söndag, december 12, 2010

Det årliga brödbaket i Järnboås

I den här bakstugan träffas vi idag för tredje året i rad och bakar tillsammans.
Ulrika och Lars som bor här är så generösa och delar med sig av brödugnen som tar två dagar att värma upp så här mitt i vintern.

 Vi är åtta personer och alla har med sig olika degar i olika kärl, det jäser och det bubblar.

En liten hundvalp finns också med den här gången. Han heter Topolino efter Italiens minsta bil, och är en Volpino Italiano och ser ut som en liten pigg polarräv.

Lars, som är den som har byggt ugnen, lägger in mer ved.

Jeanettes surdegsbullar med fikon står och svalnar på en plåt (jag fick fyra stycken. Gissa vad vi ska ha till frukost i morgon?).

Här har Håkan fångat mig när jag skyfflar in några knäckebröd, vilket var det vi satsade på i år.

Sen var det pizza-dags och här är en på väg in i ugnen. Vi börjar alla få snits på det här, så kolla hur elegant man öppnar ugnsluckan med en bit av skyffeln!

Det kan knappast finnas godare pizzor än det här.

När vi kommer hem så har vi med oss knäckebröd så vi klarar oss ett tag.

Knäckebrödet Håkan och jag gjorde några satser av:

30 g jäst
6 dl kallt vatten
1 1/2 msk hel kummin
1 1/2 msk hel fänkål
1 msk salt
6 dl grovt rågmjöl
3 dl rågsikt
7 1/2 dl vetemjöl

Lös jästen i vattnet och tillsätt de mortlade kryddorna, saltet och mjölet.
Arbeta ihop till en smidig deg på ett bakbord.  Degen är för fast för en köksmaskin.
Låt jäsa 1 timme eller längre (den verkar stå ut med det mesta, fraktas runt i kalla bilar och inte bakas ut förrän efter 6 timmar).

Bakar du i vanlig ugn så sätt den på 200°.
Dela degen i tre delar, sedan varje del i fem.
Kavla ut med en kruskavel till stora tunna rundlar.
Grädda i ca 8 - 10 minuter tills de känns stela ( i en vedugn går det rekordsnabbt).

27 kommentarer:

Cicki sa...

Vad mysigt det ser ut. En enda gång har jag bakat i bakstuga. Det var i Ramsele på ett läger för förskolebarn med Damp/Adhd. Som du kanske förstår så blev det inte så mycket meditativt bakande för en annan. Men jag har aldrig varit med om en grupp barn som lyssnat som ljus på de två 80-åriga damerna som agerade lärarinnor. Riktiga tunnbrödbagerskor som fick barnen att göra som det skulle vara enbart med vanligt hederligt bonnförnuft som pedagogik.

Igår satt M och jag och frossade i bakredskap på nätet. Synd man inte har pengar. Då hade det blivit både baksten, brödspade och painricheplåt.

annie sa...

Every year this is such fun to see, Christina. I wonder about the oven. What size is it and what kind of plaster or wall can be so close to it without catching fire?

annie

Skaffaren sa...

Jag har varit med om tunnbrödsbak några gånger i en by utanför Älvdalen. Då, på 60-talet samlades byns damer i Bogg-gården och gräddade så det stod härliga till.
Jag har ett par bakugnsluckor på gång.

mossfolk sa...

Vilken himla trevlig tradition! Och vilken lyx att få tillgång till en brödugn sådär. Ser jättemysigt ut där i köket!

Guy sa...

Vilken vacker bagarstuga. Den heter så här uppe.

Fina fotografier. Jag känner doften av nybakat bröd och känner hettan från ugnen!

Äventyret framtiden sa...

Underbart; jag kan känna dofterna ända hit...allt ser himla gott ut..

Lisette sa...

Vad det ser mysigt- och gott ut! Vet du vad jag tror att jag ska göra ett knäckebak till före jul. Fööresten jag SKA det eftersom det från förra baket redan är slut! Våra recept ser i det stora hela ganka lika ut med undantag av att jag hade solrosolja i det jag valde att göra. Har du någon aning om ifall det blir bättre- eller sämre av det????
Mitt recept var väldigt lätthanterligt. Var ditt det?
Men idag blir det inte. Idag är det fågelmat som gäller!Mian har förberett.

Lisette sa...

Glömde säga att surdegsbullarna med fikon ser rent himmelska ut! God frukost( fast det har du väl redan ätit antar jag ;))

coyoteros sa...

ser riktigt kul ut,,mycket tack vare den fina lite..autentiska miljön..

brödspaden är ju genial,,går knappast att göra bättre..

är själv uppvuxen med surdegsbröd,,åå till det olika goda finska soppor...

en rolig grej var en dam som jag kände på 80 talet,,hon var hälsokostare å vegeterian,som skulle visa mej hur man gjorde surkål,,hennes utrustning var speciella kärl av höganästyp,,speciella keramikplattor som presstyngd som var dyra i inköp,åå till det biodynamiskt kål ,och vattnet skulle kokas innan användning,,

åå då kom jag i håg hur dom gjorde förr,,
så vi skulle jämnföra..

jag tog en vanlig större syltburk i glas,,ett vanligt tefat somm presstyngd med en vanlig sten åvanpå.

vattnet tog jag direkt ur kran och vanligt icakål.

sen väntade vi några veckor tills det var klart..åå provsmakade..

först hennes,,tyvär inte god och nästan förstörd.

sen min på det gamla sättet,,,hon smakade först...hon utbrast,,,det här var den bästa surkål jag någonsin smakat,,,,jag minns än i dag hur hur mallig ja va..åå lite tur hade jag då jag aldrig gjort surkål,,utan gjorde allt ur minnet,och minnesbilder,,,mjauuu

Christina sa...

Cicki: Innan vi flyttade hit hade jag bara sett såna här bakaktiviteter på Skansen, så det känns fortfarande väldigt exotiskt.
Så fint det lät - mötet mellan barnen och de 80-åriga tunnbrödbagerskorna :-) Mer sånt!!!

Angående baksten så kan jag kanske skaffa en billigt till er, ja rentav gratis om ni kan vänta till i sommar.

Var hittade ni förresten brödspade på nätet?

Annie: I found this site with a very good description of a restoration of a kitchen stove
here.
I hope you can get an idea of what kind of stoves we often have in old swedish houses by looking at this.

Skaffaren: Det var några som bakade mjuka tunnbröd igår också . Gott :-)

Mossfolk: Väldigt lyxigt och väldigt trevligt är det :-)

Guy: Ja, stugan är vacker, och ugnen ännu vackrare. Lars har byggt den alldeles själv.

Pettas: Det blev gott bröd till frukosten i morse :-)

Lisette: Jag har ingen aning om vad oljan tillför knäckebrödet, vi pratade om det i går men ingen visste riktigt.
Jag bakade efter samma recept som förra året eftersom det blev så bra och degen väldigt lättarbetad.
Hade tänkt pröva ditt recept men blev osäker när jag såg att det var olja i, annars är de ju väldigt lika som sagt.
Jag ska testa ditt recept här hemma sen när knäcket tar slut.

Surdegsbullarna med fikon i var precis lika goda som de ser ut :-)

Coyoteros: Åhå, en sån där specialkruka för att syra kål har jag sett någon göra nere hos min granne keramikern.
Så kul att din kål (efter "man tager vad man haver"-principen) överträffade kålen som damen med alla specialattiraljer åstadkom. Ofta är det nog så att det inte behövs så himla dyr utrustning som man luras tro.

Nu fick du mig att bli sugen på surkål, det var länge sedan jag åt det ;-)

Anita sa...

Underbara bilder av en underbart rolig aktivitet Christina!

Vi har bakat bröd varje senhöst i egen bagarstuga med släkt och vänner i tjugo års tid, men de senaste två åren har orken och tiden avtagit.. Men ååh, det är så underbart roligt! Den efterföljande pizzan är givetvis obligatoriskt!

Trevlig advent vännen! Kram.

coyoteros sa...

ja det var kul...men jag vet ju inte om det var ren slump,,det kunde ju åxå blivit så att bägge lyckats,,,förr ,,åå kanske med små omständigheter så fick man ju ta det man hade hemma,,åå jag tror att det är ren otur om man misslyckats i en process man inte kan rå så mycket över....men billigt blir det ju,,vitkålen är ju nästan gratis,,,å principen är ju den samma i både slott å koja,oavsett vilken utrusning man använder,,,damen jag nämde hon pröjsad 50kr flaskan för björksav,,,,så där gjorde man sej en hacka på våren,,,det var ganska mycket pengar i början på 70 talet..hmmm

Cicki sa...

Tackar för en baksten. Gratis låter bra. Vi ska väl ändå ses i sommar, hoppas jag. Jag ska fråga Mats om länken. Jag kommer inte själv ihåg. Så det får komma senare. Han är inte igång än.....:-)

Cecilia N sa...

Hade ingen aning om den italienska rasen. Jag trodde det var en japansk spets.

Monica sa...

Skrev en kommentar igår när jag såg allt fantastiskt, kommentaren försvann i tomma intet, det såg ut så men jag var inte riktigt säker. Men skrev i alla fall att allt ser underbart ut, de där surdegsbullarna med fikon lockar och knäckebrödet, jag är en riktig knäckebrödsmänniska:-), mannen som kommer söderifrån vet knappt vad det är:-). Och ugnen Näfverqvarn, vi hyrde hus i Nävekvarn en sommar, jättetrevligt och havet är sååå djupt där, de största båtarna går nära land så vi spolades av bryggorna innan vi fattade:-), de kom så snabbt och rätt tyst så sen lärde vi oss att ha koll på dem i tid.

Mian sa...

Härligt inlägg, som vanligt!
Mjukt bröd, knäcke och pizza - allt ser helt ljuvligt ut!
Jag är urkass på att baka, men så tränar jag inget heller :(
Tur att jag har en mor som är duktigt på så mycket, t.ex. bakning. Det var jag som åt upp det sista av hennes nybakade knäcke när vi var på besök idag :)

Helen sa...

Så trevligt, och att det blev gott är det ju ingen som helst tvekan om!

Hihi, bilden på dig fick mig att tänka på de stackarna som skyfflade in kol i dåtidens ångbåtar...men du fick i alla fall god lön för mödan till skillnad från dom. ;-)

Kram!

Christina sa...

Anita: Som utflyttad nollåtta tycker jag det här är lika fantastiskt varje gång - och smaken!!!
Jag tror jag har frågat förut vad du brukar baka för bröd?

Trevlig Lucia Anita :-)

Coyoteros: Visst kunde det ha varit en slump, men jag tror ändå att det ofta inte behövs så mycket "utrustning" som handeln vill få oss att tro.

Aha, björksav...det har jag sett på teve hur man gör :-) Ja, 50 spänn på den tiden var en rejäl slant. Den etta i Sthlm jag bodde i på den tiden kostade 256 kr i månaden = 5 flaskor björksav :-)

Cicki: Apselut, och tack för länkarna!

Cecilia: Jag hade heller aldrig hört talas om rasen. Den verkar väldigt trevlig och lättlärd.

Monica: Visst är det retfullt när kommentarer bara går upp i rök på det där sättet! Händer mig då och då ;-(
Jag gillar också knäckebröd och det här knäcket blev verkligen gott. Fikonbröden var också smaskens :-)

Tack för att du satte bakugnsluckorna på kartan! Aha, Bråviken alltså!

Mian: Jag är inte heller något vidare på att baka, du kanske minns mitt mordvapen i form av en surdegslimpa?
Fast ibland har jag tur - knäcket blev superlyckat.
Vilken tur för dig att du har en sån mamma som du har :-)

Helen: He he, blir jag arbetslös så kan jag söka jobb på en ångbåt nu när jag har fått in det rätta greppet ;-)
Kram!

Lena H sa...

Det ser hur trevligt och gott ut som helst. Man kan nästan känna lukten och värmen.

Tankevågor sa...

Hög mysfaktor på det här inlägget Christina! :-)
Jag älskar brödbak men har aldrig bakat i en sån här bakstuga...
Att baka bröd ger så mycket god doft i huset och jag tycker jag tänker så bra när jag står där och knådar... :-)

....vilken söt valp...måste kolla in länken.

Kesu sa...

Nytt försök, mitt modem hängde sig precis som jag tryckte på send. Okej, here goes (på ett ungefär):

Säg om det inte är myusigare att komma in i värme från kyla än tvärtom?! Den första bilden lägger mysribban stavhoppshögt, men jag blir inte beviken när jag skrollar. Stannar för varje bild och suger i mig dofterna och detaljerna.

Vilken schvung du har! Bra fångat Håkan, bra skyfflat Christina! :) Att kunna öppna ugnsdörren med en pizzaladdad spade - wow!

Fikonbullarna, pixxorna, knäckebröden, jag blir riktigt avis (men inte missunnsam). Måste vara fantastiskt härligt att få ägna sig åt en sådan aktivitet (jag älskar att baka) och att få göra det tillsammans med likasinnade. Hur hittade du hit/dit första gången?

Den första bakstugebilden KUNDE varit i en keramikkverkstad, men bara kunde ;)

Jätteroligt att du delar med dig av råd, bilder och mys.

Kesu sa...

Det skulle stå pixxorna, men det tror jag du fattar ;)

Christina sa...

SlöjdLena: Lukten och värmen känner jag varje gång jag sätter tänderna i ett knäcke :-)

Londongirl: Brödbakning är inte min starka sida, men jag kan inte låta bli att entusiasmeras av de andra som är fena på alla möjliga och omöjliga bröd :-)
Ulrika som har bakstugan, är t ex jätteduktig på att baka surdegsbröd med naturliga jäsningar...levain tror jag det kallas (jag kan inte det här).

Kesu: Retfullt sånt där :-/

Det var precis så där mysigt - som om vi steg in i en annan värld. Tiden stod stilla och inga iPads existerade...liksom.

Du skrev pixxorna både första gången och andra...men jag vet inte vad det är!?
Det låter som nåt man naggar bröd med...syns ngn sån på bild?
Nu scrollade jag tillbaka - AHA, det är pizzorna du menar, nu fattar jag :-D

Kan du bevara en hemlighet? Det finns en brödugn i källaren på stationen som vi aldrig har tordats använda...

Kesu sa...

Men gud så korkad jag är. Kan DU bevara en hemlighet? Jag är journalist. Sch! Tror du det går att rusta upp brödugnen i källaren?

Christina sa...

Kesu: Du skriver som en gud, så det är bara skönt för en vanlig dödlig att du kan skriva pixxor ibland ;-)
Det inger hopp om en själv.

Schhh...kan du bevara en till hemlighet - stationens bakugn är godkänd av sotaren :-o

Men jisses - det är tisdag...HUR har det gått för Lelle R?

ullrika sa...

nu får jag deja vu så det här måste du har skrivit om förr (förra året?)! det ser så galet härligt ut att jag - som är totalt ohuslig - längtar lite efter gemenskap framför spis (och ugn)!

Christina sa...

ullisen: Javisst har jag bloggat om det här förut. Brödbaket har blivit ngt av en tradition och jag som inte är ngt vidare på att baka bröd tycker det är lika roligt varje gång.