onsdag, maj 16, 2012

Oväntat besök


Under bloggtorkan har det funnits situationer då jag verkligen hade velat blogga.
De här bilderna kommer från ett sånt tillfälle.
När man som vi har flera Peugeotbilar stående framför stationen, gamla som nya, så stannar det ibland till en entusiast eller två.
Vi fick ju en motor på det sättet till Napoleon, om någon kanske minns det celebra stationsbesöket från Borlänge?

Hur som helst, förra året stannade det till en kille vid två olika tillfällen utanför stationen och knackade på.
Första gången höll jag på att ramla baklänges, för utanför stod en gengaskonverterad Peugeot 504 pick up. Gengasbilar har jag bara sett på film förut, men här fanns en i verkligheten, och som tuffade och gick dessutom.
Staffan från Gräsåsen har fixat med sin pickis själv, och bilderna är tagna av den lilla ajfånen.
När Staffan sätter fart på bilen så ryker det som från ett ånglokomotiv och ser liksom inte nutida ut.


Jag upphör aldrig att fascineras över människors kreativitet.

14 kommentarer:

Cicki sa...

Underbart.....:-)

Äventyret framtiden sa...

Tänkte först att du hade börjat extraknäcka med ambulerande hembränneri:).
Gengas, härligt. Jag har aldrig sett tidigare, men hört om att när det var dags för mig att komma till världen så åkte man med gengasdriven bil till BB..så på något sätt ändå:)

Moster Ma sa...

Spännande/kreativa Stationen - det är där det händer saker!

Vonkis sa...

Vad vore livet utan kreativa människor? Väldigt väldigt tråkigt.

coyoteros sa...

roligt enkelt och funktionelt..billigt å tanka åxå bara att stanna vid nått hygge å fylla på med torrkvistar....men dom vita lee jeansen får man nog hoppa över....såg för en tid sen en bild på en kille från alperna som instalerat en liten pelletskamin på passagerarplatsen på en äldre volvo,,med skorsten genom taket,,och den var besiktad och godkänd av myndigheterna,,,själv kör jag med hopprep som värme till duetten och åkarbrasa när kylan biter ordentligt...

Christina sa...

Cicki: Ja, verkligen :-)

Pettas: Jag glömde att skriva att den eldas med ved, helt sanslöst. Hur det sen blir gas förstår jag mig inte på riktigt...
Aha, då har du ju nästan sett en gengasbil, i alla fall åkt i en om man säger så;-)

Moster Ma: :-)

Vonkis: Håller med, de sprider ofta sån glädje!

coyoteros: Ha ha, de vita Lee-jeansen går helt klart bort om man har ved som drivmedel;-)
För mig går de bort hur som helst, jag lyckas alltid skita ner mig vad jag än gör.
Ler förtjust när jag försöker föreställa mig killen i alperna med pelletskamin inne i bilen. Undrar om nåt sånt skulle gå igenom besiktningen här?

Klimakteriehäxan sa...

Märkligt! tänk vad gamla bilar kan betyda för folk!

ab sa...

Kul! Och händer det något men oljeimporten, är han beredd!

På ena bilden ser man hur väldigt fin stationen är, dessutom.

Christina sa...

Klimakteriehäxan: Jajamensan :-)

ab: Ha ha, mitt i prick - beredd var ordet!
Det som syns på bilden är baksidan på stationen som vetter mot vägen, framsidan däremot vetter mot skogen där banan en gång i tiden gick. Det är på framsidan stationsnamnet sitter.

Lena H sa...

Sånt här gillar man!!!!

Lena H sa...

Sånt här gillar man!!!!

Lena H sa...

Vilka sköna människor det finns!

Vonkis sa...

Såg två gamla gamla fina bilar när jag var på stan idag. Bannade mig själv att jag inte hade kameran med så jag kunde fota åt dig. :-/

Christina sa...

Lena H: Ja, människor upphör aldrig att överraska :-)

Vonkis: Så gullig du är, jättesnällt tänkt!