onsdag, mars 24, 2010

Skisser av två foxar och Telias hemska talsvar


Eftersom både Olgakatt och Mira påminde mig om foxterriern Montmorency igår så känns mina första hundar, Asta och Appo, extra närvarande idag.
De var av rasen släthårig foxterrier och jag fick glädjen att leva tillsammans med dem i hela 16 år.

Just nu sitter jag i telefonkö till Telia, eftersom vi fortfarande efter fyra dygn inte har någon telefon som fungerar av våra två linjer i huset, och bredbandet saggar ordentligt.
Medan jag väntar (det har gått en kvart nu) så letar jag reda på några små skisser jag gjorde på foxarna.

Skissen ovan föreställer Asta sedd bakifrån på hundpromenad, en syn som jag hade kunnat teckna i sömnen på den tiden;)


Det här är Appo, hanhunden.



Jeees, nu blev jag bortkopplad efter att ha väntat i över tjugo minuter i mobilen. Jag blir så less på sånt här.
Jaha, efter att ha ringt upp igen och lyckats ta mig förbi den förbannade talsvarsfunktionen så har jag plats 81 i turordning efter ytterligare tio minuter.
Webbläsaren tuggar och tuggar och jag lyckas inte komma in på sidan om driftinformation på Telias hemsida....arrrggghhh!!!!

25 kommentarer:

Galleri Dalhem sa...

CHRISTINA <3<3<3 !!!
UNDERBARA SKISSER !!!

em sa...

Härliga bilder!
Har aldrig känt någon släthårig fox, men var kompis med en strävhårig som barn - det var full fart!
Telias talsvarsfunktion är djävulens påfund! Hoppas att du kommit fram nu.
Margaretha

Mian sa...

Driftstörning
Område: 0587 Nora Striberg
Antal berörda kunder: 200
Beräknas vara klart 2010-03-24 kl 16.00

Skaffaren sa...

Dagens s.k. support är en styggelse. Särskilt illa känns det när man är företagare och behöver tjäna pengar i st f att sitta i telefonen och vänta på förmodligen ingenting.
Ansvariga människor går idag inte att nå. Jag har iaf inte kommit på något sätt som fungerar.

Monet sa...

Åh, härliga bilder som vanligt. Du är verkligen fena på att fånga hundar!! Tittar dagligen på min lilla finska pudelteckning och ler!

Jag ska skicka dig några bilder på vår fina Max, Jack Russel så kommer du att se att han skulle kunnat vara en foxterrier. Jag ser ingen skillnad på raserna faktiskt?

Vilken service av Mian! Minns hur det var på ön Yxlan som ofta drabbades av driftstörningar (Telia/Felia förstås) och jag vet EXAKT hur du känner dig när du sitter där i din kö. Vi har haft Orange här i 1,5 år nu och inte haft någon störning alls, det är helt underbart. Samtidigt är det hemskt att vi alla på bara något decennium nästan blivit så internetberoende att man får spader när det lägger av!!

wv: petel, kan det vara franska för pudel?

Monet sa...

Åh, härliga bilder som vanligt. Du är verkligen fena på att fånga hundar!! Tittar dagligen på min lilla finska pudelteckning och ler!

Jag ska skicka dig några bilder på vår fina Max, Jack Russel så kommer du att se att han skulle kunnat vara en foxterrier. Jag ser ingen skillnad på raserna faktiskt?

Vilken service av Mian! Minns hur det var på ön Yxlan som ofta drabbades av driftstörningar (Telia/Felia förstås) och jag vet EXAKT hur du känner dig när du sitter där i din kö. Vi har haft Orange här i 1,5 år nu och inte haft någon störning alls, det är helt underbart. Samtidigt är det hemskt att vi alla på bara något decennium nästan blivit så internetberoende att man får spader när det lägger av!!

wv: petel, kan det vara franska för pudel?

Eva H-höjden sa...

Gullepluttarna! ..och Telia...bläääää

(ordverifiering: mortes ) ;-)

Helen sa...

Älskar dina hundteckningar!!

Och visst kan man bli galen när tekniken strular...hoppas att det löser sig snart!

kram!

reneesfotoblogg sa...

Vi hade en strävhårig fox en gång. Gissa vem som styrde hela vårt hushåll?
Jag säger som jag brukar, det finns hundar också finns det terrier!
mvh R

Cicki sa...

Vilka härliga teckningar.

Man kan bli vansinnig för mindre över dessa telefonköer. Hoppas det ordnar sig. Ska man tro Mians kommentar borde det redan vara fixat.

ullrika sa...

Hoppas - för Telias skull om inte annat ;) - att störningen är åtgärdad nu? Ett knep jag kan dela med mig av är att fula ord ibland kan ha en viss påskyndande effekt har jag märkt... Glöm inte att dubbelkolla så du inte faktureras samtalskostnaden! Det kan bli majti dyrt att ringa Telia från mobil!

Tjo!

Emma R sa...

URK för telefonköer!!!

Men skisserna på Asta och Appo var jätte fina! Var de hundarna släkt? Var någon av dem kastrerad, annars är min nästa fråga hur det gick under löp? Var de jämngamla?

/Emma R

Lisette sa...

Ja du Christina, du skulle kunna teckna de här i sömnen! ÅÅÅÅ Jag tror att om jag så stirrbligade i en hel vecka skulle jag inte kunna få till nå´t som liknade en hund! Härliga teckningar.
Hoppas att Telia är lika trevliga och ersätter dig för allt besvär som de var och gjorde med oss förra sommaren då vi varit utan telefon. De bjöd på halva räkningen den månaden vill jag minnas. Vi kände oss verkligen juste behandlade, och felet var ändå väldigt svårt för dem att åtgärda. Det var en (flera?) sorkar som käkade upp ledningen ca 1 meter nere i marken. 3 gånger i rad!!! De lagade, och sorkf-n åt upp igen!

Christina sa...

Galleri Dalhem: Tack Erik <3

Margaretha: Jag har i min tur aldrig känt något strävhår, men inbillar mig att det bara är pälsen som skiljer dem åt.

Nu fungerar telefonerna igen - och bredbandet. Äntligen - efter fyra dygn!

Mian: Du är en pärla! Tack, nu funkar allt igen!

Skaffaren: Ja, man har annat att göra än att sitta i telefonköer där man t o m blir bortkopplad efter att ha hängt i en halvtimme.
Jag är dessutom väldigt beroende av att kunna maila illustrationsuppdrag till kunder så tre vardagar utan bredband har varit påfrestande.

Jag hatar talsvar. Hur gör människor som pratar genom strupmikrofon, invandrare som pratar dålig svenska, gamla människor som antagligen försöker konversera med talsvarstjänsten?

Monet: Dessi var så rolig att teckna en bild på :)

Det är absolut en skillnad mellan raserna.Nu pratar jag släthårig foxterrier...de har nästan inget stop (krökningen mellan nos och pannben) och har i regel längre nos än en JR. De har raka framben som nästan fortsätter rakt ner i linje med bröstkorgen.
Jag känner igen en släthårsfox på en kilometers avstånd ;)
Sen har du de charmiga dansk-svenska gårdshundarna, som påminner om bägge raserna. De har också ett säreget utseende som skiljer dem från de två tidigare.
Jag tror mig faktiskt om att kunna skilja på alla tre.
Famous last words he he....

Eva H-höjden: Mortes - ja, den ordverifieringen satt som en smäck ;)

Helen: Tack - och det har äntligen löst sig :)

Reneé: Ja, terrier är speciella, men de är också så individuella :) Asta var en helt underbar hund som jag blir tårögd bara jag tänker på. Hon var vän men hade kunnat ge sitt liv för mig.

Cicki:det var en stor kabel som det var fel på, så nu äntligen är det åtgärdat, puhu!

Ullisen: Fast fula ord till talsvarsfunktionen? ;)
Det var ett litet helvete att kommunicera med tjänsten ifråga, men nu är det lugnt ett tag hoppas jag.
Tack för påminnelsen om samtalskostnaden, ska kolla det.

Emma: Nej, foxarna var inte släkt och ingen av dom var kastrerad från början. Vid löpen så tog en av mina tecknarkollegor hand om Asta, som älskade honom. Det gick bra under många år, men sen så blev kollegan med flickvän som var allergisk mot hundar. Då blev det ett pusslande med alla människor jag kände och till slut gick det inte längre. Då valde jag att kastrera tiken när hon var ca 8 år.
Att jag valde en tik och en hane berodde på att foxterriers kan vara väldigt ilskna mot sitt eget kön. Det är alltså inte helt enkelt att ha två foxtikar, eller två foxkillar ihop. Inget jag skulle rekommendera.
Det är därför jag njuter så av att pälstjejerna går bra ihop med alla andra hundar.

Lisette: Jag tror du är kapabel till mer än du tror :) Jag är övertygad om att du skulle kunna göra helt underbara porträtt av Alice - kom igen!

Oj, jag tror knappast de kommer att ersätta oss med ngt alls eftersom de fick igång alltihop inom de tre vardagarna de har till sitt förfogande innan de blir ersättningsskyldiga.
hur länge var ni utan telefoni?

Om jag fattar det rätt så var det ett allvarligt fel på en stor kabel, och det har åkt servicebilar kors och tvärs förbi stationen hela dagen, så de hade säkert haft att göra. Det är lite ett i-landsproblem att bli så sur som jag blev idag, men det var mer att jag blev förbannad på talsvarsfunktionen som jag tycker är ett djävulens påfund, som någon skrev tidigare.

ullrika sa...

Aha. Jag missuppfattade. Trodde det var en sån där "här kan du beskriva ditt ärende med egna ord". Då blir du nämligen kvickt som en iller kopplad till telefonist om du svär :D

Christina sa...

Ullisen: Det märkliga var att jag blev så trött på talsvarstjänsten när jag hela tiden ramlade ur telefonkön till personlig kundtjänst, så jag började ryta: -KUNDTJÄNST!!!! och då skramlade det till lite och jag slapp bokstavera vilka problem jag ville ha hjälp med? Mitt mobilnummer som jag ringde ifån kanske fanns lagrat? Helst vill jag tro att man kan ryta åt talsvarseländet - och det fungerar ;)

Emma R sa...

A-ha! Jag kan förstå att det blev knepigt när Astas kille skaffade ny... ;-)

Vad var det du föll för hos foxterriers? Hur var de att leva med? Skälliga? envisa? arga på andra hundar? vilda? glada? lugna? "grace"? soffpotatisar? milda? människokära?

Det slog mig om detta med löpperioderna för min vän var över igår och hade med sig sin hanhund. Norma har nyss slutat löpa, men hon måste ha luktat väldigt gott för hanhunden var VÄLDIGT närgången och exalterad över Norma på ett sätt som han inte brukar vara och detta trots att hon löpt färdigt!

Många har ju även sagt att livmoderinflammationer är en av de vanligaste farliga sakerna som ofta drabbar lite äldre tikar och att många steriliserar dem i preventivt syfte när de blir lite äldre.

Silver vår äldre tik är steriliserad men inte Norma den yngre. Jag vet också att Karin valde att sterilisera Muffa på ålderns höst.

Är pälstjejerna steriliserade?

/Emma R

Anita sa...

Tipset att svära i talsvarstjänsten ska jag pröva. Men blir inte svaret då
"Ursäkta jag hörde inte..." ?

För övrigt h a t a r jag alla statliga verks telefonsvarare! Det är ett otyg.

Underbara hundteckningar!

mimio sa...

Ack o ve, vilken fasa att hamna i Telias telefonköer man mista förståndet av det!!! Det är en plåga och man ringer inte gärna i första taget. Men bredbandet måste ju funka... annars blir man galen av den anledningen.
Så... det är väl bara att bita ihop trots allt ... tååålamoood alltså så du inte hamnar i tvångsjacka ;)
Vilken härlig stajl på vovvens gång. Ser soft och cool ut minsann.
Tänk vad mycket "bilder" man har i sin skalle... ett helt filmarkiv :o) när jag läser ditt inlägg får du mig att tänka på vår Golden Fanny som blev fjorton år. Minns precis hennes lugna stil och varma blick. Härligt.

Bloggblad sa...

Jag satt i 20 min i telias kö en gång - för att få veta att om jag vill söka en person via telefonnumret, kostar det 600:- om de lyckas. 250:- om de inte lyckas... (eller var det 350?)

(jag hade blivit utsatt för ett telefonhot, och det var för låg straffsats för att polisen skulle betala - de tyckte att jag kunde betala det själv, jag som inget gjort... Det blev inget mer samtal och inget hände och jag betalade inte.)

Christina sa...

Emma: Jag ska skriva ett särskilt inlägg i helgen och besvara dina frågor om foxterriers :)

Smulan: Jag ska också använda mig av Ullisens tips nästa gång jag ringer Telia ;)
"Ursäkta jag hörde inte..." kanske kan undvikas om talsvarsfunktionen känner av svordomar. Värt att testa ;)

Mimio: He he, Telias talsvar kan verkligen driva den mest fridsamme till vansinne!

Ja, visst har man många härliga minnesbilder av älskade pälsvänner som inte finns mer. I ens hjärta lever de däremot vidare så länge det klappar och slår.

Bloggblad: Det är beklämmande att läsa det du skriver. Naturligtvis borde du fått hjälp, och det gratis!

Turtlan sa...

Eller som när bredbandet la av här en gång.

Jag ringde då företagets Kundtjänst som via sin telefonsvarare hänvisade till sin HEMSIDA ang Driftinformation och tekniska problem.

Men hallå....!

Ringde då bror som gick in på hemsidan..... så lätt löste jag det men så dumt formulerat.

mossfolk sa...

Härliga skisser! Men fy så irriterande när bredbandet inte fungerar. Telefon skulle jag klara mig bra utan, men finns inget internet är det nästan direkt handikappande...

Petra sa...

Vad trist det är när tekniken inte funkar som den ska. Jag har Bredbandsbolaget när det gäller bredband och telefon och det positiva med dem är att kundtjänsten är riktigt snabb.
Fina skisser på Asta. De har verkligen samma sovstil Asta, Poppan och Aileén ; )

Kesu sa...

Läckra foxteckningar!

När någon säger foxterrier till mig tänker jag på Asta. Remember her? Hon var med i de svartvita filmerna om privatdeckaren(tror jag) Den gäckande skuggan. Det amerikanska 50-talsparet hade en pigg liten fox som var ytterst behjälplig om jag minns rätt. En tidig Tobbe (hette inte Snokens hund det?).

Jag pratade med en kommunikations/röstforskare (eller nåt i den stilen) som sa att man ska sluddra i talsvaret, inte höja rösten och säga samma sak om och om igen. Sludder klarar talsvaret absolut inte av, så efter några försök kopplas du till en människa. Fast svordomar kanske funkar lika bra som sludder.