fredag, juli 17, 2009

Det ska nog gå bra det här...


Tack alla för att ni har hållit tummar och tassar för Poppan!
Allt stöd har verkligen värmt en orolig pjoskismatte.

Jag var så trött och skärrad när jag gjorde inlägget igår, så jag glömde ju skriva vad veterinären ställde för diagnos på Strömsholm.

De tror att det är diskbråck och behandlar det som ett sådant med smärtstillande och inflammationshämmande mediciner. Diskarna i ryggraden består av brosk och syns inte på röntgen, men röntgenbilderna visade i alla fall att Poppan har utmärkta höftleder, inga pålagringar på ryggkotor och inte heller några förslitningar. Gudskelov.

När Poppan blev dålig i förrgår kväll så kunde hon knappt stödja på vänster bakben och skrek av smärta om man bara så mycket som nuddade bakkroppen.
Jag hade kontakt hela den kvällen med först en lokal jourveterinär och sedan med Strömsholms Djursjukhus.
De tyckte att jag skulle avvakta att åka in eftersom de ändå inte kunde göra så mycket mer under natten än ge smärtlindring, och att en hund alltid har det psykiskt bäst hemma.
Alltså bokade jag en akuttid så fort de öppnade klockan åtta, och sedan bäddade jag med madrasser på golvet och la mig bredvid Poppan som hade så ont så att hon inte en enda gång under natten kunde slappna av och lägga ner huvudet i viloläge.

Den natten hann jag tänka mig det värsta, att höften var helt utsliten på henne, och eftersom vi inte vet hela hennes bakgrund så hann tankarna flaxa iväg rejält.

Det blev en lång vaknatt.

På morgonen smög jag ut med Poppan, Håkan fick stanna hemma och ta hand om gäster och Gaia, och sedan gav jag mig iväg med Poppan i baksätet. Den vanliga platsen i hundskuffen därbak var inte att tänka på eftersom det inte gick att lyfta henne utan att göra henne illa. Hon tjöt ändå när hon skulle ta sig upp i baksätet...och Poppan som i vanliga fall mer påminner om en känguru än en hund.

Signaturen Cirsium frågade hur Gaia beter sig mot Poppy?
Gaia är en oerhört smart hund med ett välutvecklat sjätte sinne, så hon låter Poppan vara helt ifred. Inget bus eller lesbian love nu när de löper bägge två. Hon förstår...

Bilden ovan föreställer madrasserna vi har lagt ut på nedervåningen där jag och pälstjejerna kommer att sova de närmaste två veckorna.
Hade Poppan varit mindre hade vi kunnat bära henne upp och nerför trappan till sovrummet, men som det nu är så går det inte.
Några trappor får hon absolut inte gå i, hon får knappt röra sig under de här kommande två veckorna.

Håkan har fixat med upphöjd vattenskål och matskål så att Poppan ska ha så rak rygg som möjligt när hon äter eller dricker.

Ni får gärna fortsätta att hålla tummarna ett tag till, läker det inte som det ska ska så är det risk för operation och den är tydligen inte helt riskfri enligt veterinären.

Det var förresten en väldigt trevlig veterinär, en ung tjej som hette Emma och som hälsade Poppy med ett mjukt "Heeeej snäckan!" och tog sig god tid att skapa en kontakt innan hon började undersöka Poppan. Underbart med sådana veterinärer!

39 kommentarer:

Cicki sa...

Vad skönt att det inte var något värre. Med lite lugn och ro ska det nog fixa sig.

Dronning fick också diskbråck vid ett tillfälle. Hon fick pencillin och antiinflammatoriskt och det märktes skillnad bara på ett dygn på henne. Nu var ju hon en mycket mindre hund (pappillon) så det måste ju göra skillnad. Poppan har ju så pass lång rygg. Dronning blev i alla fall helt återställd efter det.

Kramar till alla er på Stationen.

Monet sa...

PuH! Här sitter jag i Tyskland och kollar lite bloggar och upptäcker vad som hänt med Poppan. Scary!!

Jag som haft otroligt mycket veterinärkontakter när det gäller Dessi vet ju precis hur du mått/mår.


Nu blir det bra igen ska du se. Du vet ju hur ont människor får av diskbråck, klart det gör ont på en hund också. Dessi skickar krya-på-sig-pussar!

Petra sa...

Vad härligt att se den nosen igen!
Skönt att ni fick en diagnos och att det förhoppningsvis blir bättre utan operation. När jag fick mitt första diskbråck trodde jag att jag skulle dö, så ont gjorde det. Jag antar att det är samma sak för hundar, men med den skillnaden att man inte kan förklara för dem. Hoppas verkligen att smärtstillandet hjälper.
Vi skickar massor av krya-på-dig-pussar till världens sötaste nos!
(visst är det fantastisk hur hundar vet hur de ska bete sig med en sjukling. Nisse busade aldrig med Aileén när hon var sjuk)

em sa...

Vi fortsätter att skicka helande tankar till vackra Poppan. Ge henne en puss på nosen från oss - en med sorksmak från älsklingen eftersom de tycks ha samma perversa smak.
Margaretha

Mian sa...

Jag blev så orolig då jag läste ditt inlägg i morse, men nu känns det en smula bättre.
Hälsa Poppan att jag vet precis hur ont det gör, men det onda går förhoppningsvis att "vila bort".
Vilket fint påslakan hon har att ligga på i sjuksängen!

ab sa...

Skönt att se en lugnande rubrik så fort man kommer hit och en bild där hon har sitt vanliga ansiktsuttryck med lätt halvslutna ögon och upphöjd nos. Det ska nog gå bra, som sagt.

LindaLotta sa...

Fina Poppan... Åh vad vi är glada över att se din nos!
Se nu till att ta det lugnt och mys med husse och matte och Gaia :)
Vi håller alla tummar och tassar för att det ska bli bra!

Bloggblad sa...

Jaha. Diskbråck - inte för att jag vet hur det känns, men jag har ju hört!
Och oron är nog densamma vare sig det gäller barn, makar eller djur... kärlek är kärlek.

karin på FOX sa...

Jag håller oxå tummarna för Poppy! Du får förgylla hennes konvalicens med något av gormetrecepten i boken jag skickade:) Öppen tryffelomelett på färska vaktelägg, ur det"gamla franska hundköket" ska väl sitta fint.
Jag ska försöka hålla koll på utveckllingen från internetcafeer i Kroatien. Kram Karin

Tankevågor sa...

Åh så skönt att få se en bild på henne och läsa din uppdatering....
Men jag är helt hopplös när det gäller sjuka hundar, kan inte hålla tårarna tillbaka här när jag läser din text.

Hoppas nu verkligen att det läker bra för henne och att ni lyckas med att hålla henne så stilla som möjligt!

Klart du ska sova där på madrassen hos henne på undervåningen. Jag blir så glad när jag läser det, skulle ha gjort precis detsamma själv i det läget.

Vi fortsätter att hålla alla tummar och tassar här ute på lilla ön för henne.

// Lisbeth (Tankevågor)

annie sa...

Hakan will fix the water and food bowls so all should go well with that and the mattress, but it WILL feel like a long time to heal, I am sure. So thumbs and paws up from Texas and good wagging tail wishes, and I see that her nose is lifted for a kiss on that sweet picture so please give her one.
Hugs,
annie

mossfolk sa...

Men usch, det blir verkligen kalla kårar av sjuka djur och som jag känner igen den där oron!
Har ju tillbringat nätter med Lurvig på madrass på golvet...
Det är faktiskt rätt konstigt att det inte finns något djursjukhus i Örebro, som ju ändå är en såpass stor stad.

Så skönt att du fick med dig henne hem och att de tror att de vet vad det är för fel.
Självklart hålls tummar och tassar här för att det läker som det ska!!

Emma R sa...

Skönt att ni är hemma igen. Det låter ju ganska skit med diskbråck och smärta, men ändå hoppfullt! Jag hoppas hon piggar på sig! Kan det läka ihop av sig själv så man slipper operation då? Hugaligen va trist för lilla Poppy med smärta, och trist för er men oro i sommartiden :-(

Fortsätter hålla tummar och tår för en postitiv utveckling av det hemska diskbrocket!

ullrika sa...

men nejnejnej! lillaste poppan inte ha ont på sig? så skönt att läsa om veterinären (såna växer inte på träd kan jag lova) och ännu skönare att läsa att du är glad. det hade du inte varit om inte allt varit på bättringsvägen?

tänker på er alldeles otroligt mycket och önskar såklart det funnits nåt jag kunnat göra för att hjälpa. hade diskbråcket drabbat dig hade jag haft åtta tips (empiri) men på vovsar vet jag ingenting mer än att kärlek och gos lenar och botar.

massa tass till pälstjejen och hennes familj!!

Elisabet. sa...

Underbart ... hoppas nu att det går vägen för henne!

Det finns inget värre än när någon man tycker om är sjuk .. djur eller människa, det är nästan lika hemskt.

kram, kram.

Cecilia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Cecilia sa...

Ytterligare en halsning fran Texas! Skont att Poppan redan ar piggare. Elandigt med sjuka djur. Jag hoppas att hon blir helt aterstalld snart.

reneesfotoblogg sa...

Bonzo säger: Jasså du löper du? Fast det är klart, har du diskbråck så får det väl vara...för denna gången. ;)
mvh R

Anonym sa...

Det var skönt att läsa din uppdatering.
Diskbråck låter inget vidare! Hoppas det läker som det ska och att det räcker så!

Vonkis sa...

Vad skönt att ni fick en sån bra vetrinär och att det verka ordna sig med Poppan, håller tummarna för er.

Galleri Dalhem sa...

Jag blir KÄRLEKSGLAD ! av denna ömhetbetygelse. / Erik

Ingmarie sa...

Det känns alldeles fruktansvärt när det händer något med barn eller djur!
Vår minsta katt blev ihjälkörd härom veckan,o det var alldeles fruktansvärt!
Besök gärna min blogg så får du träffa alla djren i vår familj!!
Poppan kommer att må sååå mycket bättre med rätt medecin ska du se!

Kramar!

Lisette sa...

Kram, kram, kram, kram,kram, till er allihop både hundar och matte och husse.Tänker på er hela tiden! Hoppas att det är bättre redan.

Mira sa...

Åh Christina! Mitt hjärta brast när jag fick se din bild på Poppan i veterinärsängen. Varför ska hundar göra så ont och ha så ont.

Jag håller alla tummar jag har för henne.

Lotta Löfgren sa...

å lilltjejen..vad ont!!!mammas hund hade ju det för ett tag sedan...det var ju fruktansvärda smärtor...men det verkar gå vägen där oxå, efter flera veckors osäkerhet:/håller tummarna flör att det skall gå över snabbt för poppan och att hon slipper den hemska operationen!kramar i massor

Kese & Lelle R sa...

Har inte hunnit uppdatera mig förrän nu, eftersom jag fortsatt kämpar med min mamma. Började dock läsa det positiva inlägget och slapp därför den rafflande dramatiken som kom i inlägget nedan. Och bilden av en Poppan på bår, nej, nej, nej.

Perfekt påslakan! När jag ser bilden och läser att du och hundarna ska sova där tänker jag på de första gångerna man sov över hos kompisar och hade hur mysigt som helst. Kurade på madrasser bredvid varandra. Jag tror ni får det gott ihop där alla tre tjejerna!

Håkan är en klippa som fixat det så fint för Miss P!

Intressant att läsa om Gaias förhållningssätt till Poppan.

Om man är en människa med empati älskar man djur och hundar med samma varma hjärta. Inget snickelisnack om den saken.

Lelle R håller alla fyra tassar, jag tummar och tår och så skickar vi pussar, slickar och kramar till er alla.

Jessica sa...

Jag håller också tummarna för Poppan och hoppas det ska läka fort och bra!
Kram

Petra sa...

Hur är det med Poppan i dag?
Och var får man tag i så läckra lakan?

helen sa...

Oj, så hemskt!!!

Har just hunnit kika in på mina favorit-bloggar efter minisemestern i Göteborg, och du kan tro att jag blev förskräckt när jag läste om Poppans hemska smärta.

Usch! Ingen ska behöva lida, varken djur eller människor.

Så nu hoppas jag på att mediciner och vila ska göra susen för henne.

Skickar massor med krya-på-dig-kramar till Poppan och tröste-kramar till dig!!

Helen

Christina sa...

Cicki: Ja, det var en sådan lättnad att röntgenplåtarna visade så fina höftleder.
Skönt att höra att lilla Dronningen blev helt återställd, för det här vill man inte vara med om en gång till.

Monet: Ja, ni har verkligen haft er beskärda del vad gäller veterinärbesök. Visst önskar man att djuren kunde tala?

Petra: Ja, det måste göra lika ont för hundar. Skulle man kunna prata med dem så skulle det ju inte vara hälften så otäckt.
Poppan är i alla fall mycket mycket bättre...men fullständigt uttråkad av att hålla sig i stillhet.
Nisse verkar ha ett lika välutvecklat sjätte sinne som Gaia ;) Så förståndiga de är :)
Men så hemskt det lät, det du berättade om Aileén. Vad var det som hände? Vad var det för fel på henne?

Margaretha: Poppan hälsar till Åskar och tackar särskilt för sorkpussen :D

Mian: Som sagt, Poppan är otroligt mycket bättre, men kraftigt uttråkad och avundsjuk på Gaia som får vara ute i trädgården.
Påslakanet är köpt på Rusta, tro det eller ej ;)
Jag älskar det.

ab: En perfekt beskrivning av Poppans huvudhållning och ansiktsuttryck ;)

LindaLotta: Tack för tumhållningen, den gjorde susen :)

Bloggblad: Det läskiga med djur (och riktigt små barn) är ju att de inte kan berätta var det onda sitter och hur det känns.

Jag tror att Poppan skulle instämma helt i Petras kommentar om diskbråck, om hon kunde prata.

Karin på FOX: Jag har mailat dig och tackat för den superroliga boken :) En riktig höjdare!
Segla lugnt!

Lisbeth: Den smärtstillande medicinen har gjort underverk. Det värsta nu är att hålla denna glada och alerta hund stilla ;)

Tack snälla för all tum- och tasshållning :)

Annie: Thanks for thumbs and paws up! Poppan is so much better now but she is bored to death ;)
I have given her your kiss from Texas:D

mossfolk: Visst är det konstigt att det inte finns ett djursjukhus i Örebro! Nu gick det ju bra med Poppan eftersom det bara handlade om diskbråck men tänk att sitta och åka 13 mil med en hund som svävar mellan liv och död! Inte roligt.

Emma: Som sagt, Poppan är över det värsta nu och mår förhållandevis bra. Det verkar läka fint så någon operation verkar inte behövas. Det knepiga är att hålla henne still, hon tror att hon är friskare än vad hon är pga värktabletterna ;)

ullisen: Poppan är helt klart över den värsta krisen och mår riktigt bra efter omständigheterna :)
Jag förstår hur läskigt det måste vara när småungar blir sjuka och har ont. Brrr...huvva!

Elisabet: Det går hela tiden åt rätt håll, nu är det värsta över verkar det som :)

Ja, det är verkligen hemskt när någon man tycker om är sjuk, men speciellt de där som inte kan prata, spädbarn och djur...

Cecilia: Nu får Poppan hybris snart, med så många hälsningar från Texas ;)
Poppan mår riktigt bra, men leds ihjäl av tristess. Ett lugnt och stilla liv är inget för en podencomix.

Reneé: Men nästa kanske...?

Marskatten: Det läker så fint så :)

Vonkis: Trevliga och inkännande veterinärer är guld i sådana här sammanhang. De blir fler och fler tycker jag.

Christina sa...

Erik: :)

Ingmarie: Välkommen till stationen!
Ja, det är hemskt när det händer något med barn eller djur, de är så värnlösa.

Så sorgligt att höra om eran katt som blev ihjälkörd. Husdjuren blir ju som ens bebisar, man kommer så nära.

Nu blir jag nyfiken vad ni har för djur, det låter som ni har många ;)

Lisette: Tack för kramar, det är redan mycket mycket bättre :)

Mira: Jag tror Poppan har gått ner flera kilo på kuppen, men hon mår riktigt bra idag, puhu!

Tack snälla för tumhållningen!

Lotta: Jag tror inte att det är aktuellt med någon operation, hon svarar så bra mot medicinerna :)

Kesu: Du är i mina tankar ständigt, och jag undrar hur det går för din mamma.

Ja, vi tjejer sover riktigt bra i den provisoriska sängen, och visst känns det lite som att sova borta, det har du alldeles rätt i ;)

Tack för tumhållningen, jag håller tummarna tillbaks.

Jessica: Det verkar göra det, fort och bra :)

Petra: Poppan mår bara bättre och bättre och jag känner mig så lättad.
De fina påslakanet hittade jag på Rusta faktiskt. Jättefin kvalitet på bomullen dessutom, så jag åkte tillbaka och köpte flera...fast det var ett par år sedan tyvärr.

helen: Ja, det var verkligen ruggigt, jag trodde som sagt att hela bäckenet hade kraschat som hon skrek.
Diskbråck dör man ju inte av, och hon mår efter omständigheterna riktigt bra utom att hon har förfärligt långtråkigt ;)

Tack för alla kramar :D

Susanne och Pebbels sa...

Usch vad otäckt, vi håller tummarna och tassarna för att för att allt går bra med henne.

Stor kram

Bloggblad sa...

Skönt att det går åt rätt håll.

ullrika sa...

vet du. jag har tänkt mycket på det här med sjuka barn och djur. för flera år sen blev vår katt Schweppes påkörd och väldigt skadad. den ofantliga skräck och oro jag kände då har jag ännu turligt aldrig behövt komma i närheten av. detsamma när mammakatten Whiskie skulle föda fram sina små kattvalpar och inte fick ut dom och vi åkte i ilfart till djursjukhus. det är så hemskt att inte kunna hjälpa själv.

det är klart, när allt detta hände hade vi ju inget barn och därför inget att jämföra med. men jag tror ändå att känslorna är klart jämförbara när det gäller små barn och älskade husdjur. med en skillnad. dom gånger jag känns rädsla inför sånt som hänt EmmaLi har jag ändå varit ganska lugn i vetskapen att kompetent sjukvård finns inom snabbt räckhåll. med djuren finns inte samma kompetens. det låter väl inte klokt det här att försöka få det till att jag varit mer orolig för mina katter än för mitt barn och det är såklart inte så jag menar. det är olika känslor, men samma rädsla.

jag förklarar gärna om nån känner sig provocerad!

Lisette sa...

Ullisen: Jag känner mig verkligen INTE provocerad och jag tycker att du uttrycker det på ett väldigt fint sätt.Och jag håller helt och fullt med dig.
Christina: Skönt att världen börjar återfå sin gamla skepnad.Du har många många vänner. Jag är en av dem.Pussar till lilla Poppy och fler kramar till dig!

Anonym sa...

Ååå lilla söta poppan, hoppas det går bra, vi håller alla tummar & tassar för er. Och bra att ni for till Strömsholm, de är duktiga där, många av veterinärerna.

Krya på dig voff till sötnosen!
Vänliga hälsningar
/Di & hundflickorna

Christina sa...

Dark and twizted: Tack snälla, Poppan mår bara bättre och bättre...så tumhållningen har funkat :)

Bloggblad: Ja verkligen, puhu!

ullisen: Jag förstår precis vad du menar och jag tycker det är storsint som småbarnsförälder att att skriva som du gör till en pjoskismatte. Tack rara rara ullisen :)

Lever Schweppes förresten? Gick det bra för kissen?

Lisette: Vilken värme det finns i bloggvärlden ändå :) Tack för att ni finns kära cybervänner!
Poppan återgäldar pussarna!

Di & hundflickorna: Det går över förväntan, skulle inte Poppan vara i koppel så skulle hon dra iväg som ett jehu ;)
Det var första ggn jag besökte Strömsholm och jag fick ett väldigt gott intryck, verkligen. Synd bara att det ligger så himla långt bort om ngt riktigt akut skulle hända.

PGW sa...

Har tänkt så mycket på er och Poppan, hoppas det fortsätter att gå bra! Sitter här troget och väntar på nästa uppdatering.

Galleri Dalhem sa...

...sådan matte sådan hund...älskvärda !