måndag, december 07, 2009

Vedeldad bakstuga...och badtunna



I lördags var vi åtta personer som bakade bröd i en vedeldad bakstuga i grannbyn.

Vi började på eftermiddagen och höll på till sent på kvällen, och det blev allt från rågbullar, ciabatta, knäckebröd och mjukt tunnbröd. Ulrika bakade också spännande levain-bröd efter Jan Hedhs recept.

I den mycket korta videosnutten ovan skyfflar Bosse in sina knäckebröd i ugnen.


Och här står Lars som har byggt ugnen, och skyfflar in surdegsknäcke.






Vi gör ett avbrott i brödbakandet och gör pizzor med allehanda goda pålägg som Ulrika dukar upp.


Godare pizzor finns nog inte!


Bakdagen avslutas med ett nattligt varmbad ute i naturen. Bilden är kolossalt brusig, men en blixt hade förstört hela stämningen.
Det var helt underbart att krypa ner i varmvattnet och hitta en sittbänk nere i vattnet, titta upp mot himlen, snegla bort mot den lilla bykyrkan där en julgran lyste och få ett glas Loka att smutta på.

Tack Ulrika och Lars för att vi fick vara med!

18 kommentarer:

em sa...

Mmmmmmmmmmm!
Jag gillar det där sista slamret och gnisslet när luckan slår igen. Får mig att minnas hur det är att vakna när någon slamrar med ringarna på en vedugn i köket.
Margaretha
som nog har gått i barndom

Anita sa...

Härliga bilder av både bak och bad! ;)

Har aldrig bakat hårt bröd. Är det svårt?

Evas blogg sa...

Åh så härligt det ser ut, alltihop! Och vedugnsbakade pizzor är de allra godaste. Vi hade bagarstuga när vi bodde på landet och den kan jag sakna ibland. Knäckebrödet ser ut som det jag bakade, fast jag gräddade i vanlig ugn.

Petra sa...

När jag läser din blogg känns det som jag bor på fel ställe i landet...... finns det många lediga stationer och jobb där?

Vårdagjämning sa...

Det ser helt underbart ut allt! Åh vilket knäcke! Kan nästan känna dofterna.

Mian sa...

Vilka inspirerande och fina bilder (+ filmsnutt)!
Herre jösses så god pizzan ser ut, jag tror jag dånar.

Daniel sa...

åååh bak på gammaldags vis

SÅÅÅÅÅ MYSIGT! :))))))

Känner doften ända hit!

Kesu sa...

Min soulmate här bland inläggarna, Mian, uttrycker perfekt det jag också kände när jag såg pizzorna. Jag dånar jag med Mian! Mums! Här har man bankat i sig att pizzor är onyttigt, men inte fasen kan jag tro att era är det. Eller var det, för det finns väl inte en smula kvar.

Vilken härlig lördag du hade! Visst känner man sig huslig när man bakar bröd? Slår vad om nästa månads brödbudget på att knäckebrödet blev supergott. Älskar hembakat knäcke, fast jag har bara gjort det några gånger.

Cicki sa...

Så extra gott det där brödet ska smaka när man i varje tugga kan känna hur det kändes att stå där i mysiga varma bagarstugan.

Lisette sa...

Oj så mysigt, härligt, mumsigt, smaskigt onyttigt, nyttigt etc etc det ser ut!!! Vill va' me!

Lena H sa...

ser härligt ut, alltihop kul och gott

Moster Ma sa...

och TACK "striberg" för att vi fick vara med så här i efterhand, den där pizzan fick verkligen snålvattnet att rinna!

Vonkis sa...

När jag ser såna där bilder från brödbak, då rycker det i Bullerbytarmen, eller hur jag nu ska uttrycka det...

Härligt såg det ut i alla fall, alltihop.

Tänkte bara sa...

Gud så mysigt. Det påminner mig om mormor och morfar i Tornedalen.

Christina sa...

Margaretha: Jag älskar också det där ljudet. Jag förknippar det med doften av gammalt hus och kaffe.

Smulan: Nej, det var faktiskt enklare i bakugn än i vanlig spis. Jag gjorde ett knäcke som var kryddat med kummin och fänkål, och det blev kanongott. Det blev gräddat efter bara några ögonblick på den varma stenhällen.

Eva: Vedugnsbakade pizzor = MUMS!

Petra: Vi flyttade från Sthlm för ca fem år sedan och jag ångrar mig inte en sekund.
Trakten runt Nora är osedvanlig trevlig och insläppande.
När jag tänker efter finns det faktiskt en station nästgårds som är till salu:
http://www.hemnet.se/beskrivning/502954?r=12
Jobben är väl lite si och så med, beror väl på vad man jobbar med.

Nu svarade jag som om du hade frågat helt seriöst alltså ;)

Vårdagjämning: Allt blev så himla gott :) Knäckebrödet blev nästan bäst...

Mian: Den var minst lika god som den såg ut, om inte godare ;)

Daniel: Ja, visst är det något alldeles speciellt att baka på gamm-sätt...och sen smaken som sätter sig i brödet :)

Kesu: Nä, inte en smula blev kvar. Hade jag orkat så hade jag gjort en till, men då hade jag nog drunknat i badtunnan ;)
Knäckebrödet blev perfekt, enda nackdelen var att jag gjorde för liten deg.
Har ni riktigt tur så spar jag några bitar tills ni kommer på lördag.

Cicki: Du om någon skulle varit med i bakstugan, jag tänkte på dig flera ggr när jag höll på.

Lisette: Efter krukkurs så får det bli en bakkurs ;)

SlöjdLena: Precis så var det, kul och väldigt gott!

Moster Ma: Tack moster Ma, men det är Lars och Ulrika som ska tackas, som bjöd på sin bagarstuga och sin kunskap :)

Vonkis: Att byta Sthlm mot det här är som att byta planet ;) Bägge ställena har sina fina sidor, men de är inte jämförbara.

Tänkte bara: Ja, det är en riktig skjuts tillbaka i tiden, och plötsligt förstår man vilken rolig samvaro folk hade förr som liksom var tvugna att träffas för att klara av det vardagliga, brödbak,slakt, bykning etc...

annie sa...

I agree, Christina, that in The Old Days there were many happy compensations for "The Harder Life" because we shared so much with the community during those times that we needed to help each other with certain work.
annie

vedeldad badtunna sa...

Hej Christina. Härligt, härligt, underbart! Vilken skön och avslappnande kväll ni haft! Åh så fina och inspirerande bilder. :)

badtunnor sa...

Så underbara bilder!