söndag, november 07, 2010

Trubbel med herr Kamprad och fem hundar på ett rutigt golv.

När vi skulle hänga tillbaka skåpluckorna häromdagen så upptäckte vi till vår förvåning att det inte gick att få dit gångjärnen i det nya skåpet som hör till den keramiska diskhon DOMSJÖ från IKEA. DOMSJÖ tog emot.
Det diffade  med 4 mm på det övre, och vi stod som två frågetecken.
Jag ringde IKEA och de ville ha foton.
Jag skickade foton, och då visade det sig att man måste installera DOMSJÖ med 38 mm tjocka bänkskivor. Vi har satt in 28 mm.

Det har varit ett evigt ringande här, men IKEA är smidiga, de erkände efter en snabb utredning efter vår reklamation att felet var helt och hållet deras.
Det finns ingen information om bänkskivans tjocklek som är tillgänglig för oss kunder, däremot i deras egna internpapper (!!!?).

Jaha - vad händer nu då?

IKEA föreslog att de tar tillbaka hon och vi skaffar en ho som passar våra bänkskivor.
Jag kippade efter luft ... hela köket är skräddarsytt efter DOMSJÖ, kakel och allt.
Jag såg framför mig flera veckors tröstlöst Familjen Dafgårdsätande - igen. Ingen munter tanke.

Vi gav ett motförslag - egentligen är det bara för en finsnickare att göra om skåpluckorna och flytta ner fästet på det övre gångjärnet ett snäpp.

 - Ahhh, sa damen jag pratade med lite svävande, och lät som hon var ute på okänt vatten, känner ni någon finsnickare i Noratrakten?

 - Nä, sa vi, det är ert bekymmer att fixa luckorna, inte vårt.

Det sista vi hörde var att IKEA kommer ut till oss på plats i nästa vecka och fixar luckorna. Där slapp de undan rejält...och vi med.


På fredagseftermiddagen kom Eva hit och lyckades pricka in den första dagen som köket användes och det fortfarande var tomt på golvet. Fem snygga voffs på schackrutigt golv, rena ögongodiset.
Vad de trånar efter på bilden?

Foto: Eva
Jag kokade lite karrébitar som hade blivit över och gav voffsen.
Snacka om snygg uppställning :-)
Innan hade Eva och jag försökt samla dem för en bild, men det var som förgjort innan kastrullen kom fram.

37 kommentarer:

em sa...

Skönt att det inte behövdes en kamp med herr Kamprad!
Margaretha
som undrar om WV=joure betyder att IKEA har luckjour

reneesfotoblogg sa...

Säga vad man vill om Ikea men aldrig att dom sätter sig på tvären.
Det är ganska unikt.

Evas blogg sa...

Skönt att det löste sig. Och hundar som väntar på mat, de är verkligen för söta! Jag har en jag också just nu. Hennes ögon följer mig när jag lagar mat. Hon sitter bredvid, i hopp om att något ska ramla på golvet.

Äventyret framtiden sa...

Voff, vilken snygg bild av de fem på det rutiga golvet. Urtjusig. Snyggt kök har du också. Nu blir jag renoveringssugen. Vårt kök skulle behöva en ordentlig omgång...men får nog vänta ett tag ännu:).

Mian sa...

Hembesök av IKEA, inte illa! Jag räknar med att du kommer att rapportera om detta :)

Vilka härliga hundöron!

Ordverifiering: poidd ....enco :)

Monica sa...

Jag tänkte annars vovvarna kände av blodtrycksstegringarna;-), djur är ju väldigt känsliga, och de är bara för söta där de står:-).

Elisabet. sa...

Vilken fin reklam ändå för Ikea .., även om det var deras fel.

Nu blir det nog brått att få med fullständig information i broschyren ,.-)

Petra sa...

Vilket fantastiskt fint golv!
Jag undrar lite stilla var Eva står när hon fotar på det övre fotot? Poppan ser en aning förbryllad ut ; )

Lisette sa...

IKEA hem till er???!!!
Hur i hela friden bar du/ni er åt?
Snyggt jobbat!

Guy sa...

Det nya köket verkar vara rena fotostudion för hundporträtt. Övre hundbilden är ljuvlig!

Anonym sa...

Så super fint gäng voffsingar, så vackra allihopa.

Köket blev imponerande snyggt, härligt att få i ordning innan alla helgerna över jul & nyår drar igång.
Blir också så inspirerad, när man tittar in i sitt icke funktionsdugliga kök från -40 talet med för låg diskbänk(rygg mördar diskbänk), inga avställningsytor, mer än spisen. Står man i valet & kvalet flytta eller renovera & med en liten bebis på väg...hm! tål att tänkas på. Och jag bara älskar att gå runt i herr Kamprads butiker & titta på kök.

Önskar er en trevlig kväll, och skickar massor med nospussar till alla vovvarna :))

Glada hälsningar!
/Di & Vovvarna!

Förihelahelvete sa...

:-)

Christina sa...

em: Nä, någon kamp med herr Kamp-rad behövdes inte, felet var så solklart.

Renée: Nej, de är lätta att ha att göra med, det måste jag erkänna trots att jag muttrar lite surt...

Eva: Ett kök utan hund - ja, där fattas det något enligt min ringa mening.



Pettas: Vi har återanvänt de gamla skåpen, jag avskyr att slänga saker i onödan. Renoveringar är kul - men tröttande ;-)

Mian: Ja, kolla bara Maggans öron (den svart/vita hunden) ;-)
Ja, jag kommer att rapportera om IKEAs hembesök, det ska bli spännande. Det är lite läskigt att ha skåpet stående öppet nu, det var ju där de kom in, de små kamraterna.

Fnissar åt ordverifieringen ;-D

Monica: Fniss, så kan det ha varit ;-)

Elisabet: Man kanske skulle skicka Telia på kurs till IKEA?

Petra: Golvet är så snyggt, fast nu har mattan kommit tillbaks framför spisen (för hundarnas skull så klart) och allt börjar bli sig likt igen :-)
Det var jag som tog det översta kortet på hundflocken, du ser mitt försök att dra in magen till höger ;-)

Lisette: De hade kunnat åka på att göra om hela köket, så jag tror det här var en välkommen lösning för dom. Kap 2 ska bli spännande.

Guy: Så kul att du också såg det så. Eva och jag gjorde inget annat än plåtade hundar i helgen - allt blev så grafiskt och snyggt med de här rutorna.

Di & Vovvarna: Aj aj, för låg diskbänk har jag också bott med tidigare, och det är inte roligt. Du som dessutom väntar en liten måste ju ha det besvärligt med att behöva böja ryggen.
Att höja bänkarna borde väl inte vara så omöjligt, utan att behöva byta ut alla skåpen menar jag?
Nospussarna återgäldas med värme :-)

ullrika sa...

herregud Chris, jag slutade andas lite! jag menar, joo... ilandsproblem å allt det där men nää... sånt där kan förstöra många nätters god sömn. TUR att ni tänker klokt och IKEA har bra koll på sina kundrelationer (helt i motsats till Boxer om man ska tro allt som skrivs om dom i bloggar)!

å du, hade jag haft det där knepet idag hade jag haft en finfin bild på sju små ungar istället för fyrbeningar. jisses va fina dom är!

Cicki sa...

De är för stiliga alla fem där de står i givakt och väntar på belöningen.....:-)

Staffan H sa...

Snyggt med hundarna på det där golvet och köket ser jättesnyggt ut! För egen del har jag börjat vägra att handla på IKEA. Jag är inte alltid smart, så jag betalar glatt lite mer bara jag slipper vara instängd i de labyrinter deras varuhus är medan jag handlar.

annie sa...

Oh such eye candy we have here. And how beautiful the spontaneous fur persons against the structured tile.

I am glad that you were strong in dealing with Ikea and made them fulfill their responsibilities.

annie

Kesu sa...

Jämmer och elände, elände och jämmer. Nu vill vi inte att ni stupar på mållinjen, bra att ni sätter en raket i baken på Ikea. Klart dom måste fixa det här.

Njuter av bilderna. Öron, kroppar, golv, solen som silar in.

Nu vet ni hur ni ska samla flocken för ett gruppfoto. En karrébit någon?

ab sa...

Mwn vilket läckert kök!

Tog Eva första bilden genom fönstret eller liggande på diskbänken? ;)

Christina sa...

Ullisen: Ja, tur att de är så bra att ha å göra med.
Jag har också läst inläggen om Boxer, verkligen rysligt så rigida och stelbenta de verkar vara. Och omänskliga.

Sju små ungar på bild måste vara lika svårt att fånga som fem jyckar ;-) De är ju igång och i farten heeeela tiden.

Cicki: Snyggingarna :-)

Staffan: Jag kan också bli trött på labyrintkänslan, men de har många bra saker.

Annie: Yes, indeed - five pieces of eye candy :-)
Don't you think that dogs look so much better on that floor than mice!?

Kesu: Ja, eländes elände, fast nu verkar det ju lösa sig. Det är lite läskigt att inte ha luckor till just DET skåpet ;-)

ab: Första bilden tog jag själv genom att hålla kameran bakåt, du ser min magge till höger...den kom tyvärr med av någon outgrundlig anledning ;-)

Emma R sa...

Va härligt köket ser ut! könt att Ikea var villiga till en lösning! Håller med om att ett kök utan hundar, är ett kök där det fattas något... Fint kök och fina hundar (och många...). :) Hoppas ni får an snabb och smidig lösning på problemet! Kram Emma R

reneesfotoblogg sa...

Det blev ju lika snyggt med fog.
Det var så att jag hade ett gammalt torp för några år sedan där det mesta var original sedan det byggdes. Ovanför den lilla, lilla vedspisen fanns likadant kakel men något mindre i format och utan fog. Det var där jag fick idéen.
Ovanför satt en rad med jugentmönstrat, blåvitt såklart som dekor. Letade länge efter något liknande men fick ge upp.

mossfolk sa...

Absolut en tjusig uppställning. Bara för dig att börja dirigera ;)
Kul att ha dem samlade på samma bild och jag förundras fortfarande över att de går ihop så bra!

Så skönt att det löste sig med köket. Där steg Ikea en bit, som faktiskt villigt (?) rättar till sitt misstag. Klart att hon lät osäker, damen. Misstänker att hon också har vissa ramar att hålla sig innanför...

coyoteros sa...

undrar om hundar har en rangordning!!!

tittar man noga så står vovvarna lite olika i djupled,,i förhållande till krubbet..hmmmmmm......vargar kör ju med den varianten...

Christina sa...

Emma: Bara det finns hundar i ett kök så är läget lugnt, eller hur? ;-)

Renée: Intressant historia, för jag har aldrig sett kakel utan fog, men nu fattar jag din idé :-)
Sån kantrad med blåvitt har jag också sett i ett gammalt torp i Västergötland. Så vackert.

Mossfolk: He he, kanske det...körövning i fem stämmor ;-)

Ja, visst är det häftigt, fem hundar som aldrig gruffar - så skönt :-)

Coyoteros: Nu tittade jag på fotot med "nya ögon" efter att ha läst din kommentar, och du kan absolut ha något där. Nr 2 och nr 3 från vänster är de blidaste om jag säger så. Han, Balzac, längst fram till vänster är Tuppen :-)

Jessica sa...

Åh, vad skönt om det ordnar sig bra med ert kök, så ni kan äta och inte minst laga god mat igen! :)

Himla snygg bild med alla hundarna och det rutiga golvet (och du med förstås!). Är det en spotlight utanför eller är det själva solen? Jag älskar sånt där golv!

Christina sa...

Jessica: Ja, sicken lättnad!!!

Jag tror det är en gudomlig spot som träffar Maggan på den undre bilden. Hon tänker på karré i samma stund som hon kanske, utan att ana något, upphöjs till helgon...
Så ser det åtminstone ut.

Då har vi samma smak när det gäller golv, och det luktar dessutom riktig linoleum. Barndom.

IET sa...

Hmm... minns vilket jobb vi hade med att lokalisera felet när de hade skickat oss fel gångjärn. Hur många timmar som gick innan vi till slut insåg att det faktiskt inte var vi som var korkade utan att felet var någon annans. ;-)

Himla snygg tröja du har!
/i.

Christina sa...

IET: Tack, det är en av mina gamla älsklingströjor :-)

Ingela sa...

Tur hade ni med IKEA. De är minsann inte alltid så samarbetsvilliga. Vi som bor lååångt från närmaste varuhus kan knappt handla där. Om manhar kollat att en vara finns innan man åker så kan man ge sig katten på att den är slut innan man är där. Och det går inte att reservera. De har heller ingen "garanti" så att de kan skicka från lager när sånt inträffar. Då får man stå där med lång näsa.

Men golvet är snyggt! Vi ska också lägga linoleum, så var det i alla fall tänkt. Men tyvärr gick det inte att få tag i den matta vi hade valt ut som rutor, får se hur vi gör.

Lena H sa...

Det ser trevligt ut både köket, hundarna och tanken på att du slipper leta i frysen efter något styckfryst till er därborta framöver.

Mira sa...

Snofsigt kök. Stiliga vovvar och alldeles väldigt fint golv! Är det kallt?

Christina sa...

Ingela: Jag hoppas vi har tur, för de har inte dykt upp än i alla fall:-/
Så trist att ni som har så lång väg att åka inte får reservera varor på IKEA.
Det borde vara lätt att lösa med en kortbetalning innan man far, eller hur?
Linoleum är ett trevligt material, vårt golv heter Forbo marmoleum click, och är ingen hel matta. Det finns hur många vackra färgkombinationer som helst att välja mellan.

SlöjdLena: Du anar inte hur skönt det är att äntligen kunna laga mat, puhu!
Hoppas ni har kommit i ordning med ert, det ska bli så spännande att få se!

Mira: Nej, det är inte särskilt kallt, speciellt inte om man har väldigt vackra raggsockor på fossingarna, stickade av en bloggvän ;-)

Ingela sa...

Vi hade tänkt lägga hel matta i hallen och själva köksdelen och ta plattor (att limma, inte klick) i matrum och allrum. Samma som hall och köks-plattorna till 60 % och blanda med 25+15 % av två andra färger. Men de vi valt fanns inte som platta, fel upplysning på färg- och byggbutiken. Nu får vi fundera igen.

Christina sa...

Ingela: Så trist att färgerna inte fanns som ni hade fastnat för.
Det är inte klokt egentligen så många beslut det ligger bakom varje sån här inredningsdetalj.

Fast det är ju kul också, särskilt om man blir nöjd med slutresultatet.
Hoppas ni klurar ut någon annan lösning som ni känner er nöjda med!

Bloggblad sa...

Nu har jag läst ifatt och tittat på roliga kossor och fina hundar!

Jag känner igen kaklet... vi valde mellan den storleken och den mindre. Det blev den mindre och i raka rader. Jättesnyggt med det svartvita golvet.

(Jag tycker nästan synd om dig som har så många kommentarer att svara på... det tar ju världens tid - så du behöver inte svara mig!)

Christina sa...

Bloggblad: Jag gillar och tycker det är roligt när det är tvåvägskommunikation på bloggar, så naturligtvis svarar jag :-)
Jag tycker själv det är tråkigt att inte få något svar när jag har kommenterat, i alla fall om det händer igen...och igen på samma blogg.

Den mindre varianten av kaklet tycker jag också är jättefin. Det är ett klassiskt kakel och inte så snordyrt.