torsdag, maj 30, 2013

Mosaikkurs i Stockholm

För några veckor sedan gick jag en mosaikkurs hos Mosaic Sweden,  och det var något av det bästa jag har gjort i kursväg.
Så himla lärorikt och lustfyllt.

Det hela började en fredagskväll och bara det att jag hittade en parkeringsplats precis i anslutning till kursen på Östermalm gjorde att hjärtat slog ett extra slag - det här började verkligen bra.


Och så här såg det ut utanför på gatan när jag väl hade hittat till Artillerigatan 38.

Mosaic Sweden drivs av Emelie Solklippa och Hanna Westin-Skogh, och gissa om jag tyckte det såg lovande ut?


Jag var först på plan och togs väl omhand av både Emelie och Mathilda, en ung plattsättare som jobbar där, innan de andra började troppa in.

Nu efteråt inser jag att jag kanske skulle ha börjat med något platt, men jag hade släpat med mig ett 3-dimensionellt hundhuvud som jag tänkte testa med. Det visade sig vara ett Sisyfosarbete som håller mig sysselsatt än i dag.


På bilden ovan syns mitt hundhuvud, och till höger en kvinna som hade rest ända från Danmark för att delta.
Vi var 12 kursdeltagare som hade vitt skilda bakgrunder och som kom från olika delar av Sverige, men det roliga var att alla gjorde så fantastiskt fina grejer, oavsett tidigare erfarenhet.

Kolla bara på Helene, bildlärare från Växjö. Hon gjorde en mosaikmatta att lägga i uterummets betonggolv, med mönster inspirerat av äkta mattor. Jag kan knappt bärga mig innan jag får se slutresultatet på bild.



Så himla fint!


Och här är en som gör en bänkskiva till en uteplats i trädgården...


Och den här tjejen är plattsättare på Öland, och hon gjorde Ölandsbron i solnedgång. Det ni!


Och den här gjorde ett fräckt sv/v mosaikbord med en liten spelfigur i turkost, tillägnat en av hennes söner.



Och det här fina trädgårdsbordet, vem vill inte ha ett sånt att fika på?


Och så ett bord gjort av proffsen på firman.

 I mitten Emelie Solklippa som förklarar något.


En detalj av den fantastiska mosaikstolen som står i lokalen.

Så här glad ser man ut när man går den här kursen och håller på att foga sitt mästerverk.

Jag höll på med huvudet av Poppan hela tiden, och gör så än i dag, så fort jag får lite tid över.
Om ni någon gång funderar på mosaikarbete, så rekommenderar jag verkligen den här kursen!
Förra sommaren så gjorde jag och Håkan några trädgårdsplattor i betong, som jag la mosaik i.
Oj, vad stolt jag var - och vojne -  jag vill aldrig se dem mer! Bort fula plattor! Bort ful mosaik!
Nu ska här bli nya gångstenar, nu när jag vet hur man gör.



43 kommentarer:

Cicki sa...

Vilken härlig kurs du varit på. Så otroligt vackra saker. Jag blev enormt förtjust i det svart/vit/gråa bordet. Plus den första bilden med allt det röda.

Jag blir alltid så imponerad över folks kreativitet. Bara det att komma på vad man ska göra. Under en sjukhusvistelse skulle jag försöka måla lite i terapisyfte. Det blev mest kludd med starka färger. Ingenting man kunde se vad det var för något. Sån är jag.....:-)

Tänk bara att få heta Solklippa i efternamn. Vackert och associationsrikt....:-)

Mian sa...

Wow!
Vilka fina grejor.
Poppan är bäst, så klart ♡ Men så mycket svårare det måste vara när du inte har en platt yta att fästa på.
Nu ska jag Googla på mosaik en stund.

reneesfotoblogg sa...

Säger bara en sak: Fif......n var snyggt och vad roligt!
PS. Och robotordet är affected! DS

Christina sa...

Cicki: Jag tror man kan komma dit utan att ha någon färdig idé, det finns så mycket på plats som inspirerar och de som håller kursen är av den åsikten att allt är möjligt.
Om en kreativ kurs är lyckad eller inte beror nog mycket på lärarna/pedagogerna.
Ja, visst är Solklippa ett vackert namn :-)

Christina sa...

Mian: Ja, knepigt med en bullig form - och kanterna på öronen, huvva!
Det vore nog en idé att göra en form med lite plana ytor istället för rundade.

Christina sa...

Renée: Med mosaik verkar det vara så att nästan allt blir snyggt.Man blir lycklig av mosaik :-)
Ha ha, affected ;-D

olgakatt sa...

Oj, så mycket snyggt! Det är så kul med kreativa kurser där man inspirerar varandra!
Jag kunde behöva ett av de där borden, faktiskt...

Karin på FOX sa...

Så fint! Jag var där och handlade material för ett par somrar sedan, när Lisa hade planer på en betongsoffa. Det blev inget av den då, men kanske vi pysslar lite med något i sommar. Hon har samlat gammalt udda porslin att jobba med.

Kul att se ett livstecken från dig! Ska hälsa från Christine på Kindstugatan! Jag var där idag med Fox papper. Hon frågar alltid efter dig.

Christina sa...

Olgakatt: Nästa projekt, när jag är klar med Poppanhuvudet, blir ett trädgårdsbord. Vem behöver inte ett sådant?

Christina sa...

Karin: Hälsa tillbaka till Christine från mig är du snäll!
Mosaik är kul sommarpyssel. Jag testade att sitta ute och pilla med Poppanhuvudet, men tyvärr funkade det inte något vidare, fixet torkade rekordsnabbt i solen. Synd, det skulle annars ha varit en härlig grej att sitta med i trädgården...också med tanke på allt fint glassplitter som blir när man knäcker mosaikbitarna ;-)

IET sa...

Fantastiskt, förstår att det måste ha varit en kick. Jag gillar Poppan skarpt, men nästan allt du visar på bild ser fantastiskt fint ut!
/iet

Christina sa...

IET: Ja, det var verkligen en kick. Nu längtar jag efter semester så att jag kan sätta igång med olika mosaikprojekt som jag har skissat på.
Kul att du gillar Poppan - gud vet vad jag ska ha huvudet till när det är klart ;-)

Unknown sa...

Åååhh så vacker med mosaik och så roligt det måste varit att få lära sig.
Minns hur jag och min lilla-syster gick till en butik, Dekortjänst hette den kom jag på nu.
Den var belägen i en märklig trång,ruffig lokal proppfull av färg, papper, skämtartiklar, peruker, ballonger o diverse pappersfåglar.
Vi tassade längst in i hörnet för att fingra läääänge på vacker glasmosaik fästa på kvadratiska nät... blå, grön, turkos.... :)

Christina sa...

Maria: Hallå där Draw Something-kompis!
Ja, det är något visst med glasmosaik. Mosaic Sweden hade utförsäljning, så jag köpte med mig en hel del. Fingrar också på de små plattorna, rena ögongodiset :-)

Christina sa...

Maria Ljungberg: När jag klickar på din profil så kommer jag till en Google+ sida, var är din blogg?
Jag försökte skriva ngt på Google + men det dök bara upp jobbiga fönster hela tiden som begärde åtkomst till både det ena o det andra :-o

annie sa...

What fun, Christina. I love the Fur Girl in mosaic but I think it must be a challenge to do it on a rounded surface as you say. I love that photo of the mosaic chair--the lovely floral. I'd love to make a mosaic table, too.

Thanks for telling me about it. I am looking forward to pictures of your finished work. Fur Girl and the table is you make one.

Hugs to you and ear scratches for the fur Girls.

annie

Christina sa...

Annie: Yeah, so funny Annie, and yes - very silly to start with a sculpture. I'm still working with it in my spare time. Now I'm finished with one ear and will start the next one. A Sisyphos work clearly ;-)

I will email you a photo of
the entire chair, it was absolutely incredible.

Love and hugs!

Gunilla Byström sa...

Kul att läsa om dina konstnärliga aktiviteter! Spännande kurs. Mosaik har ite tilltalat mig tidigare, men jag ser ju att man kan göra mycket fina saker med mosaik : )
Och hundhuvudet kommer att bli ett fantastiskt tillskott i "kenneln"!

Monet sa...

Helt fantastiskt. Vilken underbar inspiration! Rolligt att se dig på bloggen igen!

Christina sa...

Sprakfålen: Ha ha, ja - ett nytillskott i kenneln blev det ;-)
Jag är en sån där som snöar in på en sak i taget, och blir helt vild. Nu vill jag bara hålla på med mosaik.

Christina sa...

Monet: Hej, och roligt att se dig med, jag är så himla dålig på att både blogga och besöka andra bloggar. Jag får försöka bättra mig ;-)
Ja, det var verkligen en fantastiskt inspirerande kurs.

coyoteros sa...

häftigt,såg direkt vem ditt arbete föreställde.....

å tufft att börja med 3D,dä synns att du har det i fingrarna,det blev ju riktigt,riktigt bra..

Lena sa...

Ååh! Vilka roliga kurser du hittar!
Jättelänge sedan jag besökte din blogg, måste försöka bli lite flitigare.
Jag tror man ska ge sig i kast med det man vill göra, och inte ta någonting enkelt att börja med, för om det inte är det där enkla man vill, kan man tappa lusten. I ditt fall är det ju också så att det är du som får bära hundhuvudet! Ser fint ut redan nu, så vad ska det inte bli av det?

Christina sa...

Coyoteros: Jag tror inte jag tänkte riktigt, när jag började med en 3D grej, fast det gick ju bra till slut.
Skojigt att du såg vem det föreställde ;-)
Glad midsommar!

Christina sa...

Lena: Ja, det är roligt när kurser är så här bra och stimulerande, och det ligger nog mycket i det du skriver - att man ska göra det man har lust med, så får det bära eller brista.
Jag lärde mig massor pga att jag just valde en svår form.

Du har inte missat något när du inte har kikat in här kan jag garantera, bloggen lever ett tynande liv tyvärr.

Glad Midsommar!

Vonkis sa...

Men gu så fina grejer!

Unknown sa...

Impad, den kursen vill jag ga

em sa...

Såg Poppan i DN - jättefin!
Lev väl!
Margaretha

Christina sa...

Vonkis: Ursäkta sent svar, men jag är så himla seg ;-)
Ja, alla grejer blev så fina.

Christina sa...

Marcus: Ja, gör det, du kommer inte att ångra dig!

Christina sa...

em: Så roligt att du lade märke till Poppan i DN.
Hoppas allt är väl hos er och att vi får njuta av en fin brittsommar!

ullrika sa...

Jag har återvänt till det här inlägget så ofta. Både för att jag varje gång hoppats på lite nytt från stationen, men också för att jag blir så otroligt glad och inspirerad av allt det vackra här! Jag önskar så jag hade ert konstnärliga öga, att liksom bara "hitta" motivet. Jag har inte den gåvan. Men jag nöjer mig gott med att bara njuta er konstnärlighet!

Kramar!

Christina sa...

Ullrika: Ursäkta att svaret har dröjt, jag är så dålig på att kolla av bloggen.
Jag blir alldeles paff när du skriver att du saknar konstnärligt öga, du som tar så underbara foton! Vad har du för självbild egentligen männ'ska ;-)

annie sa...

I keep going back to look at this, too, Christina. So beautiful.

And I like to look at the mosaic Fur Girl.

Thinking about you.

Hugs,
annie

ullrika sa...

Men bästaste Chris! Du är så himla snäll! Men... det är inte samma sak att se och ibland lyckas fånga ett rörligt motiv genom en kameralins som att out of the blue skapa alldeles fantastiska ting av lera eller mosaik eller ett papper och en penna! Så det så :) men jag blir väldigt glad av ditt snälla skriv <3

Christina sa...

Annie: Aww, thank you so much dear Annie, and sorry for this late reply!
I'm thinking about you too, always <3
I'll take a course in stained glass this November, I will certainly blog about it :-)

Christina sa...

Ullrika: Undervärdera inte fotoseende, det är inte alla som har det ;-)

adstudio glaskonst sa...

Fina bilder från kursen!
Annacarin

Christina sa...

Annacarin Dahlberg: Så synd att du inte kom med på bild, men tur att några gjorde det,så sysselsatt som jag var den helgen :-)

Karin sa...

Tack för inspiration! Det blir förhoppningsvis en kurs för mig också under våren.
http://www.karinenglund.com/2014/01/inspirationskallor/

Christina sa...

Karin: Roligt att kunna inspirera :-) Den här kursen var väldigt välordnad och mycket pedagogiskt upplagd, kan verkligen rekommendera den.
Det var en fin mosaikkruka du hade gjort tillsammans med barnbarnet. Nu gick det inte att klicka på bilderna, men det såg ut som ni hade fogningen kvar? Den gör stor skillnad, det är som att rama in en bild.

fyra årstider sa...

Hej
Underbart, mer behövs inte sägas
Lena

Immanuel Hägglund sa...

Kul. Jag själv kan bara vad jag kunde då jag inte gick på nån konstskola Alltså oljemåleri.Be true to your school borde jag ha tänkt.