onsdag, december 16, 2009

Shu målar akvarell


Nu känner jag verkligen för att presentera min och Karins vän Shu som är utbildad på konstakademi i Kina.

Jag träffade honom första gången på Sergels torg, på plattan, där han hade hängt upp en filttavla på en pelare under Öhrström-fontänen. På filttavlan målade han kalligrafiska tecken med vatten som blev mörka och distinkta som tusch, men som sedan torkade bort och kunde ersättas med nya penseldrag. Kinas svar på griffeltavlan.
Jag stannade och pratade, eftersom jag alltid har varit intresserad av kalligrafi och även gått en kurs på Östasiatiska muséet i kinesisk kalligrafi för Tien Lung en gång i tiden.


Pratstunden blev till vänskap, och jag bjöd in Shu till vår frilansgrupp där jag jobbade och delade rum med Karin.


Ja, sen knöt vi band som varar än idag, och jag blev verkligen väldigt glad att Shu kom med hit i helgen, se föregående inlägg.


Alla akvareller i det här inlägget har Shu målat, och vad ni gör så klicka på bilderna!
Den översta är från Gamla Stan i Stockholm, Österlånggatan om jag inte tar fel, och resten från Flen där Shu bodde på flyktingförläggning under sin första tid i Sverige.

33 kommentarer:

Moster Ma sa...

Jag blir alldeles alldels käääär!

em sa...

Ohhhhhhhhhh, jag saknar ord!
Tänk att kunna måla så.

Akvarell är något jag alltid velat lära mig.
Margaretha
grön av avundsjuka

Mira sa...

Ljuvligt! Vad gör han idag? Bor han i Sverige? Kan han livnära sig som konstnär?

Många frågor, men jag blir så nyfiken. Hälsa honom så mycket och säg att hans bilder är underbara!

Evas blogg sa...

Vilka akvareller!! Helt underbara.

Mian sa...

Men så fina akvareller!
Den översta är underbar.

Christina sa...

Moster Ma: Ja, han är en otrolig begåvning - och så himla trevlig.

Margaretha: Ja, visst blir man sotis!? ;) Vem skulle inte vilja kunna måla så?

Mira: Ja, här kommer det sorgliga:
-Ja, han bor i Sverige.
-Nej, han kan inte leva som konstnär - trots att han är det till 100%.
Han livnär sig på att jobba som servitör på olika Kina-krogar, ett tungt och slitigt jobb. Han flyttar runt och bor i andra-hand och Sverige är nog ett hårt land att vara invandrare och välutbildad i, speciellt om man inte kan språket särskilt bra.

I den bästa av världar skulle Shu vara självförsörjande på sina målningar och undervisa i akvarell och kinesiskt tuschmåleri. Jag skulle önska att vårt samhälle tog vara på sådana som han.

Tack Mira, jag ska hälsa honom från dig!

Eva: Ja, visst är dom! Du skulle se hans tuschmålningar!

Mian: Ja, han är så begåvad, allt blir guld som han tar i.

ullrika sa...

heliga ko så fina!! du måste hälsa honom att han är fantastiskt begåvad (det vet han säkert redan men... äh, du vet!)!

först var min absoluta favorit den lite abstrakta bilden underst, tolkar det som skuggspel i en frusen sjö. det jag först helt säkert såg som en dam i hatt (iaf på skuggreflexen) kan jag nu omöjligen se som nåt annat än en delfin, balanserande på ett klippblock. skratta inte... snälla! jag är urusel på konsthistoria och igenkännande och tolkning och sådär. jag går bara på känsla, rakt av... och det här gillar jag, både känslan, hjärnan och hjärtat!

Bloggblad sa...

Åh, jag bara sitter här och stönar... björkstammarna... skuggorna i gatubilden... suck.

Eva H-höjden sa...

Säg åt honom att gå uppför backen där i Gamla Stan, den han målat. Där uppe ligger ett galleri som brukar ställa ut Calles akvareller. Säg åt honom att visa sina där! Cupido tror jag det heter om jag minns rätt

Lisette sa...

Åh, så duktig han är Shu!!!!! Jag älskar alla bilderna men allra mest den nedersta och den översta och den mellersta :) Ge honom en bamsekram från mig när du träffar honom.

Turtlan sa...

Min favorit blir också den understa.
Får mig att tänka på den stil Lars Lerin har.

Shu skulle säkert gilla hans konst och tipsa honom gärna om hans utställning i Munkfors på somrarna.

Så fint han målar! Hälsa honom det också.

( PS: det ordet jag ska fylla i här nu efter ha skrivit mitt inlägg är "staftive". Passande när det handlar om konst, en blandning mellan staffli och stativ. Vilket sammanträffande )

Christina sa...

Ullisen: Jag skrattar absolut inte åt din tolkning. Hur man upplever en målning ligger i betraktarens öga, det är en gammal och väldigt klok slutsats tycker jag. Inget är fel eller rätt.
Att gå på känsla tycker jag är det enda rätta.


Bloggblad: Visst hinner det bli många suckar medan man tittar?

Eva H-höjden Det ska jag absolut hälsa honom. Du tror inte att Calle skulle vilja ta med honom dit och presentera honom någon gång?

Lisette: Jag lär inte träffa honom på ett bra tag nu, eftersom jag bor där jag bor, men jag ska ringa honom.

Turtlan: Den understa är min favvo också ;)
Tack för påminnelsen om Lerins akvarellmuseum i Munkfors, det skulle vara perfekt att ta med Shu dit i sommar!

Kesu sa...

Shu, Shu, Shu! Jag fick bara en millimeterförsmak under helgen. När jag ser hans akvareller här blir jag både lycklig och beklämd. Lycklig för att det är så infernaliskt levande och vackra. Beklämd för hans situation.

Om vi bloggare kan hitta ett hem åt Ebro, kanske vi kan hitta något åt Shu där hans konst kommer till sin rätt. Om jag förstod honom rätt är han svensk medborgare, borde det då inte finnas en plats åt honom här i landet?

Jag trodde vi hade kurser i allt här i Sverige, inklusive kinesisk tuschkalligrafi. När man lär ut konsttekniker behöver man väl inte kunna så bra svenska, räcker det inte med att läraren är kunnig och inspirerar med sina egna alster och kan VISA hur man gör???

Kan vi inte alla tänka till, precis som Eva H-höjden redan gjort?

Vilken tur att du såg och bjöd in honom Christina!

Ursäkta det långa inlägget, men jag blev så uppeldad.

Christina sa...

Kesu: Exakt - låt oss fundera, men det är inte helt lätt. Jag har vänner som är lärare på Konstfack och har introducerat Shu där, utan att få napp.

Det krävs att man träffar rätt människa.

Karin och jag har under årens lopp ordnat några illustrationsuppdag som Shu naturligtvis har klarat med bravur...två böcker tror jag att det blev, men sen är det öken när det kommer till att försörja sig.

Shu pratar dålig svenska och dålig engelska, men det är ju för att han inte får träna. Hur ska man kunna träna om man ständigt jobbar på Kina-krog?

Cicki sa...

Vilka underbara akvareller. Bägge med björkarna blev jag helkär i. Speciellt den med höstbjörkarna. Det riktigt lyser om den.

Christina sa...

Cicki: Jag ska be Karin visa Shu era kommentarer, han kommer att bli jätteglad.

Lena sa...

Makalöst andlöst vackert och sorgligt att läsa om Shus situation.

ab sa...

Mycket vackra akvareller. Hälsa honom!

annie sa...

So wonderful that I have no words! I agree with everyone here that it would be helpful if he could be introduced to teachers and other artists to see if any help could be given. Even as much as more art supplies. Ink goes a long way but not paper. Let me know if something is set up where I can help a little with this. I am glad that you have a way to tell him what a beautiful artist we all think he is and that we are honored to meet him on your blog.
Hugs,
annie

Jom Manilat sa...

Fantastiskt vackra akvareller!

Helen sa...

Mmm, jag njuter av att få se så vackra akvareller. Vilken gåva den mannen har!

Och vad världen är orättvis...en sån talang ska inte behöva jobba på kinarestaurang, för att försörja sig, kan man tycka.

Hoppas att vindarna vänder snart för Shu.

Kram!

reneesfotoblogg sa...

Man vill gärna se mer av Shu!
mvh R

Anita sa...

Allt är sagt... VILKA UNDERBARA AKVARELLER!

Jag njuuuter av målningarna och sänder en hälsning till din vän.

Smulan

Cirsium sa...

Instämmer med all beundran, och hoppas Shu kan få uppdrag där han kommer till sin rätt!

Apropå Tien Lung: Jag såg honom en gång på Drakfestivalen på Gärdet i Stockholm. Han läste egna dikter, först på sjungande kinesiska och sedan i engelsk översättning. En kalligraferad dikt hade han låtit trycka upp på små kort, och när uppläsningen var klar kastade han ut dem över åhörarna. Jag lyckades tyvärr inte nappa åt mig något ...

Galleri Dalhem sa...

Sköööööööööönt !!!

Galleri Dalhem sa...

Sköööööööööönt !!!

Petra sa...

Fantastiskt fina! Den på Österlånggatan skulle passa så bra bredvid en litografi jag har över Järntorget...
Som svensk skäms man över hur dåligt vi tar hand om välutbildade invandrade människor. Det finns många läkare, ingenjörer och konstnärer mm som städar och serverar för att deras utbildning inte "duger" här. Däremot skickar vi ex. våra blivande läkare på praktik till sjukhus i deras hemländer och då duger de som handledare.....det är konstigt.

mossfolk sa...

WOW!!! De är helt fantastiskt fina. Han borde ha ett galleri... och/eller en hemsida. Fast det senare kanske han har?

Emma R sa...

Beissimo!
Otroligt vackra!!!

Vilken trevlig "lära-känna-varandra-historia"!

Bloggblad sa...

Maskritarna berättade på avslutningen att de hade fått post idag! Jätteglada, kan jag meddela.

Och jag satt som den värsta morsan med tårar i ögonen när jag såg att alla fyra sjöng med i sångerna som klasserna framförde.

Christina sa...

Lena: Ja, det är för sorgligt att han inte hinner ägna sig åt sitt måleri. Ett sådant slöseri.

Ab: Det ska jag!

Annie: I'll tell him what you wrote!
I'll send you a mail!

Jom: Ja, verkligen.

Helen: Ja, världen är orättvis - jag önskar att vi kunde ta vara på människor bättre i Sverige.

Renée: Absolut.

Smulan: Karin eller jag kommer att visa honom det här.

Cirsium: Ja, Tien Lung var alltid med på Drakfestivalen på Gärdet, det minns jag. Jag har faktiskt en kalligrafi av honom med tecknet för drake som var hans eget namn- Lung ;)

Galleri Dalhem: Du ser rätt sköööön ut med ;)

Petra: Ja, vi tar hand om folk dåligt i det här landet. Det känns som om invandrares enda möjlighet att försörja sig i Sverige, oavsett om de är hjärtkiruger eller högt utbildade konstnärer, är att köra taxi, inneha en seven-to-elevenliknande butik eller öppna pizzeria.
Det känns som näst intill omöjligt att ta sig in i det svenska samhället.
Förstår vilka resurser vi missar på det här sättet!

Och sen ensamheten om man är en ensam invandrare. Vi är inte ett öppet och gästfritt folk precis.

Mossfolk: Där sa du något! Vi hade Shu med på våran hemsida under flera år när jag jobbade i Sthlm, men sen fick han inte plats längre när det blev fler i gruppen.
Nu när det är så lätt med en blogg så borde man naturligtvis hjälpa honom att få till en sådan!

Emma: Ja, tänk vilka fina kontakter man kan få av en ren slump!

Bloggblad: Aha, maskritarna har fått post :) Det gläder mig, men jag ska skicka något mer till dem när jag hinner.
Åh, jag hade också velat vara där och lyssnat till dina små knytt!

Monet sa...

Kan man få köpa? Hur? Och hur kan man hjälpa att marknadsföra. Det här är för bra att inte göra något åt.

Jag har vissa kontakter, säg till vad som kan göras.

Men framförallt vill jag ha en "svensk bild", kan det ordnas?

Christina sa...

Monet: De akvareller jag visar här har några år på nacken, så jag vet inte vad Shu har till försäljning idag, men jag ska fråga.
Jag mailar dig ikväll.