fredag, februari 26, 2010

Lite pärlplattetips


I dag tog jag en paus från jobbet och satte ihop den här lilla plattan.
När jag satt och pärlade tyckte jag den blev helt misslyckad och Håkan såg inte ens vad den föreställde - tills jag satte upp den på väggen och vi betraktade den från några meters håll.

Då, plötsligt, framträdde bilden. Rena magin.

Bilden ovan har jag tagit nu i skymningen med urusel belysning, men jag hoppas ni ändå ser vad pärlplattan föreställer?

Man behöver inte alls vara bra på att teckna, vem som helst kan lägga pärlplattor - datorn fixar det mesta.

Den som inspirerade mig att vada ut i pärlträsket heter David och har en väldigt bjussig och intruktiv blogg om pärlplattor.

Till höger på hans blogg listar han inköpsställen och bjussar på länkar under rubriken "Var köper man pärlor?".

Sen har han ett superbra inlägg där han svarar på de vanligaste frågor folk ställer. Här hittar ni det.

Han tipsar också om ett litet suveränt program som heter Perler som en svensk student har suttit och knåpat ihop. Det funkar t o m till min Mac, med lite avvikelser som gör det lite knepigare än om man har pc.
På samma sajt som man laddar ner Perler finns en jättebra instruktionsguide till vänster.

I programmet Perler kan man hämta en bild från sin egen hårddisk och sedan leka med den tills man får önskat resultat. Man kan bestämma hur stor bild man vill lägga, en piggplatta är 29 x 29 pärlor.
En 4-plattorsbild mäter alltså 58 x 58, osv.
Man ska se till att köpa piggplattor som man kan sätta ihop, då finns inga begränsningar på hur stora bilder man kan göra.

Programmet Perler möjliggör att bestämma vilka nyanser av pärlor man vill använda och sedan kan man ladda hem mönsterfiler, se bild nedan.
Nu kanske ni fattar att det inte beror på min tecknartalang att jag lyckas slänga ihop Poppan, Ekku etc?
Det är just därför det är så meditativt, det är så himla kravlöst och allt man behöver göra är att fixa till en hyfsad bild och sedan räkna pärlor och piggar.

Det roliga är att bilderna inte ser mycket ut på nära håll, men steppar man bakåt några steg så framträder detaljer som man inte trodde fanns där.

När man har pärlat en bild så stryker man den med ett medelvarmt strykjärn så att pärlorna smälter litegrann och häftar vid varandra. Kolla Davids blogg, allt står där.
På det sättet kan man lossa bilden från piggplattorna.

Och det bästa av allt - blir man trött på att pärla kan man sätta ihop ett antal piggplattor och använda som spikmatta ;)


Naturligtvis kan man pärla på fri hand, det blir jättefint, men då måste hjärnan vara med och se det passar inte mig alls just nu.

23 kommentarer:

Lisette sa...

Hur i all sin dar hinner du med att både pärla och att ge oss andra alla dessa tips på pärleri?
Jättebra länkar.
Visst ser man vad bilden föreställer men inte VEM. Är det någon jag borde kunna känna igen?
Det där med att hjärnan måste vara med. Hihi Då bör man väl helst också ha en sån hjärna som din, som kan ta fram en bild bara man skickar signaler till den. Min stackars murkla innanför kalufsen grejar nog inte det. Det får allt bli bilder som någon annan först fixat till. För närvarande har jag dock fullt upp med att försöka fixa några snygga hängremmar till en del halssmycken som jag gjorde på min glass -fusingkurs för ett tag sedan.
Pärla på och visa oss mer.
P.S.
Går det inte att pärla något tredimensionellt t.ex. något litet stationshus så Håkan kunde bli lite delaktig i aktiviteten? ;))

Christina sa...

Lisette: Det tog inte så lång tid, jag kunde ju bara länka vidare till pärlplattekungen som verkligen har tagit sig tid att informera.

Nä, dagens lilla pärlplatta föreställer ingen som du känner, tror jag åtminstone ;)
Men kanske någon annan känner igen vem bilden föreställer?

Min hjärna gör just ingenting, det lilla programmet Perler jobbar för fullt, men om du vill kan jag fixa till en mönsterbild på Alice t ex, bara du mailar över några bilder. Sen kan du pärla på...

Åh, glassmycken - när får vi se dem på bloggen?

Jodå, det går att pärla 3-D, kolla Davids blogg, han har ngn kub någonstans...

ullrika sa...

Ååh!! Jag ser!! Min fina lilla Milla Vanilla i pärlversion!

Sicken skithäftig grej! Pussel i all ära men detta var det kuligaste jag läst om på länge. Sitter på mobilen nu så länkläsning blir lite knivigt men så fort jag hamnar framför en större skärm ska jag snoka mig vidare!

Ert tak ser lite vanskligt ut förresten. Har ni fått hjälp med det?

Å du, Egyptiska hunden på bordet... så vacker!

Krams!

Elisabet. sa...

Alltså, jag har inte ord för hur imponerad jag är av din kreativitet, Christina! Jag fattar inte hur du hinner!

em sa...

Låter perfekt för dagar med hjärnbrist!
Man borde väl kunna använda korsstyngnsmönster?
Margaretha

Ingela sa...

Jag har sett det där i hobbykataloger men det blir nog att kolla den där sajten. Mina tjejer lägger pärlplattor av vanligt slag, just nu håller de på med Askungen och Snövit i fyraplattsstorlek. De skulle nog tycka det var kul att lägga efter foton.

Bloggblad sa...

Om jag kisar mot den nedersta bilden ser jag en halprofil...

Men inte har jag tid att pröva - så jag vågar inte ens klicka på dina länkar.

Christina sa...

Ullisen: Ha ha, tänk att du kände igen henne :) Jag menar..med alla datafilter, pärlor etc ;)
Jag skickar Millan i pärlversion till dig, så kan ni ha den i köket som "pratbit" när det kommer gäster.

Jag ringde en firma om taket, men de sa att det inte var ngn fara med vårt tak. De kunde inte garantera ngt, men de trodde i alla fall att det var lugnt. Stationen är ett gediget hus med bra lutning på taket.
Gissa om jag blev lättad, för här har det säkert kommit ytterligare två decimeter det sista dygnet.

Elisabet: Det gör jag inte ;)

Margaretha: Visst gör det :)

Ja, det här måste passa alldeles utmärkt för korstygnsmönster. Man är ju inte bunden vid en fyrkant heller...

Ingela: Ja, dina tjejer skulle säkert tända på programmet "Perler". Instuktionerna är på engelska om jag inte minns fel, men där kanske du kan hjälpa dom lite...

Bloggblad: En hal profil? Göran Lindberg? Nä, honom har jag inte pärlat.

Linda sa...

Åhhh, jag blir så sugen på att testa!! Fy så roligt det ser ut!
Tack för alla bra länkar - du är ju en pärla :)

Helen sa...

Tack för all information!

Men innan jag provar på detta med pärlplattor ska jag bara virka klart några dockor, sy lite kuddfodral och gardiner och...ja, du vet hur det kan vara, så mycket man vill göra, men alldeles för lite tid.

Ha en trevlig helg!
Kram!

Evas blogg sa...

Helt underbara pärlplattor. Använder du bara gråskala på färgerna? Nästan så jag ärsugen att pröva men då blir jag väl fast.

Vonkis sa...

Vilken rolig grej! Måste genast kolla in den där bloggen, kanske vore något att göra i skolan.

Christina sa...

LindaLotta:Det kostar inte mycket att prova, pärlorna är rätt billiga :)

Helen: Ja, dygnet borde absolut ha fler timmar ;)

Eva: Ja, det är nästan bara gråskala men jag har lagt till en rosa färg på plattan som föreställer lilla Milla.
Ekku-porträttet är bara sv/v. Jag har använt Hama midi-pärlor; svart 18, vit 01, grå 17, askgrå transparenta 23.

Vonkis: Det vore det säkert!

Petra sa...

En liten fråga. När du sitter och pärlar så där framför tv:n, hur räddar du pärlplattan från viftande svansar?
Sitter på jobbet och småsjunger på "han har öppnat PÄRLEporten....."

Christina sa...

Petra: Det flyger lite pärlor då och då, men då är det bara att kolla mönstret och ersätta dom.
Det är några av de få gånger jag önskar att pälstjejerna hade kortare svansar och inte var fullt så glada ;)

He he, PÄRLEporten ;)

Unknown sa...

ååå det där har jag tankt att jag vill pröva länge! Har funderat på om man kan använda programmet för att göra en mönstrad mosaikvägg! Ska genast ladda ned och se hur det funkar, lika bra att passa på när bebisen sover :)

Snild sa...

Jaså, Perler är knepigare på Mac? Jag har bara testat på Linux, men jag antog att det skulle vara likadant.. Vad är problemet?

Lisa: Det bör gå hur bra som helst. Du kan t.o.m. lägga in egna färger ("custom colors") som motsvarar de färger du tänkte använda.

Christina sa...

Lisa: Eftersom det bygger på pixlar så måste det gå utmärkt att skapa mosaikmönster, vilken spännande idé!
Under flärpen "Upscaler" så kan du välja att se bilden du jobbar med som antingen beads eller grid. Om du väljer grid så ser det precis ut som en mosaik. Jättesnyggt.

Snild: Har jag rätt när jag tror att det är du som har skapat det geniala programmet Perler?
I så fall ber jag att få tacka. Himla skickligt och väldigt bjussigt att lägga ut det gratis.

Nu har jag suttit och kollat på instruktionsbilderna på Perlers hemsida, och jag märker att min Mac-version inte skiljer sig något, annat än att de olika filtren sitter som flärpar längst till vänster. Pc-versionen är lite användarvänligare som har dem synligare och lättare att komma åt, men det är också allt. Jag trodde det var mer olikheter än det var.
Jag tycker det är fantastiskt att du har skapat ett program som funkar till Mac också.

Ditt tips till Lisa, att hon kan lägga in egna färger "custom colors" - hur gör man då?

Christina sa...

Snild: Jag har hittat det, var man lägger in "custom colors" ;) Helt fenomenalt!

Snild sa...

Det är helt rätt att det är jag som har skrivit Perler. Det är skrivet i programspråket Java, så det är inte så jättesvårt att få det att funka både på Linux, Windows och Mac OS X. Att jag lägger ut det gratis beror helt enkelt på att det blir så mycket fler som använder det då. Jag skriver ju program för att folk ska använda dem. Plus att jag är en sån där elak pirat. Och så är det också väldigt kul att ge bort ett gratisprogram som sägs vara mycket bättre än Nabbis (dyra) Photopearls.

Ah, filter-tabbarna funkar inte bra på Mac? Det är ju konstigt. Det borde inte vara någon större skillnad. Du får jättegärna ta en skärmbild på hur det ser ut på Mac och maila till perler@dolkow.se, så ska jag se om jag kan göra något åt det..

Christina sa...

Snild: Jag var inne och kikade på din blogg och såg att det är du som är upphovsmannen ;)
Smajlade stort (och dreglade lite) när jag såg klippet där du packar upp 276 000 pärlor ;)

Pärlplattor som är gjorda med Photopearls tycker jag ser lite tråkiga ut, men det är förstås tycke och smak.
Ditt program är verkligen toppen, och väldigt trevligt att veta att du har den generösa inställningen som du har :)

Angående det där med Mac-flärparna har jag nog fått det om bakfoten, för nu när jag testade går det hur bra som helst att klicka på respektive filter-flärp. Av ngn outgrundlig anledning har jag hållit på och klickat fram dem genom pilen längst ner vilket blir lite tjatigt.
Jag skickar en skärmdump i alla fall så får du se hur programmet ser ut i Mac-miljö.

Inget fel på ditt eminenta program alltså, snarare på en viss pärlplattetant.

Lena sa...

Det verkar vara jättekul att göra porträtt av pärlor. Har funderat på det där.

Christina sa...

Lena: Det är jättekul, man kan knappt sluta när man väl har börjat. Här på stationen trampar vi på pärlor överallt på golven, de har en förmåga att smita ;)

Du som håller på med bokbinderi, har du tittat in hos din namne, slöjdLena, som finns länkad här till höger? Hon går på bokbindarutbildningen uppe i Leksand och gör så fina saker.