du kanske kan tänka dig att dela med dig av några bra brödrecept när man bakar i vedugn?

helen: Ja, det var en magisk vinterkväll, där i bakstugan och hela bilen luktade så gott när vi for därifrån :)

ab: Ja, den är sen, men det är andras också har jag märkt. Inget man styr över precis ;)

Tuvstarr: Så observant du är då ;) Jag har klickat på bilden, och är det ett handavtryck så hoppas jag att det är Lars ;) Eller någon vette kanske?

Monet: Ja, visst gör det :) Brödbakning är ju så sinnligt tycker jag.

Det du skriver om den franska brödugnen, så tror inte jag att man behöver gå tillbaka så långt som till 1600-talets Frankrike för att hitta bybakstugor.
Hade inte byarna, för inte alls så länge sedan, gemensamma brödugnar där man bakade tillsammans...eller är jag ute och cyklar?

Det här kanske kan vara ett blogguppslag? Du kanske kan pumpa den lokala bagaren om brödtraditionerna i byn?

Det vore hur intressant som helst att läsa om.

smulan: Fantastiskt vilken läsekrets jag har, här poppar det upp en till som kan det här med vedugn :)
Jag frågar som jag gjorde till Ingela, du kanske kan tänka dig att dela med dig av lite brödrecept som lämpar sig för vedugnsbakning?
Vad är tjockkakor för något t ex?

Till saken hör att vi har en bakugn på stationen, i källaren...och den ska fungera så nu är det bara modet som ska till.

Moster Ma: Åh så snällt att du har frågat Shiho :) Tack tack!

Va va va??? Fick du urolog som ordverifiering, det var det värsta!!!

Eva H-höjden sa...

Jag kom att tänka på Kerstin Bernhards bok "Bröd" med jättevackra bilder som den här!

http://www.nordiskamuseet.se/Upload/images/443.jpg

Anita sa...

När det gäller bybakstugor, som Monet skriver om, så visst fanns de i Sverige också! Åtminstone på landsbygden. I min mors hemby, Fängsjö, fanns en gemensam bakstuga som alla i byn använde. Min svärmors bakstuga användes av många grannar på sin tid - fast många bybor hade egen bagarstuga också förstås.

Idag är det vanligt att Hembygdsföreningarna (i Norrland i alla fall) har en bagarstuga som medlemmar och övriga får använda. I Näsåker används den mycket; den är något av en byns gemensamma bagarstuga. TYvärr är många av de gamla bagarstugorna på gårdarna oanvändbara idag (oftast är ugnsmuren trasig av tidens tand)men det har blivit vanligare att de rustas upp (om man hittar en murare förstås...:)

Återkommer med recept på vårt tunnbröd och tjockkakor!

PGW sa...

I Jämtland använder man fortfarande bakstugorna här och var, åtminstone till tunnbrödbakning som väl knappt går att göra hemma.
Min mormor, som tyvärr är borta sedan flera år nu, besökte friluftsmuséet Jamtli i Östersund en morgon. I bakstugan var det inte mycket aktivitet och de bad om ursäkt för de var en bagare kort så det skulle nog inte bli någon bakning idag. Jag kan stanna, sa mormor som bakat tunnbröd i hela sitt liv och vid den här tidpunkten passerat 80. Det blev bakning hela dagen och mormor hade så roligt! Övirga bagare hade förstås också roligt, snacka om entusiastiska besökare som engagerar sig i verksamheten!

Anita sa...

Hmm... jag hittade ett blogginlägg om en bakdag i bagarstugan för ett par år sedan, som blev totalt misslyckad :) Men ett recept på "tjockkakorna" finns med i alla fall!

http://smulansblog.blogspot.com/2006/11/bakdag.html

Tjockkakor kallas också hällakakor.
De är i storlek som en pizza och ungefär lika tjocka. Och jättegoda!

Tunnbröd (det är mest kornmjöl i dem) är lite svårare att baka, tycker jag, men ack så gott de är!

Lotta Löfgren sa...

å gud vad jag blir suuugen:)

Christina sa...

Eva H-höjden: Ja, den boken ja, den är fantastisk!
Jag trodde att jag hade den men hittar den inte...det kanske är hos dig jag har bläddrat i den?

smulan: Det är ju rätt naturligt att man var många som gick samman och bakade när en ugn värmdes upp.

Nu har jag läst ditt trevliga bakstugeinlägg, och vilken osis ni hade med degen!
Tur i alla fall att en deg blev bra!

Tack för recept på tjockkakorna, men hjälp vad med socker det skulle vara...och en hel flaska brödsirap!!!
Det blir nog inga tjockkakor för min del, men det var roligt att läsa om dom :)

PGW: Vilken solskenshistoria du berättade. Så mycket kunskap äldre människor besitter :)
Din mormor måste haft väldigt roligt den dagen.

Lotta: Ja mä.

Anita sa...

Uj, uj, jag glömde skriva i bloggen att socker- och sirapsmängden har jag minskat rejält! Receptet fick jag av min "läromästare" i bakning; Elin - men givetvis använder jag inte alls denna sockermängd. Jag, som dessutom sedan en tid varken äter socker eller bröd...

Men jag garanterar att tjockkakorna är väldigt goda!

Fast tunnbröd är godare... Tycker jag.

Min man och jag har bakat bröd i 20 års tid med gott resultat, men den dagen gick allt "åt skogen" - ett par veckor sedan gjorde vi ett nytt försök minns jag. Med lyckat resultat!

Cicki sa...

Smulan, tjockkakor är det ungefär som det vi kallar segkakor i Medelpad?

Anita sa...

Cicki: Jag skulle gissa att segkakor, tjockbröd/tjockkakor och hällakakor är ungefär samma bröd; dvs det bröd man bakar i slutet av bakdagen. De bröd man förr bakade medan ugnen ännu var varm..

Eva H-höjden sa...

Chris, jag minns att vi köpte varsin Brödbok en gång i tiden - men din försvann för länge sen och min bytte jag på stadsmuseets fotosektion mot en förstoringsapparat!

Anonym sa...

Er bakkväll gick inte av för hackor! Så mycket som blev producerat och mysigt verkar ni haft det under tiden.

Ingela sa...

Jag bakar oftast två sorter: "mjukkakun" eller "halvtjockkakun" samt "magerkakun". Tunnbrödet är godast, men ack så svårt att kavla och grädda. Mina svärföräldrar - med egen bagarstuga på gården - är suveräna tunnbrödsbagare. Sen har vi också ljusugnsbrödet, ett lite tjockare, segt tunnbröd. Men det bakar vi aldrig själva för det finns ett litet byabageri som gör det bäst.

Christina sa...

smulan: Jag tyckte väl att det var bra mycket socker ;)
Jag har sparat ner ditt recept på tjockkakor i alla fall :)
Oj, 20 års erfarenhet, då vet jag var jag kan vända mig om vårt blivande brödbak går snett...

Eva H-höjden: Ja, jag visste väl att jag hade haft den fina boken, undrar just vart den tog vägen...
Inte illa att byta din mot en förstoringsapparat trots allt ;)

Marskatten: Ja, jisses vilken kväll det var, ett minne för livet :)

Ingela: Som sagt, nu vet jag att jag har proffs att fråga till råds, den dagen vi eldar igång stationens bakugn.

Staffan H sa...

Brödbaksfest med pizza som avslutning. Håller med ab om att det verkar lite sjuttiotal, om än i modern tappning. Kul idé tycker jag att det låter som.

annie sa...

I have wondered what it was like to bake in such an oven. Did the wood go in that little door of the oven or did you have to heat it to very hot, then scrape out the ashes before putting in the bread?
annie

Christina sa...

Staffan: Det var en jättetrevlig vinterkväll:)
Man borde göra fler saker tillsammans så där...

annie: The couple who had the owen began to heat it early that morning, I think.
About the fire...I think that Lars supported the fire the whole time. Correct me, you guys who knows!

mossfolk sa...

Å så mysigt det ser ut! Och vedeldad bakugn... Det måste vara något visst att baka bröd på det där sättet.

Staffan H sa...

Se om du kan få tag på boken "Bröd" av Jan Hedh med foton av Klas Andersson utgiven på Prisma 2004, ISBN 91-518-4496-6. Där beskrivs stenungsbakning visserligen summariskt men se det som en första orientering. De många smarriga brödrecepten får du på köpet. ;-)

Tankevågor sa...

Vad härligt det ser ut! Kan nästan känna doften av brödet.
Det här skulle jag också vilja prova någon gång. :-)

Bim HD sa...

Ojojoj, det där var väl också brödporr på hög nivå, eller? ;)
Hungrig var det nästan så jag blev också. Hon som sällan käkar bröd!!
Må så grankott...

Christina sa...

mossfolk: Ja, och vedeldat bröd smakar så otroligt gott...

Staffan: Jag köpte Jan Hedhs brödbibel direkt den kom ut, så den står här i bokhyllan. Jag tror inte att jag har bläddrat i den sedan vi flyttade hit och blev med bakugn, så tack för påminnelsen!

londongirl: Ja, gör det om du har möjlighet till det! Jag tyckte det var en fantastisk upplevelse :)

Bim HD: Ja, det var lite svensk brödporr, inte fy skam den heller ;)

Anonym sa...

Åh vad härligt att få baka i vedeldad ugn :)

Hittade till din blogg när jag letade efter information om gamla stationshus i Järnboås med omnejd, och jag kommer att återvända hit!

/Liza

Christina sa...

Liza: Välkommen till stationen!

Jag vet att det gamla stationshuset i Järnboås är till salu just nu, kan det ha något att göra med att du hamnade här?

Järnboås är en väldigt trevlig trakt...och jag hoppas att du tittar in på Stribergs Station igen :)