torsdag, mars 04, 2010

Vad GÖR dom?


Ibland ringer Håkan från jobbet och undrar om jag har kollat kameran.
Nääee, säger jag, och vet direkt att han har sett något innan han gav sig iväg till jobbet.
Igår ringde han och jag kollade kameran och hittade det här.
Enligt Håkan gick det vänskapligt till, en vårlik uppvaktning av något slag.
Själv tycker jag det ser ut som rena slagsmålet, och skulle det vara frågan om parningsakt så undrar jag när talgoxar börjat begagna sig av missionärsställningen?

Är det någon som vet, undrar Håkan och jag? Vad håller de små oxarna på med?

Det gula till höger är hundkiss och inga kroppsvätskor från skadade fåglar som jag trodde först när jag kikade på Håkans bilder.













Och här sitter Gaia senare på dagen och väntar in våren. Hon har att göra.

31 kommentarer:

Osloskånskan sa...

Ser ju ut som fågel-judo eller nåt!
Och Gaia - sitter så stadigt på HELA gumpen; fryser hon inte om aktern?

mossfolk sa...

Oj, vilka bra, spännande fågelbilder. Jag tycker att det ser alldeles våldsamt ut, men det ska bli intressant att höra av någon som vet!

Mira sa...

Har joxarna redan nu börjat göra upp om revir? De ska ju hinna med två kullar innan hösten, så kanske det är säkrast att börja tidigt...

Christina sa...

Osloskånskan: Pippi-judo ;)
Gaia sitter bara så där på sommarhalvåret, så det får man väl se som ett vårtecken ;)

Mossfolk: Jag tycker också det ser rätt våldsamt ut...

Mira: Jag gissade också på reviruppgörelse mellan två hannar, men Håkan bedyrade att det inte såg aggressivt ut det minsta, mer kärleksfullt och lättsamt...men, men... ;)

Cicki sa...

Inte för att jag har en aning om småfåglars sexualliv eller annat liv. Men nog tycker jag det ser ut som ett rejält slagsmål á la talgoxe. Är det inte så att fåglar kör med "doggystile" när de ska få till det? Håkan hade väl inte vaknat riktigt än så han trodde det gick i lite slow motion så där tidigt på morgonen......:-)

Kesu sa...

OJ, vilka spännande bilder, judo eller karate eller vad det nu är ;) Kul vana Håkan har, tycker jag. Kanske fågelexperterna Mian och Jan kan lösa den här joxiga gåtan.

Eva H-höjden sa...

haha ha ja nog tycker jag det ser ut som ett rejält slagsmål! Vilka kul bilder! Jäklar, de slåss så snön yr ;-)
Å Gaia med öronen rakt upp, vilken skönhet ;-)

Mian sa...

Det är säkert någon sorts tidig revirstrid. Eller kamp om någon smaskig mat som ni har på fågelbordet kanske?

Det ser kallt ut för Gaias tunna skinkor.

Moster Ma sa...

De leker armbrytning på fågelvis...eller
Vem ska häcka på stationen?
...och som barn är det svårt att sluta innan det blir allvar.
Vild gissning från en som inte kan nåt om fåglar.

Turtlan sa...

I väntans tider.... jag inte så då förståss.

eller....

Den som väntar på något gott.

Eller helt enkelt så kollar hon läget.

Oavsett så lär det dröja innan snön försvinner...

Påsk?
Valborg?

Vi får se!

Skaffaren sa...

Talgoxarna gör upp om det bästa reviret. Om jag förstått det hela rätt så är det ljuset som styr fortplantningsmekanismerna. Det har alltså inget att göra med snömängd eller temperatur.
Äldre hanar har en bredare slips på bröstet än yngre förmågor.
Lite statusbetonat liksom ordensband och annat.

Lisette sa...

Jag är inte så kunnig på det här med fåglarnas ytterst privata sexliv men utanför vårt köksfönster har jag sett mer än en gång hur fåglarna, ish talgoxar och blåmesar börjar slåss och om de hamnar på marken verkar de fastna med klorna i varandra och kan inte varken flyga eller komma isär. Kan det vara något sådant tro?

Helen sa...

Jag har aldrig haft turen eller oturen att se något liknande, fåglar emellan. Men det ser våldsamt ut, tycker jag.

Kanske är det så att Gaia, med sina antenner till öron, har fått in vårkanalen?? Hoppas, hoppas...

Trevlig helg och kram!

mimio sa...

Det ser ut som om pjåddarna går en match!
Gaia är fin där på trappan. Kanonbra spaningsplats ju. Mycket snö ni har kvar ser jag... här har det töat en hel del, bäcken i skogen forsar o brusar vissa dagar när det är plusgrader... för att sedan frysa till igen... o sedan brusa o sedan fysa...
Trevlig Helg!
/Maria (som har semesterdag idag bara för att andas in vårluft i lugn o ro)

ab sa...

Vilka roliga bilder! Hoppas de klarade sig helskinna och helfjädrade.

Jag har faktiskt sett papegojor leka på exakt det här viset, som små apungar, knuffas och hamna på rygg och sparka - men papegojor är speciella, så jag trodde de var ensamma om det i fågelvärlden.

En arg talgoxe sätter rumpan i vädret, breder ut vingarna och VÄSER. Det är då man fattar släktskapen med dinosaurier.

Tankevågor sa...

Vilka suveräna bilder! De gör upp om reviret och det är precis som Skaffaren skriver här ovan att det styrs av ljuset. Det spelar ingen roll att det är kallt och snö ute. Men däremot kan det (kylan) fördröja innan de verkligen sätter igång och bygger. Jag har aldrig sett talgoxar hålla på så där våldsamt men däremot blåmesarna....och det flera gånger.

Steel City Anna sa...

Vilka vackra bilder!

Petra sa...

Vilken mästerfotograf!
Om man försöker "översätta" bilderna till tassar, svansar och nosar så ser det ut som när mina byrackor leker/försöker döda varandra i snön. Kan det vara så att även småoxar leker?

coyoteros sa...

helt klart en kraftmätning om lite mark,

problemet för vinnaren är väl om det kommer en till,,utvilad å fräch,,att då kunna försvara reviret,kanske med blåtiror,bulor stukade ben,,tilltuffsade vingar å näbb...hur kul ä dä...

Äventyret framtiden sa...

Revirtänkandet är orsaken. De slåss.

Emma R sa...

Va häftigt för Håkan att ha fått se dem in action!

Jag tror inte på revirhypotesen. Jag tror att det var två fåglar som hade så mycket myror i brallan av den fina vårvintersolen att de inte kunde hålla sig från att börja skojbrottas med varandra.

Efter avslutade lek flög det upp till den enes bo och knäckte en pilsner ihop i goda vänners lag lite lagom rödkindade och svettiga och pratade om gamla flammor!

Vårdagjämning sa...

Fantastiska bilder, gör de inte änglar i snön?:-)

ab sa...

Nu blir jag orolig att de ska ligga där någonstans med klor som de inte får isär. Men nu har väl gått runt lite och kollat?

Bloggblad sa...

Fantastiskt!

Maria sa...

Eftersom jag är fullkomligt värdelös på fåglar tänkte jag i stället berätta om en film som jag såg på två hjorthanar som slogs. Efter en stund fastnade de med hornen i varandra och trillade till slut ihop i en utmattas hög med hornen fortfarande fast. Filmaren trodde inte sina ögon och fortsatte filma i en timmes tid tills de till slut lossnade. Tydligen är det inte helt ovanligt att hitta två döda hanar som fortfarande sitter ihop.
Vilket osökt leder in på när jag voluntärade i ett dovhjortsprojekt för två år sedan och de hittade inte en utan två hanar döda, insnurrade i ett gammalt elstängsel. Troligtvis hade den ena fastnat men när en annan hane kom förbi kunde de inte hålla sig från att börja slåss ändå, vilket ledde till att båda fastnade och dog tillsammans i strid.

Christina sa...

Alla: Tack för alla kommentarer, jag sällar mig till er som tror på revirkamp.
Håkan däremot säger att det som Emma skriver - precis så var det ;)

Skaffaren påpekar att det är ljuset som styr fortplantningsmekanismerna och det märks verkligen på fåglarnas vårkvitter sedan en tid tillbaka.
Det heliga ljuset.

Och Annika behöver inte vara orolig, fåglarna fastnade inte i varandra så det ligger inga djupfrysta små lik på snöbädden.

Otäckt med hjortarna som fastnade i varandra och till slut dog, fast inte så konstigt med tanke på hur hornen är utformade och med vilken kraft de dänger in i varandra.
Jag har sett två rådjursbockar slåss på bara några meters avstånd en gång, och de tog verkligen sats varje gång de tjongade in i varandra.

Välkommen förresten, Anna J och Pettas!

Anita sa...

Märklig fågelkamp. Har aldrig sett sådant tidigare när det gäller talgoxar. Jag trodde inte att de var så revirtänkande?

En jättefin bildserie!

Susanne och Pebbels sa...

Jag vet precis vad de gör. De har snöbrottning. PÅ våren har de lerbrottning, men under vinterhalvåret så funkar ju inte det och då brukar de göra så här....


;)

ab sa...

Det var ju skönt att höra.

Emma R sa...

hehehe! Ni alla vet ju att jag och Håkan har RÄTT!!! ;-P

Christina sa...

Smulan: Jag har heller aldrig sett något sånt här, det var tur att kameran fanns tillgängli på köksbordet när Håkan fick syn på dem.
Och du vet vilken kamera jag menar, blink, blink!

Susanne & Pebbels: Håkan tycker att du har en poäng där ;)

Ab: Ja, gudskelov!

Emma: Håkan påstår också det ;)