söndag, juli 05, 2009

Vem tittar ut ur Poppans Hide away?


Någon har hittat Poppans hide away...


Eva kommer på besök med sin nya jourhund från Spanien, en liten Lillie med svansen mellan benen. Hon är tuff som omedelbart låter sig bli undersökt av Gaia och Poppan som går grundligt tillväga.
Efter bara några sekunder är allt grönt och hundarna umgås hur bra som helst med varandra. Det är inte klokt så bortskämd man blir när man har sådana här hundar som har levt i flock och kan tyda varandras signaler.


Eva behöver gå på toa efter lång resa, och jag stänger dörren in till köket, vis av erferenhet vad som kan hända när Balzac är här. Ingen mat ligger säker på arbetsbänkarna då inte.

Balzac och Lillie blir alldeles olyckliga, grymt avskurna från matte av hemsk stationstant.


Sen kopplar Poppy sitt specialgrepp på mig. Hon saxar mig bakifrån och står som en andlös surikat, blickstilla.
Specialgreppet kopplar hon då och då under våra promenader, den här gången misstänker jag att hon är lite oroad över Lillies uppdykande.

Jag inbillar mig att Poppan väldigt lätt kan få känslan av att vara tillbaka i hundhemmet i Spanien när det blir för många hundar på samma gång. I sådana stunder blir Poppan, som jag ser det, orolig och hjälpsökande.
Men snart slappnar Poppan av och sen blir det bus för hela slanten.


Maggan, Gaia och Poppan undersöker marken noga...var har hon kissat, den där nya?


Här står en som sitter inne med lösningen.


Vi grillar Ćevapčići ( turkiska/jugoslaviska små cigarrformade köttbullar) och har fem hundar som gamar runt oss.
Alla får smaka.


Håkan tar ett så vackert porträtt på gamen Poppy.


Maggie ligger på verandan och lyssnar på skogens alla ljud.


Efter maten så blir det rejs. Här är det Gaia som förföljer Lillie som snabb som en iller drar iväg...



Lillie ser helt bindgalen ut...

20 kommentarer:

Elisabet. sa...

Men ååååå, vilka bilder!

Man blir alldeles som förstummad, det är som att se på film och sååå rörd blir man.

Hoppas att det går bra för Den Nya.

Eva H-höjden sa...

ha ha jättefina bilder! Och vad kul, både Gaia och Maggan står precis likadant på bilden där Lilli har svansen mellan benen! Och deras svansar svänger på samma sätt!

Tankevågor sa...

Ja det var ett vackert porträtt.

Vad skönt det ser ut där på er veranda. :-)

Petra sa...

Vad kul med alla hundar som kommer överens. Aileén var nästan så från början, hade lite svårt med valpar o riktigt små gapiga hundar. Efter att åren gick och hon fick mer o mer självförtroende blev hon kaxigare och kan vara lite svår med tikar, men ger man dem lite tid brukar det funka men tyvärr kan jag inte släppa henne och leka med alla nya bekantskaper längre. Nu börjar hon bli lite gammal och bryr sig mindre om att hävda sig så förhoppningsvis kommer hon tillbaka till stadiet då hon kan umgås med alla.
Och Nisse har ju just i dag gjort debut som damernas riddare ; )

Cicki sa...

Vilka härliga bilder. Det är lätt att glömma att hundar egentligen är flockdjur eftersom de numera lever ensamma i de flesta familjer. Fast vår Tina hade alltid koll på hela flocken, dvs vi, Dronning och katterna. Hon var enormt noga med rangordningen där Husse var den som bestämde. Hon kom själv som vice VD.

Det var värst vad Gaia är med på bild nu. Kul att hon inte ryggar för kameran.

Vi åt Ćevapčići förra helgen. De är himla goda och enkla att göra.

Turtlan sa...

Vilket hundliv ;-))

Den näst sista bilden, den där hundarna springer mot den lilla stugan... Den GILLAR jag!
Läckert!

Vov Vov hälsning till Hundarna och Dig från mig!

Skickar över några cyberhundchokladbitar till dem :-))

Turtlan

annie sa...

I agree, it IS easy to forget that our fur friends are at home in a herd. And that must be so interesting to watch. Poppana has to seek comfort from Mom during uneasy moments just like a little child. This is a beautiful portrait of Poppana that Hakan took.
annie

Mian sa...

Åh så underbara bilder på alla dessa personliga hundar. Härligt. Man blir så glad.
Jag är bara sååå förtjust i vinkeln på Poppans öron.

Lisette sa...

Vilken härlig bildsvit på alla härliga hundar! De här bilderna fick mig att bläddra tillbaka under etikett hundarna och därför är min dag fullbokad fr o m nu för nu måste jag helt enkelt försöka lösa ALLA dina inlägg under alla andra etiketter också! Det får väl ta den här vecka kan jag tro.... Du är en fantastisk bloggare. Tur att vädret är så bra för att sitta vid datorn. Vi ses om några dagar....Alice hälsar. Hon är tämligen trött efter några semesterdagar både på väst- och ostkusten. Ekorrar o andra fän har kravt sin tillsyn.

Lisette sa...

"läsa" ska det givetvis stå - inte lösa!

Bloggblad sa...

Vilket härligt hundliv!
Jag blev lite lätt förälskad i en svart gammal flatcoated retriever i helgen. Jag är inte van vid hundar, men älskar såna som är välfostrade och lugna. Konstigt nog kommer de gärna till mig fast jag aldrig ens försöker få deras uppmärksamhet. Så jag har kliat päls rätt rejält ett par dar.

Lotta Löfgren sa...

hehe..hääärliga bilder..och du skriver så kul:)haha skrattar åt Specialgreppet :)

Linda sa...

Nu blir jag så där blank i ögonen.
De har ju det så bra hos er!! Åh vad det syns och märks genom dina bilder.
Det är så mycket lycka och bus...
Och så ser det otroligt mysigt ut hos er :)
Jag tror att jag också hade trivts :)

helen sa...

Jag njuter av detta inlägg om hundar och kärleken till dem!

Lite hugger det till i mitt hjärta när Poppan kramar om dig, säkert får hon en flash-back från hundhemmet.

Sen gillar jag att hundarna får smaka av er mat och inte bara behöver äta tråkigt hundfoder...

Kramar till både människor och hundar!!
Helen

ullrika sa...

åååh! verandan! den verandan!! ge mig... nuuu!

Christina sa...

Elisabet: Det går så bra för Den Nya så det är rent rörande :D Eva är den bästa jourmatte man kan tänka sig.

Eva H-höjden: Det missade jag innan du påpekade det ;) Exakt samma kroppsställning he he...

londongirl: Nu har det regnat och åskat sedan bilderna togs, så jag har nästan glömt bort hur skön verandan kan vara.

Petra: Pälstjejerna är podencomixar, och podencos generellt verkar vara oerhört vänliga och icke aggressiva hundar.
Vi har nog haft tur med pälstjejerna.
Innan har jag haft två släthårsfoxar, och en svensk omplacering ( mix mellan rottweiler, dobermann och dalmatiner) och det var ständigt återkommande hundslagsmål. Jag saknar dem inte alls, slagsmålen alltså...;)

Nisse ja, damernas riddare, hoppas det går bra med örat!?

Cicki: Ja, nog är de flockdjur alltid ;)

Gaia är med lite tveksamt på bild, men du förväxlar inte Lillie med Gaia då?

Ćevapčići: V köper faktiskt Sankta Maria-kryddpåse. Den är supergod att blanda i köttfärsen.

Turtlegirl: Den lilla stugan på bilden du gillar - det är en finsk bastu från Tammerfors :) Bara så där som nördinfo... ;)

annie: Yes, Poppan seems so strong and independant, but in one way she's not ;)

Mian: Åh, ännu en som gillar Poppans öron :D

Lisette: Oj, när jag läser din kommentar så inser jag att jag nästan har glömt bort att sätta etiketter på mina inlägg.
Så glad jag blir att du är en person som inte skyr hundinslagen, för ibland kan jag känna att det kanske blir för mycket hund ;)
Själv får jag aldrig nog av hunderi, men man riskerar ju att bli lite nördig...

Hälsa tillbaka till söta Alice! Är hon fortfarande skendräktig?

Pussa henne på magen från oss!

Bloggblad: Så roligt att du fick en så fin kontakt med flatten!
När man som du inte låtsar om hundarna, så skickar du omedvetet en massa lugnande signaler som är helt oemtotståndliga för hundar. Du gör helt rätt, så inte undra på att de gillar dig ;)

Lotta: Specialgreppet är så gulligt, och så karaktäristiskt för podencos inbillar jag mig.

LindaLotta: Ja, de har de nog rätt bra här hos oss, även om jag kan få dåligt samvete ibland, att jag inte aktiverar Poppan tillräckligt. Hon är så otroligt nyfiken och framåt.

helen: Ja, det hugger i mig också, när hon blir lite ängslig så där...
Gulle-Poppan.

Kram tillbaka till dig, Bob och resten av gänget ;)

ullisen: He he, jag vet en sak hos dig som jag skulle vilja nappa ;) I alla fall över en helg ;)

ullrika sa...

hmm. det kan inte vara katterna du menar.. å inte min dassigt omvårdade trädgård. så vad kan det vara...?
aha! nu kom jag på det! visste väl att du var avis på min gamla dragstarka V70 :D

krams!

ps. då och då dyker det upp gamla nummer av Råd och Rön på mitt jobb, jag avskyr blaskan men gissa vart jag bläddrar kvickt som attan för att nyfiket glana efter Poppor och Gaior!

Lisette sa...

Hej igen, Självklart får jag aldrig nog av hunderi (ha ha) och nu har jag läst alla härliga "hundinlägg". Dessutom har jag haft jättetrevliga stunder då jag "läst in " mig på resten av din fina blogg. Inte konstigt att du har så många besökare!!!
Mer av allt! Tack.

Kesu sa...

Hej! Det är jag som lite trevande börjat bloggtassa igen. Landar så klart snabbt på din underbara blogg.

FÖr mycket hundar? Du är galen!

Fulare gamar än Poppy har jag ju sett ;)

Måste vara roligt att ha så många flockhundar omkring sig som rasar runt och snabbt bekantar sig med varandra.

Poppans nos OCH öron - ja hela hennes väsen - är helt fantastiskt. Lelle R gör en piruett i pur förtjusning!

Christina sa...

ullisen: Nääee, inte katterna...och inte Volvon...Inte så hårig som katterna men säkert lika mycket drag i som i Volvon ;)

Aha, du bläddrar i R & R, då kanske det är där jag ska klämma in det där napparobjektet i tecknad form?

Lisette: Det är en lättnad må du tro, att det finns fler hundtokiga än jag ;)
Tack för alla snällorden, som Elisabet i Ystad brukar kalla dem.

Kesu: Nämen, så roligt att du tittar in:D Jag försöker också bloggtassa, men jag hinner aldrig varvet runt innan alla uppdaterar igen.

Ja, att ha många hundar omkring sig, som kommer bra överens, det är faktiskt jätteroligt. Så mycket kroppspråk att studera ;)