söndag, december 13, 2009

Lussefirande på Stribergs Station


Som några av er kanske minns, så hade vi en bloggträff här på stationen för några veckor sedan. Då drejade, knådade och ringlade vi stengodslera.
Nu var det dags för glasering, så Kesu, Lisette och Karin kom hit igen för att delta i den fortsatta keramikkursen hos Bi.

Karin hade även med sig Shu, en konstnärsvän och bror från Kina som vi bägge känner, och som jag blev så glad att träffa igen.

Igår kom hela gänget ( det kommer ett separat inlägg om gårdagskvällen och dagens glasering ) hit igen.

I morse var det Luciamorgon, och trots att vi hade kommit väldigt sent i säng igår så tassade vi upp mangrant, draperade oss med lakan, glitter och ljus - och tågade sjungande in till Shu för att ge honom lite svensk inramning av dagen.
Efter en stunds sjungande så började vi bloggare hämta kameror och föreviga varandra och oss själva medan Poppan var den enda riktigt trogna lussefirare som inte vek från Shus sida vid sängen.


Från vänster till höger: Kesu, Karin och Lisette.
Och hur ska jag etikettera det här inlägget - under "vardagsliv"?
Rena önsketänkandet i så fall.

17 kommentarer:

Evas blogg sa...

Nämen åh så trevligt!! Bloggträff och keramikkurs. Kan det bli bättre?!

Eva H-höjden sa...

Å så fina i är! Verkligt stämningsfullt!!!!!!
"natten går tunga fjät..... runt gård och stuva...

reneesfotoblogg sa...

Hoppas vännen har varit i Sverige en länge tid och lärt lite om våra underliga seder och bruk så han inte fick hjärtsnörp av skräck, stackarn ;)
mvh R

Elisabet. sa...

Och här sitter jag och smajlar från öra till öra och tittar på bilerna ..-)

Tack som visade!

Mian sa...

Men så härligt!
Vad söta ni är :)

Shu ser lite förskräckt ut?

Kesu sa...

Natten gick TUNGA fjät - intygar en som var där.

Shu var tapper, mycket tapper. Och Poppan var, som sagt, den riktiga Luciastjärnan som verkligen firade honom intensivt. Henne skulel jag gärna blivit lussad av.

Helen sa...

Detta var nog det tjusigaste Luciatåg jag har skådat!!!

Kram!

Anita sa...

Ha, ha, sicket roligt luciatåg! Underbart! För en del år sedan (när orken fanns, oc jag inte jobbade) brukade vi klä ut våra hundar med glitter på luciamorgon. Det brukar bli en asrolig stund medan alla hundar rev och slet i glittret. Och vi skrattade så tårarna rann..

Numera blir det bara lussekatt och Lucia på TV...;)

ullrika sa...

vilket fantastiskt tilltag! historien förtäljer inte hur lussandet mottogs? visste han var det var?

ps. jag tror du får hitta en annan etikett till bilden för ni är görfina. mycket finare än till vardags :D

ullrika sa...

äsch. VAD det var menar jag såklart!

Lisette sa...

En härlig Luciamorgon verkligen! Naturligtvis var det Poppan som hoppade upp i sängen hos Shu. Hur skulle det ha sett ut om vi andra hade gjort det?? ;))
Kul hade vi och ytterst delikata var Christinas saffranslussekatter.

Tuvstarr sa...

Haha, stackars Shu. Man borde väl räkna med allt när man sover över i ditt hus ;-)
Men roligt var det i alla fall. Ser fram emot inlägget om kursen.

Vårdagjämning sa...

Vilken härlig morgon!.....för Shu;-)
Kan höra de vackra sångerna, undrar om ni la in lite hiphoptakt i dem?:-)

Moster Ma sa...

Såna fina lucior!!!!

Christina sa...

Eva: Nä, det är en svårslagen kombination ;)

Eva H-höjden: Det var tur att Shu tog det med fattning ;)

Renée: Det visade sig att Shu hade varit med om Luciafirande en gång förut, så han förstod vad det var frågan om, stackars man ;)

Elisabet: Se bara vad du har dragit in mig i! ;)

Mian: Vet skulle INTE ha sett förskräckt ut ;)

Kesu: Ja, Shu var tapper...fast du blev ju lite lussad av alla tre hundarna när vi kom ner från övervåningen på morgonen ;)

Helen: Tack Helen, du förstår verkligen att uppskatta skönhet när du ser den ;)

Smulan: Den scenen hemma hos er hade jag bra gärna velat se ;)

Ullisen: Det visade sig faktiskt att han visste vad Lucia var för något, men lite skakad blev han nog ;)

Lisette: Ja, den här Luciamorgonen glömmer man inte så lätt ;)

Tuvstarr: Ja, stackars Shu, arme man ;)
Kursinlägg kommer, annars kan du kika på Karin och Lisettes blogar så länge!
De har lagt ut jättefina bilder från helgen.

Vårdagjämning: Det fanns faktiskt en som stod för hiphop den morgonen, och det var Poppan ;)

Moster Ma: Och vilken fin tomtenissa sen ;)

Bloggblad sa...

Ler igenkännande... speciellt i början av bloggarkarriären gick mina tankar ofta till hur det skulle bli en bra blogg av det jag gjorde. Men jag har lugnat mig!

Christina sa...

Bloggblad Snacka om egotrippade!!!