lördag, december 13, 2014

Porträtt av en hundpudding i blyinfattat glas, del 2

Egentligen bör man skära ut alla bitar och passa in i varandra, innan man folierar, men som den otåliga typ jag är orkar jag inte vänta.
Jag vill se linjespelet NU, och det gör man först när man har satt den obligatoriska koppartejpen runt glasbitarna, koppartejpen som lödtennet sedan fastnar på när man löder, och som binder ihop de olika glasen med varandra. Det blir som ett minikyrkglas.

Kopparfolietejpen sätts runt alla utskurna glasbitar i mönstret. Det finns olika bredder, och olika baksida beroende på om man tänker ha kvar lödlinjerna som silvriga, eller patinera antingen i koppar eller svart.
Vill man t ex patinera lödsömmarna i svart så väljer man en svart baksida på kopparfolien.
Här folierar jag medan vi tittar på Morse på tv. Man centrerar glaset på tejpen och låter tejpen löpa runt om. Sedan gnuggar jag ordentligt med en vinkork av god kvalitet, så att folien smiter åt ordentligt runt glaset.

Idag har jag hunnit skära ut Pepes halsband i två olika bruna glas, och spännena i ett pärlemoskimrande. Testar också att lägga ett turkost glas (beställarens önskemål om klara färger)  närmast kroppen...
Glaset är mer turkost när det inte ligger mot ett vitt papper, som här då det ser mer blått ut.



8 kommentarer:

Pettas sa...

Oj, här tog mitt hjärta ett extra skutt. Du bloggar! Hoppas bloggivern inte försvinner, för det är alltid så intressant att följa det du håller på med!
Glad tredje advent!

Christina sa...

Pettas: Och jag blir så glad att "gamla" bloggvänner fortfarande hittar hit, trodde jag var raderad på alla länklistor vid det här laget ;-)
Glad tredje advent önskar jag dig också!

olgakatt sa...

Men där är du ju! Vad glad jag blir!

Christina sa...

olgakatt: Tjohoo :-)

Herr Stömell sa...

God Jul!

maria ljungberg sa...

-Men guuu vad fint det blir! =)))
Önskar förresten dig ett riktigt gott tjugohundrafemton!
Den där kopparkanten, var den hård att få på plats, behövdes det starka nypor?

Christina sa...

Herr Störnell: God fortsättning, och utsäkta den sena hälsningen!

Maria: Tack, och jag önskar även dig ett jättebra 2015, och måtte balkongräcket bli som du har tänkt dig :-)
Kopparfolien är väldigt tunn och lätt att sätta på, det enda som kan vara knepigt är att den måste centreras väldigt noga så övervikningen på glaset blir lika på fram- och baksidan, men det är jätteroligt att foliera. Jag ser riktigt fram emot att sitta i tevesoffan med en hög färdiga glasbitar som ska folieras. Vilken nörd man är!

annie sa...

Your glass information is so interesting, Christina.

Are you still making more? I have thought about doing it, but my cat, Oliver Twist, is too helpful and won't let me do any crafts, painting or drawing. I have to lock him up in the bathroom. So my alone moments are few.

Good wishes for the New Year.
Hugs,
Annie