onsdag, mars 17, 2010

Charmigt spelbord - uppdaterat!


Bloggvännen Lisette har ett trevligt inlägg om olika typer av spel, speciellt då Spansk Domino som hon håller på att lära sig reglerna till.

Alldeles nyss hittade jag den här bilden på ett hundspelbord som jag har sparat ner från nätet någon gång. Jag minns inte var jag hittade bilden och inte från vilket land det originella spelet kommer ifrån. Någon som vet?
I mitten av bordet finns en palm som dekoration, kanske en vägledning.

Hur som helst tycker jag bordet är alldeles underbart.

Uppdatering

Mina frågor vad det kunde vara för slags spel och var det hade sina rötter har fått svar från den eminenta bloggaren Cruella som länkar hit i sin kommentar.

Spelet heter Hundar och Schakaler och var tydligen ett populärt spel i det gamla Egypten bland annat. Man har funnit många sådana här spel i gravar i Egypten men även i Palestina, Mesopotamien och Assyrien tydligen. Det mest kända är ett spelbord funnet i Reny-Senebs grav, XII dynastin, ca 1800 före Kristus.

Spelbordet har 58 hål, 29 på hundsidan och 29 på schakalsidan. Spelpjäserna är 10 och består av 5 pinnar med hundhuvud och 5 med schakalhuvuden. Om jag fattar rätt så kan man bara vara två spelare åt gången.

När jag googlade hittade jag faktiskt två ställen som beskriver spelreglerna, här och här, så nu börjar jag fundera på att tillverka ett eget Hund och Schakal-spel.

Oj, här hittade jag ännu fler spelregler och även ett nytillverkat spel i vad som ser ut som plast ;)

Om det är någon som till äventyrs vill se Anne Baxter i rollen som Nefretiri, spela Hund och Schakal med Farao Sethi ( Cedric Hardwicke ) i filmen The Ten Commandments (1956) kan göra det här.


Anne Baxter försöker övertala Charlton Heston att spela med henne, hon har blivit hopplöst spelberoende.

Mians kommentar om ett Podencobord var verkligen mitt i prick, Podencos härstammar från det gamla Egypten.

Vilket gränslöst vetande det finns bland läsekretsen! Varmt tack Cruella!

14 kommentarer:

Mian sa...

Ett Podenco-bord! Fiiint!

Christina sa...

Mian: ...med åsnehovar ;)

Osloskånskan sa...

Jag fattat noll, men bordet är tjusigt!

Christina sa...

Osloskånskan: Om du menade Mians kommentar så syftar den på att stationshundarna är podenco-blandisar. Podenco är alltså en ras, och vissa spelpinnar är prydda med hundhuvuden som liknar podencos....vilket gör bordet om möjligt ännu tjusigare ;)

cruella sa...

Här kan man läsa om hundar och schakaler:

http://www.gamecabinet.com/history/DogsAndJackals.html

Christina sa...

Cruella: Nämen - du vet vad det är för spel! Jag häpnar! Nu blir spelbordet ännu charmigare och det borde dessutom vara möjligt att hitta spelregler om jag får för mig att tillverka ett liknande spel :)
Stort tack!

mimio sa...

Vilken fantastisk läsning man får här hos dig!
Aldrig kan man ana vad som komma skall. Härligt att lära sig nytt och jag tror jag ska snacka lite om hund o schakalspel på jobbfrukosten imorgon förmiddag hihi ska liksom slänga ut en tråd bara.
-Ni vet sådana där hund o shakalspel de Egyptiska alltså... ;)

Eva H-höjden sa...

ha ha ha vilka fantastiska upplevelser man får här!!! Jag tittade på filmen och skrattade glatt! men så nonchalant de spelade.... ;-)

Lisette sa...

Min första tanke när jag såg bilden var: Nu har Christina gjort ett spelbord med bara Poppor. Verkligen häftigt. KLart att du ska göra ett.Om du gör ett poppanbord så får väl jag göra dominobrickor då!

Christina sa...

Mimio: När jag började blogga frågade Håkan om jag inte skulle ha någon speciell inriktning. Näää, se det ville inte jag. Här blandas anktuttar, podencos, spel och dobbel hej vilt ;)
Vad sa jobbkompisarna?

Eva H-höjden: Filmklippet var en höjdare, synd bara att det inte var Yul Brynner som spelade faraon ;) Han var med i samma film dock.

Lisette: Jag tänkte att det skulle gå att göra i stengods nere hos Bi. Det är nog bra mycket lättare att göra ett Hund och Schakal-spel än Dominobrickor. Som ni diskuterade på din blogg så måste ju brickorna vara helt identiska på baksidan för att det ska fungera. Det kan inte var helt lätt.

ab sa...

Det verkar som om hundar och katter med långa halsar har egyptiskt påbrå.

cruella sa...

Visst är bloggvärlden fantastisk:-)

Christina sa...

Ab: :)
Cruella: Det kan man verkligen säga att den är :) En ständig källa till glädje.

Kesu sa...

Jag tänkte precis som Lisette: nu har hon varit där nere i Bis verkstad och överträffat sig själv. För det skulle ju mycket väl kunna vara ett podencobord à la Christina.

Vansinnigt intressant och underhållande inlägg - det här också! Fnissar åt Baxter och Heston. Älskar att du blandar högt och lågt, även om det inte blir speciellt lågt nångång.

Bloggvärldcen är den bästa av alla världar. För den leder ju OCKSÅ till möten IRL.