tisdag, juli 21, 2009

Poppan piggar på sig...


Tum- och tasshållning av den bästa av läsekretsar gör susen ihop med smärtstillande och antiinflammatoriskt.

Poppan börjar bli sig själv igen, här sitter hon i koppel och tigger medan Håkan och jag äter på verandan.
Gaia spanar och fäller ut flygplansöronen.


Här har Poppan fått en munsbit. Läpparna fastnar halvvägs ner på tänderna och hon ser en smula besynnerlig ut.
Det ser ut som om hon har lagt in en skogsmus under läpparna, som en pris snus...

Videon nedan är inte världens bästa. Gaia vägrar vara med in action så att säga.

Så här är det.
De sista dagarna har vi fått lyssna extra noga när Poppan piper. Det förekommer färre och färre smärt-pip, och fler och fler kåt-pip.
De olika pipen påminner starkt om varandra ljudmässigt, men när Poppan kåt-piper är öronen helt erekta utom en liten vinkel alldeles längst ut på öronsnibben.

Föremålet för Poppans heta låga är Gaia som precis har börjat höglöpa.

Borta är Gaias skonsamma sätt mot Poppan.
När vi sitter och äter på verandan så skuttar Gaia fram och tillbaka framför Poppan, som sitter kopplad och får något glasartat i blicken varje gång Gaias lilla rumpa passerar med de mest ljuvliga dofter precis framför nosen.

Och Gaia skuttar och skuttar, behändigt och retfullt utom räckhåll varje gång.

Ni måste skruva upp ljudet rejält för att höra Poppan. Varje gång jag satte på kameran tystnade hon, så det här var det enda jag lyckades få med.



Idag på eftermiddagen tog jag bara med mig Poppan och gick och plockade smultron på gamla banvallen alldeles bakom stationen.
Vi hade en mysig halvtimme, jag som plockade bären i en liten hink och Poppan som stod och mumsade på smultron bredvid mig.
Poppan älskar smultron, och reder sig själv.




Jag lånade den här boken sist jag var på biblioteket, och det var en överraskande trevlig läsning, Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Läs här vad Nina Lekander har skrivit.


Vänskapskakan Herman står i köket och bubblar igen. Jag testade att frysa en del av degen förut, och det visade sig gå alldeles utmärkt.
Den här gången kommer jag inte att dela med mig alls, utan frysa fyra delar och baka på den femte...om inte Bi vill ha naturligtvis.

Eller någon annan som bor i närheten och läser här?

35 kommentarer:

Anita sa...

Vad skönt att Poppan verkar piggna på sig!!

Vi är oroliga att vår tik ska börja löpa också - just nu när vi tänker bege oss söderöver på semester..

Vi kollar henne och hoppas att hon ska vänta med det någon vecka till...

Ha det gott!
Smulan

reneesfotoblogg sa...

Men kära hjärtanes då, är Poppan lite bi?
mvh R

Mian sa...

Erekta öron, kåtpip och skogsmus under läppen - så skönt att höra att Poppan är på banan igen! Jag gläds med er!

Evas blogg sa...

Hahaha...hon verkar ha piggnat till. Härligt!

em sa...

Gott att höra!
Jag fick Igelkottens elegans på engelska av en engelsk bloggvän - men glömde att ta den med till ön, så jag har bara börjat på den. Den är något förbryllande - men ett vackert språk!
Margaretha med älsklingen tvärs över tangentbordet och min högra arm

Christina sa...

smulan: Ska ni ha med tiken, och varför ställer löpet i så fall till med problem?
Har ni hanhundar också?

Reneé: Lite!!???

Mian: Poppan är på banan igen, så sant som det var sagt ;)

Eva: Absolut. Puhu!

Margaretha: Det tar ett tag innan man kommer in i den.
Ja, ett vackert språk, och en vacker berättelse tycker jag.
Pussa älsklingen från oss :)

Anonym sa...

Det låter som om Poppan hämtar sig fint!
Det var skönt.
Så himla synd att vi bor för långt bort! Annars hade jag minsann bett att få en del av Herman, det hade varit kul!
Lycka till med baket i alla fall.

helen sa...

Så glad jag blir när jag ser och förstår att Poppan mår bättre!!

Har hon inte hittat sig en ny "vapp" nu när hon löper igen?

Och hur söt var hon inte med skogsmusen under läppen??

Får då inte glömma Gaia, som står och väntar på "take-off", gulle-gumman...

Kram!!

Bloggblad sa...

Då ska jag se till att få hem den boken från bibblan. Just nu roar jag mig med Släktfeber av Sara Paborn. I går kväll skrattade jag högt flera gånger, det är sällsynt, jag blir alltmer kräsen och ovan vid att jag blir överraskad av roligheter i böcker.

Emma R sa...

Skön nyhet med Poppans påpiggartag! Resten lät också skönt! men mest att Poppan är på bättringsvägen!!! Styrkekraaaaam! /Emma R

Christina sa...

Marskatten: Jag skulle kunna tänka mig att Herman kanske kan överleva i en liten postförsändelse...han verkar rätt seg.
Är du intresserad?

helen: Det dröjer ett tag innan hon ska "ha valpar" efter löpet, men jag hoppas att hon inte hittar en vappe igen. Jag misstänker starkt att skendräktigheten har något med diskbråcket att göra.

He he, "take off" ;)

Bloggblad: Ja, kul att se vad du tycker om den :)
Ska kolla in Paborn!

Emma: Om man ska tro Poppan så har hon aldrig mått bättre...men hon har noll sjukdomsinsikt...som sagt var ;)

Tuvstarr sa...

Läste med skräck att Poppan blev sjuk. Skönt att se henne springa omkring på egna ben igen.

Jag skulle vilja ha en Hermans-del också, kanske ska jag försöka göra en själv någon gång, nu då jag vet att man kan frysa degen. Det låter helt praktiskt.

Ha det bra och ta väl hand om den söta Poppan.

ullrika sa...

tiggeri är bra betyg på tillfrisknande: allra bästaste nyheterna såklart!! jippies!

ps. jag pepptröstar så mycket jag kan. vill du ha mer så bara hojta! :)

Elisabet. sa...

Ge henne en försiktig klapp från mig!

Och klapp till matte också .-)

Gabrielle sa...

Skönt att det är på väg åt rätt håll. Jag blev så orolig ett tag så jag visste inte om jag skulle våga titta in här!
Kram till hundarna och matte också.

Cicki sa...

Skönt att Poppan piggnat på sig. Hon ser ut som en liten hamster om nosen, som om hon sparat maten i kinderna till sämre tider....:-)

Vilka härliga öron Gaia har.

Får vi ordning på bilen någon gång så kanske man skulle ta sig en tripp till stationen och tigga till sig en degklutt.....:-)

Eva H-höjden sa...

Vilket elände Poppy! Å du som känner dig frisk nu.... stå där i sele, bläääää

Anita sa...

Vi har två hanhundar som inte kan samsas i samma bur när tilken löper, vilket ställer till problem eftersom vi bara har två hundgårdar. Vanligtvis tar jag in tiken under löpningen, men eftersom vi snart reser bort (och har hundvakt) så kan vi inte lösa det på det sättet. "Cross fingers" att hon dröjer med löpningen tills vi kommer hem!

Det där pipljudet av Poppan känner jag igen! :) Det är en orolig tid när en tik löper....

Mira sa...

Det var då för väl att vovvingen är på bättringsvägen!!! Jag har oroligt följt utvecklingen varje dag. Men berätta hur du tror att skendräktighet och diskbråck eventuellt kan hänga ihop!

ab sa...

Tänk om vi skulle pipa också när vi är på det humöret. Där sitter man på tunnelbanan och så kommer det små oroliga pip från olika spanande damer. (Dock utan skogsmus under överläppen!)

Så långbent hon är bakifrån, Poppan.

Lisbeth /londongirl sa...

Vad skönt att Poppan är på banan igen! Verkligen roligt att läsa. Men hur länge måste ni ha henne kopplad så att hon inte rör sig för mycket? Har ni någon återbesökstid hos veterinären?

TACK för boktipset! Var inne och läste länken om den. Den ska jag försöka hitta nästa gång jag kommer till civilisationen igen.

Eva H-höjden sa...

Massor med pussar till Poppan!!!!!

mossfolk sa...

Men så skönt att hon är med i matchen igen!!! Hur länge måste hon sitta i snöre?

annie sa...

So glad that Poppana is better but how sad for a Fur Girl to sit tied to a leash while her nose twitches to sniff some delicious flavors from her Favorite Fur Girl. I'd squeak also. At least she had the joy of strawberries with you on your own mother-daughter day.
annie

Christian sa...

Jag hoppas innerligt att Poppan blir bra igen, det är ju aldrig kul att vara sjuk och ha ont.
vi håller tummar och tassar (katt-tassar) här i Stockholm.
hoppas att allt är bra trots allt.
Kram
Christian Birgitta och Selmiss
hälsa Håkan ;)

Ingmarie sa...

Tur att vovven blir bättre!!!
men vad i hela friden står o bubblar?Herman,en kaka????Hjälp!


Ha det så bra

Christina sa...

Tuvstarr: Någonstans längre bak i bloggen står hur man kan starta en egen Herman och hur man gör sedan :)

ullisen:Du är en klippa :)

Elisabet: Klapp, klapp :)

Gabrielle: Tack :)

Cicki: Hamster, ja det har du rätt i ;)
Mailar dig!

Eva H-höjden: Åh, så tråkigt hon tycker att det är att vara konvalecent!!!

smulan: Det där lät inte helt lätt...håller tummarna för att tiken dröjer med löpet!

Mira: Det var Eva H-höjden som berättade hur dålig i bäckenet (och ryggen) hennes salukitik alltid blev vid varje skendräktighet.
Sen berättade en manlig vän att hans fru fick liknande problem vid varje mestruation.
Jag vet inte, men nog låter det som om skendräktighet och diskbråck kanske har med varandra att göra?

ab: He he, det vore något det!
Nä, en skogsmus under läppen skulle nog minska raggningschanserna betydligt ;)

Lisbeth: Vi måste tyvärr ha henne kopplad en hel vecka till, det är redan ett litet h-e :(
Någon återbesökstid har vi inte, men får naturligtvis komma tillbaka om något skulle inträffa.
Det verkar gå väldigt bra, så jag tror vi slipper åka en gång till.

mossfolk: Ytterligare en vecka i snöre :(

Annie: Poppan hates to be tied to the leash, poor fur girl. These day's Gaia is really in heat ;)

Christian: Tack för tum- och tasshållning :) Det värsta är över nu.
Hoppas att ni alla har det bra! Kramar!

Ingmarie: He he, det som står och bubblar är vänskapskakan Herman som du kan läsa mer om här !

Lotta Löfgren sa...

vad härligt att hon börjar att bli bättre, vad glad jag blir:)hihi...jasså, herman bubblar igen:)

Jessica sa...

Vad skönt att Poppan mår bättre!

Sara Paborn hade ett bra sommarprogram. Finns väl på webben ett tag till med musiken i sin helhet.(roligare än när det bara är musiksnuttar som det blir efter 30 dagar)

ab sa...

Så hur har det gått med allting? Hoppas alla mår bra.

Christina sa...

Lotta: Både Poppan och Hermann bubblar ;)

Jessica: Sara Paborn missade jag, tack för tipset, jag kan tänka mig att hon gjorde ett intressant program!

ab: Tack Annika, alla mår bra...Poppan blir bara friskare och friskare, även om hon självmant tar det lugnare än vanligt.
Själv har jag så mycket jobb just nu så det blir ingen tid över till datorn. Suck.

Petra sa...

Skönt att se den kaxiga söta uppnosen igen.
Spelade Poppans pip för mina hundar och de stämde genast in.
Kanske ska vi starta en orkester?

Christina sa...

Petra: Vi är med :) Poppan är sopran och Gaia alt.
Ailéen och Nisse?
Det här kan bli en bejublad Sverigeturnée, frågan är bara vem som ska spela ukulele? ;)

Välkommen hem förresten!

PGW sa...

Skönt att Poppan är på gång igen!

Kan inte sluta fnissa åt Gaias flygplansöron, hur lyckas hon med det där? :-)

Christina sa...

PGW: Gaias öron är en historia för sig. Det är synd att hon avskyr kameror, annars hade jag kunnat lägga ut minst hundra olika öronvinklingar...