fredag, januari 15, 2010

Svårt att vara utan toa...


Vi har ingen toa på nedervåningen så länge som renoveringen pågår. Ibland glömmer jag och tar tag i dörrhandtaget av gammal vana men så kommer jag ihåg och får ranta en våning upp istället.

Ibland får jag lust att göra som kvinnan på en av Rembrandts etsningar, bara gå ut och sätta mig och göra både det stora och det lilla.

Fast hon verkar hålla koll, den waterende vrouw, om det ska komma någon.
Den här lilla etsningen av Rembrandt fastnade i mitt minne när Eva och jag besökte Rembrandtmuséet i Amsterdam tillsammans när vi var väldigt, väldigt unga.

Jag kan tillägga att bilden är daterad år 1631.

41 kommentarer:

Rutan sa...

På toaletten i de lokaler "min" konstförening håller till har vi den bilden uppsatt, tillsammans med den manliga varianten på temat. Visste inte att det var Rembrandt!

Christina sa...

Jag har bilden av den manliga motsvarigheten i datorn också, men den är inte alls lika rolig ;)

Så kul att du kände igen bilden!

em sa...

På sommaren är det väl helt ok att huka sig ute. Men så här års gör jag som älsklingen, nyttjar inomhusfaciliteterna.
Margaretha

annie sa...

During my childhood there were things I loved about living without indoor plumbing. The drinking water was brought up from a well that ever went dry and the water--so cool and sweet-- sat in a bucket in our kitchen with a dipper to drink from. And the coal oil lamps filled our rooms with such a nice soft light.

But I hated the privy. Blue wasps flew at me from the ceiling and big spiders waited for me in the center of the seats. So at age 5 I became a very social animal and visited my neighbors daily, waiting 5 minutes before I asked to use their indoor restroom. I bet they timed me ( "Only took her 3 minutes, today").The first thing I did at age 8 when we moved to town was run in and sit on the pot.
annie

Moster Ma sa...

Jag måste erkänna att sommartid på torpet är jag verkligen TVÄRTOM mot alla svenskar(tror jag i alla fall) äter INNE och skiter UTE!

Bloggblad sa...

När min pappa var barn på 10-talet hade tanterna moderniserat tillvägagångssättet. Han berättade att grabbarna snabbt förstod vad de gjorde när de stod på fälten och bara särade lite lätt på benen och höll ut den långa kjolen lite...
Varför skylta med att sitta... ?

Jag tycker f.ö. att det är helmysigt att kissa ute när västanvinden blåser om rumpan. Bara det inte är högt gräs med fästingar eller ormar...

Bloggblad sa...

Vojne, vojne, nu berättar jag om mina hemliga lustar... det trodde jag nog aldrig att jag skulle göra. Men det känns liksom säkrare i någon annans kommentarruta.

ab sa...

Haha! Och lätt var det på 1600-talet, eftersom underbyxan inte var uppfunnen. Sedan, när den uppfanns, var det bara lösaktiga fruntimmer som bar den till att börja med. Hederliga kvinnor var nakna om stjärten!

Kesu sa...

Jag tror att alla svenskar äter OCH sk-ter utomhus på sommaren. Fast jag gör helst det senare inomhus, alla årstider. Är ingen kissa-ute-romantiker som så många andra. Måste vara nåt i barndomen ;)

Helen sa...

Jag har en stor skräck för att kissa utomhus, liksom att göra mina behov på utedass. Det finns inge' värre...

Men teckningen var fin!

Ha en härlig helg!

Kram!

Gabrielle sa...

Den där Rembrandtetsningen har jag inte sett tidigare. Roligt. Men jag tittade nyss på februaribilden i den gamla kalendern "Les très riches heures du Duc de Berry". Där sitter några människor och värmer sig vid elden och att dom inte har underbyxor eller kalsonger är tydligt. Kalendern är från 1400-talet. Länk:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Les_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_duc_de_Berry_f%C3%A9vrier.jpg

Cicki sa...

En av de få saker som jag saknar ifrån vår gamla lägenhet var att där hade vi två toaletter. Idag var det en sådan stund....:-)

Det Annie beskriver upplevde jag som barn. Inte att jag behövde gå till grannarna men jag hade en god vän som alltid kom till oss och gjorde nr 2. De hade utedass och där ville hon inte sitta. Speciellt inte på vintern.

wv=graphabb Är det grafiska bilder så är det....:-)

Eva H-höjden sa...

Längtar efter sommaren....

Anita sa...

Den bilden har jag inte sett tidigare..;)

Minns en gång på 70-talet, i den arabiska delen i Jerusalem, att jag såg en arabisk kvinna sätta sig ner i gatrännan, bredde ut kjolen och kissade mitt bland alla människor. Kändes lite konstigt..

Jag själv är uppvuxen (till ca 7-8 års ålder) med utedass både sommar och vinter - så jag kan inte annat än glädjas åt en riktig toalett inomhus!;)

Mian sa...

På torpet, på sommaren, är det utedass som gäller. Det är bara att gilla läget.
Att huka ute är jag inte så överförtjust i, bra att ni åtminstone slipper det under renoveringstiden .)

ab sa...

Hm. Den manliga varianten, tack!

Mer kulturhistoria: På gamla tiders värdshusväggar fanns en pinne som stack rakt ut. På den skulle man sätta sig och göra det stora.

Uttrycket "resandes ensak" lär härröra från detta bruk. Det var ju så att grisar strövade fritt omkring, och om de lockades av dinglande manliga behag och bet av dem, var det inte värdshusvärdens fel utan just "resandes ensak".

Emma R sa...

Hahaha! Skum grej, men jag har faktiskt funderat ganska mycket på detta med hur tusan skötte mäniskorna sin hygién förr!

Jag har bl.a fått reda på att kvinnor virkade sina egna bindor som de återanvände. (skit bra ju ur miljöhändéende). Och det där med att kasta ut saker som skulle tvättas i snön på vintern och att de sedan kunde borsta av den frystorkade smutsen. Men många frågetecken återstår!

Ett är vad användes innan toapapper, och dessförinnan gamla tidningar!? :-)

Hoppas renoveringen går snabbt så ni kan få börja använda muggen snart igen! :-)

Kram Emma R

ab sa...

Blad var antagligen toalettpapper - eller (hm) händerna, som man sedan sköljde eller torkade av på gräset eller med snö.

Den aspekten på tidsresor borde man nog ta med i räkningen...

coyoteros sa...

huvvaa,,måste vara besvärligt å tröttsamt att sitta modell i den ställningen..

läste att i paris kastade man ut både det stora och det lilla genom fönstret ända in på 1800talet,,sen kom ett förbud,,där det bara var tillåtet om skiten var inslagen i i tidningspapper av hänsyn till renhållningsarbetarna..mmmmm olika syn på saker å ting...

Christina sa...

Margaretha: Det roliga på bilden tycker jag är att hon gör allt samtidigt, både det lilla och det stora ;)

Annie: I smile when I read about your childhood :)
When I was a child I always thought there were big rats waiting in the darkness under the holes.

Moster Ma: Jo jo ;)

Bloggblad: Och här sitter jag och fnissar och försöker föreställa mig Bloggblad hukande i västanvinden ;)

ab: Ja, underbyxan kom väldigt sent, jag ska kika i Broby-Johansens "Kropp och kläder" senare idag och se om jag kan luska ut när.

Kesu: Samma här ;)

Helen: Nä, utedass är ingen höjdare ;)

Gabrielle: Väldigt rolig länk du skickade, jag känner igen bilderna från kalendern, men visste varken vad de hette eller ursprunget. Tack :)
Jag hittade en detaljförstoring av februaribilden och den var verkligen speciell ;)

Cicki: Med en ring av cellplast är det uthärdligt med utedass på vintern, men man håller sig i det längsta, eller hur?
En klar risk för förstoppning ;)

Eva H-höjden: Något liknande det du såg i Jerusalem såg jag faktisk mitt i Paris på 70-talet ;)
Lite märkligt kändes det allt ;)

Mian: Nej, jag är inte heller mycket för att huka utomhus om det inte är absolut nödläge ;)
Ja, det är tur att vi har en toa till, puhu!

ab: Den manliga varianten är som sagt inte lika rolig, men jag ska se om jag kan lägga ut den ikväll.

Oj, så intressant och lite skrämmande att läsa om uttrycket "resandes ensak".

Emma: Det var nog väldigt ohygieniskt förr ;(
Bara att ha mens - yeck.

ab: Blad är väl ok att torka sig med på sommarhalvåret, men snö, brrr. Jo, händerna användes nog en hel del, det är bara att tänka på den orena handen i Indien...

coyoteros: Jag tror att man gjorde likadant i Gamla Stan för länge sedan, eller..?
Det var nog väldigt praktiskt med träskor på den tiden ;)

em sa...

I någon av Fogelströms böcker beskriver han hur det fanns en gemensam träbit, som man skrapade ren rumpan med. Jag skulle nog försöka få tag på en egen träbit.
Margaretha

Monet sa...

Oj! En kiss- och bajs-sida:-)

Jag tycker som Christina att det ser lustigt ut med 1600-talskvinnan som gör båda sakerna på en gång. Med en väldig scwhung också!

Vi har levt med ett modernt mulltoalettsystem i vårt skärgårdshus i 15 år. Det har gått bra även om det var en del bök för maken med tunnbärning och komposteringsfaser. Miljövänligt var det iallafall. Men många av våra besökande vänner, det förstod man, tyckte att det inte var så kul att man inte kunde "spola ner skiten" och ofta fick vi göra rent efter folk som inte förstått att detta var samma princip som ett utedass fast utan lukt.

Trots att vi bodde på landet med storskogen direkt inpå oss envisades männen alltid med att vilja gå på mulltoaletten. Inte förrän vi informerade om att även pojkar måste sitta ner vid kissning föredrog de att gå runt knuten. Konstigt? Jag tycker det verkar som om män kissar utomhus hur lätt som helst? Jag gillar INTE att sitta på huk men vad gör man?

Efter mulltoaåren har vi nu TVÅ stora badrum med separata vattentoaletter. Vilken LYX det känns som. Och är.

Christina: jag har lagt ut västerbottenkycklingreceptet (puh) på min blogg under det inlägget.

coyoteros sa...

träskor...styltor menar du väl..

åså läste jag en annan sak om paris,förr fanns det gående toagubbar som hade hink och en stor slängkappa,som den nödige kunde anlita på gatan,,såg på bilden hur toagubben tog sin slänkappa och la den över den nödige,så det såg ut som där stod en karl med två huvuden,ovanför varandra,,natuligtvis kostade det en slant förståss.

Lisette sa...

"Den som inget pappr har han ett blad från marken tar.
Forts: Den som inget blader har....." Den kan ni väl ;)))

em sa...

Lisette,
Nej, men en mycket snarlik Bellmanhistoria.

Christina sa...

Margaretha: Det här blir bättre och bättre, eller värre och värre kanske jag ska skriva...
Egen pinne är det som gäller, absolut ;)

Monet: Ja, en väldig fart på kroppsvätskorna har hon, 1600-talsfrun. Väldigt frejdigt återgivet av Rembrandt måste jag säga. Han var en enastående tecknare!

Eftersom jag har haft torp förut så förstår jag precis vad du menar när du beskriver gäster och mulltoan. Jag hade tunna på utedasset, med liknande problem.

Aha, västerbottenkycklingrecept! Jag ska pinna över till dig och läsa. Tack!

coyoteros: Harkel, harkel, det är klart jag menade styltor ;) Eller såna där kloss-skor de hade i Japan som säkert rådde på flera dm sörja på backen.

Vad var det jag sa, det blir bara värre och värre - parisiska bajamajor på två ben med slängkappa och hink!
Det påminner mig om en teckning av antingen Sergel eller Ehrensvärd som föreställer en borgare som tar emot besök medan han sitter och krystar i en slags pottstol.

Minns du vad de parisiska tvåbenade bajamajorna kallades? Jag känner att jag måste göra flera inlägg på det här temat så en bild skulle inte sitta helt fel.

Lisette: Nej, den har jag inte hört :)

Margaretha: Huvva, vad ni kan flickor ;)

em sa...

Stång i vägg, är det uttrycket jag hört.
http://www8.vgregion.se/bohusmus/wwwbohusmus/samlingar/konst/cgb/urval2.asp?raknare=288
här illustrerad.

ab sa...

Man ansåg ju inte att toalettbesök var privata förr. Det fanns herrgårdsdass med fina väggmålningar och tolv hål, konversationen var säkert förfinad bland damerna och herrarna där. Man kunde också sitta till bords vid en tjusig supé och bli diskret betjänad med en potta av tjänstefolket.

Petra sa...

Förstår att det är lite bökigt men försök att bo i en lägenhet där det pågår stambyte. Det är helvetet på jorden kan jag intyga.
Ingen toalett och dusch på två månader samt ständigt oljud.

Elisabet. sa...

I Kristianstadtrakten, i Wanås slott tror jag, där finns en helt ljuvlig skulptur av en kissande/hukande kvinna.

Jag älskar den! och det MÅSTE ha varit en kvinnlig skulptör, för den är gjord med så mycket värme.

coyoteros sa...

nej jag minns inte vad majan hette,och heller inte var jag läste det,,men själva teckningen och texten glömmer man inte i förstaa taget,,,men helt klart var det ett seriöst reportage,,med tecknad bild och utförlig text,,,och det gällde paris i det reportaget,,,kan ha varit in nån tidskrift,eller dagstidning,,minns inte ,sorry...

Elisabet. sa...

Och man ska då inte ha dåliga eller alldeles nya knän om man ska huka sig så där .-)

Emma R sa...

Hahahahaha! Värta roligt!!! Ut genom fönstrena!!! blääää! Med händerna! Blääää! Kollade på en jätte mysig (även hemsk), men riktigt bra film igår. Den hette "Slumdog millionaire", och i en scen hoppas en pojke ned i en indisk uppsamlingsbehållare under en indiskt dass. Not nice, men i och med detta inlägg så blev jag lite full i skratt...

Jag tycker jag och sambon lever lite spartanskt, men det är ju rena rama moderna dansen på rosor...

Evas blogg sa...

Utedass använder vi oss av hela somrarna. INga som helst problem. Egentligen det mest naturliga. Men skulle inte vilja sitta där på vintern. Minns när jag var på Maldiverna, på de icke turistiska öarna var stranden deras toalett. En speciell sand som förintade avföringen på en kort stund. Blad användes som toapapper. Härlig Rembrandtbild!

Christina sa...

Margaretha: Tack för den bilden!
Den illustrerar väl "stången".

ab: Det var verkligen skillnad förr. Nu finns det ju t o m toaletter som spelar en trudelutt bara för att det inte ska höras när det skvalar eller ploppar.

Petra: Det lät verkligen helvetiskt! Har ni det så nu, eller var det en tidigare erfarenhet? Hoppas på det senare.

Elisabet: Ja, den kommer jag ihåg från din blogg, nu när du påminner om den :)

coyoteros: Jag såg vad du har skrivit i det senaste inlägget, och jag har hittat artikeln med din hjälp, men tyvärr finns inte bilderna utlagda på nätet. Den intressanta artikeln var ursprungligen publicerad i tidskriften Populär Historia 2004.

Men även utan bild var det intressant läsning ;)

Elisabet: Nä, du får nog vänta med att huka i västanvind ett tag.

Emma: Jag googlade på Slumdog millionaire och den verkar ju klart sevärd, tack för tipset!

Mycket äckel-päck förr men du vet att kiss plus lite vatten är dundergödning för rabatterna?

Eva: Jag har bott två vintrar med utedass i mitt torp i Västergötland på 90-talet. En sittring av cellplast var ett måste, men jag minns att jag väntade in i det sista innan jag pallrade mig ut.

Nu kommer jag att se en helt annan bild framför mig nästa gång någon nämner Maldiverna ;)

Cicki sa...

Ang olika toaletter så på SVAR (släktforskningscentrum) i Ramsele så har de fågelsång på toaletten. Där sitter man gärna en stund och lyssnar och njuter....:-)

Ingela sa...

Ingelas husmorsservice vill påminna om den praktiska "Pipinette". Den är oumbärlig när man har barn med på långresor i bilen, särskilt barn med onda knän som gör att det är svårt att huka. För vuxna med såna besvär är den lika bra. När man inte hittar nån bra plats att stanna på är det bara att vika ut fram- och bakdörr och använda "båset" att uträtta det man måste. Pipinetten är också användbar om man bara finner sunkiga toaletter som stående kissare med strilinsats längst fram har använt innan.

Christina sa...

Cicki: I Ramsele förenar man nytta med nöje med andra ord ;)

Ingela: Kan man prenumerera på Ingelas husmorsservice? Det är makalöst vad du har bra tips om både det ena och det andra. Allt från vakuumpåsar till Pipinetter :D
En Pipinette verkar väldigt praktisk att ha i t ex bilen som du skriver och verkar gå att köpa på Apoteket om jag fattar det rätt.

Ingela sa...

Är du inte prenumerant redan?

De där insatspåsarna är ursmarta. För det mesta duger det ju med bara pottan (som förresten ser ut som en Tupperware-såskanna) men i ett verkligt nödläge funkar en undanskymd plats och en påse.

Förr gick de att köpa på Apoteket, vet inte hur det är nu. Annars finns de på hjälpmedelsfirmor, t.ex. etacbutiken, eller plusvardag.

Christina sa...

Ingela: Jo, det verkar nästan så ;) Vilken lyx.

Aha, hör det till insatspåsar, det fattade jag inte när jag snabbkollade. Ja de ser verkligen ut som något ur en Tupperware-serie.

Tack för bonus-tipset var man får tag i byttorna!

Vonkis sa...

Så länge det inte blåser för mycket har jag inget emot att kissa ute, och underlaget ska inte vara för platt heller förstås :-)