torsdag, juli 16, 2009

Poppan är sjuk


Så här såg det ut tidigt i morse på Strömsholms Djursjukhus i närheten av Västerås.
Jag minns att detta var bland det första jag kollade när vi flyttade hit. Var fanns närmaste veterinär, och var fanns närmaste djursjukhus?

Jag minns att jag blev otroligt förvånad - i Örebro finns inte ett enda djursjukhus.
Bor man i Nora så är man hänvisad till det närmaste djursjukhuset, det i Strömsholm utanför Hallstahammar, ca 13 mil härifrån.

Vi har haft vänner på besök några dagar, och mitt i all trevlighet blev Poppan akut väldigt sjuk igår kväll. Väldigt väldigt sjuk.

Det sista dygnet har varit fullständigt hemskt , och jag trodde faktiskt ett tag att vi skulle förlora henne.
Jag trodde att jag skulle få åka hem med ett tomt koppel och en kaffetermos.


Men Poppan kom med hem igen, efter röntgen och diverse undersökningar, smärtstillande medel och förbud att gå i trappor, endast korta promenader för att göra sina behov, får inte ens vara i trädgården utan koppel, total vila gäller i minst 14 dagar och ständig febertemp-tagning.

Jag skriver mer imorgon eller så. Jag är bara så lycklig över att jag fick med mig henne hem igen, och att det ändå ser ljust ut trots att hon mår så himla dåligt just nu. Hon har så ont så hon skriker.

Gud så jag älskar den här hunden.

26 kommentarer:

Ellis sa...

Nämen fy så hemskt! Jag förstår din ångest.

Nu håller vi tummar och tår och tassar och svans här, för att Poppan ska friskna till riktigt fort!
Kram!

Bloggblad sa...

Men kära nån! Vet du vad hon drabbats av?

PGW sa...

KRAM!!!

em sa...

Vi tänker på dig och Poppan!
kram,
Margaretha

Petra sa...

Men stackars er!
Vi vet precis hur ni har det nu. För ca 2 år sedan blev Aileén akut sjuk och vårdades på intensiven i 10 dgr och de ringde hem till oss 2ggr/dag och rapporterade, ömsom hopp ömsom "tyvärr vi tror inte...." Men sedan fick vi vårda henne hemma och vi hade en fantastisk veterinär/forskare som höll vårt hopp uppe. Till slut, efter månader av ovisshet, bestämde hon sig för att bli frisk.
Under tiden Aileén var på Bagarmossen blev oxå Nisse sjuk. Sjuk av längtan. Han fixar inte att vara utan henne.
Det tog över ett år innan de friskförklarade henne och hon slapp medicin (och en hel förmögenhet för mig, men hon är värd varenda öre).
Aileén hade aldrig ont som Poppan verkar ha men hon har det säkert den bästa vården hemma hos er.
Vi håller alla tassar och tummar för er och hoppas att snart se den nyfikna nosen på massor av foton igen.
Vi tänker på er!

Anonym sa...

Men lille vännen, vad har hänt med Poppan som blivit så sjuk?

Deb oro och ångest man känner när ett djur är sjukt är helt jämförbar med oron för ett barn.

Jag lider med dig och hoppas innerligt att Poppan tillfrisknar snart!

Lisbeth sa...

Åh nej! Så oroligt men jag förstår att det var skönt att få henne med hem. De skulle ju aldrig skickat hem henne med dig om de inte trodde hon skulle klara av att tillfriskna hemma.
Lilla goa Poppan!
Håller alla tummar och tassar här ute på ön (22stycken!) för henne.
Kram från Lisbeth (Tankevågor som inte orkar logga in)

Elisabet. sa...

Jag säger som Bloggblad .. eller det var vad jag tänkte: men kära nån .., vad har hänt!!!

Hoppas att det går bra nu.

Cicki sa...

Stackars Poppan och stackars dig och Håkan. Säger som någon annan sa att du hade säkert inte fått ta hem henne om de inte ansåg att det var riskfritt. Hoppas allt ordnar sig till det bästa.

Massor av kramar till er på stationen. Kram

Anonym sa...

Krya på dig Poppan !!!

Hoppas Kiddo & kvartetten

Evas blogg sa...

Men så trist! Vad har hänt?! Jag håller mina tummar hårt för att hon ska bli bra igen.

annie sa...

What a scare, Christina. All our hopes and love and prayers and good thoughts and wagging tails that she gets better soon.
You and Hakan need some more hugs, too.
So hugs from me also,
annie

Anita sa...

Vi håller också tummar och tassar för att Poppan ska bli frisk snarast!
Smulan, Charlie, Ida och Pontus (de tre sista håller tassarna)

Mian sa...

Åh nej, så tråkigt.
Jag håller tummarna för att Poppan skall bli frisk så fort hon bara kan.

Lotta Löfgren sa...

NEEJ vad säger du!!Inte poppan..stackars liten.Hoppas hon blir bättre snabbt, vad fruktansvärt när hon har så ont....många kramar Lotta

reneesfotoblogg sa...

Gårdshunden sänder goda tankar på sjättesinnet-frekvensen till Poppan och jag tänker på Er!
mvh R

Prettomorsan sa...

Nu gör det ont i hjärtat! :(
Min mor och far miste en av sina hundar förra lördagen, dvs imorgon är det på dagen en vecka. Bara inatt drömde jag om honom... det är så hårt, jag hoppas verkligen, verkligen att Poppan blir frisk! Tänker på er.

Truls... min fina Truls, som somnade in. Åkte faktiskt just till Strömsholm, för att de var världsbäst där på korsbandsskador. De ska vara väldigt bra på det stället.

Vi håller tassar och tummar för Poppan här hemma!

Moster Ma sa...

Sällar mig till andra andras tummar och tassar. Med så mycket bloggkraft tillsänd blir Poppan pigg igen!

Cirsium sa...

Stackars vovven. Ännu ett par tummar hålles...

Hur uppför sig Gaia när Poppan är sjuk? Stödjande eller oförstående eller nåt annat?

ab sa...

Stackars lilla Poppan. Vad är det för fel på henne?

Galleri Dalhem sa...

Jag är med....... / Erik

Emma R sa...

Fy fy fy!!! Jag håller alla tummar och tår för att Poppan piggar på sig, slutar ha ont och blir helt återställd!!! Tänker på er fyra! Kraaaaam Emma!

LindaLotta sa...

Åh, världens största kram till er!
Så underbart att du fick henne med dig hem igen.
Poppan, lova nu att ta det lugnt, lilla gumman...

Lotta Löfgren sa...

hur går det för fina popan?hoppas det känns lite bättre idag!

Maria och Oskar sa...

Nej! Fina Poppy, usch vad hemskt! Hoppas att hon kryar på sig snart.

Eva H-höjden sa...

Turatt jag redan vet att hon är på bättringsvägen!