tisdag, december 15, 2009

Första brännugnen öppnad!


Vid lunchtid idag hade brännugnen svalnat så pass att Bi kunde öppna den.
Gissa vem som mer var med?
Just det - jag stod och flåsade henne i nacken ;)

Allt är fortfarande inte bränt. De stora faten t ex återstår att bränna.
Den här första ugnen innehöll så mycket att det är omöjligt för mig att plåta allt och lägga ut här.
Jag tar istället ett axplock och visar.

Bilden ovan är en liten ask som Lisette har gjort.På locket ligger något som ser ut som en präktig kalamataoliv i stengods.

Glöm inte att klicka på bilderna!


Ännu ett alster av Lisette...



...och ett till.


Det här Lisette-fatet är gigantiskt, men det kommer inte fram riktigt i bild hur stort det är.


Det här är Kesus hemlighetsfulla skål med en överraskning i botten. Kesu har gjort skålen av två olika sorters leror, vilket syns tydligt på bilden.
Vad som döljer sig i botten av skålen överlåter jag till Kesu själv att visa.


Här är ännu en Kesu-skål...


...som även den har en grej i botten - en marinblå kula.


Lena från Nora gjorde halssmycken som för tankarna till en monter på Historiska Muséet.


En Lenabägare.


Jag tror att det här var Lenas också, men är inte helt säker.


Det här var nog allas favorit - Karins djurskål.


Karins ask med en groda på locket.


Den här bägaren har också Karin gjort. Karin var nog den som lyckades bäst med sina glasyrer.


En pippi-vas gjord av Karin.


Här är det jag som har varit i farten.


Min podenco-vas.


Detalj av podencovasen.


Mina tre tvålfat som Shu har dekorerat de två närmast kameran.
Det var nog ingen räka på det vänstra, som jag trodde först. Det ser mer ut som en guldfisk och så en krabba på det högra fatet.

26 kommentarer:

Daniel sa...

wow duktigt

å lite brändhet i början e ju inte hela världen!

Monet sa...

Åååååh! Så fint! Vilka underbara föremål - vilken kreativitet!! Kan man få anmäla sig till kurs i augusti??

wv: snostrin. Och det är precis så det är här i sydfranska byn. Snorigt värre!

Lisette sa...

Men OOOOOOO så roligt. Det verkar ju som om riktigt mycket har klarat sig. Tack Christina för att du varit så snabb att lägga ut de här bilderna!

ab sa...

Otroligt fina saker!

Mian sa...

Ååååååååååååå så fint!

Flådigt fat Lisette har gjort!

Karins djurskål: jag bara älskar den! och pippivasen - så rolig!

Din Podencovas, med alla utfällda flygplansöron, blev urfräck!

Jag spricker snart av nyfikenhet: vad är det i botten på Kesus skål?

Elisabet. sa...

FANTASTISKT så fina alster!!!!

Man kunde ju tro att det är rena proffsen som varit framme!

Grattis till er alla.

Ingela sa...

Så fina saker! Jag hoppas att jag får tid att hålla på med lera nån gång mer. Jag höll på mycket fram till tjugo ungefär, sen kom annat i vägen. Jag känner riktigt i händerna hur det känns när jag ser era alster.

Cicki sa...

Å så mycket vackra saker. Vad duktiga ni är allihopa.

Moster Ma sa...

Så fina saker och så mycket ni hunnit med. Ni är helt otroligt duktiga!

Evas blogg sa...

Ni är ju otroligt duktiga allihop! Så vackert!

Unknown sa...

Va fina alla blev! Jag älskar när glasyren är krakilerad så som på hundskålen och din skål! Superfint allting! Ska bli spännande att få se dem IRL!

Mira sa...

Riktigt, riktigt fina saker! Man ser hur roligt ni har haft. Kul!

Christina sa...

Daniel: Inte sant ;)

Monet: Bi brukar i regel inte ha kurser på sommaren, men är det fler bloggare som är intresserade så kanske hon kan göra ett undantag :)
Det finns även inkvarteringsmöjligheter i den gamla skolan och sommaren är ju en härlig årstid.

Aj, aj, är du förkyld? Då får du krya på dig!

Lisette: Ja, som jag har mailat till dig så hade du otur med vissa saker som sprack, men "murklan" är ju förnämlig ;)

Ab: :)

Mian: Flådigt var ordet och alla älskar Karins djurskål :)
Jag har mailat bilder till Kesu, så nu får vi vänta och se...

Elisabet: Tack :) Vi har haft så kul.

Ingela: Jag förstår att det suger när du ser bilderna, när du har den bakgrunden som du har.
Jag hoppas för din skull att du kommer tillbaka till leran någon gång. Det är väldigt livsbejakande att hålla på med lera tycker jag.

Cicki: Tack :)

Moster Ma: Ja, det är otroligt vad med grejer man hinner med på två dagar.

Eva: Tack tack :)

Lisa: Jag gillar också den krackelerade glasyren, den ser ut som om den är 2000 år gammal.

Mira: Jag har inte hunnit göra Hasselhunden på locket ännu, så jag glaserade inte din hundurna. Det kommer! Först måste den lilla hunden göras.

Turtlan sa...

Å så VACKRA alster!

Imponerad!

Hundvasen får många och höga poäng av mig.

// Turtlan

ullrika sa...

inte för att jag är det minstaste förvånad men oj så duktiga ni är!! älskar särskilt dom där spretiga lite barnsliga kreationerna. otroligt fina!

Emma R sa...

Super fina saker!

Gillade de små detaljerna på sakerna, hudar, grodor, glaskulan!

Tvålkopparna var också mysiga!

Kram Emma R

Karin på FOX sa...

Jisses! Det var över förväntan! Allt ser otroligt proffsigt ut. Den där Hugo är en intressant filur! Mina favoriter är Lisettes oliv-ask och Lenas smycken. Och så podencovasen förstås som är en klass för sig. Vilka uttrycksfulla ansikten!

annie sa...

You folks are something else-- what talent you all have! As the others say here, it looks so professional.
All the wonderful little touches that express each of your personalities. I had to go back and look, again and again, and I will be back.
annie

Helen sa...

Ja, det är bara att hålla med alla andra, ni är ju för duktiga!!

Jag har själv gått några keramikkurser för flera år sedan, och jag tyckte att det svåraste var glaseringen.

Men oj, vad fina sådana ni har fått till, älskar krackeleringarna!

Kram!

Mira sa...

Hassel sover gott i sin trälåda, och vi kan inte gräva ner någonting nu när vintern kommer i alla fall. Så det är ingen brådska med det. Dessutom har vi fullt upp med det nya yrvädret som ömsom ger oss hjärnblödning och ömsom hjärtöversvämning...

Jag ser framför mig en fin ceremoni till våren när fåglarna sjunger och gullregnet börjat knoppas. Då öser vi över lite aska i Christinas finurna och gräver ner resten under gullregnsträdet, där Hassel älskade att sitta. (Och lukta på blommorna)

Bloggblad sa...

Jag är grymt impad!

Anita sa...

Ja, det är bara att hålla med alla andra...

Ni är ju proffs!! Sååå vackra saker!

Kesu sa...

Hohohoho! Det syns hur roligt ni haft, skrev nån. Just så. Roligt var ordet. Sån vidare proffsighet kan inte jag skryta med, men det gör inget. Try everything once, typ.

Karins hundskål och Lisettes fat - wow! En podencovas skulle jag också gärna vilja stoppa ner i väskan. Tar ni beställningar ni tre?

Oj, nu är skålhajpen på topp. Ska försöka hinna blogga om innehållet, men vänta dig inte FÖR mycket Mian. Det ligger inga jelly beans på botten, eller så ...

Kesu sa...

Glömde säga tack för att du var så snabb med att plåta resultaten, Christina!

Eva H-höjden sa...

Så vackra underbara saker alltihop! och glasyren är ju bara toppen!

Christina sa...

Turtlegirl: Ja, tänk så mycket inneboende kreativitet det finns inom oss alla!

Ullisen: Kul!

Emma: Ja, det fanns många finurliga detaljer...

Karin på FOX: Tyvärr sprack några av Lisettes grejer pga att glasyren hade fastnat i bottenplattan, annars gick det över förväntan.
Jag gillar också Lisettes oliv-ask, Lenas smycken...dessutom din djurskål och Kesus skål med konstigt innehåll. Den har en stramhet som är väldigt tilltalande.

Annie: I think everybody has talent to create...and everything is possible with a good teacher :)

Helen: Bi säger också att det svåraste är glaseringen. Jag tror jag har haft oförskämd tur hittills när jag har gjort saker hos henne. Det verkar väldigt slumpartat med glasyren, det ser jag nu.
Alla grejer blev inte lyckade i glasyrbränningen, jag har valt ut de bästa. Det kanske jag skulle ha skrivit...

Mira: Ser du en sovande bd så får du skicka en bild, det skulle underlätta för mig som bara har haft släthåriga hundar ;)
Jag skickar en bild så fort jag har gjort ett försök!

Bloggblad: Jag med ;)

Smulan: Som jag skrev i ngn tidigare kommentar så fanns det somligt som inte blev så lyckat, jag har gjort ett urval och tagit foton på de saker jag tyckte blev bäst.

Kesu: Dina skålar är verkligen inte fy skam, de är jättefina. Har du klickat och kollat förstoringarna?
Ditt stora fyrkantiga fat är ännu inte bränt, bara så du vet.

Kesu: Så lite så ;)

Eva H-höjden: Det här är ett urval, vi hann med så himla mycket! Allt blev inte bra, konstigt hade det väl varit annars;)