söndag, april 15, 2012

Nu har jag åkt dit...

Valross, tecknad av min schweiziska motspelare Max
Jag har alltid varit så tacksam att jag inte har trillat dit på dataspel, men nu har jag åkt dit med råge.
Är det någon som kommer ihåg det gamla sällskapsspelet Pictionary på den tiden då internet inte fanns?
Jag älskade det, men jag hittade nästan aldrig någon som ville spela det mot mig för dom trodde att det handlade om hur bra man var på att teckna.
Ingenting kunde vara mer fel.

Lådan med spelet Pictionary har legat och samlat damm i många år nu men så för en vecka sedan laddade jag ner appen 'Draw Something' och upptäckte att det var ungefär som gamla Pictionary, fast ännu roligare.

Det går ut på att försöka illustrera ett ord växelvis så gott det går, så att medspelaren gissar rätt. Man får tre svårighetsgrader och kan vinna max tre guldpengar. Lyckas man få ihop 240 slantar så kan man köpa till ytterligare färger, och jag kan rekommendera gråskalan om någon frågar vilken palett som är bäst.

Min medspelare Riva gissar rätt på min teckning av en bödel
En trevlig grej som tog ett tag att fatta, det är att man inte spelar mot varandra, utan med, bara en sån sak!
Det gäller att samla ihop så många poäng tillsammans som möjligt, och jag bara älskar några av mina favoritmedspelares kreativitet och uppfinnigsrikedom.
Man behöver alltså inte vara det minsta bra på att teckna, utan det gäller att vara påhittig.
Så här illustrerades t ex det engelska ordet 'belt' av min medspelare från Tyskland:


Vi kör ofta med pilar, det kanske är lite fusk, men vadå!


Nu spelar jag som värst med en från Tyskland, en från Schweiz och en från Jakarta, Indonesien.
Om det är någon som vill ta en omgång så är det bara att skicka ett meddelande och berätta vad ni har för användarnamn :-)

21 kommentarer:

Evas blogg sa...

Ser kul ut. Vi spelar fortfarande det gamla hederliga spelet i papplåda :)

Christina sa...

Eva: Det roliga med det här är att man lär sig nya engelska ord på kuppen, och så att man kan spela random med hela världen - en mycket speciell känsla ;-)

Mian sa...

Men jisses så kul det ser ut!
Måste kolla om spelet finns även för Android.

Christina sa...

Mian: Det tror jag absolut att det gör. Fullständigt livsfarligt ;-)

Monica sa...

Låter väldigt roligt och kreativt, men jag vill inte fastna;-)

Äventyret framtiden sa...

;)skyndar mig hastigt vidare härifrån. Det får räcka med Spindelharpan för min del just nu. Verkar alltför roligt det där

Ulrika sa...

Åå jag som alltid älskat Pictionary! Vi spelade det mycket förut, ofta ihop med syrran med familj och herrejisses som vi garvade. :-)

Det där måste genast provas!
Annars är vi väldigt fast i Rumble just nu. :-)

Och först nu såg jag din kommentar om hundpromenad och svaret är, förstås: gärna!

Christina sa...

Monica: Fattar precis, jag ville inte heller fastna -häpp ;-)

Pettas: Du är en klok kvinna :-)

Ulrika: Pictionary är det enda spelet som jag har tyckt om riktigt mycket, så kul att ni har spelat det också.
Håkan spelar Rumble och jag spelar Draw Something, vi slåss om paddan om jag säger så...

Så roligt- hundprommis!I veckan som kommer?

Chokladvillan 1910 sa...

Haha det där har jag aldig testat ! Verkar ju jättekul ;)
Bra tips ! Nu finns dina bilder på min blogg, tack för lånet :D
Ha en härlig vecka !
Kram Anki

Cicki sa...

Ser ju jättekul ut. Teckna både på jobb och fritid.....:-)

Mian sa...

Jag kommer fortfarande ihåg när vi spelade Pictionary för länge sen. Nån hade försökt illustrera ordet duellera genom att rita två personer med pistoler i händerna.
Min moster Annica blev jätteupphetsad när hon kom på ordet, rättare sagt det nya ord som hon i ivern råkade skapa och hon hojtade glatt: pistolera!

Elisabet. sa...

Som nybliven i-phoneinnehavare ska jag ta det lugnt .., jag blev snabbt besatt av Rumble och såg olika ordkombinatiner när jag drömde om nätterna ,-)

Christina sa...

Familjen Zaar: Det är vanebildande ;-)

Det var bara roligt att du fick användning av mina bilder.
Hoppas ni har trevligare väder än vi just nu, för här snöar det rejält ;-o

Cicki: Det är kul för det är så totalt opretentiöst och går snabbt ;-)

Mian: Ha ha, den var bra - pistolera ;-D Jag förstår din mosters upprymda känsla, man rycks med...

Elisabet: Ha ha, ja det gäller att se upp ;-)

IET sa...

Iiiih, vad kul det verkar! :-) Fast jag har inte laddat hem måleriappen ännu ens. Jag hör av mig när jag gjort det. Älskade Pictionary jag också. Det stämmer verkligen att man klarar sig sämre ju bättre man försöker teckna. Av den anledningen var det kolossalt kul att spela på Konstfack. Vissa blev helt vansinniga över hur dåligt de klarade sig i spelet. Haha. ;-)
I.

Ulrika sa...

Ja när jag ska rita önskar jag hade en iPad... pilligt ochs vårt i ajfånen. :-) Men KUL! :-)

Den här veckan har jag fullt upp för på fredag åker jag på stickhelg, till Omberg. Nästa?

olgakatt sa...

Ajabaja, att lura mig till detta....
Urkul!

Christina sa...

IET: Det är läskigt kul, så se upp!
Nä, det handlar inte särskilt mycket om att kunna teckna, och sen är det så himla trevligt att det bygger på samarbete - lite unikt i den här spel & dobbel-världen.

Ulrika: Fast du klarar dig jättebra på ajfånen, det är jag som tuggar mattfransar att jag missade Jokern...
Absolut, nästa vecka blir jättebra!

olgakatt: Visst är det ;-D

Bloggblad sa...

Så lockande det låter! Jag som inte "kan" men ändå gör... jag ritar nåt minst varje lektion för att förklara nåt, och ungarna fattar nästan alltid.

Men - jag hinner ju knappt med mitt liv utan spel, prövade en gång med WF, det tog ju timmar... Rumble törs jag inte pröva... Kanske om jag får vänta på tåg eller så... Jag ska nog anteckna det här spelet också i mobilen. Så slipper jag kanske vänta.

cruella sa...

Pictionary är så himla kul! Men nu var det verkligen väldigt länge sedan jag spelade det... Minns en gång på Irland när vi var en massa svenskar och italienare som hade spelkväll. Både tecknar- och språkförmågan sattes alltså på prov. Minns fortfarande Paolos upprördhet över att min man kunde ordet för "bönsyrsa" på engelska. "It's sick! Sick!" (Praying mantis. Men så har maken en engelsk mor också.)

Emma R sa...

Roliga spel kan verkligen slå ihæl / stjæla enorma mængder tid utan att man vet ordet av! Detta såg så roligt ut att man nog gør bæst i att hålla sig långt borta från det... ;)

Christina sa...

Bloggblad: Det låter som du skulle klara det här spelet galant, och man behöver ju inte 'svara' direkt utan när man hinner. Spelet ligger kvar hur länge som helst verkar det som, så ingen brådska alltså ;-)

cruella: Oj, jag kan förstå stackars Paolos upprördhet, bönsyrsa på engelska ha ha!
Jag googlar och använder Google translate medan jag spelar. Det kanske är fuskigt men det är en stor hjälp ;-)

Emma: Jag försökte också hålla mig borta från det här spelet i det längsta för jag visste att jag skulle åka dit. Jag har så ruskigt dålig karaktär ;-)