tisdag, maj 05, 2009

Byte av världar...


Jag har tillbringat några dagar i Sthlm, pga årets adventskalender.
Möte hemma hos författaren Martin Widmark, tillsammans med projektledare och ansvariga från Sveriges Radio.
Jag har träffat alla förr, utom den unga ljudteknikern längst till vänster.

Karin och Martin funderar över manus...


Efter mötet så ska vi äta lunch på Enskede Värdshus, och jag följer med projektledaren Karin på en hundpromenad dit.
Va va va!!!! Rocky tror inte sina ögon...


I Stockholm är rådjuren så blasé, de rör sig knappt även om en lten terrier går igång. Annat är det med rådjuren hemmavid som snärtar iväg som gräshoppor så fort man harklar sig.


Och var bor jag under stadsvistelsen om inte på mitt absoluta favoritställe...hos Eva H-höjden såklart!
Eva bytte lägenhet i höstas, och flyttade från Hornstull till Hammarbyhöjden. Det här var första ggn jag besökte nya lyan, och vilken positiv överraskning.
Jag gillar verkligen det gamla folkhems-tänket. H-höjden är full av bergknallar, träddungar, slingrande gator som anpassar sig efter topografin, lite vildmark och inga P-avgifter. Det grönskar och växer så det knakar.
Kolla här Chris, ser Balzac ut att tänka...


Ser jag ut att trivas, va?


Sicken blick...


Solen går ner och en duva upprepar samma parningsbeteende i grannhusets antenn flera ggr om. Sätter sig nära den tilltänkta, och visar hela stjärten...det kanske är så man ska göra?
Fast den blir hela tiden avvisad, så det kanske inte är någon vidare idé trots allt?


Sen blir det middag med thai-mat och spenatlasagne...Eva och jag äter ihop med Otto och hans supertrevliga kompis Marcus.


Otto ser ut som stigen ur en ottomansk saga...


Jag har alltid önskat mig ett Sukiyaki-set, och den här ggn slog jag till. Jag åkte till Japanska Torget innan jag for från stan, och köpte allt som behövdes.
Håkan och jag går aldrig på krogen där vi bor nu, det går liksom inte, så därför tyckte jag att jag kunde slå till.
Sukiyaki är verkligen något jag kan längta efter ibland.
Nu i helgen tänkte jag inviga kitet och terrorisera er med ännu ett köksinlägg ;)


När jag slog på datorn så landade en koltrast på garagetaket mitt-emot, såg ut att tycka att det var på tiden jag var tillbaka igen. Pälstjejerna ger mig samma typ av blickar.

20 kommentarer:

Linda sa...

Det är ju det här som är så härligt med bloggvärlden, att man får kika in lite i andras vardag.
och jag kan säga att jag gillar din vardag :)
Vilka mysiga dagar du verkar ha haft!

Mira sa...

Välkommen tillbaka till bloggosfären! Och tornrum eller himmelssäng får det väl bli nästa gång... :-)

Galleri Dalhem sa...

Trevligt, Christina, att få följa med på din resa.

Evas blogg sa...

Välkommen hem till stationen igen! Tack för spännande bilder från ditt Stockholmsbesök!

Evas blogg sa...

Men vad tussiga rådjuren såg ut i pälsen. Byter de päls så här års?

helen sa...

Åh, så härligt att se att du är tillbaka igen!

Jag började bli orolig att något hade hänt...

Så trevligt med en liten tripp till huvudstaden.

Tack för bildgalleriet!

Sukiyaki blir även det en ny matupplevelse för mig. Det ser jag fram emot!

Kram
Helen

Ängla-Tapas sa...

Inspirerad av Evas bloggmusikinslag kanske? :)
Vad roligt att få följa med en heldag fylld med både små och stora intryck. Tack!

Eva H-höjden sa...

;-) du håller på att utvecklas till en fågelfotograf med nya kameran! Jättefina bilder! Himla trevligt besök!

Monet sa...

Ser fram mot nya japanska matäventyr! Välkommen hem.

Christina sa...

LindaLotta: Jag håller med, det är så kul att glutta in i varandras vardagar :) Fast nu var det några dagar sen sist för min del...

Mira: Uj uj, snacka om att ha en lyxtillvaro...H-höjden och tornrum...när andra stackare får ta in på motell... ;)

Galleri Dalhem: Kul Erik, att du följde med :)

Eva: Ja, visst ser de tussiga ut!? Det måste ju vara så att de fäller vinterpälsen och ömsar den till vårdito!

helen: Det är bara roliga saker som har hänt, och tidsbrist :)

Ah, jag tror du skulle gilla Sukiyaki! Inte många står emot den grytan!

ÄnglaTapas: Ja, kanske det ;)

Eva H-höjden: Åh, jag har så många fågelbilder kvar från mitt besök hos dig. TV kan ju göra ett naturprogram närsomhelst från H-höjden, verkar det som :)

Monet: Ja, det blir lite japansk mat-terror i helgen ;)

Eva H-höjden sa...

Mer fågelbilder åt folket!

Cicki sa...

Du verkar ha haft det trevligt på din stockholmsresa, både med jobb och privat trevlighet....:-)

PGW sa...

"Waiter waiter I want a sukiayaki!"


... om det är någon som minns Povels låt. Däremot har jag aldrig ätit det. Men jag kan sjunga om det väldigt väldigt länge :-)

Elisabet. sa...

Helt ljuvligt att få ta del av din resa! Det här är det bästa med bloggandet ..-)

Christina sa...

Eva H-höjden: Menar du mina? ;)

Cicki: Fast jag hade tänkt uträtta mer ärenden på stan, men jag orkade inte ge mig in i smeten. Jisses vad mycket folk det är i Sthlm, och bilar! Jag blir alldeles matt.

PGW: What kind of sukiyaki? Tokyo-sukiyaki, Nagasaki-sukiyaki...?
Åh, den är så rolig :D Jag minns att han liksom blev japan när han sjöng hovmästarens roll...och slutetpoängen...ha ha...jag får lägga ut den!

Elisabet: Ja, och jag för min del har förstått hur vackert det är i landet Halland, tack vare din blogg :)

Staffan H sa...

Fina bilder från ditt Stockholmsbesök. Jag gillar bildstilen!

Nu vet du också hur jag kunde fotografera rådjuren härom dagen (bor inte så långt ifrån där du var) utan att stack till skogs med blixtens hastighet - som jag tycker att de borde göra.

mossfolk sa...

Så kul med alla dessa bilder!
Lite läskigt sådär när rådjuren är så tama. Det måste ju finnas en stor risk att de råkar illa ut.
Roligt att få följa med på stockholmstrippen så här!

PGW sa...

Mossfolk, Bye Bye Bambi Burger ... eller kan man göra sukiyaki av dem? ;-)

ullrika sa...

sista fotot visar kamerans (och fotografens) potential. görsniggt!

nu förstår jag varför det varit tomt på inlägg från stationen. härligt att du är tillbaka! å vilket ställe du varit på. det bästaste av stockholm skulle jag kunna gissa?

du har kanske inte hunnit se att jag länkat din outstandlingly gåva tillbaka till dig. eftersom jag har frågat tidigare hoppas jag det ska va okej!

krams!

Christina sa...

Staffan: Rådjursnollåttor!!!

mossfolk: Ja, de är väldigt tama, för tama.

PGW: Ah, en som tänker som jag ;)

ullisen: Ja, det bästaste av Sthlm har jag varit på ;) Rena spat!
Ska genast kolla din blogg! Om det är vad jag tror att det rör sig om så är det naturligtvis helt ok!