onsdag, januari 06, 2010

Sköljbad med ättika


Tack alla som har lämnat så fina tips och tricks i föregående inlägg!
Jag är numera inte bara upplyst angående sköljbad med ättika utan även informerad om tvättnötter och brittiska tvättlappar som kallas för Colour Catchers, de senare ska tydligen finnas på ICA.

Det verkar inte vara så petigt med proportionerna när man ska blanda till ett sköljbad för indigotyger så att färgen fixeras.
Den store textilgurun, Gösta Sandberg, skriver så här i sin bok Indigo - En bok om blå textilier, angående ättiksbadet:

Den lämpliga koncentrationen utprovas bäst med smaken. tillsatsen av ättiksyra bör dock vara så stor att ett sköljbad skall smaka starkt sur.

Så här ser förresten växten, Indigo tinctoria, ut som ger den ljuvliga indigo-färgen:

23 kommentarer:

mimio sa...

Christina!
om du visste hur glad jag är att jag "hittat" din blogg här i sajbern. Alltså dessa tyger är ju helt fantastiska (o; håller verkligen med om att man vill ha alla haha.. Jag som behöver ett överkast inser ju att jag får beställa och sy mig ett istället!
Indigo är vackert o inte visste jag hur växten såg ut... alltid lär man sig något nytt. Härligt!
/Maria

Kesu sa...

Jag är också glad att din blogg finns!!! Indigoväxten hade jag aldrig känt igen, tack för den bilden.´

Om du inte hittar tvättnötter kan jag kanske hjälpa dig, för jag har också sett dom nånstans här i Stockholm. TROR jag minns var.

Monet sa...

Nämen!! Jag tror - nästan - att jag har den busken i min nyplanterade trädgård. Iallafall en släkting. Ska fotografera och kolla i morgon! Underbara tyger, vill också ha!!

wv: disetais. Säger och var!!

olgakatt sa...

Tänk, jag tycker växten liknar mitt förtretliga ogräs kråkvicker. Den måste tillhöra ärtväxterna. Men märkligt att den ger den mörka indigofärgen när den är så rosa själv!

Har också lärt mig i min barndom av min mor att hälla en skvätt ättika i sista sköljvattnet!

Christina sa...

Mimio: Så glad jag blir att det finns fler än jag som uppskattar den här typen av tyger :)
Jag kanske ska varna dig för att det tillkommer rätt så saftiga tullavgifter om man handlar från USA.
Trots merkostnaden har jag inte ångrat mig då tygerna är så fantastiskt fina.

Det är tydligen bladen från busken som ger indigofärgen - rätt makalöst eller hur?

Kesu: Tack detsamma kära bloggvän!
Jag försökte faktiskt beställa tvättnötter idag, men det blev något vajsing på listan så jag la ner.
Hojta gärna till om du ramlar över några!
Nötter alltså :)

Monet: Visst påminner den om ngn slags ärtväxt? Tänk om du har en sådan buske i din trädgård! De ska tydligen inte vara särskilt högväxande om jag förstår det rätt.

Det är bladen som man tydligen utvinner färgen ifrån. Blåa tyger är ju ofta förknippade med just Provence och även Auvergne, så vem vet vad du har för märkliga växter i trädgården? Det ska bli spännande att se foton!

Jätteroligt wv ;)

Olgakatt: He he, ja, det påminner minsann om det vidriga ogräset, men det här lär vara en buske på ca 1 - 1,5 meter.

Ja, visst är det märkligt att den här växten kan ge så starkt blå färg!

Lilla Eken sa...

Jag har försökt att odla indigo. Det gick sådär. Ett par klena små plantor som definitivt inte hade lust att blomma. Ganska söt växt annars. Borde kanske försöka igen. Det är en så tilltalande tanke att odla historiskt.

Tvättnötter har jag stått och fingrat på och undrat om det kan vara något. Ska köpa nästa gång jag ser och prova.
Ibland är det nästan kusligt vad mycket idéer och tankar man får från vissa bloggar..! :-)
Ha det så bra!
/I.

Anita sa...

Konstigt, mitt inlägg här är försvunnet igen.. (säkert ordverifieringen som klickade..)

Vad jag skrev var att den där växten känner jag igen också. Undrar om det går att göra indigofärg av den svenska varianten också...?

Sedan fins det syntetiskt indigo också, men det vet du säkert...

Ha det gott i kylan!

reneesfotoblogg sa...

Men nu blir jag konfys! Den där växten/busken har jag haft i trädgården i många år men köpt den som Färgväppling. Har lååånga rötter som breder ut sig och lite oregerlig.
Måste googla på detta!
mvh R

Lilla Eken sa...

Nu var jag också tvungen att kolla. Jag köpte mina frön på Impecta och det latinska namnet på växten är Indigofera tinctoria. Den är inte härdig utan måste vinterförvaras inne.

Ser att impecta har frön även till färgväppling. Den är däremot härdig men ser inte riktigt likadan ut som indigon. Det latinska namnet på den är Baptisia australis. Kan det vara den du har Renees Fotoblogg?

Vad nyfiken jag blir!

Christina sa...

Lilla Eken: Jag trodde inte att det gick att odla Indigo tinctoria på så här nordliga breddgrader, det kanske var därför du fick så klent resultat?

När jag har googlat och läst om tvättnötter så verkar det som att de fungerar hur bra som helst, men man vill ju se det med egna ögon ;)
Jag ska absolut prova.

Smulan: Jag har ingen aning, men jag inbillar mig att den äkta indigo-plantan växer i varmare klimat än vårt, men testa med den du har! Det är bladen som ger färgämnet tydligen.

Jo, syntetfärger finns i alla valörer, men det blir ju aldrig lika vackert. Detsamma gäller akvarellfärger , de äkta pigmenten har en helt annan lyster och skönhet.

Renée: Jag googlade på färgväppling lite hastigt, och vad jag kan se så går det inte att utvinna ngn färg ur den, trots det löftesrika namnet.

Lilla Eken: Det är den äkta indigon som du har frö till. Kunde just tänka mig att den inte var härdig här hos oss men många släpar ju sina änglatrumpeter etc in och ut så det borde ju gå att få fram en rejäl planta även här tycker jag.
Spännande.
Jag ska komma ihåg att Impecta säljer fröer, tack för tipset!

Lisette sa...

Du är suverän på att starta linor som är intressanta Christina. Oj så mycket jag har lärt mig om både färger och behandling av de här fina tygerna. Tvättnötter kommer jag också absolut att prova så snart jag får tag på dem.Jag är mycket förtjust i en annan tvätt-naturprodukt som också är lite udda: Oxgalltvål. Har du provat den? Suverän i många sammanhang när det gäller fläckar bl.a.
Odla indigoplantor får nog vara för min del. Jag tillhör dem som under flera år släpade mina enorma änglatrumpeter ut och in i garaget vår resp höst. ;)))

Bloggblad sa...

Visst är det lärorikt att blogga - och du har en förmåga att hitta intressanta ämnen.

Jag har aldrig sett indigoblomman - kul! Hade naturligtvis gissat på nån rödlila färg...

Kesu sa...

Jag försökte att skriva en kommentar tidigt (för mig) i morse, men blogger ville på villkors vis inte väckas. Gör ett nytt försök nu.

Nötter ramlar jag på i olika sammanhang, fast inte just tvättnötter if you see what I mean. Har rannsakat mitt minne och ska nästa vecka chansa på ett ställe i stan där jag har för mig att jag såg dem.

Lisette: Vill du att kniper en påse tvättnötter till dig med om jag hittar några?

(Gammal vits i flygbranschen:
Passageraren: Do you serve nuts?
Flygvärdinnan: We serve anybody, sir.)

Mian sa...

Tvättnötter låter spännande, det hade jag aldrig hört talas om.
Växten tror jag bestämt att jag sett på Visingsö örtagård, men de har en bra växtzon antar jag.

Helen sa...

Tygerna var verkligen underbara, så därför förstår jag att det är viktigt att sköta dem efter konstens alla regler, om det nu blir med ättika eller tvättnötter...

Kul som alltid, att läsa alla kommentarer och kunskaper som dina läsare delar med sig av!

Kram!

Lisette sa...

Kesu: Självklart vill jag det. Ja inte att du ska trilla förstås ;)

Cecilia N sa...

Jag har läst på nån stickblogg för några år sen om hur det går till att färga indigo.

Tydligen så uppkommer inte den blå färgen förrän man lyfter upp tyget/garnet i luften och det får oxidera.

Men jag minns inte om styrkan på färgen beror på hur väl blötlagt det är (i tid) eller hur länge man håller det i luften.
Sen minns jag inte heller om det fanns nån sorts stoppfunktion så det inte blir för mörkt om man bara vill ha ljust.

Emma R sa...

Va grej att det löste sig med blandningarna! :-)

Gick en mindre avanserad batikkurs när jag var liten, och var såld på det då, men sedan ledssnade jag lite på den stilen. Jag är väldigt nyfiken på vad du skall använda tygerna till!?

/Emma R

Kesu sa...

Dåså, Lisette och Christina! I fix if I find them :)

Christina sa...

Lisette: Tack, roligt att du tycker det, men utan den bästa av läsekretsar vore den här bloggen ingenting :)

Oxgalltvål - det var värst! När jag gick på Ebru-kurs i Istanbul och höll vi på med färsk oxgalla hela tiden och det luktade inte precis gott he he...vad luktar det om tvålen?
Var köper du den förresten?

Jag är alldeles för lat för att odla indigo, men jag tänkte köpa några frön till Bi ;)

Bloggblad: Ja, jag tycker bloggandet är otroligt allmänbildande, plus att man får veta så mycket udda och roliga saker som man aldrig hade snubblat över annars.

Angående indigoplantan så är det de gröna bladen som man utvinner färgen ifrån. Det skulle man inte kunna tro när man ser den ;)

Kesu: He he, I see what you mean, du ordvrängarnas drottning ;)

Flygbranschvitsen hade jag inte hört förut ;D

Mian: Jag har varit på Visingsö örtagård en gång, så roligt att bli påmind.
Ja, där har de verkligen ett gott odlingsklimat!

Helen: Ja, jag vill ju hantera tygerna så bra som möjligt eftersom det kommer att dröja innan jag gör en liknande beställning med tanke på tullen ;)
Kul att du också gick igång på tygerna!

Cecilia N: Det där tycker jag att jag känner igen från boken om Indigo, skriven av Gösta Sandberg. Jag har bara ögnat igenom den och läst lite här och där. Jag ska läsa mer ordentligt någon dag.

Emma: Jag ska sy linnen av dem, tänkte jag. Dels för att tyget då räcker till många plagg och sedan att jag verkligen är urless på alla trikålinnen. Jag vill ha linnen i riktigt tyg .

Kesu: Du är en pärla!

Emma R sa...

Det lät som en bra idé! Det är säkert ett sånt där luftigt tyg som passar bra!

Vissa trikåplagg är inte alltid av bra tyg. Exempelvis de som luktar svett efter 30 minuter...

Cicki sa...

Vad bra att det löste sig med ättiksblandningen. Tvättnötter har jag hört talas om men inte kommit mig för att använda. Har en god vän som pratar varmt för dem. Om jag inte alldeles minns fel så tror jag även hon satte en ört för att kunna odla egna. Måste kolla upp det, om jag kommer ihåg vill säga. Jag har ju ett mycket selektivt minne....:-)

Louise sa...

Hej alla indigo-fanaster!
Jag behöver hjälp och hoppas otroligt mycket på att någon av er kan hjälpa mig.:-)
Det är nämligen så att jag vill FILMA Indigofera tinctoria, men jag har inte hittat någon än. (De har en på botaniska i Lund, men den är ettårig eftersom den är planterad utomhus)
Finns det någon som skulle kunna låta mig filma dennes växt? Det bör gå fort.
Om ni har en växt eller vet någon eller något ställe som har en som jag kan kontakta för så skulle jag bli väldigt tacksam.
Mvh
Louise
louise.fornander@gmail.com