fredag, december 04, 2009

Skyddshelgon för de som färdas


Om man vill vara på den säkra sidan, och slippa råka ut för olyckor med bilen, då bör man införskaffa en liten plastplakett som föreställer helgonet Sankt Kristoffer och sätta fast på instrumentbrädan.

Sankt Kristoffer-plaketter går att köpa på varje supermarché eller bensinmack i Frankrike, och som tur var så hittade jag en extra i gömmorna idag för Napoleon.

Har man som jag läst Modesty Blaise så förstår man att det finns helgon för allting.

Sankt Kristoffer är de vägfarandes skyddshelgon. Om ni vill veta varför så klicka på länken!

Ringo Starr bar t ex en Sankt Kristoffer-medaljong som han hade fått av en snäll och omtänksam faster, just p g a att beatlarna befann sig på resande fot så ofta.



Vill man verkligen se en massa intressanta tolkningar av helgonet i fråga kan man klicka här.

14 kommentarer:

Helen sa...

Ja, då fick man börja sin morgon med att lära sig allt om Sankt Kristoffer!

Och tänk att man kan ha en blogg som bara handlar om just honom...

Man slutar aldrig att förvånas.

Ha en bra fredag!

Kram!

Mira sa...

Klart att franske Napoleon ska ha en St Kristofferplakett! Han ska hålla ig på vägen och det enda han kan tillåtas skaka om är ost...

em sa...

Mina katolska vänner talar alltid om för mig vilket helgon jag ska anropa vid olika problem. Den enda jag minns just nu är St Anthony, som hjälper dig att hitta borttappade föremål. Har nog en vers om det på bloggen nå'n stans.
St Kristoffer hade vi på väggen i skolan!
Margaretha
som ständigt behöver St Anthony vid sin sida

mimio sa...

Oj, en sådan amulett borde jag ha i fransmannen...
Vilket härligt klipp från förr... Beatlarna så unga och söta...
Ska visa mannen när han kommer hem, han är Beatlesfantast av stora mått och har varenda skiva...
(o:
/Maria

Unknown sa...

Morrn.

Visste du att Porsches egen tidning heter.......
http://www.porsche.com/international/accessoriesandservice/christophorusmagazine/

Ett slags resandes helgon....
Kul va?

ha de bra.

Hasse A

Emma R sa...

När jag bodde på Irland var det väldigt många som hade bilder på olika skyddshelgon hängandes i backspegeln.

En gång åkte jag med en gammal tant, Bella. Hon berättade om sitt skyddhelgon som hon själv hade i sin bil, och vi började allmänt prata skyddshelgon. Hon hade bra koll på the swedish saint: "Saint Bridget", efter ett tag slog det mig att hon pratade om den heliga Birgitta!

Vi stannade och parkerade bilen i en förort till Dublin, och tog bussen sista biten. Väl inne i Dublin gick vi in i en liten butik som sålde smycken. Hon bad expediten ta fram ett "st. Bridgets kross". Expediten plockade fram ett liten kvadratiskt silverkors som såg ut så här: http://www.bredahaugh.com/museum/brigids-cross.html

KOmmer inte ihåg hur historien var exakt (8 år sedan), men det var något att förr knöt irländarna kors av halm, kan hända gjorde de det för att de inte hade råd, eller så var det något om england och att de inte fick?. Det lilla korset skall efterlikna de kors av halm som bands back in the old days...

Iallafall, så köpte Bella detta lilla St Bridgets kross till mig som ett minne av henne och vår dag tillsammans och pratstunden om den Heliga Birgitta, som hon ansåg knöt oss samman på någe vis.

Hon är en fantastisk kvinna och jag blir glad när jag ser mitt lilla kors och tänker på henne. :-)

Mian sa...

Jag tror att jag behöver en ruggigt stor plakett när det snart är dags att fara till Bilprovningen med min gamla SAAB...

Christina sa...

Helen: Jag blev faktiskt lite paff när jag hittade helgonets egen blogg ;)

Mira: Just det ;)

Margaretha: St Anthony låter som ett helgon för mig med ;)

Mimio: Ja, visst är dom unga i videon, jag satt bara och fånlog när jag tittade på den första gången. Så söta.

enn-08-i-exil: Nej, det hade jag inte en aning om! Det var ett fyndigt namn på den tidningen!

Emma: Vilken fin liten historia och tänk att heliga Birgitta har ett eget kors!
Jag tittade på länken du skickade och silverkorset som du fick var det vackraste tycker jag.
Intressant också med halmkorsen och att de ansågs skydda mot ondska och eldsvådor.
Förstår att du är glad över ditt kors när du har så fina minnen förknippade med det.

Mian: Aj aj!
En gång gjorde en bekant en felskrivning och skrev beskitning i ett mail, istället för besiktning. Sedan dess kallar jag det alltid för beskitning ;)

Kan du inte skriva ut några bilder på helgonet innan beskitningen och sätta fast i Saaben någonstans?

Lisette sa...

Jag har alltid av både far och barnen fått höra att jag kör mer eller mindre som en biltjuv. Hittills har det gått bra men det kanske är dags för St Kristoffer numera. Man ska aldrig fresta sina lyckogudar.Jag har ju bara haft körkort i 52 år ....

em sa...

http://patientenochvarden.blogspot.com/search?q=st+anthony
på den här länken hittar du versen du ska säga när du behöver st anthonys hjälp.
Margaretha
vi kan väl ha honom varannan vecka - den veckan vi inte har datornörden?
Margaretha

Christina sa...

Lisette: He he, har du kört som en biltjuv i 52 år verkar det ju knappast som du behöver någon St Kristoffer, fast man vet ju aldrig. Det kan ju aldrig skada att skaffa en...

Margaretha: Nu var det tur att jag inte satt och drack kaffe ;)
Behöver jag säga att förslaget är genialt?

Emma R sa...

Missade att skriva att Bella, efter att vi pratat em den svenska St. Bridget, berättade att det också fanns en irlänsk St. Bridget. Och halmkorset kommer alltså från den irlänska St. Bridget. :-)
Visst är de fina! Googlade på bilder och "Saint Bridgets kross" Fick MASSOR med bilder över dessa kors! God afton Christina!

ps, hoppas det går bra med hundabiten! ds

Kesu sa...

St Kristoffer kände jag till, min far köpte en nyckelring med honom i Oxford som han fäste bilnycklarna i. Undrar var den är nu ...

Men om St K och bloggen och Ringo Starr visste jag intet. Härligt med ny kunskap!

Eva H-höjden sa...

Jättekul alltihop!