lördag, maj 09, 2009

Mammas underbara nässelsoppa - recept


Min mamma har alltid plockat nässlor och kokat soppa varje vår, det är liksom en tradition i vår familj. Idag går jag ut och plockar nässlor och kokar soppa enligt hennes recept, för att ta med till henne imorgon.
Receptet är snirkligt skrivet och jag tycker namnet på soppan är så fint, att den är underbar...för det är just vad den är.






Skölj 2 liter nässlor i flera (3) vatten.
Koka upp 1 liter vatten och 1 tsk salt.
Lägg i nässlorna.
Koka under lock 5 min.
Ta upp nässlorna (spar spadet), kör dem i mixer och slå på så mycket av kokvattnet som mixern klarar.
Lägg i 1 hönsbuljongtärning, 3 msk vetemjöl och 1 msk smör.
Mixa allt medan du räknar till 20.
Häll tillbaka i kastrullen och låt soppan sjuda en stund.
Smaka av vitpeppar och en nypa salt.

23 kommentarer:

Cicki sa...

Jag har i många år tänkt att testa detta med nässelsoppa men ännu inte kommit mig för. Alla säger ju att det ska vara så gott. Vilken vacker tallrik du serverat den i....:-)

Elisabet. sa...

Vilken vacker handstil din mamma har eller hade!

Det ser ut som en praktiskt lagd människa .., som skriver rakt av utan att tänka så mycket på hur det ser ut och så blir det så fint.

Mian sa...

Smaskens! Nästan helt gratis är det också.
Spenatsoppa har jag inte gjort i år. Jag stekte däremot kirskål tillsammans med skinka nu i veckan (och hällde på en slatt grädde) det var inte fy skam det heller.
Jag brukar även knapra på späda, lite blanka, kirskålsblad precis som de är - kryddiga och härliga.

Evas blogg sa...

Näselsoppa är underbart gott och det här receptet tackar jag för. Mixa ihop har jag aldrig gjort men det ska bli nu.

Mira sa...

Yummie! Måste försöka hitta nässlor som inte är trafikdammiga!

Lotta Löfgren sa...

jag gillar inte nässelsoppa...men jag gillar det vackra receptet:)

Bloggblad sa...

Hm... recept... Ibland bestämmer jag mig för att följa såna, men oftast tar mitt trots över. Men ändå är det ungefär så jag gör, men ibland gör jag den lite mildare med mjölk - och oftast slänger jag i lite "kräm fräs". Så där på en höft...

Moster Ma sa...

Inspirerad blev jag! Det är inte varje år jag gör nässelsoppa, men till helgen är det kanske dax att klippa av lite gröna nässlor, som det finns alltmer av vid vårt torp.

Bloggullet sa...

Sån fin skrivstil, min mormor skriver också fint. Och min mor lite grann. Det är så fint så man skulle kunna rama in det.

Sen låter soppan god och billig är det med.
Kramar

Galleri Dalhem sa...

Tack för receptet !
Jag ska prova imorgon. / Erik

Anonym sa...

Hej! Härligt recept, och fantastiska bilder som gör att man verkligen blir inspirerad och vill prova, har aldrig testat nässelsoppa förut.
Håller med åvanstående skribenter, verkligen vacker handstil din mamma har, jag har alltid beundrat gammal skrivstil.
Min mamma hade också vacker handstil och var även konstnärligt laggd,(hon avled i cancer-07, starx över 50 år gammal eller ung kanske det heter.
Så till alla, var rädd om er själva & era mammor :o)
Sköt om er! /Di

Christina sa...

Cicki: Det är verkligen gott :) En ren delikatess som dessutom är både nyttig och gratis.

Elisabet: Ja, visst är den vacker :)

Mian: Tack för tipset om kirskål, det ska jag pröva! Var det inte en växt som munkar hade med sig till Sverige?

Eva: Innan jag fick det här receptet av mamma så gjorde jag också på ett omständligare sätt, det här är så himla enkelt.

Mira: Hoppas du hittar lite fräscha skott :)

Lotta: Ja, du får njuta av handstilen :)

Bloggblad: Recept är himla bra att utgå ifrån, sen kan man göra på sitt eget vis naturligtvis ;)
Jag tror att många människor som är lite osäkra behöver ett recept för att våga prova på ngt okänt.

Moster Ma: Det lär tyda på väldigt god jordmån om nässlor trivs :)

Bloggullet: Lite väl snirkligt kanske, men vackert är det. Själv skriver jag som en kråka.

Erik: Roligt!

Anonym: Välkommen till stationen, och roligt att du blev inspirerad!
Gourmémat behöver inte kosta multum, den kan vara näst intill gratis som nässelsoppa t ex.

Jag beklagar verkligen att du miste din mamma så tidigt. Man vill ju alltid att ens mamma ska finnas så det måste ha varit väldigt tungt.
Kram.

Mian sa...

Christina: jo det stämmer, det var munkarna som tog in kirskål som läkeört och grönsak. Jag tycker jättemycket om smaken.

Jessica sa...

Perfekt! Jag har precis kommit hem från landet där jag för första gången plockat nässlor och då inte bara för att ogräsrensa. Utan för att göra soppa! Dessutom har jag ju också de där vinranketallrikarna. Snyggt blir det.
Nu sticker det i fingrarna. Är det normalt vid nässelplock? Ville inte använda handskar.
Kan man vänta med att göra soppan i morgon? Gör det något att man värmer den igen ifall det skulle bli över? Det är ju inte så med spenat. Men det kanske är en annan femma.
Tack för receptet!

Christina sa...

Mian: Du som är så bra på växter, är det inte samma sak med den elaka knölklockan, att munkarna tog hit den med?
Vad gör man med den...är det de otäcka rötterna man anrättar?

Jessica: Perfekt var ordet :)
Och serverat i Percytallrikar så blir det ju en hit, eller hur?

Ujujuj, plockar du utan handskar, inte undra på att det sticker i fingrarna!
På Clas Ohlsons så säljer de kartonger med engångshandskar som påminner lite om kirurgkhandskar. De brukar jag använda när jag plockar nässlor. Jättebra, och kostar inte mycket för ett paket.
De är dessutom användbara till mycket.

Om du lägger in nässlorna i en plastpåse i kylen, så går det utmärkt att använda dom imorgon.

Jag är ingen expert på det här, men jag brukar värma på soppa som har blivit över.

Jessica sa...

Tack för tipset med engångshandskarna! Jag hade bara otympliga trädgårdshandskar och då var det bättre utan. Trodde jag. Men nu kan man säga att det verkligen KÄNNS att jag plockat nässlor.:)
Du har då svar på allt, visste väl det!
Skönt. Det får bli soppkok i morgon.

ullrika sa...

jag är kass på soppa så jag håller mig vid att smacka imaginärt...

blev förresten såå glad att höra om du-vet-vem igen!!

massa krams!

Anita sa...

Skrev en kommentar igår om din fina nässelsoppa, men den ville inte fastna :) - gör ett försök igen!

Berättade att jag också brukar göra nässelsoppa varje vår - det är en delikat (och nyttig!)vårmiddag verkligen. I år är hela slänten där jag brukar plocka nässlor uppgrävd och förstörd (den blivande blomsterängen!), så det få bli nässelplockning på ett annat ställe istället.

Jättegod vårsoppa är det i alla fall. Med ett par kokta ägghalvor i blir den delikat!

Jättefina bilder - med den "nya" kameran, förstår jag?

helen sa...

Nässelsoppan har man hört om, men jag har aldrig vågat att prova...

För något som bränns och gör så ont kan väl ändå inte gå att äta???

Nä, jag känner mig mycket tveksam...

Men bilderna var jättefina!!

Ha en bra måndag!

Kram
Helen

Monet sa...

Åh, vilken hemmakänsla. Precis samma handstil som min mamma - så fick de lära sig att skriva då på 30-talet!

Och hennes nässelsoppa är precis densamma och serveras i exakt likadan blå vinranka-tallrik.

Fint!!

Kolla lite anka på min blogg:-)

Christina sa...

Jessica: Jag upptäckte de där engångshandskarna av en slump, eftersom Håkan använder dom när han lackar små modeller. Perfekta för nässelplockning :)

Ullisen: Kass på soppa? Då är det här soppan för dig he he...hur lätt som helst att göra...fast du kanske helt enkelt inte gillar soppor?
Kram kram!

Smulan: Ah, vilken osis med nässelstället! I år har jag med hjälp av Bi hittat rena superstället 100 meter från stationen :) Guld!
Japp, nya kameran, utom tallriksbilden. Ixus kan han med ;)

Helen: Förstår om du känner dig tveksam, det är helt obegripligt att något så elakt kan bli så himmelskt :) Testa vetja, soppan bränns inte...

Monet: Vinrankan tillhör mina favoriter...och jag har faktiskt träffat formgivaren i min gröna ungdom (17 år) när jag störde hans sömn en hel natt.

Anka ska kollas, var så säker!

Bim HD sa...

Hm, om man skulle plocka lite nässlor, det är gott om dem om man säger så :P
Dock äger jag inget - som om inte annat ser ut som - flytande blått att käka den i... :) Det kallar jag verkligen vardagslyx!!!
Må så grankott...
och rita/måla nu klart - ser helt underbart ut, suck...

Äventyret framtiden sa...

Kul, såg att vi har mängder av småttingar i nässelbeståndet och tänker faktiskt ställa till med nässelsoppa imorgon...skall testa din mammas underbara

terrinen ser smaskig ut.:)
Tur att du får ha nässlorna ifred för sorkarna, sparrisfreaken.