onsdag, maj 20, 2009

Anka i olivsås och fransk författare morrar...


Eva H-höjden är på besök och jag lagar canard aux olives, anka i olivsås,
en variant som jag kokar ihop genom att hämta kunskap lite här och lite där på nätet.

Det blir faktiskt väldigt gott, och det räcker så alla fyra hundarna får sin beskärda del av fransk anka.

Efter ankan så tycker Balzac att han hör något misstänkt, och sätter igång med sitt morrande.

Han brukar kunna morrsjunga länge, men Eva tror att jag tar stillbilder och krafsar honom i häcken så att han ska vända sig mot mig, och då slutar han morra.

Om ni skruvar upp ljudet så hör ni den store franske författarens namne morrsjunga lite grann i alla fall! Det är lite morkulla över honom, om ni vet hur en sån låter?

14 kommentarer:

helen sa...

Detta var inte bra!

Jag som redan hade klagat över min kurrande, hungrande mage, och så får jag se din anka i olivsås...

Balzac lät inte så farlig, med sitt morrsjungande, snarare gullig!!

Bobs sår på svansen satt en bit in från svansroten sett. Veterinären pratade om ett "sur-sår". Bob var galen av obehaget, jagade svansen som en tok, flåsade och kunde inte sova eller slappna av. Jättejobbigt!

Du måste titta in på min blogg, för att få dig en söt-chock! :-)

Kram
Helen

ab sa...

Enkelt. Den gamle författaren Balzac älskade canard aux olives och kanaliseras nu genom den rara hunden, som helt enkelt vill ha mer och minns gånga tiders goda mat!

mossfolk sa...

Haha, det lät faktiskt inte så värst skrämmande :)
Den där maten ser allt bra spännande ut!

Christina sa...

Helen: Sitter du med kurrande mage mitt i natten din stackare? Hoppas att du hittade ngt i kylskåpet :)

Balzac kan gå och morrsjunga så där länge länge och visst låter det rart ;)

Sursår har jag aldrig hört talas om, otroligt vad de kan råka ut för, hundarna. Det lät verkligen jobbigt för stackars Bob.

Snacka om söt-chock!!!

ab: Ja, så måste det ha varit he he... ;)

mossfolk: Jag la inte ut ngt recept på ankan, för jag ska jobba vidare med den här rätten tänkte jag. Få se hur den blir nästa gång :)

Turtlan sa...

Olivsås!

Mmmm! Jag är en stor vän av oliver! Kan kanske ha som reservnamn... "Olivegirl".

Så fina ögonen hunden har! Jag smälter!

Klia bakom örat från mig!

Christina sa...

Olivegirl: Visst har han vackra ögon, Balzac!
När han var yngre och hade lite tunnare päls så såg han precis ut som ett rådjur, han har ju ingen svans :)

Lotta Löfgren sa...

hihi han låter sööt:)mmm, ser gott ut:)

Christina sa...

Lotta: Han är söt :)

Susanne och Pebbels sa...

Låter söt och är söt!! :)

ullrika sa...

tänka sig, jag kände faktiskt igen morkulleljudet. fråga mig inte varför, men jag har hört det nångång (och apselut säkert inte hemma på min gata i stan ;) och jag kan nu inte sluta fundera på var.

finfina ankan. såklart det blir nöjt morr efter den! jättefin vovsing. kloka ögon. ser väldigt snäll ut!

krams!

annie sa...

You run with an artistic bunch--Blazac a Fur Singer and your own Fur Singer. Now to teach them to do duets-- or is each too much a Fur Prima Donna to sing with another?
annie

Monet sa...

När vi får canards aux olives på restaurang här är det med de svarta oliverna. Kan det spela roll tro? Jag söker lika mycket som du efter det "perfekta receptet".

Eva H-höjden sa...

Å min snutte rådjurskillen! Vad fint du gjort! Och morkullor är toppen, de har en bana som de flyger varje kväll ;-) Jag har upptäckt att de har en bana rakt över mitt nya hus!
... ankan var underbar!

Di & Vovvarna sa...

ååå vilken vacker vovve :-)))

Önskar er en fin sommar!